2107:n pitkät

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Testasin valot autotallissa. Kuljettajan puolen pitkät eivät pala. Tähän mennessä olen koetinmeisselillä tarkastanut helpot kohteet. Umpion liittimeen ei tule virtaa. Katkaisija toimii, sen olen testannut irroitettuna suoraan akusta. Sulakkeeseen molemmille puolille tulee virtaa, kun valot on kytkettynä palamaan.

Muistanko oikein. Virta kulkee järjestyksessä virtalähde - katkaisija - sulake - valonvaihtaja - lamppu. Rele on jossain välissä, mutta oko se ennen vai jälkeen sulakkeen ja mikähän se niistä lienee.

Testauksen alkuvaiheessa pitkien merkkivalo ei palanut lainkaan. Vähän myöhemmin merkkivalo paloi heti, kun valot (lyhyet) kytki päälle, jatkoi palamista pitkille vaihdettaessa ja lopulta lyhyille vaihdettaessa sammui hitaasti himmentyen.

Olisikohan vika sulakerasian sisällä oleva pöly ja kosteus?

Testaus on suoritettu sattuneesta syystä vain moottorin ollessa sammuksissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla oli aikoinaan kans vasen pitkä pimeänä ja jännite tuli sulakkeelle, mut ei umpiolle saakka. Eka vika oli pitkän johtoliitos sulakerasian pohjaan, oli löysä ja hapettunut. Myöhemmin vika uusiutui ja sit menikin sulakerasian avaamiseksi, kylmäjuotos pitkän virtapiirissä.
Sen uudelleenjuottamisen jälkeen on pelannut :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Toki kannattaa korjata vika, mutta vaihtoehtokin on:

Biltemasta saa valmista relesettiä, jotta voi asentaa 100w ajovalopolttimot ilman huolta. Setissä on liitin, joka tulee kiinni tuohon lampun alkuperäiseen liittimeen, ja muistaakseni tuo herätevirta otetaan vain toiselta puolelta (ja vaikka otettaisiinkin kummaltaki puolelta, voi sen huoletta ottaa vain toiselta puolelta, näissä herätevirroissa kun ei kulje paljon mitään virtaa)
Tällöin ei väliä vaikkei alkuperäisiä reittejä kuljekaan virta valoille.

asennetaan 2uutta relettä konehuoneeseen, ja akulta suoraan piuhat niille. Niiltä sitten lähtee uudet johdot umpioille, joissa liittimet H4 valmiina.

Hyötyä tästä on ilman nuita tehokkaita polttimoitakin, joskin ladassa on nuo valoasiat (ainakin mielestäni) hyvällä mallilla jo vakiona, ja vakio releistyskin kestää hienosti 100w polttimoita.
Niin ja kyseessä oleva relesetti siis ohjaa niin lyhyet kuin pitkätkin tästedes! eli lähivalo tehokin ainakin teoreettisesti kasvaa, kun virtaa saadaan polttimoille kunnolla 8)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2707
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

^Kyllä näkee mainiosti noilla 80/100W H4:lla hetken aikaa ihan nätisti, mutta pilaa umpion heijastimen aika nopeasti. 80 W lähivaloissa kun kaupunkiajossa lämmittää ihan liikaa tuota umpiota ilman ajoviiman viilentävää vaikusta. Lisäpitkissä 100 W:n poltin vielä toimii, kun ajoviima viilentää, eikä niitä kaupunkiajossa tarvi. Mutta laittomathan nuo molemmat tässä valtakunnassa ovat.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja audiq »

IlkkaHe kirjoitti:... ja muistaakseni tuo herätevirta otetaan vain toiselta puolelta (ja vaikka otettaisiinkin kummaltaki puolelta, voi sen huoletta ottaa vain toiselta puolelta, näissä herätevirroissa kun ei kulje paljon mitään virtaa)
Missään nimessä ei saa ajovaloja kytkeä yhden herätteen tai yhden releen varaan.
Ainoastaan kaukovalot siinä tapauksessa, että autosta löytyy lisäpitkät, joilla oma rele ja heräte.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

audiq kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:... ja muistaakseni tuo herätevirta otetaan vain toiselta puolelta (ja vaikka otettaisiinkin kummaltaki puolelta, voi sen huoletta ottaa vain toiselta puolelta, näissä herätevirroissa kun ei kulje paljon mitään virtaa)
Missään nimessä ei saa ajovaloja kytkeä yhden herätteen tai yhden releen varaan.
Ainoastaan kaukovalot siinä tapauksessa, että autosta löytyy lisäpitkät, joilla oma rele ja heräte.
Tuopa totta, eli valot vian sattuessa pimenee molemmat täysin. Empä ajatellut, joskin itselle ei kyllä ole pätkän vertaa väliä tommosesta :lol:


Ja jaakima:
Itsellä oli yhden KESÄN ajot ladassa 95/110 Hnelkut, hienosti pelas 2105 umpioissa, eikä mitään näkyvää muutosta tullut valojen heijastimiin, taikka valokuvioon. Eli mielestäni ladan umpiot kestää nuo polttimot hienosti, toista se on ehkä pienemmillä umpioilla ja/tai näissä nykyajan muoviumpoissa, joissa varmasti tulee muodon muutoksia umpioon tuosta lämmöstä.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2107:n pitkät

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Onneksi aloin tutkia asiaa uudelleen siitä helpoimmasta päästä, tällä kertaa kunnon työvalon kanssa. Maadotusjohtohan se siellä repsatti irrallaan, se joka tulee parkilta ajovaloumpiolle.

Olen joskus joutunut uusimaan 4H:n liittimen. Ne puristettavat liitokset eivät oikein ole kestäviä, vaikka asianmukaisilla pihdeillä ne olen kasaan pusristanutkin. Varmaankin pitäisi opetella tekemään sellainen liitos, jossa johto (tässä tapauksessa kaksi johtoa) ensin puristetaan paljaaseen liittimeen, sitten sulatetaan tinapisara liitokseen ja lopuksi lämmitetään kuristesukka päälle.

Tällä ikänäöllä ei pitäisi tehdä huonossa valossa mitään. Sain aikaiseksi oikein vahinkoakin, mutta siitä kokemuksissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin