Madallus
Re: Madallus
Itsemurhapuristimella saa laitettua takaisin, muttei pois. Ensin jousi maassa parilla puristimella nippuun, sitten jollain paksulla rautalangalla (alakattojouset todettu hyväksi ratkaisuksi) sidotaan se jousi, että saadaan puristimet pois, sitten jousi paikalleen ja pihdeillä lanka poikki. Ei kannata vaan laittaa sitä lankaa jousikupin ja jousen väliin, aika v.mäinen repiä irti.
Näin ainakin edellisen kanttiksen etujousi tuli laitettua, samoin sierran takajousi, mazdan takajouset...
Näin ainakin edellisen kanttiksen etujousi tuli laitettua, samoin sierran takajousi, mazdan takajouset...
Re: Madallus
ny on jouset lyhennetty. Kaverilla oli semmonen puristin millä vähä tiukkas ja sitten tunkilla ylös. Helposti meni rälläkällä poikki. 1,5 rinkii pois ja tosi hyvän näköne tuli.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Madallus
niin sellaisen hyvän mallisen jousipuristimen saa tehtyä helposti. pätkä sopivaa kierretankoa (vajaa kympin metri), pätkä lattarautaa(romurauta on kallista, tähän menee n. 2euroa) ja mutteri(apaut 7e kilo), puikkohitsikone (merkistä riippuen hyvät maksaa jokusen satasen) no menee se mig/magilla, tigillä tai vaikka kaasulla jos haluaa. pari 2-2,5mm 48puikkoa(paketti maksaa parikymppiä, kappale hinta on joitain kymmeniä senttejä) ja se on siinä.
rahaa tähän kaikkeen menee arviolta 258euroa
rahaa tähän kaikkeen menee arviolta 258euroa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Madallus
kysäsempäs tähän väliin mitä mieltä seuraavasta alusta jäykistämisestä/madalluksesta.
Takana 240 volvon kybin kaasuiskarit + combin jouset -2 kiekkaa.
Etupäätä mietin lukemani perusteella,
ladan kybi kaasuiskarit(ovat jo valmiina) siihen ladan uudet omat vakiojouset -1.5 kiekkaa + tuplavakaaja lisäksi.
Hyvä yhdistelmä ? Olisi toki vielä varastossa mersun jouset eteenkin, mutta monet meinaa, että on liian jäykkä sitten etupää, kuitenkin jos on uudet ladan jouset edessä ja siihen vielä lisäksi vakaaja, niin pitäisi jämäköityä hyvin, että menisi ihan liian jämyksi jos mesen jouset eteen ja vielä tuplavakaaja ?
Kiitos mielipiteestä
Takana 240 volvon kybin kaasuiskarit + combin jouset -2 kiekkaa.
Etupäätä mietin lukemani perusteella,
ladan kybi kaasuiskarit(ovat jo valmiina) siihen ladan uudet omat vakiojouset -1.5 kiekkaa + tuplavakaaja lisäksi.
Hyvä yhdistelmä ? Olisi toki vielä varastossa mersun jouset eteenkin, mutta monet meinaa, että on liian jäykkä sitten etupää, kuitenkin jos on uudet ladan jouset edessä ja siihen vielä lisäksi vakaaja, niin pitäisi jämäköityä hyvin, että menisi ihan liian jämyksi jos mesen jouset eteen ja vielä tuplavakaaja ?
Kiitos mielipiteestä
Re: Madallus
Sain lopultakin aikaiseksi puottaa tuota omaa koppia.
Etujousista 2 kierrosta pois, itsetehdyllä jousipuristimella jousi puristuksiin, alatukivartta vähän edestä ja rälläkällä pala pois. Jousi oli siis puristuksissa.. Kuva jousipuristimesta: KLIK, hiemanhan tuo väänty puristellessa..
Taakse laitoin jotkut romumetallin keräyksestä pelastetut jouset, kenelläkään ei ole tietoa mistä ne on. Paksummasta langasta ja huomattavasti jäykemmät! Niistä piti ottaa pois 2 1/4 kierrosta.
Lopputulos: KLIK
Haittapuoliksi ilmaantui: kallistuksen vakaajan päät ottaa alatukivarsiin kiinni, paukkuu. Pitää jokupäivä vähän väännellä kiinikkeitä, niin korjautuu.. Ja taka-akselin jos laittaa roikkumaan iskarien varaan, jousien ja korin välissä reilu 5cm tilaa
Tuttavan 240 Volvosta käytiin katsomassa jo lyhempiä iskareita (väittäävät, not käypi..
), mutta ne oli jo otettu poikkeen..
Etujousista 2 kierrosta pois, itsetehdyllä jousipuristimella jousi puristuksiin, alatukivartta vähän edestä ja rälläkällä pala pois. Jousi oli siis puristuksissa.. Kuva jousipuristimesta: KLIK, hiemanhan tuo väänty puristellessa..

Taakse laitoin jotkut romumetallin keräyksestä pelastetut jouset, kenelläkään ei ole tietoa mistä ne on. Paksummasta langasta ja huomattavasti jäykemmät! Niistä piti ottaa pois 2 1/4 kierrosta.
Lopputulos: KLIK
Haittapuoliksi ilmaantui: kallistuksen vakaajan päät ottaa alatukivarsiin kiinni, paukkuu. Pitää jokupäivä vähän väännellä kiinikkeitä, niin korjautuu.. Ja taka-akselin jos laittaa roikkumaan iskarien varaan, jousien ja korin välissä reilu 5cm tilaa


Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
-
- Viestit: 2012
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Madallus
No voi v.. teitä poikija!ElManu kirjoitti:Sain lopultakin aikaiseksi puottaa tuota omaa koppia.
Etujousista 2 kierrosta pois, itsetehdyllä jousipuristimella jousi puristuksiin, alatukivartta vähän edestä ja rälläkällä pala pois. Jousi oli siis puristuksissa.. Kuva jousipuristimesta: KLIK, hiemanhan tuo väänty puristellessa..![]()
Taakse laitoin jotkut romumetallin keräyksestä pelastetut jouset, kenelläkään ei ole tietoa mistä ne on. Paksummasta langasta ja huomattavasti jäykemmät! Niistä piti ottaa pois 2 1/4 kierrosta.
Lopputulos: KLIK


2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Madallus
paina tunkilla alatukivarresta ja kaasulla lämpöaMara kirjoitti:Sen verran lisäisin, että puristimien pitää olla hyvät, tai mielellään sen mallinen, joka tulee jousen sisään.Susipoika kirjoitti:Jouset maksaa varmaa suurinpiirtein pari kymppiä riippuen romiksesta.
Jousen puristimet kannattaa kanssa ostaa maksaa 15€ alkaen. Ite ostin Maksi makasiinistä ja makso muistaakseni 17€.
Sitten jousipuristimella puristat sen jousen kasaan ja se tulee sieltä pois. Voi olla aika jumissa sieltä alapäästä. Möykytät nii se lähtee. Sitä pitää vähän pyöräyttää sitä jousta kun se on siellä kolossaan.
Sitten vaan uus jousi paikalleen ja romut kiinni. Korjatkaa joku jos meni väärin.
Ja ennenkaikkea: Suhtaudu varovaisella kunnioituksella siihen puristuksissa olevaan jouseen,
oli se sitten jousipuristimessa tai korin ja tukivarren välissä tulossa pois!! Voimaa siinä on niin, että voi lähteä henki.
Re: Madallus
Itse oivalsin hyvän keinon, jolla saadaan jouset edestä pois ja takaisin ilman puristimia sun muita!
irrottele ylätukivarsi ja iskari (tokkiinsa tunkki alemman tukivarren pallonivelen alla painamassa jousta hiukan kasaan...) sitten potkit alatukivarren niin alas kuin saat (kallistuksen vakkain pittää olla pois, ja jarrusatulakin niin on helepompaa..) ja kun se ei ennään mee, niin sitten vaan vääntelet rautakangella jousen veke. Pelottavvaa, mutta munasuojat päällä, eikä kurki sinne alle, niin saattaa ilman ruhjeita säilyä..
Ja takasin laitto on vielä helpompaa:
Lyhennä jousia vähintään sen 2kierrosta, tai mielummin vieläkin lyhyemmät mutta pirusti jäykemmät jouset, niin et enää tarvihte puristimia, kun voin vaan laittaa jousen sinne paikalleen, ja tunkkailla tukivarsi ylös ja iskarit sun muut paikoilleen!
Hittokun ladasta vaan loppuu madaltaessa nuo joustovarat aivan tyystin. Ihtellä on enää tukivarren ja pohjaanlyönti kumin välissä parisen cm tilaa, vaikka auto on vielä turhan korkea.. ö-pohjan ja asvaltin väliin jää semmoset 13cm.
Ja turhaa tulla sanomaan että nyt on ajettavuus ja pyöränkulmat perseellään, koska tiedän sen vallan hyvin. Tuo nyt on vaan ns proto, jolla kahtellaan että millanen tehään, ja opitaan kantapään kautta. tarkoituksena on siis tutkailla että miten saadaan jousituksesta riittävän jäykkä ja matala, mutta niin että pyöränkulmien muutoksista joustomatkan aikana tulee halutut. alatukivarret pitää siis saada riittävän paljon sojottamaan alas, jotta silloin kun jousitus on täysin pohjassa, olisi tukivarsi täysin vaakatasossa, ja camper kulma hieman lisääntynyt. ja vielä se bumbsteering lisätään soppaan, niin tämmösellä normi tallaajalla on monen monta iltaa mietittävänä.
Ja kun on se tehostettu raidetanko ohjauskin, jonka kiinnitystä voidaan säätää
irrottele ylätukivarsi ja iskari (tokkiinsa tunkki alemman tukivarren pallonivelen alla painamassa jousta hiukan kasaan...) sitten potkit alatukivarren niin alas kuin saat (kallistuksen vakkain pittää olla pois, ja jarrusatulakin niin on helepompaa..) ja kun se ei ennään mee, niin sitten vaan vääntelet rautakangella jousen veke. Pelottavvaa, mutta munasuojat päällä, eikä kurki sinne alle, niin saattaa ilman ruhjeita säilyä..
Ja takasin laitto on vielä helpompaa:
Lyhennä jousia vähintään sen 2kierrosta, tai mielummin vieläkin lyhyemmät mutta pirusti jäykemmät jouset, niin et enää tarvihte puristimia, kun voin vaan laittaa jousen sinne paikalleen, ja tunkkailla tukivarsi ylös ja iskarit sun muut paikoilleen!
Hittokun ladasta vaan loppuu madaltaessa nuo joustovarat aivan tyystin. Ihtellä on enää tukivarren ja pohjaanlyönti kumin välissä parisen cm tilaa, vaikka auto on vielä turhan korkea.. ö-pohjan ja asvaltin väliin jää semmoset 13cm.
Ja turhaa tulla sanomaan että nyt on ajettavuus ja pyöränkulmat perseellään, koska tiedän sen vallan hyvin. Tuo nyt on vaan ns proto, jolla kahtellaan että millanen tehään, ja opitaan kantapään kautta. tarkoituksena on siis tutkailla että miten saadaan jousituksesta riittävän jäykkä ja matala, mutta niin että pyöränkulmien muutoksista joustomatkan aikana tulee halutut. alatukivarret pitää siis saada riittävän paljon sojottamaan alas, jotta silloin kun jousitus on täysin pohjassa, olisi tukivarsi täysin vaakatasossa, ja camper kulma hieman lisääntynyt. ja vielä se bumbsteering lisätään soppaan, niin tämmösellä normi tallaajalla on monen monta iltaa mietittävänä.
Ja kun on se tehostettu raidetanko ohjauskin, jonka kiinnitystä voidaan säätää

Re: Madallus
[quote="IlkkaHe"]
Hittokun ladasta vaan loppuu madaltaessa nuo joustovarat aivan tyystin. Ihtellä on enää tukivarren ja pohjaanlyönti kumin välissä parisen cm tilaa, vaikka auto on vielä turhan korkea.. ö-pohjan ja asvaltin väliin jää semmoset 13cm.
[quote]
Jos vaihdat sen pohjaanlyöntikumin matalampaan malliin tai leikkaat siitä vaikka puolet pois?
Hittokun ladasta vaan loppuu madaltaessa nuo joustovarat aivan tyystin. Ihtellä on enää tukivarren ja pohjaanlyönti kumin välissä parisen cm tilaa, vaikka auto on vielä turhan korkea.. ö-pohjan ja asvaltin väliin jää semmoset 13cm.
[quote]
Jos vaihdat sen pohjaanlyöntikumin matalampaan malliin tai leikkaat siitä vaikka puolet pois?
Re: Madallus
näin ajattelinkin tehdä, mutta silloin pohjaanlyönti on rajumpi, ja tuolla kumillahan tehdään loppu joustossa ns progressiivinen. Eli eipä tuo haittaa, kun jousetkin on kovat 

Re: Madallus
käykö 190 diiseli mersun jouset ladaan? ois yhet ylimääräset vissiin jos rupeis laitteleen.
autoton.. vielä
Re: Madallus
Luulen että sopivasti katkottuna käy etteen. Siis mesan etujouset. Kun nuo 124 korisen mesan jouset käy. Niissä itteasiassa riittää 1kpl jousiakin, kun puolesta välistä poikke. Tosin sillon keula laskee..
Re: Madallus
sehän tässä ois tarkotus et laskis vähän laaboriiIlkkaHe kirjoitti:Luulen että sopivasti katkottuna käy etteen. Siis mesan etujouset. Kun nuo 124 korisen mesan jouset käy. Niissä itteasiassa riittää 1kpl jousiakin, kun puolesta välistä poikke. Tosin sillon keula laskee..

autoton.. vielä
Re: Madallus
Kyllä ne mersun jouset passaa sinne. Itse laitoin 123koppasen tiisselimersun jouset eteen ja taakse. Edessä on 21cm eli 1/3 vakio mersun jousesta. Takana otin pois 2 kierrosta jousista.
Taakse laitoin myös 240 diesel volvon iskarit(bilteman käytetyt) kävi suoraan paikalleen.
Tässä kuva madalluksesta
http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... rnobil.jpg
Taakse laitoin myös 240 diesel volvon iskarit(bilteman käytetyt) kävi suoraan paikalleen.
Tässä kuva madalluksesta
http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... rnobil.jpg
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Re: Madallus
Susipoika, niin mikkä tuossa nyt siis on takana, mesan etu vai taka jouset?
Tekstistäsi ymmärtää että mesen etujouset ois edessä ja takana...
Tekstistäsi ymmärtää että mesen etujouset ois edessä ja takana...