Näillä Suomi ajoi

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä on kuva omasta 63:sta:

Kuva

Siinä on toi takalasi jo sama kuin 66:kin. Eli se teekkarien kupla täytyy olla 63:sta vanhempi. Lisäksi siinä on 63:sta vanhempi rekisterivalon kupu. Oma veikkaukseni on 62 tai 61.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kun nyt kaikki alkoi Kupliaan esittelee, niin laitetaan omakin-exä, tosin tän vertailun kannalta tosta ei liene iloa, koska auto oli vuoden 1974 mallia ja tehty kahdesta lähes samanikäisestä autosta, joista toinen oli 1200 Jeans malli, tässä sitten 1300 kone, eli tuunattu sellaiseksi, että historian tutkimus on vaikeaa tota katsomalla, sama voi päteä tietysti muihinkin nähtyihin autoihin, tuningilla saadaan vääristettyä historiaa.

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

1300-perusversio 70-luvulta
1302- Pherssonikeulainen ja 2-nivel vetareilla
1303- lisäksi kaarevalla tuulilasilla
S-malli-1600-moottorilla

Olisko näin?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Toveri Sladimir kirjoitti:1300-perusversio 70-luvulta
1302- Pherssonikeulainen ja 2-nivel vetareilla
1303- lisäksi kaarevalla tuulilasilla
S-malli-1600-moottorilla

Olisko näin?
Näinhän se oli. Noita 1302 ja 1303 malleja ei mielestäni ollut kuin
Ässänä ja niissä oli mäkperssonijousitus ja näkyvipänä erona selvästi kaareva tuulilasi ja pitempi keula kuin peruskuplassa. Siltten oli vielä jonakin vuonna 1300S, peruskupla 1600 koneella, näkyvänä erona tosi isot takavalot.

Ai niin, tuossa ylempänä mainitussa kuuskolmosessa ja sitä vanhemmissa oli etuvilkut puolta kapeammat kuin kaikissa uudemmissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hieman kiinnosti tutkia vielä tota teekkariKuplan takalasia. :) Tässä filmin otoksessa hämäsi pahasti toi kuvan vääristymä, jossa siitä on tullut "pyöreähkö":
Kuva

Tosiasiassa toi vuoden 58-64 takalasimalli eli sama mikä siinä omassakin 63 Kuplassa oli. 65 (tai 64 lähteestä riippuen) mallissa on jo hieman isompi takalasi - eli 63:ssa ei ole kuitenkaan ainakaan sama takalasi kuin 66:ssa. :oops:

Lisäksi tota kapeaa rekisterivalokupua on myös ollut vielä myös 63 mallissa, kuten tässä:
http://oldcarandtruckpictures.com/Volks ... uly18a.jpg

vaikka taas tässä kerrotaan, että se muuttui juuri 1963, ja samoin että ikkunat suureni 1964, ja kaksiosaiset valot tuli 1961
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_kam ... la-design6
ilmeisesti noita leveämpiä kupuja on ollut rinnakkain 1963

oma johtopäätös: teekkarikupla on vuosimallia 61,62 tai 63
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Samarai on tehnyt tapansa mukaan perusteellista työtä. Noissa linkeissä kiinnitti huomiota se, että jotkut muutokset, jotka tiedän satavarmasti tapahtuneen jonkin vuoden malliin, on merkitty tapahtuneeksi edellisenä vuonna. Johtunee kai siitä, että muutokset on tehty loppuvuonna ja tänne autot on rekisteröity seuraavana vuonna. Esim.kaikki isompi-ikkunaiset ovat meillä kuusviitosia tai nuorempia ja leveämpi etuvilkkuiset kuusnelosia tai nuorempia.Samoin tuota takaluukun nappula-avausta en ole tavannut kuuskuutosta vanhemmista.

Nyt kun olen päässyt briljeeraamaan kuplatietoudellani, lopetan aiheesta puhumiseni tähän. Muista autoista minä en sitten paljon mitään tiedäkään. Onko joku keksinyt tuosta alkuperäisestä linkistä lisää sivuja. Niitä on tiettävästi enemmän kuin tuo yksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös kautta-aikain ole seuraavan vuoden automallit esitelty jo edellisenä vuonna, alkaahan ladan seuraava mallivuosikin jo edellisen vuoden heinäkuussa. Ja toi 100A mikä oli myös noissa autoissa, eikö sen valmistus loppunut jo 1976 ja tilalle tuli isompi F10 korinen malli, silti alkuperästä E10:ä myytiin suomessa vielä 1978 kun oli jäänyt niin iso varasto
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Mara »

Lada-Jussi kirjoitti:Ja toi 100A mikä oli myös noissa autoissa, eikö sen valmistus loppunut jo 1976 ja tilalle tuli isompi F10 korinen malli, silti alkuperästä E10:ä myytiin suomessa vielä 1978 kun oli jäänyt niin iso varasto
Jotenkin näin, mutta niitä 100A:ita tuotiin muistakin maista vanhenevat varastot Suomeen kun ne täällä myivät niin hyvin edelleen.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Näillä Suomi ajoi

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vanhanmallisen Kuplan valmistus päättyi 30.7 2003 Meksikossa klo 17.05 valmistusnumerolla 21 529 464.
Vastaa Viestiin