Lada talviautoksi?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Ismo

Lada talviautoksi?

Viesti Kirjoittaja Ismo »

Eli sain mieleeni idiksen hommata talviautoksi ladan, kriteerinä takaveto, joten mikä malli kannattaa hommata? Kertokaas asiantuntijat kaikkea mahdollista? Pyöreälamppuinen farmari olis tietty täydellinen, mut muutkin käy.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minä ainakin hankkisin sellaisen perinteisen vm.90,tai sitä vanhemman.Niissä ei ole näet automaattiryyppyjä,eikä AXTEC-härveleitä kaasuttimessa.Jos oikein haluaisi herkutella kannattaisi hankkia vaikka kammella varustettu 1200L.Vanhempia voi olla vaikeampi löytää,sillä ne alkavat olla keräilyesineitä.Hyvät renkaat ovat talvella A ja O.
Ismo

Viesti Kirjoittaja Ismo »

Eli sellanen vm-90 tai vanhempi olis varmempitoimisempi? Millasiin ongelmiin saan sellasen auton kans varautua? Vai onko ladan kans mitään ongelmia 8) ? Mitäs kammella tarkoitit?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

yleensä mitä vanhempi sen parempi, jos vaan on pellit kunnossa, muu tekniikka usein kestää tai on ainakin halpaa korjata mutta peltityöt on ikäviä.

kanttilampuisissa on huonommat sähkölaitteet joten saa varautua oikutteleviin sähkölaitteisiin.

pyöreälamppuiset farmarit alkaa olee vähissä ja myöskin hyvin kysyttyjä, joten niistä saattaa joutua maksamaan jos ei hyvä tuuri käy. Vanhemmista 1200 L mallia on paljon saatavilla ja edullisesti, kestäviä ja helppohoitoisia peruspelejä. Yleensäkin 1200 koneiset on yleensä kestävämpiä. alle -87 1200 Ladoissa on erivaihteisto joiden pienemmät vaihteet on vähän ripeämpiä kuin uudemmissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ismo

Viesti Kirjoittaja Ismo »

pyöreälamppuinen sedan käy myös vallan mainiosti :D
siis 1200, eli siin on 1,2 litranen kone? Menee kuitenkin varmaan kylki edellä lumialustalla 8) ?

Pitääkin alkaa kaivaa sellasia yksilöitä...ennenkuin lumet yllättää.

Kaikki lisäinfo on tervetullutta
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Ruoste on ensimmäinen jota kannattaa katsastella. Vanhemmat taitavat olla hiukan vähemmän haperoita kuin uudemmat, ilmeisesti Bresnevin aikaan tehtiin parempaa peltiä.

Uudemmissa vehkeissä on näitä päästöjä vähentäviä laitteistoja jotka ovat monimutkaisia. Kyllähän ne toimivat kun toimivat, mutta on enemmän juttuja jotka voivat mennä rikki.

Ladan moottorit menevät 1.2 litrasesta 1.7 litraan riippuen mallista.

Loppujen lopuksi takavetoisissa ladoissa on aika vähän eroja.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Jos biilin mukana tulee talvirenkaat, kannattaa arvioida kriittisesti niiden kuntoa. Paskoilla renkailla takaveto Lada on aika v-mäinen käyttöautona. Uudet talvinakit maksaa kumminkin yli puolet auton hankintahinnasta..
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Misha kirjoitti:Ruoste on ensimmäinen jota kannattaa katsastella. Vanhemmat taitavat olla hiukan vähemmän haperoita kuin uudemmat, ilmeisesti Bresnevin aikaan tehtiin parempaa peltiä.
Taisi olla myös maahantuojan teettämä ruostesuojaus kattavampi vanhemmissa Ladoissa. Ainakin minulla olleista yksilöistä on sellainen havainto.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

> Taisi olla myös maahantuojan teettämä ruostesuojaus kattavampi vanhemmissa Ladoissa.

Vuonna -71 ei Ladoja ruostesuojattu Suomessa lainkaan, eikä asennettu sisälokareita eteen, muutos tuli joskus vuonna -72.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mutta eihän niitä seitenykkösiä ole enää edes tarjolla. 8)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

itse unohtaisin noi "pikkulohkot" jos kerran meinaat peliä kylkiedellä viedä, 1200 la tuska on aika säyseä laite, varsinkin jos renkaissa on vähänkää pitoja, myös lumella, osta min. 1.5 laada missä ei kattia ja ei asteekkia niin menee vakionakin sladissa :)
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Ladisti
Viestit: 194
Liittynyt: 14.3.2004 11:21
Paikkakunta: Kuopio

Lada talviautoksi

Viesti Kirjoittaja Ladisti »

Lämmin se ainakin on. Myös kesällä, kun lämppärin hana pyrkii reistaamaan.
Takavetoon oppii. Ei jää kiinni. Kannattaa tietenkin renkaisiin panostaa. Ittellä Ladailua jo vuodesta 1990.
Make

Viesti Kirjoittaja Make »

Omaa kokemusta on kertynyt hiukan, ja tuntuu siltä, että jokainen Lada on yksilö, jolla voi olla ihan eri ongelmat kuin naapurilla. Sen verran yleistä tulee mieleen, että:

Mulkosilmä 1200L mallit on aika kankeita ja ohjaus tuntuu olevan raskaampi kuin kanttilamppuisissa. Tyylistä en tiedä, kuka mistäkin tykkää.

Joissakin 210x kanttilampuissa on paljon sähkövikoja, mutta yleensä vaan kosteusongelmia, eli CRC purkki on perusvaruste. Kaikissa ei tätä probleemaa kuitenkaan ole.

Lämmityslaitteen hanaa saa olla vaihtamassa aina silloin tällöin, jumittuu usein ja vuotaa aika usein. Takavalojen "piirikortti" voi olla joskus tosi hankala, varsinkin liittimet koirailee ja valot sekoilee.

Ruoste on silti pahin ongelma. Ovien alareunat ja helmat syöpyy, joissakin menee apurungon palkitkin, mutta edellinen omistaja ja tielaitos on yleensä paljon merkittävämpi onkelma kuin valmistaja. Pisteruoste kyljissä on aika yleistä, mutta ei haittaa menoa.

Teknisesti kaasutinmallit on muuten melko kestäviä, mutta virranjakajan akseli tuppaa kulumaan. 5-vaihteinen laatikko voi hukata vitosensa, ainakin niistä joilla vedetään kärryä väärin. 4-vaihteinen tuntuu kestävän mitä vaan.

Pientä remppaa tuppaa tulemaan viimeistään 60 tkm kohdalla, mutta yleensä pelkkää kulutusosaa ja osat on ainakin olleet halpoja ja helppoja vaihtaa. Perusrakenne tuntuu kestävän, vaikka huollon kanssa ei nuukaa olisikaan.

Sitten mutua, eli paras kiihdyttely ja pelleilypeli on ollut 1300 kuutionen 2107, ilmeisesti tiuhan perän ja kierrosherkän moottorin ansioista. Ainoa ikävä puoli on jakopään remmi, joka on riski ketjujakopäähän verraten.

Selvästi laiskempi on 1500 cc 2107, mutta maantiellä se on mukavampi kuin 1300. Farkku 210X kulkee kyllä hyvin, mutta ei tunnu tumppuun yhtä vakaalta kuin sedan.

Rankin Lada oli kaverin vihreä mulkosilmä 1200L, jossa oli 1600 cc moottori. Maantiellä kierrokset oli aina tapissa, mutta kumi paloi lähdössä ihmeen iloisesti.

Jos itse olisin ostamassa Ladaa, etsisin hyväpeltisen 2107 kaasutinmallin ajalta ennen katalysaattoria. Moottorin koolla ei isoa merkitystä ole, sillä kaikilla pääsee ylinopeutta koko suomen alueella. 1300 tai ainakin sen perä 1500 mallissa voi olla ihan hauskakin, jos haluaa joskus pelleillä.

Renkaisiin kannattaa panostaa Ladistinkin, sillä hyvillä renkailla on aina parempi ajaa kuin huonoilla ja hyvä on harvoin halpaa.

Yleisesti Lada on talvella lämmin ja käyttövarma, 25 asteen pakkanen ei vielä tunnu missään. Ainakin muutama vuosi sitten larssaaminen vaati melkoisen hyvää itsetuntoa, sillä edes kuorma-autoa ei ohitettu yhtä innolla kuin lassea : )
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Make kirjoitti: 5-vaihteinen laatikko voi hukata vitosensa, ainakin niistä joilla vedetään kärryä väärin. 4-vaihteinen tuntuu kestävän mitä vaan.
Miten sitä perävaunua väärin vedetään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

5vaihteisella vedetään kärriä väärin niin, että sitä vitosta käytetään vedettäessä kärriä.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Vastaa Viestiin