1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
tomi

1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja tomi »

Eli olen vahtamassa kannentiivistettä -95 mallin 1700i:hin. Delta-autosta jouduin hakemaan tiivisteen, kun tuntuu että mistään tarvikeliikkeestä ei saa ruiskukoneeseen mitään osia. Deltassa ei kuitenkaan sanottu kannenpulteista mitään, pitäisikö ne uusia? Tuttu ainakin sanoi että aikoinaan ne on pitänyt vaihtaa, onko näin? Venttiilikopan tiivistekin tuohon pitäisi saada, mutta tarvikeliikkeistä löytyy vain kaasarimalleihin. Kävisikö esim. 1600:n tiiviste tuohon vai pitääkö sekin hakea deltasta?

Ja onko tosiaan niin, että ruiskukoneeseen on vaihdettu niin paljon osia, ettei juuri mikään ole yhteistä kaasarikoneiden kanssa? Tarvikeliikkeistä ainakin saa sen käsityksen.

Ai niin, kysytäänpä samalla että mikäköhän on kannenpulttien kiristysmomentti?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Viimeksi muokannut tomi, 5.11.2008 8:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2701
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Venakopantiiviste ja kaikki muut koneentiivisteet kannentiivistettä lukuunottamatta ovat samoja kaikissa ketjukoneissa oli kyseessä kaasari tai ruisku. Ja sitä 1700:n kannentiivistettä ei saa Suomesta muualta kuin hyvin suolaiseen hintaan, mutta Venäjällä noita on joka varaosaliikkeessä kohtuu hintaan. Kannenpulteista en osaa sanoa.

Ruiskukoneeseen saa osia, kunhan tietää mitä on vailla, esim. puolat saa jenkkkiliikkeistä. Lisää löytyy haulla.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kannenpultit näyttäisivät olevan 90-luvun Axteceissa samanlaiset vahvuudeltaan ja kierteiltään, kuin Ruutassa. Ainoastaan kanta ja kiristyslautanen ovat erilaiset. Nähdäkseni vanhat pultit ovat kannaltaan 19mm ja siihen on irtorenkula. Tuossa ruutassa on ne typerät 12mm kannat ja olkapää niiden alla kiinteänä. Minullahan on tuolla se topikki Venapalo ja kansiremontti.

Toin Kuusaalt Axtecin kansipultit ja silmämääräisesti näyttäisivät käyvän Ruuttakanteen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pultit on Ladassa kovia, ei venyviä ja siksi ne kelpaa jatkoon sellaisenaan

Kannenpulttien momentit on 1. vaihe; pultit 1-10 34-42 Nm ja 2. vaihe pultit 1-10 98-121 Nm ja pultti 11 32-40 Nm.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kannenpultit kelpaa ja kelpaa takaisin! Ei välttämäti. KakkaPultit on nuo Ruutan 12mm. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2031
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Siis:lapain on saatavissa Värtsilästä;kysytäänkö pulttejakin?Entäpä tiivistettä,se lienee Niva-koodilla? :shock:
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
tomi

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomi »

Kiitos vastauksista, pitääpä alkaa viikonloppuna remonttihommiin kun pääsee täältä työreissusta pois, laturikin pitää vaihtaa samalla. Eilen sain varaosaliikkeestäkin tuommoista tietoa, että kannenpultteja ei tarvi uusia, ja että 1500:sen venttiilikopan tiiviste käy tuohon, tosin sama tiivistehän se on kaikissa ketjukoneissa niin kuin Jaakkima sanoi. Eli onneksi vielä joissakin harvoissa liikkeissä tiedetään jotain Ladoistakin, kauan vain sai liikkeitä kiertää ennen kuin tärppäsi. Ja kannentiiviste maksoi Deltassa 60€, hirvitti kyllä hinta mutta ei sitä tosiaan muualta oikein löytynyt.
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja iigorr »

itellä meni kerran 1,7 koneesta kannenpultti kiristäessä. liekö sitten jo kertaalleen kiristetty uusiks vai missä vika.

uus tiiviste maksaa hieman toista kymppiä. täältä forumilta sen ainakin joltain saa. mutta jos oot sen jo ostanu ni sit ei auta. ellet vie takas deltaa :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
tomi

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomi »

Tiiviste on kyllä jo paikoillaan ja remontti sujui hyvin. Mutta laturin vaihdon jälkeen latausvalo jäi palamaan, vaikka lataus kyllä toimii. Olisiko vika siinä latauksen merkkivalon releessä vai missä? Pahempi ongelma on se, että nyt ei nesteet enään kierrä koneessa ja pääsi pari kertaa kone "melko" kuumaksi. Outoa on se, että välillä auto toimi mutta sitten taas ei. Olisiko termostaatti jumittunut, välillä auennut ja taas jumittunut, tai sitten jossain on tukos. Uudet nesteet tietenkin laitoin remontin jälkeen. No pitää kattella sitä tuossa parin viikon päästä kun on lomaa, onneksi toinen auto on nyt kunnossa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

TakaPotkujen nesteenvaihdossa tulee aina joku ilmalukko sinne jäähdytysnestekiertoon. Homma on tehtävä ajan kanssa. Ohjeessahan on että pitäisi irrottaa lämmityslaitteen paluu laipastaan ja kiristää se vasta kun sieltä tulee jäähdytysnestettä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En ole kyllä koskaan onnistunut saamaan takavedon koneeseen mitään ilmalukkoa mut lämppäriin kylläkin. Lämppäri on kyllä aina viimeistään ilmaantunut noin parinsadan metrin ajon jälkeen.

Aina kaatanut niin paljon kuin menee syyläriin ja lohkoon (joku 5 l) ja sitten loput koneen käydessä hiljakseen letkuja puristellen.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Samalla tavalla minäkin olen tehnyt. Eli konetta käytelle lirutellaan ja puristellaan. Jos homman tekee hätäisesti, kuten minä sillon, kun vaihdoin siellä kauppakeskuksen parkkipaikalla sen vesipumpun, niin silloin vähän kiehahtaa, mutta tuleepa silloin ilmatkin pihalle järjestelmästä.

Mutta tarkoitan siis, että järjestelmän täyttö vaatii vähän aikaa ja vaivan näköä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tomi

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja tomi »

Jokari kirjoitti: Aina kaatanut niin paljon kuin menee syyläriin ja lohkoon (joku 5 l) ja sitten loput koneen käydessä hiljakseen letkuja puristellen.
Näin olen itsekin nesteet sisään laittanut.
Auto toimi kyllä oikein hyvin 150km, sitten alkoi lämmöt nousemaan. Auto ei kuitenkaan keittänyt, tai siis paisuntasäiliön kautta ei ainakaan tullut mitään ulos, mutta tuo ruiskun/kaasarin lämmitys(?) letku oli mennyt poikki ja sieltä nesteet pihalle. Luulin että vanhuuttaan katkesi tuo letku ja laitoin vähän lyhyempänä sen taas paikoilleen. No seuraavana viikonloppuna lähdin taas ajamaan samaa matkaa, 10km ja letku taas poikki, taas vähän lyhyempänä paikoilleen ja nestettä sisään. Alkoi toimimaan, tuli lämmintä taas sisälle ja kone oikeissa lämmöissä. Ajoin 15km, pysähdyin kauppaan ja jatkoin matkaa, 15km pääsin kaupalta, lämmöt nousee, taas letku poikki. Taas letku paikoilleen vähän lyhyempänä ja nesteet sisään. Loput reilu 100km meni taas oikein hyvin. Seuraavana päivänä lähdin luottavaisin mielin ajelemaan kun se edelliset 100km oli hyvin toiminut, no eihän se sitten toiminut vähääkään, taas nosti lämmöt, katsoin pellin alle, kaikki ok, kunnes se letku taas katkesi ja höyryä oli joka paikka täynnä. Eli nesteet ei kierrä, ilmeisesti paine sen letkun katkaisee.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

tomi kirjoitti: Luulin että vanhuuttaan katkesi tuo letku ja laitoin vähän lyhyempänä sen taas paikoilleen. No seuraavana viikonloppuna lähdin taas ajamaan samaa matkaa, 10km ja letku taas poikki, taas vähän lyhyempänä paikoilleen
eli jos letku ulottuu lyhennettynä paikalle ei se voi vanhuuttaan hajota? Vaihda letku uuteen ja kokeile, Kyllä tuollainen vanha letku voi olla haperoa eikä lyhentäminen sitä vahvista.
tomi

Re: 1700i kannentiivisteen vaihto,lataus-ja nesteenkiertoongelma

Viesti Kirjoittaja tomi »

pressa kirjoitti:
tomi kirjoitti: Luulin että vanhuuttaan katkesi tuo letku ja laitoin vähän lyhyempänä sen taas paikoilleen. No seuraavana viikonloppuna lähdin taas ajamaan samaa matkaa, 10km ja letku taas poikki, taas vähän lyhyempänä paikoilleen
eli jos letku ulottuu lyhennettynä paikalle ei se voi vanhuuttaan hajota?
Ei, vaan kun siinä tilanteessa en olisi uutta letkua mistään saanut niin laitoin vanhan paikoilleen. Ajattelin siis että vanhuuttaan katkesi ja meinasin toki uuden letkun vaihtaa, mutta nyt olen sillä kannalla että nesteet koneessa olivat niin kuumat ja sitä myöten paine kova, että kova paine katkaisi tuon letkun, vaikka olisi uusikin ollut. Uskon että tuo letku kyllä kestää kunhan vain saisin nesteet taas kiertämään, mutta samallapa tuon vaihtaa uuteen kun alkaa vikaa etsimään.
Vastaa Viestiin