Mossella jokkista
Mossella jokkista
Kauhajoelle kardaanisarjan osakilpailussa oli ajamassa Kokemäen suunnalta farmarimallinen Mosse 427. Tekniikasta ei tarkempaa tietoa, mutta tuskin alkuperäinen. Pisti hyvin hanttiin escorteille ja kadeteille. Olihan tuolla ajamassa muitakin harvemmin jokkis-kisoissa nähtyjä pelejä kuten: Volvo 245, Vauxhall Chevette, 123-korinen mersu, Opel Manta, Datsun 100A, Saab 96, Sunbeam Avenger ja pari 02-sarjan Bemaria.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
sairasta suomen ainoa ja viimeinen 427 on laitettu tollaiseen käyttöön
no saattaa niitä olla toinenkin tosin en ole koskaan nähnyt yhtään, tarviis nähdä edes tämä jokkispeli


- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Nyt ei ihan heti tule mieleen, mutta onko tuo 408:n farmariversio. Toivottavasti ei ole ainoa. Vaasassa on tallella yksi 423. 424 mallia en muista nähneeni.
Siinä venäläisen ´keräilijän´ tarhassa näytti olevan myös Skandinavia farmari. Eikös se ollut vientimalli. Lieneeköhän niitä yksilöitä, joita vietiin Suomesta Neuvostoliittoon käytettynä 70-luvulla.
Siinä venäläisen ´keräilijän´ tarhassa näytti olevan myös Skandinavia farmari. Eikös se ollut vientimalli. Lieneeköhän niitä yksilöitä, joita vietiin Suomesta Neuvostoliittoon käytettynä 70-luvulla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
farkut
mossen farmarit
423 = 402 farmari
423N = 407 farmari
424 = 403 (skandinavia) farmari
426 = 408 Elite 1300 farmari
427 = 412 Elite 1500 farmari
2137 = 2140 Elite 1500S farmari
423 = 402 farmari
423N = 407 farmari
424 = 403 (skandinavia) farmari
426 = 408 Elite 1300 farmari
427 = 412 Elite 1500 farmari
2137 = 2140 Elite 1500S farmari

Onko todella mahdollista, että nykyään on vielä noin valveutumattomia ihmisiä jotka eivät näe noin harvinaisella autolla mitään arvoa. 427:han on vielä sillä jaetulla takaluukulla varustettu namupala ja kaiken lisäksi aito siipi-Mosse.
Jokkiskisat saisi muutenkin lopettaa. Ovat tuhonneet jo kokonaan Fiat 133 kannan.
Jokkiskisat saisi muutenkin lopettaa. Ovat tuhonneet jo kokonaan Fiat 133 kannan.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Taitavat kaikki pienet takamoottoriautot olla aika loppun ajettuja ja myös 1600 tc:t, etenkään vanhoja pitkäiskuja ei ole enää juuri missään. Onneksi tuli sentään tuo uusi sääntö niin ehkä vähän uudempi kalusto pääsee parempaan osaan. Tosin allekirjoittaneella pari 133:sta raitilla, toinen taitaa olla menetetty tapaus mutta toinen ihan elvytyskelpoinen ja haaveissa olisi se vielä kilpiin laittaa joskus. Myös toinen noiden pikkufiiujen hävittäjä on ilmiö nimeltä ruoste, kun ovat hyvin alttiita sille.
Vauhdin tae - alamäki
Enpä syyttäisi yksin jokkista takamoottoristen autojen häviämisestä, yleensä jokkis autoiksi päätyvät kaikista huonoimmassa kunnossa olevat yksilöt. Takamoottoriset autot on valmistettu aikana jolloin ruostesuojauksesta ei ole osattu uneksiakaan joten ruoste niiden pahin tuhoaja on ollut. Monta 850:sta ja Imppiä taisi tuhoutua jo 60- ja 70-luvuilla kun niillä ajettiin rallia ja rataa. Nykyään tahtoo olla edes aihio kuntoisen 133, 600 tai 850 Fiatin ja Impin löytäminen olla työn takana. Kaveri haki pari viikkoa sitten metsässä seisseen tyhjän 850 korin, pohjaa ja helmoja ei ole ollenkaan mutta kyllä siitä vielä jokkis auto tulee. Sääntöuudistukset ovat hyviä, mutta mietipä minkälaisen auton saat alle 300 erkillä. Paljon enempää ei aihion kärsi maksaa jos meinaa, että valmiin kilpailukuntoisen auton hinta jää 850 erkkiin. Jos aihio maksaa enemmän ei konetta enää viritellä tai ostella tupla lorttoja. Toki on niitä hulluja jotka laittavat jokkisautoon 2000 erkkiä ja valittavat, että kalliiksi tulee, kun auto menee ekassa kisassa kaupaksi. Tosiaankin Kauhajoella ajaneessa Mossessa oli siivet, osa koristelistoistakin oli vielä paikoillaan.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tottahan se on sekin. Ei jokkis eikä muukaan kilpailutoiminta ole ainoa tapa hävittää autoja. Kyllä valtaosa ajetaan loppuun arkiajossa. Se vaan tuntuu niin pahalle, kun niitä ei muualla enää paljoa näe ja siellä kisoissa niitä sitten kohdellaan aika kaltoin. Mutta kyllä silti harvinaisuuksia tulisi käyttää muuhun toimintaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo tai ainakin irroittaa ne koristelistat yms parempaan käyttöön!!Mosse-Aksu kirjoitti:Tottahan se on sekin. Ei jokkis eikä muukaan kilpailutoiminta ole ainoa tapa hävittää autoja. Kyllä valtaosa ajetaan loppuun arkiajossa. Se vaan tuntuu niin pahalle, kun niitä ei muualla enää paljoa näe ja siellä kisoissa niitä sitten kohdellaan aika kaltoin. Mutta kyllä silti harvinaisuuksia tulisi käyttää muuhun toimintaan.
täälläkin jokainen etsii kromipeilejä, olis aika tuhlausta jos joku vaikka ruuvailis jokkisautoon ehjiä kromipeilejä, taitaa eliten orkkis listatkin olla tarvitsevalle todella arvokkaita?

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tulee tässä aina hurskasteltua. Kyllähän nuoruuteen kuuluu autojen(kin) laittelu. Sitä haluaa kokeilla taitojaan ja siinä on haastetta, kun tekee jotain, mitä ei ole aikaisemmin kokeillut. Sitten taitojen karttuessa ottaa isompia haasteita. Kun sen saa toteutettua, koituu siitä mielihyvää. On sitä tullut itsekin tehtyä aika iso muutos nykyisin ja varmaan jo silloin harvinaiseen autoon.
Ei sitä ajattele, eikä aina edes tiedä, että on tekemisissä jonkun harvinaisuuden kanssa. Siksi minusta olisikin hyvä, että joku valvoisi tätä. Kun kerran rekistetöityjen ajoneuvojen määrät ovat tiedossa, voisi olla aivan hyvin joku merkki/mallikohtainen alaraja, minkä jälkeen astuisi voimaan jonkinlainen alkuperäisenä säilyttämis vaatimus. Eli ajoneuvoa ei voisi muutoskatsastaa eikä käyttää kisakalustona. Historicsarjat olisivat sitten asia erikseen. Samoin paalattavaksi menevistä harvinaisuuksista pitäisi velvoittaa irroittamaan kaikki käyttökelpoiset osat.
Ei sitä ajattele, eikä aina edes tiedä, että on tekemisissä jonkun harvinaisuuden kanssa. Siksi minusta olisikin hyvä, että joku valvoisi tätä. Kun kerran rekistetöityjen ajoneuvojen määrät ovat tiedossa, voisi olla aivan hyvin joku merkki/mallikohtainen alaraja, minkä jälkeen astuisi voimaan jonkinlainen alkuperäisenä säilyttämis vaatimus. Eli ajoneuvoa ei voisi muutoskatsastaa eikä käyttää kisakalustona. Historicsarjat olisivat sitten asia erikseen. Samoin paalattavaksi menevistä harvinaisuuksista pitäisi velvoittaa irroittamaan kaikki käyttökelpoiset osat.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Kamaz, On kyllä aika sääli juu että jokkis hävittää aikas paljon autoja. Mutta niin se tekee ikäkin. Vaan on tuo viellä tosi suora jokkis autoksi. no pari kaatoo ja muuta kolaria nii sit se on sit sillä selvä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
No ei varmaan ois kovin hyvä ajaa. Ja viellä suurempi syy juuri miksi jokkista ajeta on se että säännöt kieltää sen.Misha kirjoitti:miksei pakettiautoilla ajeta jokkista?
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Jokamies.htm
Luku 10.1.: Kilpailuautoksi hyväksytään vain umpikoriset sarjavalmisteiset henkilöautot, jotka ovat rakenteeltaan ehjiä ja turvallisia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.