"Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Rizhto kirjoitti: Kaikkien muutosten päämääränä on kuitenkin muistetava, että tässä pyritään parhaan toimivuuden/parhaan polttoainetalouden/parhaan väännön (asuntovaunun veto) pyhän kolminaisuuden kompromissiin vakio koneella.
Tuo on sellainen kompromissi ettei se onnistu vakio ozonilla. Progressiivisella kaasarilla helpommin.
Jos kiskot vaunua perässä niin saat luukuttaa ozonilla kaikki nousut kaasu lattiassa molemmat läpät selällään, koska voimaa muuten ole. Ja se ei ole todellakaan taloudellista (jos sellaisesta voi ladan kanssa koskaan puhua)
Hyvin rukatulla mekaanisella kaasarilla ei tarvitse kiskoa molemmat läpät selällään vaikka lastia olisi enemmänkin, voima on ykkösen takana...
Rizhto kirjoitti:Koko paketin pitää lisäksi läpäistä kiltisti jokavuotiset pakokaasumittaukset.


Tämä ei ole mikään ongelma millekkään isopäästöiselle autolle, oli siinä mikä tahansa kaasari, jos kaikki on muuten kunnossa.
Sitäpaitsi Ladoissa yleisimmät syyt pakokaasuongelmiin tuntuu olevan enemmänkin sytty- ja huoltopuolella omistajien huolimattomuudesta johtuen.
Rizhto kirjoitti:Miten tuon alipainekellon virittely muuten vaikuttaa kokonaispolttoaineenkulutukseen?
Ei yhtään mitenkään. Se vaan pienentää vakio ozonin kakkoskurkun avautumiseen tarvittavaa aikaa silloin kun lämä on lattiassa.
Jos se parin sekunnin kuollut kohta miellyttää sinua silloin kuin kipeimmin sitä vetoa tarvitsisit, niin jätä koskemattomaksi.

Ps, minulla voisi olla ladaan käypäinen progressiivinen kaasari, mutta se ei ole A: ilmainen B: ladan oma...mutta se on helvetin hyvä ja siinä arvo säilyy :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

THI-900 kirjoitti:VINKKI2: Huuto.netissä on nyt myynnissä uusi 32 DGR, hinta 170€ ==> Halpa.
Kiitos toveri hyvästä ajatuksesta, mut jos budjetti on luokkaa "halpa", niin turhaan edes ehdottelet moisia.
Mutta minunkin mielestäni tuo on halpa, oikeasti todella halpa. Ostaisin välittömästi jos olisi tarve.
THI-900 kirjoitti:omasta kokemuksesta vauhdin ollessa yli 100...
Ja jollain nimettömällä kaasarilla 155 mittariin ykköskurkulla ja vielä olisi ollut toinen kurkku käyttämättä... :lol: Koittakaas perässä vakiokaasareilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Tuo on sellainen kompromissi ettei se onnistu vakio ozonilla. Progressiivisella kaasarilla helpommin.
Niin, painotusta sanalle kompromissi. Ei lehmänläjästä saa kermakakkua vaikka kuin kuorruttaa, mutta jos etes maistuis paremmalle.

Tämä ketju on jo mennyt aikaa sitten viattomasta teknisluonteisten kysymysten esittämisestä modifoinniksi, joten jatketaan sillä linjalla, vaikka ollaankin väärässä osastossa.
Kattelin tuota Ozonin vivustoa, ja sen muuttaminen mekaaniseksi ei välttämättä ole iso temppu. Aukeaminen toimii pelkästään sillä, että alipainekello poistetaan, ja kakkoskurkun vivut lukitaan, mutta sulkeutuminen kangertelee. Riittäneekö pelkän riskimmämän palautusjousen asennus? Kertokaa te kokeneemmat kuinka olette muutosken toteuttaneet.

Nyt on pihassa kaksi moottoritonta ladaa ja tallissa kaksi irtokonetta. Oli muuten jo aikakin tehdä jotain, vanha bensaletku oli tyvestä murtunut ja toinen moottorinkumityyny oli irtipoikki. Mielenkiintoista oli myös se, että lohkon tyhjennyspropusta ei tullut tippaakaan jäähdytysnestettä ja meisselillä tökkimällä vaikutti, ettei reikää ole koskaan porattu perille asti.
ladoholisti
Avatar
THI-900
Viestit: 1718
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jokari kirjoitti:Ja jollain nimettömällä kaasarilla 155 mittariin ykköskurkulla ja vielä olisi ollut toinen kurkku käyttämättä... Koittakaas perässä vakiokaasareilla.
Oon mäki ajanu ykköskurkulla mittarin mukaan 140, mutta siinä kaasaris ei ollu kakkoskurkkua :D
Rizhto kirjoitti:Mielenkiintoista oli myös se, että lohkon tyhjennyspropusta ei tullut tippaakaan jäähdytysnestettä ja meisselillä tökkimällä vaikutti, ettei reikää ole koskaan porattu perille asti.
Vaikuttaa venäläiseltä laatutyöltä, vaikka en ole kyseiseen asiaan itse juuri perehtynytkään. :)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Vaikuttaa venäläiseltä laatutyöltä, vaikka en ole kyseiseen asiaan itse juuri perehtynytkään.
Osasi ne Amerikkalassakin. Sukulaismiehen A-Fordissa oli vesipumpun rasvanipan reikä jäänyt tehtaalla vajaaksi. Oli muuten välijän olonen pumpun pusla.
ladoholisti
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Ite laitoin oman katiskan kaasariin vivuston mekaanisesta mallista. Ei tarvinnu ku vaihtaa 2. läpän akselille. Hävis osittain se v-mäinen "miettiminen" kiihyttäessä.. :D
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Olisko kellään esim. kuvaa tuosta alkuperäisen progressiivisen vivustosta. vois ottaa vähän mallia.

Purin kaasuttimen eilen hiluiksi puhdistusta varten. kumma kyllä pääsuuttimissa ei ollut minkäänlaista koko stanssia. Minkä kokoiset suuttimet tuossa 2107 kaasarissa on (katso koko mallinumero aikaisemmin)? Ilmat on 150/150. Jos jätetään kakkoskurkku alkuperäiseen asuunsa, ja keskitytään vain ajokurkun suuttimiin, niin millä seuraavista kannattaa aloittaa? Minulta löytyy laatikosta 135 ja 125 pääsuuttimet ja 170 ja 190 ilmat. Lisäksi 2105 kaasarissa on vakiot suuttimet joista toinen oli 107 toinen hieman isompi mutten muista mikä. Nämä voinee unohtaa. (korjausrompustahan nuo tiedot löytyy, mutta kun se ei ole vielä tullut).
ladoholisti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kokeilisin sillä 125 alkuun.

Nyt tässä tällainen kädestä-suuhun tyylinen opas sen ozonin rukkailuun jos haluaa sen kanssa nysvätä:

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2432.jpg

Ozonin vivusto

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2433.jpg

Weberin vivusto eli sama kuin noissa vanhoissa Ladan kaasareissa, nekun on weberin lisenssillä tehtyjä eli kopioita.

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2434.jpg

Molemmat kaasarit yhteiskuvassa. Taka-alalta löytyy sitten tosimiesten Weberit.. 8)

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2438.jpg

Tässä se alipainekello avattuna. Sisältä paljastuu yllättäen kalvo ja jousi.

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2440.jpg

Tämän verran sitä jousta kannattaa lyhentää jotta kalvon vedätykseen ei tarvita niin älyttömästi alipainetta ja aikaa. Eli noin 1/3 - 1/2 pituudesta.

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2441.jpg

Tämäntapaisella purkkavirityksellä saa sen kakkosen aukeamaan progressiivisesti. Tosin kannattaa ettiä tohon joku järeämpi palautusjousi kun ei tuota kaasaria ole oikein noin tarkoitettu avautumaan niin kakkoskurkku voi hieman takerrella palautusvaiheessa.

http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2443.jpg
http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... G_2444.jpg

Läpät selällään ko. virityksen kanssa.

Toivottavasti tämä nyt selventää asiaa hieman :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

No johan tuli dataa. Tuon purkkapatentin minä keksin juuri itsekin, mutta tekis mieli rakennella jotain sofistikoituneempaa. palautuksen takertelu on juurikin tuossa se huolenaihe. Tuosta Weberin kuvasta saa hyvän käsityksen kakkoskurkun vivusta. Ajattelin viilailla joutessani paksusta pellistä vastaavan.
Tuli se korjausromppu sitten eilen postissa. Näyttäisi olevan noissa vanhoissa Daaz-Webereissä myös isomma ilmat. Kokeilen ensin 125/170 yhistelmää.
ladoholisti
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja pressa »

kakkos kurkun avaukseen voi tehdä pakko ohjauksen helposti. Nyt kun olet vivustoa tutkinut huomaat että ykkösestä tuleva tappi poistuu kakkosen vivun alta ja antaa alipaineen hoitaa avauksen. Nyt otat pienen pellinpalan mistä viilaat sellaisen vivun joka tulee tapin alapuolelle. Jätä alkuperäinen vipu myös paikalleen. Nyt ykkönen ohjaa pakolla kakkosen ja myös sulkeutuminen tapahtuu mekaanisesti kuten ennenkin.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Löytyy myös UUSIA "Orkkis" kaasareita joissa on mekaaninen 2kurkku! 130€Kpl
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

No niin, koeajo on nyt juuri saatu tehtyä. Kiitoset kaikille asiassa avustaneille, erityisesti Jokarille ja THI-900:lle erittäin mielenkiintoisesta kaasarikeskustelusta.
Kone toimii nätisti. kaasari vastaa herkästi ja matka-ajo menee todella pintakaasulla. Tahtoo vain sutia koko ajan, kun perä on vielä 4,3:n. koeajon jäljiltä jäi vielä pari ongelmaa, joihin pitää kysellä neuvoja.

Ongelma 1.
Ryypyn ominaisuudet muuttuivat täysin verrattuna aiempaan 2105 Ozoniin. Nyt kone nostaa kierrokset taivaisiin heti, kun ryypyä vedetään pari milliä auki. Aiemmin kone ennemminkin hukkui, nyt tuntuu, että saa vain lisää ilmaa. Nykyominaisuuksilla ryyppy on todella epäkäytännöllinen. Onko tuttu ongelma? (muuten, kummassa ensiökurkun vivun hahlossa ryypylle menevän reaktiotangon kuuluu olla?)

Ongelma 2.
Ajoin ensimmäisen kerran koneen mukana tulleella 5 vaihteisella laatikolla vasta koeajolla. Laatikko on erittäin jämäkkä ja toimii muuten hyvin, mutta ylivaihde tärisyttää voimakkaasti kämmeneen vaihdon aikana ja siitä myös ääntää hieman ajossa. Vaihde toimii kyllä muuten niin kuin pitää. Mikähän mahtaa olla vika ja onkohan kovin pitkäikäinen? En todellakaan halua purkaa koko pakettia taas vaihdelaatikon vaihdon takia.
ladoholisti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Rizhto kirjoitti:Tahtoo vain sutia koko ajan, kun perä on vielä 4,3:n.
Ei se kyllä ole siitä välityksestä kiinni :wink:

Se ryypun vipu on siinä alimmaisessa reiässä. Nyt vaan jostain syystä ryyppyläppä ei käänny paljoa suhteessa kaasuläppään joka aukeaa reilusti. Nyt sun taivuttaa siihen tankoon lisää mutkaa ettei se avaa kaasuläppää niin älyttömästi.
Korjausrompulta löytyy myös ohjeet ryypyn säätöön jos haluaa hifistellä..

Ja mitä tulee laatikkoon niin tahtoo nuo vitoset jollotella aika monessa. Myös toi kepin jurraus vaihtaessa kuuluu pikkuvikaiseen vitoslootaan. Sillä ei voi muuta tehdä kuin ajaa niinkauan kuin se hajoaa. Eikä varsinkaan kannata tehdä. Kestää minkä kestää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Se ryypun vipu on siinä alimmaisessa reiässä.
Jasso, eli tässä on todettava vanhaa Paavoväyrys-vitsiä mukaillen, että väärä reikä. Valitsin kaasaria kasatessa arpomalla jomman kumman reiän ja tietysti väärän. Ei ole ihme, että ensiöläppä aukeaa vähän liikaa. Kunhan nuo pakkaset hellittää, niin käyn korjaamassa ongelman.

Samoin valitsin arvalla myös vaihdelaatikon kahdesta vaihtoehdosta ja sekin meni vikaan. Toivottavasti tuo loota kestää kesään saakka, jolloin voin vaihtaa sen perän vaihdon yhteydessä. Noin tulevaisuutta ajatellen, niin mikäs on vian diaknoosi ja kuinka vaativa remontti korjaaminen tulee olemaan?

Sutimisen syy taitaa olla kelin, ajotottumusten ja muuttuneiden ominaisuuksien summa. 1200:nen vakio-ozonilla toimi melko kuminauhamaisesti, eli kaasua sai painaa huoletta ja kone reagoi sitten perässä, mutta tämä nykyinen viritelmä vastaa heti ja kun polkimeen hipaiseekin.
ladoholisti
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: "Pikkulohkosta isolohkoon" - osien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Niinkuin Jokari jo totesi että ei noita ladan laatikoita paljon korjailla kannata, ehjiä saa aika halvalla ja yhden illan homma vaihtaa. Ja pieni jollotus ja rutina vaihdettaessa on aika yleista jos käyttö on vähän ronskimpaa, luultavasti kestää vielä monta vuotta normaalilla käytöllä.
21013 2300tic
Vastaa Viestiin