Itse ottanut myös tämän tavan käyttöön, ja paljon muutakin tuossa säätää kun omaa jalkaa. Kaikkihan siellä kuluu monin verroin, paine laakerit, kytkinlevyt yms. eli paljon terveempää on laittaa vapaalle.Nonnis kirjoitti:Mulla rupes joskus poljin jäämään lattiaan ekassa ladassani, kun pidin liikennevaloissa kytkintä pohjassa. No, muutin ajotapaani eli aina vapaalle, ja ajoin sillä vielä 20-30 tkm sen jälkeen, kunnes myin poisAjotavan muutos on jäänyt pysyväksi, eli pientäkin seisahdusta varten vaihdan vapaalle. Tyhmäähän se oli kytkinjalkaa rasittaakin.
Ja tuolla oli puhetta että ei kytkintä tarvitse vaihtaessakaan. Itselläni on tullut inhottavaksi tavaksi ottaa vaihde pois päältä vauheissa ainoastaan kevyellä kaasun hölläyksellä, jolloin vaihde tippuukin hieman kepistä siirtämällä helposti pois. Tämä kuitenkin saattaa kostautua pikkuhiljaa, koska tällöin joka kerta se pikkusen kuitenkin vetää, tai moottorijarruttaa, ja synkröt hieman "kuluvat" kun vaihde otetaan pois päältä, koska jompikumpi synkron puolista alkaa heti pyörimään erinopeudella kun ne irtoavat. Eli ei tiedä hyvää. Tosin, moni muukin asia kuluttaa vaihteistoa, mutta teoriassa tuokin sen käyttöikää lyhentää.
Ja vaikka vaihe meneekin rusahtelematta päälle, ei se ole terveellistä. Omassa VW Kleinbussissa (vm 73, eli täysin samaa tekniikkaa kuin kuplissa) kytkin on raskas ja inhottava käyttää, tulee joskus sorruttua ilman sitä vaihtamaan vaihteita. Ne menevät törkeän helposti ilman sorsia päälle, ei oikeastaan kaasullakaan ole väliä, kun terävästi nykäisee. Tervettä? ei todellakaan. Ilmeisesti tuo vanha tekniikka ei sitten turhia valittele
