Muutin ajo ominaisuudet

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Joen musikka

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

IlkkaHe kirjoitti:Mietippäs mussukka nyt uudelleen, asia lienee juurikin päin vastoin :)

Laitappas vaikka iskari lähes vaakatasoon! ei tapahdu juuri yhtään liikettä enää. eli kyllä se pysty iskari vaan liikkuu pitemmästi samoilla joustoilla, joten vaimennus teho on myös tehokkaampi.
P.O.Musikka. 8) Trigonometrian vitosella muistelen:tasakylkisellä kolmiolla(ei vaakatasoon!)kateetti=pystyiskari,hypotenuusa=vinoiskari.
Nyt kateetti kasvaa vaikkapa 100mm.Hypotenuusa kasvaa takuulla enemmän.En viitsi kaivella 40 vuoden takaisia kirjoja,joku nykyfiksu heittää kaavan tuosta vaan!
Vaimennuksista ja tehoista en yrittänytkään sanoa mitään. :shock:
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
kommari2105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Juu, mutta iskarit on kehittyny aika paljon 40vuodessa. Et aika ettäältä haettuu tekstii. Tuskis se mulla 10cm liikkuu ku varaa on vaan 5cm, Sit ottaa putki panjoon kiini.
ja sitä ei oo volvon iskarilla tapahtunu.
Ladan oma iskari pohjas tässä tapauksessa.
Se siitä,

Kyselin ja viisastuin taas, löyty eteenkin sopivan järee ja vähä lyhempi iskari tosin välttänee öljynä. Öljy on käsin verattuna ladan omaan kova. Ja kaasu ois sit kivi kova.

Nyt puhun saab 900 etu iskarista, Vuos malli epäselvä viellä. Pituus 358mm ylä ja ala 236mm. M10 ylä kiinitys. alhaala 16mm Näistä teen loppuu keulan pomppiminen.

Ladan oma etu iskari 380mm ylä ja ala 280mm.

Nuin pienellä heitolla uskaltaa kokekeila eikä oo kalliit nuo saabin iskarit 36e kpl gapriel. Hyllystä. :lol: :lol:

Asfaltille sopiva alusta ei vänäjän teille. :lol: :lol:
Viimeksi muokannut kommari2105, 8.8.2008 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
IlkkaHe

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Joen musikka kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:Mietippäs mussukka nyt uudelleen, asia lienee juurikin päin vastoin :)

Laitappas vaikka iskari lähes vaakatasoon! ei tapahdu juuri yhtään liikettä enää. eli kyllä se pysty iskari vaan liikkuu pitemmästi samoilla joustoilla, joten vaimennus teho on myös tehokkaampi.
P.O.Musikka. 8) Trigonometrian vitosella muistelen:tasakylkisellä kolmiolla(ei vaakatasoon!)kateetti=pystyiskari,hypotenuusa=vinoiskari.
Nyt kateetti kasvaa vaikkapa 100mm.Hypotenuusa kasvaa takuulla enemmän.En viitsi kaivella 40 vuoden takaisia kirjoja,joku nykyfiksu heittää kaavan tuosta vaan!
Vaimennuksista ja tehoista en yrittänytkään sanoa mitään. :shock:

Niimpä muuten saattaa ollakin :lol: pahoittelen virhettä, ja pittää nyt mietiskellä että miten se mennee.. Mutta matematiikat sikseen, ja mietitään miksi rallimiehet käyttää pystyiskareita jousen sisällä...
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

saattasko se liittyä siihen jousto herkkyyteen?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
kommari2105
Viesti:

Siinä on paljo asiaa, ja jäykkyys ratkasee mun rakentelun valinnassa, minä rakennan vaan asfaltille, ja kaare ajo paranee, voin ajaa soratiellä hiljempaa.
:lol: :lol:
Mukava ajaa ramppiin kovaa ku ei tarvii pelätä että vasemmalle kaartuvassa mutkassa ladan tankki tyhjenee. :lol: :lol:

Ku kori ei kallistu niinku vakiona.
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Minäkin muutin taas ajo-ominaisuudet. Eteen ja taakse tuli vähän käytetyt Bilsteinit, ralliversiot toki. On muuten lievästi sanottuna JÄYKKÄ alusta nyt :lol: Edessä vielä tuplavakaaja. Todella iso ero kuitenkin suht napakoihin vakio kaasuiskareihin. Mitään madallusta ei ole eikä tule, pitää pystyä ajamaan paskempaakin tietä tarvittaessa.
Takapää tuntuu pysyvän sorallakin paljon paremmin tiessä.

Pitäis päästä ajamaan taas vakio kiikkulaudalla niin muistaisi kuinka hirveää se on. Eikun sori, orkkishan oli parhain :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
kommari2105
Viesti:

Rallista ei tässä jutussa puhuta. Vai puhutaanko?
Jos herrat epäilee että on kiikku aja ni eiku tervetuloa kokeilee.
Ei vetele, Eikä kallistele.

Ei oo mitään järkee vakio ladaan säädettävää alustaa laittaa. :lol:
Saatikka sit tupla vakaajaa.

Tällä lasku suunitelmalla ei oo tietä vastaan tullu mistä ei ladalla pääsis.
Tässä ei oo 40mm madalluksesta kyse.

Tarkotus ei oo kivi rekee rakentaa, jos haluu sellasen ni laittaa iskareitten tilalle rauta putket. Se jäykempää ei oo.
Ees bilsteinillä :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jokari

kommari2105 kirjoitti:Rallista ei tässä jutussa puhuta. Vai puhutaanko?

Ei puhuta mistään rallista, kyseinen ropponen iskareineen on ihan normaalissa siviilikäytössä eli 95% asvalttia. Pahoittelen jos sotkin sun topikkisi :lol: Tarkoitus ei ollut verrata minun alustaa sinun alustaasi, vaan kunhan kirjottelin omia kokemuksiani.

Ei varmasti kallistele eikä ole kiikkulauta, vakioalustasta on paha laittaa enää kiikummaksi, joten lähes mikä tahansa alustapäivitys on aina parempaan suuntaan.
Ajoin itse taas tänään lähes vakioalustaisella laappanalla ja oli kyllä melko hirveää menoa...

Miksi ei saisi laittaa säädettävää alustaa kun eihän sellainenkaan maksa juuri mitään, n. 400€ vaikka Spaxilta. Ja on ainakin säätövaraa joka alustalle ja joka makuun. Itsekin sitä jo harkitsin mutta päädyin lopulta noihin bilsteineihin.
Jos asvaltilla ajelee niin kannattaa koittaa sitä tuplavakaajaa, voit vaikka yllättyä. Itse en ainakaan siitä ihan hevillä enää luovu.

Itse olen yhtä rälläkkämadallettua ladaa ajanut ja oli aivan hirveä tapaus, siinä oli tosin vakioiskarit joten ei voi verrata. Eturenkaatkin madalluksesta johtuen aivan länkällään eli \-/, siinä onkin sitten hyvä vetää mutkaan kun lähtee vanteestakin maalit pois.
Oletko itse ruuvannut etusia pystympään madalluksen jälkeen, tuskin olet? On varmasti hyvä ajella mutkaan.
kommari2105 kirjoitti:Tarkotus ei oo kivi rekee rakentaa, jos haluu sellasen ni laittaa iskareitten tilalle rauta putket. Se jäykempää ei oo.
Ees bilsteinillä :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jos haluaa laappanaan oikeesti kunnon alustan asvaltille, niin ei siinä paljoa mukavuudesta voi puhua. Mukavuus ja kovuus kulkee aina kiikussa.
Uudet autot sitten erikseen joissa on pintapehmeä jousitus mutta mutkaan ajaessa huomaa että jäykkyyttä on.

Mielellään voitais suorittaa koeajot puolin sun toisin, mutta toi 700 km eestaas vaikkapa yhteen miittiin ei enää kyllä houkuttele :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Jokari, 10.8.2008 20:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

jaasu

Viesti Kirjoittaja jaasu »

laita kuvia tästä!! :)
autoton.. vielä
kommari2105
Viesti:

Jokari kirjoitti:
kommari2105 kirjoitti:Rallista ei tässä jutussa puhuta. Vai puhutaanko?

Ei puhuta mistään rallista, kyseinen ropponen iskareineen on ihan normaalissa siviilikäytössä eli 95% asvalttia. Pahoittelen jos sotkin sun topikkisi :lol: Tarkoitus ei ollut verrata minun alustaa sinun alustaasi, vaan kunhan kirjottelin omia kokemuksiani.

Ei varmasti kallistele eikä ole kiikkulauta, vakioalustasta on paha laittaa enää kiikummaksi, joten lähes mikä tahansa alustapäivitys on aina parempaan suuntaan.
Ajoin itse taas tänään lähes vakioalustaisella laappanalla ja oli kyllä melko hirveää menoa...

Miksi ei saisi laittaa säädettävää alustaa kun eihän sellainenkaan maksa juuri mitään, n. 400€ vaikka Spaxilta. Ja on ainakin säätövaraa joka alustalle ja joka makuun. Itsekin sitä jo harkitsin mutta päädyin lopulta noihin bilsteineihin.
Jos asvaltilla ajelee niin kannattaa koittaa sitä tuplavakaajaa, voit vaikka yllättyä. Itse en ainakaan siitä ihan hevillä enää luovu.

Itse olen yhtä rälläkkämadallettua ladaa ajanut ja oli aivan hirveä tapaus, siinä oli tosin vakioiskarit joten ei voi verrata. Eturenkaatkin madalluksesta johtuen aivan länkällään eli \-/, siinä onkin sitten hyvä vetää mutkaan kun lähtee vanteestakin maalit pois.
Oletko itse ruuvannut etusia pystympään madalluksen jälkeen, tuskin olet? On varmasti hyvä ajella mutkaan.
kommari2105 kirjoitti:Tarkotus ei oo kivi rekee rakentaa, jos haluu sellasen ni laittaa iskareitten tilalle rauta putket. Se jäykempää ei oo.
Jos haluaa laappanaan oikeesti kunnon alustan asvaltille, niin ei siinä paljoa mukavuudesta voi puhua. Mukavuus ja kovuus kulkee aina kiikussa.
Uudet autot sitten erikseen joissa on pintapehmeä jousitus mutta mutkaan ajaessa huomaa että jäykkyyttä on.

Mielellään voitais suorittaa koeajot puolin sun toisin, mutta toi 700 km eestaas vaikkapa yhteen miittiin ei enää kyllä houkuttele :lol: :lol:
Laittaa kuka laittaa säädettävän alustan.
Kulmat ei muuttunu tässä vehkeessä, testi tehtiin.
Kuskista kiini taittuuko vai ei taitu.

Maasturista löytyy sopiva tanko 50mm paksu senku laitan ni se siun tupla vakaa jää toiseks.

Pää ehto turvallisuuden kannalta että renkaat pysyy tiessä koko ajan.
Iskari jäykennyksessä rengas pysyy maassa mutta kahella tangolla ja muilla jäykennyksillä rengas tahtoo irrota maasta.
Niinku rata ja sprintti autoissa.

:lol: :? :? :lol:

Jokari

kommari2105 kirjoitti: Pää ehto turvallisuuden kannalta että renkaat pysyy tiessä koko ajan.
Iskari jäykennyksessä rengas pysyy maassa mutta kahella tangolla ja muilla jäykennyksillä rengas tahtoo irrota maasta.

Mut kerros nyt miksi esimerkiksi ralliäijät käyttää myös soralla lisävakaajaa jos se on kerran niin huono?
Rata- ja asvalttisprinttivehkeet sitten erikseen.

Oma alusta on jo testattu mutkaisella assutiellä sekä soralla, toimii älyttömän hyvin. Eiköhän se nyt kuitenkin ole tärkeintä että jokainen tykkää siitä omasta alustastaan niinkuin olen jo koittanut tolkuttaa?

kommari2105
Viesti:

Edelleenkään tässä ei oo rallista kysy eikä liity aiheeseen.
Kysy niiltä, jos et tiijä.
8)

kommari2105
Viesti:

Jokari kirjoitti:
kommari2105 kirjoitti: Pää ehto turvallisuuden kannalta että renkaat pysyy tiessä koko ajan.

Mut kerros nyt miksi esimerkiksi ralliäijät käyttää myös soralla lisävakaajaa jos se on kerran niin huono?
Rata- ja asvalttisprinttivehkeet sitten erikseen.

Oma alusta on jo testattu mutkaisella assutiellä sekä soralla, toimii älyttömän hyvin. Eiköhän se nyt kuitenkin ole tärkeintä että jokainen tykkää siitä omasta alustastaan niinkuin olen jo koittanut tolkuttaa?
Jaa jaa jep. 8)

kommari2105
Viesti:

Kyllä nyt on eessäkin jäykät iskarit siis ne saabin. Tuli vähä kivi reki mutta tällä ajetaankin kovaa mutkissa ja vältetään pahempia hiekka teitä. Tälleen saa testattuu onko nivelissä väljyyttä. ja laakereissa, ymm puslat. :lol: :lol: Onneks on kaikki kunnossa. :lol:
jäykkä se on ja kallistelu loppu.

J-Tech

Viesti Kirjoittaja J-Tech »

Hienoa alusta pähkäilyä.rampeillahan ne kalliitkin alustat suunnitellaan ja testataan :) Voi pirun kiesus että on hankalaa.pitäsköhän latasta muutella vähän jotain muutakin kun jousia ja iskareita jos meinaa saada asfaltille pelin istumaan?Halvempi välyksien testailu muoto on nostaa etupää ylös ja heilutella kumpaakin eturengasta ylä ja ala sunnassa sekä sivu suunnassa,ei tarvi mitään hurrien tekeleen iskareita hommailla siihen hommaan,tunkki riittää :D
Loud&Fast
Vastaa Viestiin