Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Vitakka

Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja Vitakka »

Gak, viime syksynä isäukko löysi, ja osti pois kuljeksimasta, kotikyliltä kelpo yksilön. Pyöreälamppuinen vuoden ’88 1200 L. Uskomattoman hyvässä ja siistissä kunnossa, eli sitä voi hyvästä syystä kutsua löydöksi. Ovikotelot olivat saaneet kostetutta sisäänsä ja alkaneet ruostumaan alareunasta, vaan mitäs pienistä. Vuoden 2006 katsastuksen se oli läpäissy heittämällä ilman huomatuksia. Mutta. Isäukon selkä ei taipunut niin paljoa että olisi tullut alustaa kurkittua, ja katsatuksessa (siis syksy ’07) paljastui ylläri: kuskin puolella alustan reunassa ruostetta lähes koko helman pituudelta - etupoikittaispalkki ruosteessa – palkin kyljen puoleinen pää käytännössä täysin mennyttä. Siinä lienee käynyt tämä jäsen Samovaarin kuvailema ilmiö:
Yksi mahdollinen vuotokohta on etulokasuojien ja tuulilasin alla olevan pellin välinen sauma, sieltä uittaa etujalkatiloihin suoraan maton alle. Kannattaa irroittaa etujalkatiloista sivuverhoilu ja katsoa, jos sieltä valuu kun toinen kastelee autoa.
Ilmeisesti muhinut aikansa ja puhjennut täyteen kukoistukseen edellisen katsastuksen jälkeen... En siis lähtenyt hakemaan autoa (asun Helsingissä) vaan päätin että saa jäädä kesään '08. Isäukko puolestaan tiesi kyliltä osaavan, eläköityneen ammattihitsaajan joka pystyisi kuulemma korjaamaan eikä ole kallis. Jossain vaiheessa viime syksyä kiesi kävi pajalla ja pohja tuli hitsatuksi.

Alkuviikosta tulin hakemaan autoa sillä mielin että teen tarvittavat säädöt ja hienosäädöt, ja nyt tässä ollaankin nyrkin kokoisessa ihmeessä. Autojen remontointi ja peltityöt on minulle tuntematon maailma, joten hommaa on saanut opetella vähän tekemällä ja enimmäkseen Ladaboardia lukemalla. Liikoja en ole vielä uskaltanut tehdä. Työn jälki on nimittäin sen näköistä, että epäilys hiipii jo tietämättömänkin eturaivoon. Eipä siinä, hitsaussaumat on siistejä muuta muuten… penkit ja matot irrotettuani sain todeta, että em. pajamestari ei ollut leikannut alustasta pois ruosteisia aukkoja, vaan oli lätkinyt alakautta paikat päälle ja hitsannut ne siihen. Siispä olen sisäkautta leikannut vanhaa peltiä pois hitsaussaumoja myöten parhaan kykyni mukaan. Suurin kysymys on tuo kuskin puolen etupoikittaispalkin alue. Siinähän näkyy olevan useampi kerros peltiä josta meikällä ei ole hajuakaan että mihin mikäkin pelti menee ja liittyy. Siinä sitten mietityttää että 1) millainen oli alkuperäisen palkin rakenne 2) mihin kohtiin palkin pitää kiinnittyä pitääkseen auton jäykkänä ja kasassa ko. kohdasta? Ja ei kun paranee: poistettuani näkkäriksi lattiaa palkin kohdalta tuli näkyviin palkin sisäpuoli. alkuperäinen palkki on jätetty paikoilleen ja sen päälle on muotoiltu peltiä, joka on hitsattu siihen paikoilleen. Sisälattian aukosta näkee että vanhasta palkista puuttuu kokonaan oven puoleinen pää, siinä on uuden pellin sisäpinta näkyvissä. Ja vanha ruosteinen palkki on nyt siis koteloitu kivasti sisään uuden pellin ja lattian väliin, siellähän sen on hyvä jatkaa hapettumistaan ja levittää ruostumisen ilosanomaa. Suurin kysymykseni on että paljonko tämä ratkaisu tukee rakennetta? Ihan topakkaa peltiä se on, joten kyse ei liene pelkästä kosmetiikastakaan. Se vain syljettää että auto on pirun hyvässä kunnossa, ja nyt nuo hitsaukset vaikuttaa tehdyn sillä asenteella että kunhan vain läpäisee seuraavan katsastuksen niin muusta ei huolta.

Sisäkynnykset ovat myös ruostuneet alareunasta paperiksi (jonka poistin), mitäs sitä niiden takana on?

Yritin laittaa tähän kuvia jotka just lisäsin galleriaan mutta ei onnistu. Toimisikohan linkki:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/thumbn ... ?album=851
Viimeksi muokannut Vitakka, 10.7.2008 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Jaa etta osaava elakoitynyt ammattihitsari teki halvalla. Mina en kylla tuommoista tyon jalkea autooni hyvaksyisi enka siita kylla mitaan maksaisi, jos siis olisi sovittu etta homma tehdaan kunnolla.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Vitakka

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja Vitakka »

^ Kyllä mä tohon mielipiteeseen yhdyn. Vahinko vain että vahinko on tapahtunut, ja tällä haavaa ei ole aikaa ja mahdollisuutta aloittaa uudestaan lähtöruudusta. Meneepi ensi kesään, ja nyt pitäisi keksiä mitä tekisin tähän palaan.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Voit tulla ensi viikolla tallille katsomaan millaisa niin korjaspalojen/peltien kuuluu olla. Voit soitella 041-4541455 Risto.
Lada rules
Vitakka

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja Vitakka »

^ Kiitos kutsusta, vaan en ole maisemissa ja taitaisin ehtiä vasta elokuulla. Jos silloin sopii niin mikä ettei.

Jos (ja todennäköisesti kun) tuo vekotin nyt kuitenkin katsastuksen läpäisee, niin tottapa sillä uskaltaa lähteä paluumatkaa ajamaan? Ja jos meinaa vuodenkin sisään hitsauttaa uusiksi, niin palkin seutuville ei sitten ilmeisesti kannata hölvätä kemikaaleja?

-Ville
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

aikas karun näköistä tuo sauma ammatti hitsarin tekemäksi..... no ei sen puoleen ei se itseläkään aina niin nättiä ole
mutta eiköhän tuo leimalta kelpaa. itsekkin tein korajus peltejä metri tavarasta mutta venäjän puolelta ostettuna korjaus palat eivät paljoa maksa ja ovat huomattavasti siistimmän näköisiä vaikkakin joskus hieman sovitusta vaativatkin.
mutta siinä olet oikeassa että jos auton meinaa säilyttää ei mätää peltiä kannata alle jättää.
välttämättä ei mitään aineita tarvitse jos ensi kesänä meinaat vimpan päälle teettää
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
tseppanen

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja tseppanen »

On se niin kiusallisen tutun näköistä... Kyllä se oli mullakin se kuskin puolen palkki, mikä oli sulanu pehkuksi. Mahtas olla tosiaan viisainta hommata viisumit ja lähteä Kostamuksan suuntaan toivioretkelle. kautta profeetan parran, saattasin jopa ite lähteä matkaan. Kahteen pekkaanhan sieltä saisi osaa tuotua tuplamäärät - tietääkseni rajanylityksessä on joku maksimikilomäärä, että kuinka paljon sitä rojahkaa saapi mukanaan muiluttaa.

Niin, eipä tuo hitsijälki ihan entisöintitasoiselta näytä, ei. Mutta sitäpä on maalla viisaita, kun merellä vahinko sattuu. S.O. hommaapa omat MIGit ja opettele tekemään parempi... Mutta eihän toki tuommonen ruoste vielä saa lannistaa. Uusi palkki vain ja jollekin Ladahistoriasta kiinnostuneelle hitsarille kossukorin kanssa kerjuulle.

Ei se niin mee, ettei jotenni.
Vitakka

Re: Kysymys rakenteesta / etupalkki, alusta, lattia

Viesti Kirjoittaja Vitakka »

^ Kyllä nä matkaan ehdit jos niikseen tulee, ei mulla nimittäin tällä kertaa tuu sinne lähdettyä. Ei ehdi enää saamaan viisumia ajoissa. Varsinkaan kun hoksasin että passi on vanhentunut ja sekin pitäisi ensin uusia. Ehkäpä joulun alla käymme hakemassa säkilliset kovia paketteja.

Hakkasin tosiaan bitumia irti pohjasta ihan reippaalta alalta. Tällä haavaa suunnittelen pistäväni sen tilalle väliaikaisesti kattohuopaa. Sitä ennen hion tietenkin pohjasta ruosteet pois ja niiden hoitamiseen tilasin ihmeaine POR-15:sta semmoisen starter kitin. Ainoa mikä vielä nostaa huolta on vänkärin puolen lattian reikä. Sain kuorittua bitumit siltäkin puolelta, ja kappas: poikittaispalkin kohdalla oli paperinen kohta josta taltta holahti läpi kuin tyhjää vain. Vänkärin puolella palkkia on "korjattu" ainoastaan juuresta viiden sentin matkalta, eli palkin pää on alkuperäistä, eli siinä on se reikä. Ja lattian reikä on täsmälleen palkin reiän kohdalla, eli meillä on siinä yhteys ulkomaailmaan. Se nyt on vielä jollain tukittava. Pakkelia?

Vaan sanokaapa miksi siinä palkissa ylipäätään on se reikä? Nimittäin palkki näyttäisi olevan ulkopuolelta kunnossa, mutta lattian reiästä kun katsoo palkin sisäpuolta niin reippaasti ruosteessahan se on. Ihan kuin siitä olisi mennyt loskat ja vedet sisään ja tehneet tehtävänsä. Ja jos näin on, niin eikö märkyys valu palkin sisäpuolella sinne palkin juureen?
-------------

Lisäys: jaa, nyt kun katselin tuota Nonniksen kuvaa niin näyttäis siltä että palkin juuressa on pienempi aukko josta vesi valuu pois. Ehkä. Muka. Ei tämä silti ole aukoton selitys.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =141&pos=4

2. lisäys:
Mutta eihän toki tuommonen ruoste vielä saa lannistaa. Uusi palkki vain ja jollekin Ladahistoriasta kiinnostuneelle hitsarille kossukorin kanssa kerjuulle.
Sepä kun ei ole ainoastaan tuo palkki. Ruostetta oli pitkin helman reunaa takapenkin jalkatilaan saakka, ja sitä on "korjattu". Sisältä päin olen koittanut leikellä vanhaa ja uutta, ylimääräistä peltiä pois niin, ettei jäisi kahta peltiä vastakkain keräämään kosteutta väliin. Sieltä Kostamuksesta voisi samalla vaivalla ostella paitsi palkkia, myös pohjaa ja helmaa. Noh, katellaan.
Vastaa Viestiin