Ilmeisesti muhinut aikansa ja puhjennut täyteen kukoistukseen edellisen katsastuksen jälkeen... En siis lähtenyt hakemaan autoa (asun Helsingissä) vaan päätin että saa jäädä kesään '08. Isäukko puolestaan tiesi kyliltä osaavan, eläköityneen ammattihitsaajan joka pystyisi kuulemma korjaamaan eikä ole kallis. Jossain vaiheessa viime syksyä kiesi kävi pajalla ja pohja tuli hitsatuksi.Yksi mahdollinen vuotokohta on etulokasuojien ja tuulilasin alla olevan pellin välinen sauma, sieltä uittaa etujalkatiloihin suoraan maton alle. Kannattaa irroittaa etujalkatiloista sivuverhoilu ja katsoa, jos sieltä valuu kun toinen kastelee autoa.
Alkuviikosta tulin hakemaan autoa sillä mielin että teen tarvittavat säädöt ja hienosäädöt, ja nyt tässä ollaankin nyrkin kokoisessa ihmeessä. Autojen remontointi ja peltityöt on minulle tuntematon maailma, joten hommaa on saanut opetella vähän tekemällä ja enimmäkseen Ladaboardia lukemalla. Liikoja en ole vielä uskaltanut tehdä. Työn jälki on nimittäin sen näköistä, että epäilys hiipii jo tietämättömänkin eturaivoon. Eipä siinä, hitsaussaumat on siistejä muuta muuten… penkit ja matot irrotettuani sain todeta, että em. pajamestari ei ollut leikannut alustasta pois ruosteisia aukkoja, vaan oli lätkinyt alakautta paikat päälle ja hitsannut ne siihen. Siispä olen sisäkautta leikannut vanhaa peltiä pois hitsaussaumoja myöten parhaan kykyni mukaan. Suurin kysymys on tuo kuskin puolen etupoikittaispalkin alue. Siinähän näkyy olevan useampi kerros peltiä josta meikällä ei ole hajuakaan että mihin mikäkin pelti menee ja liittyy. Siinä sitten mietityttää että 1) millainen oli alkuperäisen palkin rakenne 2) mihin kohtiin palkin pitää kiinnittyä pitääkseen auton jäykkänä ja kasassa ko. kohdasta? Ja ei kun paranee: poistettuani näkkäriksi lattiaa palkin kohdalta tuli näkyviin palkin sisäpuoli. alkuperäinen palkki on jätetty paikoilleen ja sen päälle on muotoiltu peltiä, joka on hitsattu siihen paikoilleen. Sisälattian aukosta näkee että vanhasta palkista puuttuu kokonaan oven puoleinen pää, siinä on uuden pellin sisäpinta näkyvissä. Ja vanha ruosteinen palkki on nyt siis koteloitu kivasti sisään uuden pellin ja lattian väliin, siellähän sen on hyvä jatkaa hapettumistaan ja levittää ruostumisen ilosanomaa. Suurin kysymykseni on että paljonko tämä ratkaisu tukee rakennetta? Ihan topakkaa peltiä se on, joten kyse ei liene pelkästä kosmetiikastakaan. Se vain syljettää että auto on pirun hyvässä kunnossa, ja nyt nuo hitsaukset vaikuttaa tehdyn sillä asenteella että kunhan vain läpäisee seuraavan katsastuksen niin muusta ei huolta.
Sisäkynnykset ovat myös ruostuneet alareunasta paperiksi (jonka poistin), mitäs sitä niiden takana on?
Yritin laittaa tähän kuvia jotka just lisäsin galleriaan mutta ei onnistu. Toimisikohan linkki:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/thumbn ... ?album=851