Maakaasuauto
Re: Maakaasuauto
Moi,
Kiinnitti vaan huomiota tuo termi "kidemäisiä nitraatteja". Tarkoitit mahdollisesti erilaisia typenoksideja, NOX?? Termi nitraatti ei ole mielestäni oikea tässä yhteydessä.
Kiinnitti vaan huomiota tuo termi "kidemäisiä nitraatteja". Tarkoitit mahdollisesti erilaisia typenoksideja, NOX?? Termi nitraatti ei ole mielestäni oikea tässä yhteydessä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Maakaasuauto
Uuteen maakaasuautoon suositellaan LongLife –moottoriöljyjä, joten aloin netistä lukea tietoja kyseisistä öljyistä. Törmäsin muistaakseni Nesteen sivuilla lauseeseen: ”Bensiinimoottoreissa ensisijaisesti nitraattien muodostuminen ja öljyn hapettuminen on pidettävä kurissa. Bensakoneessa likaavat ja kuluttavat, kidemäiset nitraatit ovat pidentyneen vaihtovälin kannalta avaintekijänä. Lisäaineet kohdistetaan pääosin niiden torjuntaan.”
Minun on vähän vaikea selittää, mitä tarkasti Nesteen kemistit tarkoittavat kidemäisten nitraattien torjunnalla – ehkä siihen löytyy netistä selitys.
Minun on vähän vaikea selittää, mitä tarkasti Nesteen kemistit tarkoittavat kidemäisten nitraattien torjunnalla – ehkä siihen löytyy netistä selitys.
Re: Maakaasuauto
Moi,
Asia selvä, tuo on mulle vaan uutta tietoa. Vaikka onhan se nitraattikin muodostunut hapesta ja typestä, eli typenoksidi sekin on. Tarkemmin sanottuna nitraatti on negatiivisesti varautunut ioni, NO3- ja hyvää viherkasveille.
Asia selvä, tuo on mulle vaan uutta tietoa. Vaikka onhan se nitraattikin muodostunut hapesta ja typestä, eli typenoksidi sekin on. Tarkemmin sanottuna nitraatti on negatiivisesti varautunut ioni, NO3- ja hyvää viherkasveille.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Maakaasuauto
Autonvalinta
Kerroin naapurilleni, joka myös on autotallinaapurini, tilanneeni uuden maakaasuauton. Sanoin hänelle, että, jos amerikkalaiset käyttäisivät samanlaisia autoja kuin suomalaiset, säästyisi joka päivä 8 miljoonaa tynnyriä öljyä. Se vastaa Venäjän koko öljytuotantoa. Mitä teki naapurini: vaihtoi takavetoisen vanhan volvonsa uuteen citymaasturiin – Volvo V 70 AWD automaattivaihteistolla. Kävimme hänen mökillään koeajamassa volvon; ajotietokone näytti keskikulutukseksi järkyttävät 10.7 l/100km.
Naapurini volvon EU-yhteiskulutus on 10.1 l/100 km, ja CO2 tuotanto 241 g/km. Hän ajaa vuodessa 25’000 km, joten hän tuottaa vähintään 6’025’000 g CO2 vuodessa. Oma valintani, Opel Combo Tour 1.6 CNG, maakaasuauto tuottaa 133 g/km CO2. Ajan vuodessa alle 15’000 km, joten hiilidioksidituotantoni on alle 133 g/km x 15’000 km = 1’995’000 g. Todellisuudessa ero naapurini ja minun välillä on suurempi kuin edellä, sillä citymaasturin todellinen kulutus on selvästi suurempi kuin EU-yhteiskulutus antaa ymmärtää.
Tekiköhän naapurini autonvalintansa ärsyttääkseen minua?
Kerroin naapurilleni, joka myös on autotallinaapurini, tilanneeni uuden maakaasuauton. Sanoin hänelle, että, jos amerikkalaiset käyttäisivät samanlaisia autoja kuin suomalaiset, säästyisi joka päivä 8 miljoonaa tynnyriä öljyä. Se vastaa Venäjän koko öljytuotantoa. Mitä teki naapurini: vaihtoi takavetoisen vanhan volvonsa uuteen citymaasturiin – Volvo V 70 AWD automaattivaihteistolla. Kävimme hänen mökillään koeajamassa volvon; ajotietokone näytti keskikulutukseksi järkyttävät 10.7 l/100km.
Naapurini volvon EU-yhteiskulutus on 10.1 l/100 km, ja CO2 tuotanto 241 g/km. Hän ajaa vuodessa 25’000 km, joten hän tuottaa vähintään 6’025’000 g CO2 vuodessa. Oma valintani, Opel Combo Tour 1.6 CNG, maakaasuauto tuottaa 133 g/km CO2. Ajan vuodessa alle 15’000 km, joten hiilidioksidituotantoni on alle 133 g/km x 15’000 km = 1’995’000 g. Todellisuudessa ero naapurini ja minun välillä on suurempi kuin edellä, sillä citymaasturin todellinen kulutus on selvästi suurempi kuin EU-yhteiskulutus antaa ymmärtää.
Tekiköhän naapurini autonvalintansa ärsyttääkseen minua?

-
- Viestit: 2035
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Maakaasuauto
Onnittelen ja olen hengessä mukana - milloin saat sen kapineen käyttöösi?
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Maakaasuauto
Autokauppias sanoi, että vähintään 8 viikkoa tilaussopimuksen allekirjoituksesta. Hän sanoi, että todennäköisesti lokakuussa, mutta viimeistään marraskuussa tulee maakaasuauto. Voi, miten hauskaa olisi seurata vierestä oman auton kasaamista: ottaisin digikuvia ja videoita!
Re: Maakaasuauto
Videot kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, siispä tässä on neljä videota maakaasuautoista.
Ensimmäinen video on Jay Lenon vihreästä autotallista. Tässä videossa esitellään Honda Civic CX NGV ( = Natural Gas Vehicle) ja kotitankkauslaite: http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=193319
Toisessa videossa GM Euroopan varatoimitusjohtaja Jamal El-Hout kertoo Opelin maakaasuauto-ohjelmasta: http://www.youtube.com/watch?v=8h88hEXczZM
Kolmannessa videossa on Zafira CNG törmäystesti, josta nähdään miten hyvin kaasupullot on kiinnitetty. Itse asiassa törmäyksessä kaasu on turvallisempi. Jos kaasupulloon tulee vuoto, niin se tyhjenee nopeasti pistemäisesti, kun taas bensatankki läikyttää nestemäistä polttoaineitta joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xBsJQ1uk1CU
Neljännessä videossa esitellään Zafira CNG hyviä ja puhtaita arvoja. http://www.youtube.com/watch?v=vuIHUweeE5k
Valitettavasti Opel Combo Tour 1.6 CNG ei löydy videoita, mutta siinä on sama moottori kuin Zafirassa CNG:ssä.
Ensimmäinen video on Jay Lenon vihreästä autotallista. Tässä videossa esitellään Honda Civic CX NGV ( = Natural Gas Vehicle) ja kotitankkauslaite: http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=193319
Toisessa videossa GM Euroopan varatoimitusjohtaja Jamal El-Hout kertoo Opelin maakaasuauto-ohjelmasta: http://www.youtube.com/watch?v=8h88hEXczZM
Kolmannessa videossa on Zafira CNG törmäystesti, josta nähdään miten hyvin kaasupullot on kiinnitetty. Itse asiassa törmäyksessä kaasu on turvallisempi. Jos kaasupulloon tulee vuoto, niin se tyhjenee nopeasti pistemäisesti, kun taas bensatankki läikyttää nestemäistä polttoaineitta joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xBsJQ1uk1CU
Neljännessä videossa esitellään Zafira CNG hyviä ja puhtaita arvoja. http://www.youtube.com/watch?v=vuIHUweeE5k
Valitettavasti Opel Combo Tour 1.6 CNG ei löydy videoita, mutta siinä on sama moottori kuin Zafirassa CNG:ssä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Maakaasuauto
lännessä saa Ladaakin kaasuautona http://www.lada.de/bivalenter_antrieb.html

Re: Maakaasuauto
Meillä, Suomessa, ei ole myynnissä montakaan kaasuautoa: Opel, Volkswagen ja Mercedes Benz. Volkswagen ja Mercedes Benz maakaasuautot ovat kalliita, joten valintani oli Opel Combo CNG. Saksa on kaasuautojen luvattu maa: siellä on tehty vaikka mistä autosta kaasuauto – jälkiasennettuna. Lada kuuluu tähän viimeiseen ryhmään. Jälkiasennus kaasuautoissa on eräs paha vika; niitä ei ole suunniteltu alun perin korkealle 130 oktaaniselle kaasulle, joten hyötysuhde jää vähän vajaaksi.
Saksassa Lada 119 Kalinan kaasuauto maksaa edulliset 11’500 euroa, Niva 14’000 € ja Lada 111 12’200 €. Mitä näiden hinnat mahtaisivat olla Suomeen tuotuna? Nämä autot ovat LPG-autoja, eli nestekaasuja käyttäviä autoja, kun tilaamaani Combo CNG on paineistettua maakaasua käyttävä auto. Suomessa on 10 tankkauspistettä paineistetulle maakaasulle, mutta missä voi tankata nestekaasua käyttävää Ladaa?
Saksassa Lada 119 Kalinan kaasuauto maksaa edulliset 11’500 euroa, Niva 14’000 € ja Lada 111 12’200 €. Mitä näiden hinnat mahtaisivat olla Suomeen tuotuna? Nämä autot ovat LPG-autoja, eli nestekaasuja käyttäviä autoja, kun tilaamaani Combo CNG on paineistettua maakaasua käyttävä auto. Suomessa on 10 tankkauspistettä paineistetulle maakaasulle, mutta missä voi tankata nestekaasua käyttävää Ladaa?
Re: Maakaasuauto
Vähemmänhän niitä nestekaasun tankkauspisteitä on, mutta joillakin trukkifirmoilla saattaisi olla omat systeemit. Toki pullokaasua saa huoltoasemilta, mutta joka tapauksessa 25 kg LPG:tä taitaa olla maksimi minkä saa lain mukaan kuljettaa.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Maakaasuauto
Osui silmään uutinen, jonka mukaan AvtoVaz jatkaa maakaasu Priora CNG:n testaamista (ensiesittely ollut 2007).
http://www.lada.ru/cgi-bin/xml1.pl?step ... &bind1=121
muutama kuva+hieman muuta infoa: http://translate.google.com/translate?u ... l=fr&tl=en
http://www.lada.ru/cgi-bin/xml1.pl?step ... &bind1=121
muutama kuva+hieman muuta infoa: http://translate.google.com/translate?u ... l=fr&tl=en
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Maakaasuauto
Tekisi kovasti mieli hankkia maakaasuauto.. rahareikiä on kyllä muitakin, mutta se voisi säästääkin samalla.
Saksassa näkyy olevan vw golf farmareita 2.0 cng moottorilla myynnissä alle kymmenen kiloeuron hintaan. Onkohan kukaan tutustunut näihin lähemmin?
Saksassa näkyy olevan vw golf farmareita 2.0 cng moottorilla myynnissä alle kymmenen kiloeuron hintaan. Onkohan kukaan tutustunut näihin lähemmin?
Re: Maakaasuauto
Opel Combo Tour 1.6 CNG on kaksi erillistä polttoainelinjaa suuttimia myöten, mutta yksi polttoainemittari. Polttoaineen valintanapin asennosta riippuen polttoainemittari näyttää joko litroja tai baareja. Jos polttoaineen valintanapin led-valo palaa, on valittu bensa, polttoainemittari on normaali litranäyttöinen. Kaasukäytössä polttoainemittari näyttää paineita: täysi tankki on 200 bar, ¾ tankki on 150 bar, ½ 100 bar ja ¼ tankki 50 bar. Kaasun alkaessa loppua, rupeaa polttoaineen valintanapin led-valo vilkkua, ja kaasun loputtua, siirtyy automaattisesti bensalle. Jos led-valo on vilkkunut, niin seuraava käynnistys pitää tehdä bensalla, jottei katalysaattorille tule liikaa happea.
Eräs ominaisuus kiinnitti huomioni Combo CNG:ssä – tuulilasin tihkukytkin. Se on toteutettu juuri sillä tavalla, jota olen aina haaveillut. Tihkukytkimen perusasetuksella, se pyyhkii tuulilasin 7 sekunnin välein, mutta aikaa voidaan yksinkertaisesti muuttaa. Kun alkaa tihkusade, ja tulee tarve pyyhkiä tuulilasi, niin laitetaan pyyhin tihkuasentoon ja palautetaan kertapyyhkäyksen jälkeen nolla-asentoon. Sitten, kun tarvitaan toinen pyyhkäisy, niin laitetaan uudestaan tuulilasin pyyhin tihkuasentoon. A-vot, pyyhin muistaa pyyhkäyksen välin, ja alkaa käyttää sitä siitä eteenpäin. Milloin tahansa voit muuttaa pyyhkäysväliä käyttämällä kytkintä nolla-asennossa.
Opel Combo Tour 1.6 CNG puuttuu vararengas. Vararenkaan tilalla on kaksi kaasusäiliötä, jottei matkustaja- tai tavaratilat pienesi. Vararengas on korvattu paikkauspullolla ja kompressorilla. Paikkauspullossa on tarra, joka pitää liimata kuljettajan näköpiiriin, jos paikkauspulloa on käytetty. Tarrassa kehotetaan ajamaan hiljaa ja rauhallisesti. Renkaan tyhjentyessä, on ensin katsottava mistä se vuotaa; jos rengas vuotaa sivusta, niin sitä ei saa korjata, mutta jos se vuotaa kulutuspinnasta niin paikkausta saa yrittää. Ensin poistetaan mahdollinen naula, ja sitten sumutetaan paikkauspullon sisältö renkaaseen. Sen jälkeen laitetaan renkaaseen normaali ilmanpaine kompressorilla, ja katsotaan hetken kuluttua pysyykö paine. Jos ilmanpaine vähenee renkaassa, niin pyöritään rengasta ympäri kierros, ja laitetaan uudestaan normaali paine kompressorilla. Ajetaan 10 km matka, ja tarkastetaan uudelleen ilmanpaine renkaassa. Jos ilmanpaine on alle 1.3 bar, niin matka keskeytetään, muuten sitä jatketaan ilmanpaineen lisäyksen jälkeen. Minulta on keskimäärin viiden vuoden välein tyhjentynyt rengas Ladasta. Toivottavasti tämä on tilastotappio, joka uuden auton myötä on ohi.
Eräs ominaisuus kiinnitti huomioni Combo CNG:ssä – tuulilasin tihkukytkin. Se on toteutettu juuri sillä tavalla, jota olen aina haaveillut. Tihkukytkimen perusasetuksella, se pyyhkii tuulilasin 7 sekunnin välein, mutta aikaa voidaan yksinkertaisesti muuttaa. Kun alkaa tihkusade, ja tulee tarve pyyhkiä tuulilasi, niin laitetaan pyyhin tihkuasentoon ja palautetaan kertapyyhkäyksen jälkeen nolla-asentoon. Sitten, kun tarvitaan toinen pyyhkäisy, niin laitetaan uudestaan tuulilasin pyyhin tihkuasentoon. A-vot, pyyhin muistaa pyyhkäyksen välin, ja alkaa käyttää sitä siitä eteenpäin. Milloin tahansa voit muuttaa pyyhkäysväliä käyttämällä kytkintä nolla-asennossa.
Opel Combo Tour 1.6 CNG puuttuu vararengas. Vararenkaan tilalla on kaksi kaasusäiliötä, jottei matkustaja- tai tavaratilat pienesi. Vararengas on korvattu paikkauspullolla ja kompressorilla. Paikkauspullossa on tarra, joka pitää liimata kuljettajan näköpiiriin, jos paikkauspulloa on käytetty. Tarrassa kehotetaan ajamaan hiljaa ja rauhallisesti. Renkaan tyhjentyessä, on ensin katsottava mistä se vuotaa; jos rengas vuotaa sivusta, niin sitä ei saa korjata, mutta jos se vuotaa kulutuspinnasta niin paikkausta saa yrittää. Ensin poistetaan mahdollinen naula, ja sitten sumutetaan paikkauspullon sisältö renkaaseen. Sen jälkeen laitetaan renkaaseen normaali ilmanpaine kompressorilla, ja katsotaan hetken kuluttua pysyykö paine. Jos ilmanpaine vähenee renkaassa, niin pyöritään rengasta ympäri kierros, ja laitetaan uudestaan normaali paine kompressorilla. Ajetaan 10 km matka, ja tarkastetaan uudelleen ilmanpaine renkaassa. Jos ilmanpaine on alle 1.3 bar, niin matka keskeytetään, muuten sitä jatketaan ilmanpaineen lisäyksen jälkeen. Minulta on keskimäärin viiden vuoden välein tyhjentynyt rengas Ladasta. Toivottavasti tämä on tilastotappio, joka uuden auton myötä on ohi.
Re: Maakaasuauto
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Maakaasuauto
Pitää vähän kehua Gasumin toimintaa. Ensimmäiseksi sitä, että ovat vastanneet minun tyhmiin kysymyksiini sähköpostitse. Toiseksi tankkauskortista. Lähetin Gas Card anomukseni maanantaina, ja keskiviikkoon mennessä olin Gas Cardin onnellinen omistaja. Ensin tuli tankkauskortti, ja seuraavana päivänä Gas Cardin salasana.
Gas Card on mainio keksintö. Tankkaat maakaasua kuukauden ajan vapaasti velaksi. Kerran kuukaudessa tulee lasku kotiin, jonka maksat netin kautta. Kaupanpäälle tulee vielä maksuaikaakin. Vuodessa tulee 12 polttoainelaskua, eli 12 polttoainekuittia, jotka on helppo säilyttää. Gas Cardin turvallisuuskin on huippuluokkaa: jos se häviää, niin mitä löytäjä tekee sillä? Hän ei tiedä salasanaa, ja jos sen arvaisi, niin mihin hän tankkaisi maakaasua? Ei ainakaan vanhaan Ford Escortiin.
Gas Card on mainio keksintö. Tankkaat maakaasua kuukauden ajan vapaasti velaksi. Kerran kuukaudessa tulee lasku kotiin, jonka maksat netin kautta. Kaupanpäälle tulee vielä maksuaikaakin. Vuodessa tulee 12 polttoainelaskua, eli 12 polttoainekuittia, jotka on helppo säilyttää. Gas Cardin turvallisuuskin on huippuluokkaa: jos se häviää, niin mitä löytäjä tekee sillä? Hän ei tiedä salasanaa, ja jos sen arvaisi, niin mihin hän tankkaisi maakaasua? Ei ainakaan vanhaan Ford Escortiin.