Lada talviautoksi?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada talviautoksi?
Eli sain mieleeni idiksen hommata talviautoksi ladan, kriteerinä takaveto, joten mikä malli kannattaa hommata? Kertokaas asiantuntijat kaikkea mahdollista? Pyöreälamppuinen farmari olis tietty täydellinen, mut muutkin käy.
Minä ainakin hankkisin sellaisen perinteisen vm.90,tai sitä vanhemman.Niissä ei ole näet automaattiryyppyjä,eikä AXTEC-härveleitä kaasuttimessa.Jos oikein haluaisi herkutella kannattaisi hankkia vaikka kammella varustettu 1200L.Vanhempia voi olla vaikeampi löytää,sillä ne alkavat olla keräilyesineitä.Hyvät renkaat ovat talvella A ja O.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
yleensä mitä vanhempi sen parempi, jos vaan on pellit kunnossa, muu tekniikka usein kestää tai on ainakin halpaa korjata mutta peltityöt on ikäviä.
kanttilampuisissa on huonommat sähkölaitteet joten saa varautua oikutteleviin sähkölaitteisiin.
pyöreälamppuiset farmarit alkaa olee vähissä ja myöskin hyvin kysyttyjä, joten niistä saattaa joutua maksamaan jos ei hyvä tuuri käy. Vanhemmista 1200 L mallia on paljon saatavilla ja edullisesti, kestäviä ja helppohoitoisia peruspelejä. Yleensäkin 1200 koneiset on yleensä kestävämpiä. alle -87 1200 Ladoissa on erivaihteisto joiden pienemmät vaihteet on vähän ripeämpiä kuin uudemmissa.
kanttilampuisissa on huonommat sähkölaitteet joten saa varautua oikutteleviin sähkölaitteisiin.
pyöreälamppuiset farmarit alkaa olee vähissä ja myöskin hyvin kysyttyjä, joten niistä saattaa joutua maksamaan jos ei hyvä tuuri käy. Vanhemmista 1200 L mallia on paljon saatavilla ja edullisesti, kestäviä ja helppohoitoisia peruspelejä. Yleensäkin 1200 koneiset on yleensä kestävämpiä. alle -87 1200 Ladoissa on erivaihteisto joiden pienemmät vaihteet on vähän ripeämpiä kuin uudemmissa.

Ruoste on ensimmäinen jota kannattaa katsastella. Vanhemmat taitavat olla hiukan vähemmän haperoita kuin uudemmat, ilmeisesti Bresnevin aikaan tehtiin parempaa peltiä.
Uudemmissa vehkeissä on näitä päästöjä vähentäviä laitteistoja jotka ovat monimutkaisia. Kyllähän ne toimivat kun toimivat, mutta on enemmän juttuja jotka voivat mennä rikki.
Ladan moottorit menevät 1.2 litrasesta 1.7 litraan riippuen mallista.
Loppujen lopuksi takavetoisissa ladoissa on aika vähän eroja.
Uudemmissa vehkeissä on näitä päästöjä vähentäviä laitteistoja jotka ovat monimutkaisia. Kyllähän ne toimivat kun toimivat, mutta on enemmän juttuja jotka voivat mennä rikki.
Ladan moottorit menevät 1.2 litrasesta 1.7 litraan riippuen mallista.
Loppujen lopuksi takavetoisissa ladoissa on aika vähän eroja.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Taisi olla myös maahantuojan teettämä ruostesuojaus kattavampi vanhemmissa Ladoissa. Ainakin minulla olleista yksilöistä on sellainen havainto.Misha kirjoitti:Ruoste on ensimmäinen jota kannattaa katsastella. Vanhemmat taitavat olla hiukan vähemmän haperoita kuin uudemmat, ilmeisesti Bresnevin aikaan tehtiin parempaa peltiä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
itse unohtaisin noi "pikkulohkot" jos kerran meinaat peliä kylkiedellä viedä, 1200 la tuska on aika säyseä laite, varsinkin jos renkaissa on vähänkää pitoja, myös lumella, osta min. 1.5 laada missä ei kattia ja ei asteekkia niin menee vakionakin sladissa 

Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Lada talviautoksi
Lämmin se ainakin on. Myös kesällä, kun lämppärin hana pyrkii reistaamaan.
Takavetoon oppii. Ei jää kiinni. Kannattaa tietenkin renkaisiin panostaa. Ittellä Ladailua jo vuodesta 1990.
Takavetoon oppii. Ei jää kiinni. Kannattaa tietenkin renkaisiin panostaa. Ittellä Ladailua jo vuodesta 1990.
Omaa kokemusta on kertynyt hiukan, ja tuntuu siltä, että jokainen Lada on yksilö, jolla voi olla ihan eri ongelmat kuin naapurilla. Sen verran yleistä tulee mieleen, että:
Mulkosilmä 1200L mallit on aika kankeita ja ohjaus tuntuu olevan raskaampi kuin kanttilamppuisissa. Tyylistä en tiedä, kuka mistäkin tykkää.
Joissakin 210x kanttilampuissa on paljon sähkövikoja, mutta yleensä vaan kosteusongelmia, eli CRC purkki on perusvaruste. Kaikissa ei tätä probleemaa kuitenkaan ole.
Lämmityslaitteen hanaa saa olla vaihtamassa aina silloin tällöin, jumittuu usein ja vuotaa aika usein. Takavalojen "piirikortti" voi olla joskus tosi hankala, varsinkin liittimet koirailee ja valot sekoilee.
Ruoste on silti pahin ongelma. Ovien alareunat ja helmat syöpyy, joissakin menee apurungon palkitkin, mutta edellinen omistaja ja tielaitos on yleensä paljon merkittävämpi onkelma kuin valmistaja. Pisteruoste kyljissä on aika yleistä, mutta ei haittaa menoa.
Teknisesti kaasutinmallit on muuten melko kestäviä, mutta virranjakajan akseli tuppaa kulumaan. 5-vaihteinen laatikko voi hukata vitosensa, ainakin niistä joilla vedetään kärryä väärin. 4-vaihteinen tuntuu kestävän mitä vaan.
Pientä remppaa tuppaa tulemaan viimeistään 60 tkm kohdalla, mutta yleensä pelkkää kulutusosaa ja osat on ainakin olleet halpoja ja helppoja vaihtaa. Perusrakenne tuntuu kestävän, vaikka huollon kanssa ei nuukaa olisikaan.
Sitten mutua, eli paras kiihdyttely ja pelleilypeli on ollut 1300 kuutionen 2107, ilmeisesti tiuhan perän ja kierrosherkän moottorin ansioista. Ainoa ikävä puoli on jakopään remmi, joka on riski ketjujakopäähän verraten.
Selvästi laiskempi on 1500 cc 2107, mutta maantiellä se on mukavampi kuin 1300. Farkku 210X kulkee kyllä hyvin, mutta ei tunnu tumppuun yhtä vakaalta kuin sedan.
Rankin Lada oli kaverin vihreä mulkosilmä 1200L, jossa oli 1600 cc moottori. Maantiellä kierrokset oli aina tapissa, mutta kumi paloi lähdössä ihmeen iloisesti.
Jos itse olisin ostamassa Ladaa, etsisin hyväpeltisen 2107 kaasutinmallin ajalta ennen katalysaattoria. Moottorin koolla ei isoa merkitystä ole, sillä kaikilla pääsee ylinopeutta koko suomen alueella. 1300 tai ainakin sen perä 1500 mallissa voi olla ihan hauskakin, jos haluaa joskus pelleillä.
Renkaisiin kannattaa panostaa Ladistinkin, sillä hyvillä renkailla on aina parempi ajaa kuin huonoilla ja hyvä on harvoin halpaa.
Yleisesti Lada on talvella lämmin ja käyttövarma, 25 asteen pakkanen ei vielä tunnu missään. Ainakin muutama vuosi sitten larssaaminen vaati melkoisen hyvää itsetuntoa, sillä edes kuorma-autoa ei ohitettu yhtä innolla kuin lassea : )
Mulkosilmä 1200L mallit on aika kankeita ja ohjaus tuntuu olevan raskaampi kuin kanttilamppuisissa. Tyylistä en tiedä, kuka mistäkin tykkää.
Joissakin 210x kanttilampuissa on paljon sähkövikoja, mutta yleensä vaan kosteusongelmia, eli CRC purkki on perusvaruste. Kaikissa ei tätä probleemaa kuitenkaan ole.
Lämmityslaitteen hanaa saa olla vaihtamassa aina silloin tällöin, jumittuu usein ja vuotaa aika usein. Takavalojen "piirikortti" voi olla joskus tosi hankala, varsinkin liittimet koirailee ja valot sekoilee.
Ruoste on silti pahin ongelma. Ovien alareunat ja helmat syöpyy, joissakin menee apurungon palkitkin, mutta edellinen omistaja ja tielaitos on yleensä paljon merkittävämpi onkelma kuin valmistaja. Pisteruoste kyljissä on aika yleistä, mutta ei haittaa menoa.
Teknisesti kaasutinmallit on muuten melko kestäviä, mutta virranjakajan akseli tuppaa kulumaan. 5-vaihteinen laatikko voi hukata vitosensa, ainakin niistä joilla vedetään kärryä väärin. 4-vaihteinen tuntuu kestävän mitä vaan.
Pientä remppaa tuppaa tulemaan viimeistään 60 tkm kohdalla, mutta yleensä pelkkää kulutusosaa ja osat on ainakin olleet halpoja ja helppoja vaihtaa. Perusrakenne tuntuu kestävän, vaikka huollon kanssa ei nuukaa olisikaan.
Sitten mutua, eli paras kiihdyttely ja pelleilypeli on ollut 1300 kuutionen 2107, ilmeisesti tiuhan perän ja kierrosherkän moottorin ansioista. Ainoa ikävä puoli on jakopään remmi, joka on riski ketjujakopäähän verraten.
Selvästi laiskempi on 1500 cc 2107, mutta maantiellä se on mukavampi kuin 1300. Farkku 210X kulkee kyllä hyvin, mutta ei tunnu tumppuun yhtä vakaalta kuin sedan.
Rankin Lada oli kaverin vihreä mulkosilmä 1200L, jossa oli 1600 cc moottori. Maantiellä kierrokset oli aina tapissa, mutta kumi paloi lähdössä ihmeen iloisesti.
Jos itse olisin ostamassa Ladaa, etsisin hyväpeltisen 2107 kaasutinmallin ajalta ennen katalysaattoria. Moottorin koolla ei isoa merkitystä ole, sillä kaikilla pääsee ylinopeutta koko suomen alueella. 1300 tai ainakin sen perä 1500 mallissa voi olla ihan hauskakin, jos haluaa joskus pelleillä.
Renkaisiin kannattaa panostaa Ladistinkin, sillä hyvillä renkailla on aina parempi ajaa kuin huonoilla ja hyvä on harvoin halpaa.
Yleisesti Lada on talvella lämmin ja käyttövarma, 25 asteen pakkanen ei vielä tunnu missään. Ainakin muutama vuosi sitten larssaaminen vaati melkoisen hyvää itsetuntoa, sillä edes kuorma-autoa ei ohitettu yhtä innolla kuin lassea : )
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24