Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Tervehdykset toivottelen.
Kylmin ilma, jossa olen saanut autoni käyntiin ilman lämmitystä suoraan ulkoa oli -50,2 astetta pakkasta. Tämä Tammikuussa 1966 Jormuan Hallakoeasemalla mitattuna. Auto oli IFA F-9. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että starttaus tehtiin 12v akulla ja kaapeleilla, normaali 6v.
Kun ajoin sitten töihin, niin IFA oli ainut henkilöauto liikenteessä koko näkyvissä olevalla kaupukialueella.
Kylmin ilma, jossa olen saanut autoni käyntiin ilman lämmitystä suoraan ulkoa oli -50,2 astetta pakkasta. Tämä Tammikuussa 1966 Jormuan Hallakoeasemalla mitattuna. Auto oli IFA F-9. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että starttaus tehtiin 12v akulla ja kaapeleilla, normaali 6v.
Kun ajoin sitten töihin, niin IFA oli ainut henkilöauto liikenteessä koko näkyvissä olevalla kaupukialueella.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
viime talvena -30 asteen pakkasessa laitettiin lada käyntiin,pikkusen lisävirtaa niin hörähti käyntiin
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
olen aina yrittänyt laittaa roikkaan kun -5 tai enemmän pakkasta
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pakkasella
onhan näitä talvijuttuja joka talvelta....
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pakkasella
onhan näitä talvijuttuja joka talvelta....
- PECTOPAH MECTA HOMEP
- Viestit: 702
- Liittynyt: 20.2.2008 20:28
- Paikkakunta: Pörsänmäki
- Viesti:
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
En nyt muista mikä on Bensa-autolla ennätys mutta viime talvena starttasin Dieselin ilman lohkolämmitintä -28 asteen pakkasella. Hehkutin ensin muutaman kerran ja pyöräytin vähän starttia ikään kuin moottorin herättelemiseksi. Sitten starttasin ja kilinä ja kolina oli korvia vihlovaa. Moottorin käyttökilometrit vähenivät varmaan 100 000 kilometriä sillä starttauksella. Joskus aikoinaan tuli kovillakin pakkasilla Diesel-Transitteja starttailtua mutta niissä oli ne koneet jo niin väljiä että se ei tuntunut enää moottoria hirveämmin haittaavan. Lähes yhtä paljon särkee sydäntä dieselin kanssa katsastuskonttorilla kun polkevat sitä moottoria huolella ennen päästömittausta.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
nissani ilman roikkaa yks aamu tänätalvena ja oli 26 pakkasta,laakista tulille! toki nesteet oli jäässä kautta profeetan parran ja viimetalvena lada oliko jtn 30 muka aamulla 6aikaa pakkasta nii ilman roikaaa,ilman lisävirtaa ja lähti. ja lämpes ku sauna
autoton.. vielä
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Eilen kokeilin varaosa samaraa lähteekö kun ilmat lauhtui -4 asteeseen hangessa koko talven ilman lämmitystä tietenkin ja ajettu viimeksi syksyllä. Eikun ryyppy päälle pari kaasun pumppausta ja tarttaamaan ekalla lyhyellä tartaamisella ei kuulostanut lähtevän tarttasin toisen kerran ja heti lähti kyllä on varma peli vaikka kori katoaa ympäriltä korroosion vaikutuksesta . Kävin tietenkin ajamassa ei kai sitä huviksen vanhusta käynnistellä. Hyvin pääsi pellolla kun lumi tilanne ei haitannut ajoa tosin noilla nastattomilla nastarenkailla jäätiköllä taiteilu ei ollut mitenkään kaksista.
Kyllä olen lämmitykseen auton laittanut jos vaan pystyy. Sellainen -10 on raja sen jälkeen jo laitetaan.
Kyllä olen lämmitykseen auton laittanut jos vaan pystyy. Sellainen -10 on raja sen jälkeen jo laitetaan.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Enpä epäile yhtään tuota Ukin ennätystä, josta kukaan tuskin paremmaksi pistää. Kyllä oma Warrekin oli aika notkea kovilla pakkasilla.
Ensimmäistä kuusivolttista Kuplaa oli turha yrittääkään käyntiin yli 30 asteen pakkasella. Kun isä Pavelin Isuzun 12-volttinen akku pantiin kaapelien päähän, niin jopa käynnistyi iloisesti. Tosin vasta noin 30 kilometrin päässä alkoi kabiinissa edes jogenkin tarkenemaan.
Ensimmäistä kuusivolttista Kuplaa oli turha yrittääkään käyntiin yli 30 asteen pakkasella. Kun isä Pavelin Isuzun 12-volttinen akku pantiin kaapelien päähän, niin jopa käynnistyi iloisesti. Tosin vasta noin 30 kilometrin päässä alkoi kabiinissa edes jogenkin tarkenemaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Eipä ole tullut katottua mittariin kuinka paljon on pakkasta ollut kun on startannut auton.
Mutta täytyy ihmetellä kuinka kylmällä ilmalla ihmiset laittaa auton lämmitykseen. Suositushan on jo +5 ja silloin riittää ½ tuntia. Tuo on sellainen raja, jota itse käytän aina kun se on mahdollista. Kyllähän jotkut ihmettelee että miksi jo silloin auto on roikan päässä, eihän vielä ole pakkasta on hyvin useasti kuultu kommentti.
Mutta täytyy ihmetellä kuinka kylmällä ilmalla ihmiset laittaa auton lämmitykseen. Suositushan on jo +5 ja silloin riittää ½ tuntia. Tuo on sellainen raja, jota itse käytän aina kun se on mahdollista. Kyllähän jotkut ihmettelee että miksi jo silloin auto on roikan päässä, eihän vielä ole pakkasta on hyvin useasti kuultu kommentti.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Olen törmännyt ihan samaan asiaan. Taitaa olla useimmilla joku periaate ettei prkele laiteta ennen kuin on kymmenen raatia pakkasta. Ladamiehillä oikein erityisesti kun legendat kertoo että lähtee vaikka -50 asteen pakkasesta ja minuutin päästä sisällä on jo kuin saunassaJaakkima kirjoitti: Mutta täytyy ihmetellä kuinka kylmällä ilmalla ihmiset laittaa auton lämmitykseen. Suositushan on jo +5 ja silloin riittää ½ tuntia. Tuo on sellainen raja, jota itse käytän aina kun se on mahdollista. Kyllähän jotkut ihmettelee että miksi jo silloin auto on roikan päässä, eihän vielä ole pakkasta on hyvin useasti kuultu kommentti.
Säästää tuo lohkolämmittely bensaakin ihan kivasti, enemmän kuin ajotavoilla voi vaikuttaa, yli litra/100 km helposti.
Mut jos niiden jäisten lasien raapimisesta ja ekan 10 minuutin hampaiden kalinasta saa jotain tyydytystä niin mikä ettei, itse hyppään aina latukkaan jossa on lasit sulana ja sisällä lämmintä. Näitä kutsutaan mukavuusvarusteiksi
Ja aiheeseen liittyen, tarttasin latukan joku talvi oliko 24 asteen pakkasesta. Pyöri halvatun huonosti, rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat sekä lämpömittari jäi 1/3 alle normaalista. Sisälle ei myöskään tullut lämmintä kuin nimeksi ja motaria ajaessa jäinen viima tunki lämppäristä.
Se taas siitä legendasta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
kuinka olet tuon ohjauksen ja jarrujen lämmityksen toteuttanut??Jokari kirjoitti: rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat...
Vai onko lämmin talli mistä normaalisti lähdet?
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Eli kesti puoli tuntia lämmetä?jaasu kirjoitti:ja viimetalvena lada oliko jtn 30 muka aamulla 6aikaa pakkasta nii ilman roikaaa,ilman lisävirtaa ja lähti. ja lämpes ku sauna
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Olen yleensä pitänyt nuotiota siellä alla..pressa kirjoitti:kuinka olet tuon ohjauksen ja jarrujen lämmityksen toteuttanut??Jokari kirjoitti: rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat...
Vai onko lämmin talli mistä normaalisti lähdet?
Ihan joutuu taivasalta lähtemään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Ite lähden samaralla kylmästä lautarakenteisesta autotallista jossa ilmakiertää joten lasit ei ole jäässä enkä myöskään käytä mitään sisätilanlämmittimiä jos ei tarkene niin ei maha mitään. Toinen vaihtoehto tuo talli jossa on puulämmitys mutta eipä tule pidettyä kun ei kerkeä kunnolla kuivua. Suotta sulattelee talvella mieluummin antaa olla lumisena kuin lähteä märkänä pakkaseen ja tappelee lukkojen kanssa kun jäätyvät. Jos sulatan niin annan kuivua myös kunnolla.
Tai sitten ihan taivasalla säilytys viltti lasin päälle niin ei tarte raapia ainakaan tuulilasia tämä vaihtoehto on siinä tapauksessa kun ei talliin mahdu.
Mitenkäs se Jokarin lada ei muka lämmennyt ymmärtääkseni (mitä jutuistasi selviää) ajat aika reilulla kaasulla kuitenkin ja sitten vielä säästät lämmittämällä pensaa .
Tai sitten ihan taivasalla säilytys viltti lasin päälle niin ei tarte raapia ainakaan tuulilasia tämä vaihtoehto on siinä tapauksessa kun ei talliin mahdu.
Mitenkäs se Jokarin lada ei muka lämmennyt ymmärtääkseni (mitä jutuistasi selviää) ajat aika reilulla kaasulla kuitenkin ja sitten vielä säästät lämmittämällä pensaa .
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Ei munkaan 1700i lämpiä mihinkään, ei edes pikkupakkasella riitä lämmittämään tuulilasia niin etteikö pöllyävä lumi jäätyisi lasiin. Siksi alankin kyllästyä koko kotteroon, kun työmatkaa on 57 km suuntaansa ja tympäsee ajaa silleen, että tuulilasin alareunassa on 5 cm soiro josta näkee jotain.
Reippaina käymme rekkain alle
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Onkos nämä viimeisimmät takapotkut vanhempia kylmempiä? Kyllä tuo oma tuplalamppu puskee lämmintä hornan lieskapalkeiden lailla!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.