Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
rotsi4

Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Jakoketju on kyllä helppo saada paikalleen, mutta jakomerkit tuntuvat menevän miten sattuu..
Onkohan tuohon mitään ohjetta jonka mukaan saisi kohdalleen? ja kuinka tarkka paikka tuo on yleensä? tämä auto ei ainakaan käynyt kierroksilla kun oli kampiakselin hihnapyörän merkki n.10mm ennen jakokopan merkkiä ja nokka-akseli kohdallaan, olettaen että se on keskimmäinen nypy, siis jotain puoli hammasta kampuran rattaalta. Alunperin oli hypännyt 20mm, ja kävi vain tyhjäkäyntiä takaisin ampuen.
Jotenkin tuntuu että ketjun/pyörien jako ei ole sopiva, ja aina kun nokkapyörän laittaa paikalleen ketjun kanssa niin kampiakseli liikkuu merkistä pois..ilmeisesti teen jotain väärin. Selkäpuolen olen pitänyt piukalla, mutta pyörän asennus sitten kääntää merkistä pois.
Pitäisikö koittaa asennusta kampiakselin pyörällä vai mitä..korjausrompusta en muuten löytänyt apua/täsmällistä ohjetta.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

ota se kiristäjä pois sitten katsot konetta pyörittämällä että mihin merkit asettuu kun ketju on kireellä, näin saat ketjua heitettyä rattaitten yli ottamatta nokan ratasta irti.
'
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

rotsi4 kirjoitti:Jotenkin tuntuu että ketjun/pyörien jako ei ole sopiva, ja aina kun nokkapyörän laittaa paikalleen ketjun kanssa niin kampiakseli liikkuu merkistä pois.
Ei ne merkit ihan 100% kohdilleen osukaan, ainakaan minulla ei ole missään myllyssä osunut.
Aina asentaessa kampiakseli tarkalleen merkkiinsä ja pelailee sitten nokalla sen kettingin sopivalle hampaalle ja yrittää pitää sen kampiakselin liikkumattomana.
Jos nokan merkin ollessa kohdallaan ketju ei kuitenkaan sovi hampaalle niin kierrä nokkaa myötäpäivään eli eteenpäin sen verran että sopii, kun se kiristin kuitenkin kiristäessä vetää sitä sitten takaisin myöhemmälle.
Ainakin venynyttä ketjua saa hyppyytettyä rattaalla ottamatta ratasta nokasta irti kun irrottaa sen kiristimen sieltä painamasta. Aivan uusi ketju saattaa sitten olla niin tiukka ettei onnistu, varma en ole kun ei ole sellaista koskaan käsissä ollut.
rotsi4

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Saatiin ketju asennettua niin että ylämerkki oli alle 0.5mm jäljessä, ylämerkki kun oli täysin kohdalla, niin alamerkki hihnapyörässä 4mm jälkessä,varsinaisessa kampiakselin hammaspyörässä ei huomannut silmällä mitään eroa. Silmällä katsoen on jo vaikea nähdä eroa ylämerkissä, saa katsoa todella tarkkaan auton sisältä että huomaa merkin paikaltaan olemisen. Luultiin isäpapan kanssa jo että oli paikallaan, ja pistettiin käymään, nyt kävi jo kierroksillakin jotenkuten mutta ampui silti takaisin muutaman kerran eikä ottanut kierroksia ihan niin kuin kuuluu. Oli kuitenkin tarkin asennus ja paras käynti..

Luulen että jos merkki olisi täysin kohdalla niin toimisi.. tai sitten autossa on jotain muuta vikaa.

Nokka-akselia ei käännetty muulla kuin ketjun avulla..onkohan siihen kehitetty jokin näppärämpi työkalu? ehkä vanhasta pyörästä saisi tehtyä..samalla kierteellä oleva pultti ja stoppari vaikuttaa epämukavalta..

Mielestäni asennus olisi tarkin mahdollinen jos ensin laitettaisiin pyörän merkit kohdille ilman nokka-akselia ja sitten tähdättäisiin yläpyörän reijistä nokka-akselin ohjaintappiin ja käännettäisiin jos tarve vaatii. Sitten vasta paikalleen nostaminen..ketjun kanssa saa vähän ängetä muuten, ja siinä tahtoo tulla pieni toleranssi. Alkaa olla kyllä jo henkimaailman hommia kun silmälle ei enää eroa huomaa..
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minä sähläsin toissa kesänä 21073 1700i jakojen kanssa. Aloin kiristellä ketjuja ja otin ensivinkistä onkeeni. Jo pomppas.

Siellä on melkoisesti tarinaa jakoketjusähläyksestä ruiskukoneen kanssa. Jos kiinnostaa niin etsi Etsi -toiminnolla. En minä muista millä otsikolla se oli mutta kai sen saa esiin nimmarin perusteella.

Niin ja se lelu tuli kuntoon. Eli ehkä sieltä joku vinkki.

Onkos muuten kaikki muut apulaitteet ja piuhat kunnolla? Eihän se kyllä toimi sitäkään vähää, jos asentotunnistin tai muu on irti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Luottaisin kyllä itse enemmän siihen alapään rattaan merkkiin suhteessa lohkon merkkiin kuin hihnapyörän merkkeihin, ei noissa hihnapyörissä ole merkit aina ihan millilleen.

Siis jos kyse on 1700i padasta niin siinähän ei ole kuin se ykk merkki jakopään kotelossa. Vanhan liiton takavetojen jakopääkoteloissa on sitten 10, 5 ja 0 EYKK merkit.

Koskaan nuo merkit ei kuitenkaan millilleen satu kohdilleen, se on tosiasia. Toleranssit on suuret.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja Mara »

..Ja koskaan en ole onnistunut saamaan minkäänlaista "backfirea" aikaiseksi vaikka parhaimmissa kokeiluissa on ollut nokan ajoitus +-1,5 hammasta. Lähtisin etsimään vikaa kyllä syttypuolelta.
Antaako joka tulpalle kipinää, vaikka strobon kanssa katottuna?
Ja bensasutari on vaihdettu jo?

Mullakin oli ruisku, jossa oli jotain vikaa. Bensansuodattimen vaihto ei auttanut, mutta pari päivää lumihangessa kyllä..
T.nimim. Vaalimaalta Kotkaan 1700i:llä 60km/h kontaten ilmanputsari reunasta hiiltyneenä. :lol:
2102 16V ex.
2103 -75
rotsi4

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tosiaan seuraava asennus oli epätarkempi, ja käynti taas huonompi. Pistettiin vanhan pyörät takaisin ja motonetin / koivusen erilaiset ketjupyörät pois tällä kertaa. Noissa oli ketjuhampaiden jako ajoitusmerkkeihin eri kuin vanhoissa joissa oli öljypumpussa taas eri kuin nokkapyörässä.
Täytyy seuraavaksi tähdätä nokan merkkiä enempi edistämään, ja kokeilla uudestaan.

Kipinä tulee kyllä joka tulpalle, ja ennakkoa on reilun puoleisesti strobolla katsottuna, sen minkä sen avulla kaksoiskipinäpuolista selvittää. Puola ja ohjain on kiinalainen tarvike-malli, ilmeisesti opeliin tarkoitettu. Kuulopuheiden mukaan oli kulkenut sillä, mutta koeajolla hajonnut/lakannut kulkemasta. Mukana tullut vanha oli pimeä. Pihaan tuo tuli trailerin päällä.

Nokka-akselikin vähän epäilyttää, nokka kun on jotenkin tasapäiseksi kulunut, ja välykset tuntuvat olevan mitä sattuu. Mutta teoriassahan pitkä-iskuinen kone on tarkempi ajoituksista kuin lyhytiskuinen, joten tämä voi olla herkkä auto tuon takia,välykset on näet säädetty tiukille.
rotsi4

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

No pistettiin auto kasaan parhaamme mukaan, ja pötsintä jatkui. Ylämerkki jäi sitkeästi jälkeen, mutta eräässä purkuautossa oli jäljessä vielä enemmän, ja se kuulemma kulki hyvin.
Sitten vaihdettiin puolayksikön ohjainlaite, ns.pohja venäläiseen alkuperäiseen, ja alkoi käydä ihan hyvin. Tosin kerran raakasti kaasuttaessa alkoi pötsintä ja engine-valo syttyi, ja yksittäisiä ohisytyksiä on havaittavissa, mutta auto on aika nätisti kehrää. Täytyy tehdä huoltoa ja koeajoa vielä, mutta epätoivo on kadonnut vähäksi aikaa..

Kiitoksia neuvoista.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

se nokka jää aina vähän jälkeen kun jakoa koittaa saada kohdallee, eli se ei haittaa kuhan on vaan niin vähän jälessä kun mahollista.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Olisiko sellainen asia ajatuksena mistäänkotoisin, jos asettaisit nokka-akselin ajoitusmerkin sen minkä se on jäljessä, sen verran edelle, koska ketju venyy ja sovittuu paikoilleen ja samalla nokka-akselin ajoitus myöhästyy. Sitten ovat merkit kohdallaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jakoketjun asennus 1700i koneeseen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voisiko tuo Pötsintä johtua jostakin muusta viasta kuin ajoitusongelmista?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin