Noniin, nyt on sekin homma onnellisesti ohi ja kytkin "halvassa Samarassa" kunnossa. Laatikko lähti kunnon runttauksella, varmaan levy oli jotenkin hakasessa. Vanha levy oli vieläkin enemmän lopussa kuin odotin - niitit puoleksi jo kuluneet ja asetelmassa niiden tekemä skraadi.
Takaisin päin laatikko meni melko helposti, vetoakselit olivat sen verran tiukalla sovituksella, että vaati kumivasaraa päähän ennenkuin suostuivat menemään booreille. Kytkinlevyn keskitys onnistui silmämääräisesti lokasuojan reiästä sihdaten. Silmälaakeristakaan ei tarvinnut tässä huolehtia kun sitä ei ole.
Erikoista mielestäni oli se, että paineasetelman pultit olivat vain 8mm kannalla - mielestäni hieman samaa kuin ne 12mm kannenpultit joissain takapotkuissa. Piti tyytyä käsivaraiseen kiristykseen, kun ei ollut adapteria 8mm hylsylle - 1/2" kannalla pienin on 10mm. Uutta levyäkään ei tarvinnut ostaa vaan jo joskus 90-luvun alussa Tarton autotorilta ruplilla ostettu neuvostovalmisteinen 08:n kytkinlevy löysi nyt vihdoin paikkansa ja hommasta selvittiin näin lähes 0-budjetilla.
Kaikenkaikkiaan ei tosiaan mikään paha homma, vaikka oli periaatteessa ensimmäinen kerta kun etuvetoon vaihdan kytkinlevyn - kaikki olleet tähän mennessä takapotkuja. Datsuneihin (100A/Cherry) olen kyllä vaihtanut, mutta niitä ei kannata laskea, koska kytkinlevyn vaihto niihin on vähän sama homma kuin pyyhkimensulan vaihto. Rasvamontulla onnistui mielestäni hyvin - ajaa vain mahdollisimman oikeaan reunaan, että vasen pyörä jää montun reunalle, niin laatikko on hyvin esillä.
Pari otosta remontin tienoilta - kuvissa laadukkaan oloinen neuvostovalmisteinen kytkinlevy ja paineasetelman 8mm pultit / alhaalta kuva laatikko irrotettuna:


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»