Kyllä mulle vaan kävis jos niin kivasti kävis että se kävis!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
J.J. Laakso

Kyllä mulle vaan kävis jos niin kivasti kävis että se kävis!

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Jep jep joo, tällä kertaa kyseessä 1300 kone perus kaasari mallia.

Ongelmat alkoi siten, että nyki silloin tällöin ja ihan randomilla. Sit jonkin ajan kuluttua rupes röpöttämään kun runttas kaasua. Sit alko jo sammuilemaan ja käynnistymään huonosti.

Noiden vaiheiden aikana uusittiin kulunut neulaventtiili, bensan- ja ilmansuodatin, kärjet, puola, pyörijä, jakajan kansi, tulpat ja niiden johdot. Konkka unohtu. Liikkeessä säädettiin kärjet ja sytkäennakko. Kaasarikin on nyt avattu ja putsattu kahteen kertaan, molemmilla kerroilla todettu kyllä jo valmiiks puhtaaks.

Mutta SILTI tilanne on nyt se, että käy hetken normaalisti, ottaa kierroksia jne. kunnes hyytyy ja sammuu. Ei auta hyytyessä kaasun pumppaus tai pohjassa pitäminen. Sit kun on sammunut, ei käynnisty pirullakaan tai käynnistyy ihan hetkeks. Odottelua vartti, tunti tai päivä, taas käynnistyy ja toimii hetken normaalisti kunnes taas sama juttu. Motarille asti kerran onnistuin pääsemään ja siellä pysyi käynnissä vaikka räki, nyki ja pakkui niin pirusti. Tasasilla kierroksilla meni välillä jopa ihan normaalisti :shock:

Niin ja on kokeiltu lähes tyhjällä sekä täyttöputkeen asti täytetyllä tankilla. Molemmilla ihan samaa tekee....

Mitähän sit?! Konkan käyn huomenna hakemassa, mutta mitähän muuta pitäis liikkeestä mukaan ottaa? Tulitikkuja ei saa vielä ehdottaa :wink: Mites bensatankki, onko siellä joku sihti joka vois olla tukossa vai onko joku kussut mun bensoihin? :evil:
pressa

Re: Kyllä mulle vaan kävis jos niin kivasti kävis että se kävis!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko bensapumppu puhdistettu ja toimiiko se kunnolla? Kun ei käynnisty, tuleeko kipinä? Mikäli kipinä tulee on vika bensapuolella.
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Polttoainepumpun kuluminen aiheuttaa oireita pikkuhiljaa vähän kerrallaan ja useimmiten se ei ihan ekaksi tule mieleen. Ensimäiset oireet ovat, että nopeassa-ajossa noustaessa pitkaa mäkeä ylös talla lattiassa alkaa veto hyytyä, mutta kun hetkeksi nostaa poljinta ja antaa ns. rullata, niin jopa taas veto on kohdallaan. Ajan kuluessa kaasupohjassa-ajomatka lyhenee ja lopulta ei kestä ajella läppälattiassa ollenkaan. Kun vika edelleen lisääntyy alkaa oirehtia jopa tyhjäkäynnillä. Tässä suurinpiirtein pensapumpun elonloppukaari.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
J.J. Laakso

Ladan bensapumppuun en ole koskaan koskenut. Pitääkö tietää jotain erityistä vai ruuvata vaan irti, puhdistaa ja ruuvata takaisin? :? Kunnon kaaressa se kyllä bensaa heittelee kun letkun irrottaa ja startilla pyörittelee. Kipinä tulee...
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

-90 luvulla minun samara (ei ruisku) käyttäytyi ukin kuvaamalla tavalla, korjaantui kun uusin bensapumpun...
warre 353w sedan,
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

J.J. Laakso kirjoitti:Noiden vaiheiden aikana uusittiin kulunut neulaventtiili, bensan- ja ilmansuodatin, kärjet, puola, pyörijä, jakajan kansi, tulpat ja niiden johdot. Konkka unohtu.
Unohtuko konkka kokonaan pois vai vain vaihtamatta. Jos sitä ei ole niin kärjet saattaa olla aika äkkiä entiset...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
J.J. Laakso

Vaihtamatta ne vaan jäi :D
J.J. Laakso

Uus konkka - EI!

Uus bensapumppu - EI!

Tankin irrotus, avaus ja putsaus - EI!

Koko bensalinjan uusiminen - EI!

Armoton vi**tus! - KYLLÄ!!!!!
Ukki

Oireet ovat melkolailla erikoiset. Kerroit jonkun ajan päästä röpöttävän, paukkuvan ja sammuvan. Mistä tämä pauke kuuluu, pakoputkesta vai kaasarista. Jos pakarista viittaisi sytytyskatkoksiin, seoksen laihuuteen, (imusarja ilmavuotoon) sillä seos palaa putkessa jos paksahtelee. Kaasarin paukahtelu yleisimmin väärästä ajoituksesta tai liian pienistä imuventtiilin välyksistä,(ensin yhdessä sylinterissä) rupeavat kuumana kantamaan. Puristukset häviävät ja kun jäähtyy puristukset palautuvat ja taas käynnistyy. Onko kaasarin ja imusarjan välinen lämpöeriste paikoillaan, jos ei, niin kaasarista tulee pensakeitin josta tulee samantyyliset oireet. Tässä pääpirrteittäin kuvailemiasi oireita aiheuttavia vikoja.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
J.J. Laakso

Kiitoksia jälleen. Voipi olla, että vaikka tämä Lada piti pitää "loppuelämän", korjaaminen vaihtuu pian myymiseksi. Mutta ehdotuksia otetaan silti mielellään vastaan.

Räkiminen, rykiminen, pätkiminen ja paukuttelu olivat viimeinen pidempi ajo, jonka pystyin ajamaan. Tämä siis moottoritiellä ja ihan pakoputkesta paukutteli. Sytkä säädettiin viimeksi juuri ennen tuota ajoa. Ja silläkin matkalla toimi aluksi ihan ok. Jakaja ei ole 101% varmuudella päässyt pyörimään.

Tuon matkan jälkeen on tosiaan käynnistynyt vain odottelun jälkeen, eikä tosiaan kovin kauaa käy. Jos/kun suostuu käynnistymään, käy tyhjäkäynnilläkin ihan ok, mutta kaasua pumpatessa röpöttää ja ajossa nykii ja lopulta sammuu. Sammuu ajan kanssa vaikka ei mihinkään lähtisi ajamaankaan tai vaikka pitäis käynnissä ihan tyhjäkäynnillä... Monesti moottori ei ehdi tulemaan edes kädenlämpöiseksi... Sammumisen jälkeiset seuraavat pari käynnistystä yleensä aluksi sellaisia sekunnin parin hörähtelyitä ja sitten ei edes yritä... Yhdessä välissä sain kaasua pumppaamalla yrittämään vähän paremmin, mutta nyt sekään ei tunnu auttavan. Näiden "lyhyiden ilon hetkien" aikana ei pakarissa paukuttele, röpöttelee vain.

Tällä samalla kokoonpanolla on ajettu jo useampi vuosi ilman ongelmia, joten kaikki tarvittavat osat ovat kyllä paikallaan...
Ukki

En saanut selvää onko milloinka säädetty vettiilit. Ladassa on hiilijohtimet tulppien ja puolanjohtoina. Olisiko niissä alkavia ja jo olevia katkoksia. Virtalukonpohjan kuluneisuus, katkoo puolalle menevää virtaa, kokeilla voisi akusta suoraan puolalle. Puolan ja jakajan välinen johto tai eriste jakajan rungossa jossa olevassa ruuvissa on puolan- konkan ja kärkienjohto kiinni. Vielä eräs tilanne, harvinainen mutta olen tavannut, puolan- kärkien tai konkan johdon liittimistä joku on niin lähellä jakajanrunkoa, että mahdollisesti oikosessa osittain. Vuotaako pissapojansäiliö, puola alla ja päällys märkä. Tällähetkellä en hoksaa enempää, mutta varmasti jää korvienväliin piilokäsittelyyn, on sen verran mielenkiintoinen oireilu.
J.J. Laakso

Taidan jatkaa venttiileistä, tuleepa niidenkin säätö sit tehtyä. Niitä ei näiden 20000 kilometrin aikana ole minun toimesta säädetty...
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Yhdessä Laatokassa oli samantyyppistä vikaa, ja ainakin yksi vian aiheuttaja oli aivan löysä puolan johto (matalajännite) jakajassa.

Sen korjaamisen jälkeen jälkeen sippasi pyörijä sekä vähän sen jälkeen konkka hajosi ja kulutti kärkiin piikit. Taas roiki putkessa, käyntiin ei millään ja muuta hauskaa. Sen jälkeen tulikin kärjetön sytkä.

Jos sulla on strobo niin sillä kannattaa kattoa häviääkö sytkä ja miltä pytyiltä.

Mut noi Ukin mainitsemat jutut kannattaa kattoo tarkkaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
J.J. Laakso

Kiitos ja kumarrus, syy oli kuin olikin ne venttiilit!

Tiedä sitten oliko edelliseltä venttiilien säätäjältä unohtunut viimeinen vaihe kokonaan vai mikä syynä, mutta kakkos ja vitos venttiilien välyksen sai mitattua melkein peukalolla :shock: :lol: No eipä ne muutkaan kohdallaan ollu. Kyllä kannatti ostaa se aito ja alkuperäinen Lada-välystulkki! :)

Samalla oli sit vilkut kadonnu kun tien poskessa yhden yön oli hätävilkut päällä, mutta oli näköjään rele siinä naksutellessaan irronnut kiinnityksistään :o

Mutta jatketaan nyt vielä yhdellä kysymyksellä. Mites kun nokkahihnan kiristys tuntui olevan ennemminkin löysennys. Onko aika vaihtaa hihna + muut hilut vai pystyinkö tekemään jotain väärin? Omistajan oppaasta katoin ne aukaistavat pultit ja pyöritin moottoria kuten pitää... Olisko jostain pitänyt avittaa kiristysrullaa tai pyöritellä moottoria hieman enemmän?
J.J. Laakso

Ja nyt iski jostain syystä taas sama vika :(

Ei jaksa enää, joten nyt meni myyntiin, lisää myydään osastolla...
Vastaa Viestiin