LadaRemppaajan jätteenkäsittely
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viesti:
Re: LadaRemppaajan jätteenkäsittely
Jäteöljyt kaadetaan Combin moottoriin, siellä ne palaa pois eikä tarvitse uutta öljyä ostaa ja lisätä! Tosin montaa litraa vuodessa tätä jäteöljyä ei kerry.
Vanhan pesukoneen, akkuja, öljynsuodattimia ja vanhentuneita mutta ehjiä tietokoneen osia vein Lahden pienjäteasemalle asianmukaisiin keräyspisteisiin viimeksi syksyllä. Nyt pihassa samaa kyytiä odottaa vanha astianpesukone, vanhan sohvan meinasin pistää keväällä palasiksi ja puuosat polttaa pois ja loput kuljettaa kaatopaikalle samassa kyydissä astianpesukoneen kanssa.
Vanhan pesukoneen, akkuja, öljynsuodattimia ja vanhentuneita mutta ehjiä tietokoneen osia vein Lahden pienjäteasemalle asianmukaisiin keräyspisteisiin viimeksi syksyllä. Nyt pihassa samaa kyytiä odottaa vanha astianpesukone, vanhan sohvan meinasin pistää keväällä palasiksi ja puuosat polttaa pois ja loput kuljettaa kaatopaikalle samassa kyydissä astianpesukoneen kanssa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Tuota käytetyn moottoriöljyn käyttöä sahassa en kyllä tarkoittanut ei kai kukaan todella sitä siinä käytä
? (olihan jossain jutta että sillä voisi ruostesuojata autonsakkin
)
Hydr.öljyjäkin on ohuempia ja paksumpia eikä ne särje hydr.pumppuja eikä moottoreita vaikka pyörivät päiväkausia ja välillä kuumanakin.
Mitään laipan pilalle palamista en ole huomannut tosin tulee sahailtua enemmän talvis aikaan kuin kesä kuumalla silloinhan tuo voitelu voi olla huonompaa ohuella öljyllä kierroksilla sahatessa.

Hydr.öljyjäkin on ohuempia ja paksumpia eikä ne särje hydr.pumppuja eikä moottoreita vaikka pyörivät päiväkausia ja välillä kuumanakin.
Mitään laipan pilalle palamista en ole huomannut tosin tulee sahailtua enemmän talvis aikaan kuin kesä kuumalla silloinhan tuo voitelu voi olla huonompaa ohuella öljyllä kierroksilla sahatessa.
Mitä tarkoitat PöyhöinKuusaalt? Kai kuitenkin lajittelet oikein ja viet ongelmajätteet keräykseen vai?Minun SuperEkoiluaikani alkavat olla jo takanapäin. Valitetttttavsti.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Kysyttiin mitä tarkoitan SuperEkoiluni vähenemisellä:
Sillä tarkoitetaan sitä, että (Super)Egoni on kasvussa. Tätä kompensoimaan tarvitaan SuperEkoilun muuttamista vain Ekoiluksi. Ja tämä tulee ilmi siinä, etten enää jaksa kantaa huolta MaailmanPelastumisesta ja muista suurista kysymyksistä.
Toteutan Ekoilua kuten ennenkin omassa elämässäni, mutta annan toisten toimia kuten parhaaksi näkevät. En juuri viitsi enää neuvoa, opastaa tai ohjailla. Nykyään vaan toimin enkä niinkään kiihkoile. Toiminut olen kyllä aina.
Toki lajittelen, kierrätän ja varsinkin; Kulutan mahdollisimman vähän. Vaikkei moinen sovi nykyiseen talousjärjestelmään niin olen jo kauan aikaa sitten Tieni valinnut.
Mutta tämähän oli autokiertotopikki. Tähän mennessä olen aika nätisti hoitanut autojätteeni keräyksiin, kierrätyksiin tai vain jemmaan. On kai sitä jotain tullut poltettuakin. Mutta litkut menevät ja liemet kyllä paikkansa EkoKeille löytävät. No, kyllä minä vanhoissa sahoissani sitä JäteÖljyä käytän toisinaan. Ja ihan hyvä on tullut.
Sillä tarkoitetaan sitä, että (Super)Egoni on kasvussa. Tätä kompensoimaan tarvitaan SuperEkoilun muuttamista vain Ekoiluksi. Ja tämä tulee ilmi siinä, etten enää jaksa kantaa huolta MaailmanPelastumisesta ja muista suurista kysymyksistä.
Toteutan Ekoilua kuten ennenkin omassa elämässäni, mutta annan toisten toimia kuten parhaaksi näkevät. En juuri viitsi enää neuvoa, opastaa tai ohjailla. Nykyään vaan toimin enkä niinkään kiihkoile. Toiminut olen kyllä aina.
Toki lajittelen, kierrätän ja varsinkin; Kulutan mahdollisimman vähän. Vaikkei moinen sovi nykyiseen talousjärjestelmään niin olen jo kauan aikaa sitten Tieni valinnut.
Mutta tämähän oli autokiertotopikki. Tähän mennessä olen aika nätisti hoitanut autojätteeni keräyksiin, kierrätyksiin tai vain jemmaan. On kai sitä jotain tullut poltettuakin. Mutta litkut menevät ja liemet kyllä paikkansa EkoKeille löytävät. No, kyllä minä vanhoissa sahoissani sitä JäteÖljyä käytän toisinaan. Ja ihan hyvä on tullut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Siivottiin tossa autotallia ja paljon lähti roskikseen, ja paljon löyty uusia työkalu settejä ja jotain osia/työkaluja mitä on etitty kauan, kyllä siivous kannattaa ja on hyvä kun on järjestyksessä työkalut ni löytääkin tarvitsemansa.
Ja kannattaa ottaa tehokas tyttöystävä siivous kaveriksi, ei varmasti anna säästää yhtään "turhaa" osaa, muutama tuli pelastettua viime tipassa
- Eihän sitä koskaan tiedä mihin sitä olisi tarvittu, siksi kerään jotain "turhaa" osaa välillä talteen, koska niistä voi hyötykäyttää ja kehittää jotain johonkin tarpeen mukaan!
Ja kannattaa ottaa tehokas tyttöystävä siivous kaveriksi, ei varmasti anna säästää yhtään "turhaa" osaa, muutama tuli pelastettua viime tipassa

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
- PöyhöinKuusaalt
Laittelitko siis siivotessasi autotallia kamat Roskikseen vai Lajitteluun? Topikin idea on juuri tässä. Kuinka paljon on porukoilla viitseliäisyyttä siivotessaan vielä lajittaa, läjittää ja kuskaille eri paikkoihin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Ainakin minulla asiallisten säilytystilojen puute vaikeuttaa melkoisesti kaikenlaisen roinan lajittelua. Tavaraa on läjitelty sinne sun tänne ja siinä on sitten kelvolliset ja joutavat rojut sekaisin. Välillä niitä sitten joutuu kelkkomaan paikasta toiseen ja siinä voi kyllä raakata romukasaan niitä joutavia osia.
Siksi suosinkin mieluummin sitä että varaosa-autotkin ovat kokonaisina. Onneksi niille on sentään tilaa.
Tänään iskin näppini tuolla hangessa lojuvaan romurengaskasaani. Nyt on hyvä aika siivota ne pois sillä niihin kertynyt sadevesi on vielä jäässä ja siten siististi poistettavissa renkaista. Kesällähän niistä saa aina käsitellessään paskavettä kynsille ja siksi niitä ei mielellään kyyditsekään ainakaan henkilöautossa mihinkään.
Siksi suosinkin mieluummin sitä että varaosa-autotkin ovat kokonaisina. Onneksi niille on sentään tilaa.
Tänään iskin näppini tuolla hangessa lojuvaan romurengaskasaani. Nyt on hyvä aika siivota ne pois sillä niihin kertynyt sadevesi on vielä jäässä ja siten siististi poistettavissa renkaista. Kesällähän niistä saa aina käsitellessään paskavettä kynsille ja siksi niitä ei mielellään kyyditsekään ainakaan henkilöautossa mihinkään.
-
No,rengas/vannehuolia on.Miten kierrätän:3 nappisvannetta joissa surkeat kumit?1-5 ruosteista tai kuhmuvannetta takavedoista joissa laillisia kumeja mutta sikavanhoja ovat eli ei tosikäyttöön.
Neuvoista kiitollinen Musikka
Neuvoista kiitollinen Musikka
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Jätteet löysi paikkansa kaatopaikka ja energiajätteestä ja sitten metallin keräykseen kaiken laista sälää meni, en hirveän ronkelisti jaksanut lajitella... Jos olis jossain maalla niin vois painaa maan sisäänkin romut
Niin mun mummo teki että kuoppa ja esim peltipurkit sinne maatumaan 

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Rengas vanteineen onkin vähän hankalampi kun rengasliike ei huolisi niitä vanteita eikä romukauppias taas oikein niitä renkaita. Romuajoneuvoja vastaanottavan tahon pitäisi kai nekin ottaa.Joen musikka kirjoitti:No,rengas/vannehuolia on.Miten kierrätän:3 nappisvannetta joissa surkeat kumit?1-5 ruosteista tai kuhmuvannetta takavedoista joissa laillisia kumeja mutta sikavanhoja ovat eli ei tosikäyttöön.
Täälläpäin on kesäisin 4H-kerhon romunkeräyksiä mihin nekin saa jättää, joten olen kelkkonut niitä sinne. Viime kesänä jäi tosin viemättä joten niitä on tuolla taasen melkoinen taapeli.
Joo ennenvanhaan oli tapana haudata maahan kaikki jäte perseestä perämoottoriin, pahimmat tapaukset kuulemma kasasivat tarpeetonta tavaraa kevättalvella järvenselälle odottelemaan luonnollista poistumaa. Pois silmistä'aatee' kirjoitti:Niin mun mummo teki että kuoppa ja esim peltipurkit sinne maatumaan

Ainakin täällä kuusakoski ottaa/otti vastaan vanteita myös renkaineen en tiedä muista paikkakunnista. http://www.kuusakoski.fi/
Itse lajittelen metallit metallin keräyksen ja loput meneekin sekajätteeseen ja poltettaviin jos ei ole ongelmajätettä.
Itse lajittelen metallit metallin keräyksen ja loput meneekin sekajätteeseen ja poltettaviin jos ei ole ongelmajätettä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
Tänään meni taas romua eli yhdet VälikelinRenkaat hyötykäyttöön. Nastikset jemmaan, Nyppikset tilalle ja LoppuunAjetut Romun (TIINE) alle. Rengaskierrätystä siis.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Tervehdykset toivottelen.
Romujen käyttöohje jonka vanha romukauppias aina sanoi kyselijöille heidän mainitessa romujen paljoudesta. "Kun tulee sota-aika, niin sitten ovat kaikki tarpeellisia ja raudassa ei raha mene hukkaan"
Romujen käyttöohje jonka vanha romukauppias aina sanoi kyselijöille heidän mainitessa romujen paljoudesta. "Kun tulee sota-aika, niin sitten ovat kaikki tarpeellisia ja raudassa ei raha mene hukkaan"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

vastasin että romu on rahaa ja kauppatavaraa, näen romussa käyttökelpoisia tavaroita ja romu on kaunista, viimeinen pitää kyllä paikkansa
Liiterissä jemmassa esim yksi ladan kansi joka on ollut lasketussa lohkossa ja mäntä on kohdannut venttiilit, myös mutkaisia venttiileitä löytyy (mikäs sen kauniimpaa). Piha on täynnä ladan puoliksi purettuja lohkoja joita on aina saanut jostain, Pitäisi kevään aikana purkaa ne ja vaihtaa lohkot paikallisen romukauppiaan kanssa ladaan sopiiin alumiinivanteisiin.

- PöyhöinKuusaalt
On taas harrasteltu LataRassaajan jätekäsittelyä.
Ensinnäkin purettavasta TIINEestä on siis rapisteltu talteen miltei kaikki mahdollinen ja mahdoton. Siitä menee jätteeseen todella vähän. Muutaman muoviosan on joutunut dumppaamaan sekajätteeseen. Kaikki pienikin vähän metalliin viittaava jäte on tarkkaan laitettu keräyspömpeliini. Mutskut ja Mutikat on tarkasti rapsittu MiljoonaLaatikkoon odottamaan mahdollista uudelleen käyttöä.
Mutta ehkä tärkein teko on ollut ottaa 7Latavannetta kumeineen vastaan uudelleen käyttöä varten. Lupasin Musikalle, että otan hänen jätteensä huollettavakseni. Sain muutamia käypäisiä vanteita ja 3käyttökelpoista rengasta. Ne olivat näitä suosimiani nyppiksiä. Ja LataVanteitahan minä kaipaan. Niitä on tuolla 4 melkoista tornia. Minulla on jonkin verran suunnitelmia niitten varalle. Mm. puhalluttaa ja maalauttaa mattaruosteenpunaisiksi ja metsänvihreiksi.
Jossain vaiheessa lastataan GAZ -peräkärry täyteen vanteita renkaineen ja mennään tuonne erääseen virmaan, jossa ystäväni on töissä, pudottamaan niistä gummit irti. Teen homman tietenkin itse. Käymme viikonloppuna kun virma on sulki. Jätämme huonot renkaat joko sinne virman rengaskeräykseen tai sitten vien jäteasemalle ne. Kaikki vanteet otetaan talteen. Ja tarvitaanhan niitä roskarenkaitakin tueksi kun kaadetaan auto kyljelleen ja käydään pohjan kimppuun. Eli ei sitä koskaan tiedä. Parempi jemmata.
Ja parhaitenhan jäte kiertää kun sen laittaa uudelleen käyttöön. Esim. TIINEessä on hyvät etujarruletkut. Mistään autosta en niitä ole vielä joutunut vaihtamaan. Otan ne talteen. Ja laitan käyttöön kun vaihdon paikka tulee. Kyllä nuo kestävät usean auton koko elinkaaren. Eikä moinen vaihto niin vaikeaa ole etteikö niitä voisi vaihtaa useamminkin.
No, joku nyt sanoo, että ei ne uudet paljon maksa että ei kannata ja ihan hölmöä ja mitä sitä säästää kun ei siinä säästä...
Mutta minun tuloillani ja runsaalla vapaa-ajallani ei näin Suurta Maailmaan pyöritetä, jos ei osata olla oikealla ja hullulla tavalla nuukia. Lisäksi tuo vanhan tavaran käyttö loppuun kuuluu ideologiaani.
Tämä Maailmani on todellakin suuri. Siihen kuuluu kaksi omakotitaloa suurine puuterhoineen ja 9AktiiviLadaa sekä tuo UAZ 469 Komandirsky. Mutta hyvin näillä mennään ja saan KieroaSadistista tyydytystä, kun pystyn raksia kaikkea mahdollista talteen ja vieläpä käyttöön.
Mutta näin sitä Mämmiä kierrätetään. Mämmiä muuten pitää ostaa Päästäisen jälkeen. Saa punaisenlapun kamana.
Ensinnäkin purettavasta TIINEestä on siis rapisteltu talteen miltei kaikki mahdollinen ja mahdoton. Siitä menee jätteeseen todella vähän. Muutaman muoviosan on joutunut dumppaamaan sekajätteeseen. Kaikki pienikin vähän metalliin viittaava jäte on tarkkaan laitettu keräyspömpeliini. Mutskut ja Mutikat on tarkasti rapsittu MiljoonaLaatikkoon odottamaan mahdollista uudelleen käyttöä.
Mutta ehkä tärkein teko on ollut ottaa 7Latavannetta kumeineen vastaan uudelleen käyttöä varten. Lupasin Musikalle, että otan hänen jätteensä huollettavakseni. Sain muutamia käypäisiä vanteita ja 3käyttökelpoista rengasta. Ne olivat näitä suosimiani nyppiksiä. Ja LataVanteitahan minä kaipaan. Niitä on tuolla 4 melkoista tornia. Minulla on jonkin verran suunnitelmia niitten varalle. Mm. puhalluttaa ja maalauttaa mattaruosteenpunaisiksi ja metsänvihreiksi.
Jossain vaiheessa lastataan GAZ -peräkärry täyteen vanteita renkaineen ja mennään tuonne erääseen virmaan, jossa ystäväni on töissä, pudottamaan niistä gummit irti. Teen homman tietenkin itse. Käymme viikonloppuna kun virma on sulki. Jätämme huonot renkaat joko sinne virman rengaskeräykseen tai sitten vien jäteasemalle ne. Kaikki vanteet otetaan talteen. Ja tarvitaanhan niitä roskarenkaitakin tueksi kun kaadetaan auto kyljelleen ja käydään pohjan kimppuun. Eli ei sitä koskaan tiedä. Parempi jemmata.
Ja parhaitenhan jäte kiertää kun sen laittaa uudelleen käyttöön. Esim. TIINEessä on hyvät etujarruletkut. Mistään autosta en niitä ole vielä joutunut vaihtamaan. Otan ne talteen. Ja laitan käyttöön kun vaihdon paikka tulee. Kyllä nuo kestävät usean auton koko elinkaaren. Eikä moinen vaihto niin vaikeaa ole etteikö niitä voisi vaihtaa useamminkin.
No, joku nyt sanoo, että ei ne uudet paljon maksa että ei kannata ja ihan hölmöä ja mitä sitä säästää kun ei siinä säästä...
Mutta minun tuloillani ja runsaalla vapaa-ajallani ei näin Suurta Maailmaan pyöritetä, jos ei osata olla oikealla ja hullulla tavalla nuukia. Lisäksi tuo vanhan tavaran käyttö loppuun kuuluu ideologiaani.
Tämä Maailmani on todellakin suuri. Siihen kuuluu kaksi omakotitaloa suurine puuterhoineen ja 9AktiiviLadaa sekä tuo UAZ 469 Komandirsky. Mutta hyvin näillä mennään ja saan KieroaSadistista tyydytystä, kun pystyn raksia kaikkea mahdollista talteen ja vieläpä käyttöön.
Mutta näin sitä Mämmiä kierrätetään. Mämmiä muuten pitää ostaa Päästäisen jälkeen. Saa punaisenlapun kamana.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
Tänään tuli taas Käsittelyyn Jätettä.
Katsotaan mitä sille tehdään, mutta tulipahan haettua pois toisten vaivointa. No, eihän toista saa jätteeksi haukkua. Ei se minulle jätettä ole, minkä toinen hylkää. Tällainen kierrätyshän juuri on ideologiani mukaista.
Mutta ei kai tuon kanssa käsiään likaamatta selviä. En nyt tiedä, milloin sottahommiin alan. Ohan tuota Aekkoo, kuten vanhat sanovat. Mutta ehkä tuosta kuullaan täällä. Ilman apua en sen kanssa varmasti pärjää.

Mutta ei kai tuon kanssa käsiään likaamatta selviä. En nyt tiedä, milloin sottahommiin alan. Ohan tuota Aekkoo, kuten vanhat sanovat. Mutta ehkä tuosta kuullaan täällä. Ilman apua en sen kanssa varmasti pärjää.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?