renkaiden valinta ja uran syvyys
renkaiden valinta ja uran syvyys
Pitäisi hankkia satakymppiin - 8-ventt. - uudet renkaat kesäkauden käyttöön.
Tästä syystä asiaa paremmin tunteville muutama kysymys:
1. Hankitteko Ladaan yleensä ns. halparenkaita, vai valitsetteko laadukkaammiksi mainostettuja kalliimpia?
2. Olisiko järkevä tässä vaiheessa hankkia kitkarenkaat, ajella niillä syyskausi ja alkutalveakin siihen saakka, kunnes pannaan alle kymmenkuntatuhatta km kulkeneet nastarenkaat, ja ottaa kitkat alle uudelleen seuraavaksi kesäksi? Käytättekö yleensä kitkoja kesäisin?
3. Onko muuten jotakin jokapäiväisessä käytössä olevaa esinettä, jolla voisi mitata, onko renkaan ura riittävän syvä? Tarkoitan nyt senkaltaista esinettä kuin vaikkapa kolikko tai tulitikku.
Kiitokset jo etukäteen vastaamalla vaivaa näkeville.
Tästä syystä asiaa paremmin tunteville muutama kysymys:
1. Hankitteko Ladaan yleensä ns. halparenkaita, vai valitsetteko laadukkaammiksi mainostettuja kalliimpia?
2. Olisiko järkevä tässä vaiheessa hankkia kitkarenkaat, ajella niillä syyskausi ja alkutalveakin siihen saakka, kunnes pannaan alle kymmenkuntatuhatta km kulkeneet nastarenkaat, ja ottaa kitkat alle uudelleen seuraavaksi kesäksi? Käytättekö yleensä kitkoja kesäisin?
3. Onko muuten jotakin jokapäiväisessä käytössä olevaa esinettä, jolla voisi mitata, onko renkaan ura riittävän syvä? Tarkoitan nyt senkaltaista esinettä kuin vaikkapa kolikko tai tulitikku.
Kiitokset jo etukäteen vastaamalla vaivaa näkeville.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
1. Auto kuin auto, niin renkaat kannattaa olla hyvät. Ajettavuus parempi ja kestää paremmin. Miksi pitäisi halvempi auto pilata huonoilla renkailla?
2. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kesällä huonommat ja sadekelillä jopa vaaralliset (kevään rengastestien perusteella tuulilasi tai teknari). Lisäksi kuluvat kesällä nopeasti.
Eli osta merkkirenkaat ihan suosiolla, ei ne niin paljon kalliimmat kuitenkaan ole.
2. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet kesällä huonommat ja sadekelillä jopa vaaralliset (kevään rengastestien perusteella tuulilasi tai teknari). Lisäksi kuluvat kesällä nopeasti.
Eli osta merkkirenkaat ihan suosiolla, ei ne niin paljon kalliimmat kuitenkaan ole.
Re: renkaiden valinta ja uran syvyys
Esimerkiksi kolikko tai tulitikku .. ;)pena kirjoitti:3. Onko muuten jotakin jokapäiväisessä käytössä olevaa esinettä, jolla voisi mitata, onko renkaan ura riittävän syvä? Tarkoitan nyt senkaltaista esinettä kuin vaikkapa kolikko tai tulitikku.
Semmosia mittatikkuja tähän tarkoitukseen saa melkein mistä tahansa huoltamolta tai katsastusasemalta, kun pitää silmät auki ja poimii mukaan. Poliisikin voi mitata mielellään, jos satut törmäilemään niihin.
Kyllähän noita uria voi ihan silmämääräisestikin melko luotettavasti arvioida.. Jos aletaan liikkua laillisuuden rajamailla, on kyllä parempi jo vaihtaa renkaat uusiin, ihan oman turvallisuuden tähden.
Re: renkaiden valinta ja uran syvyys
Muita huoltamolta kätsysti mukaan tarttuvia esineitä ovat karkkipatukat ja vaikkapa pihalla olevat ikkunanpesukanisterit. Bensaakin kannattaa vaan tankata ja kaahata tiehensä. Säästyy rahaa kun ei tarvitse maksaa.Boris kirjoitti:Semmosia mittatikkuja tähän tarkoitukseen saa melkein mistä tahansa huoltamolta tai katsastusasemalta, kun pitää silmät auki ja poimii mukaan. Poliisikin voi mitata mielellään, jos satut törmäilemään niihin.
Näin todennäköisesti törmää siihen poliisiinkin, jota voi pyytää mittaamaan kumien urasyvyyden.
PS: Jos käytät latuskaasi vain kaupungissa niin osta halvimmat mahdolliset nakit alle. Mutta, en luota pinnattuihin -eli halvimmat uudet kumit.... Mutta jos ajat hiukankin enemmän pitkää matkaa niin osta kunnon merkkikumit.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Useissa renkaissa on urissa sellaiset pykälät jotka paljastavat loppuunkuluneen renkaan. Joissain renkaissa ne taitavat olla vieläpä jotenkin kovempaa tekoa kun rengas alkaa selvästi jumputtaa kun se kuluu niihin asti. Käyttöturvallisuuden kannaltahan renkaat kannattaa vaihtaa jo ennen kuin em. pykälät tulevat vastaan.

Nojoo... Tällä aikaansaadaan helposti se, että huoltamot alkavat pihistellä tarjoamissaan palveluissa. Esimerkiksi Jämsänkosken Nesteellä jopa rengaspainemittari on haettava kassalta ja palautettava sinne käytön jälkeen.Misha kirjoitti:Muita huoltamolta kätsysti mukaan tarttuvia esineitä ovat karkkipatukat ja vaikkapa pihalla olevat ikkunanpesukanisterit. Bensaakin kannattaa vaan tankata ja kaahata tiehensä. Säästyy rahaa kun ei tarvitse maksaa

Re: renkaiden valinta ja uran syvyys
Siis renkaassahan on 1,6mm merkintä. Merkkejä on ainakin neljä... Eli urassa on kohouma joka on noin 5mm pituussuunnassa... josta näkee alustavasti. Tosin jos rengas kuluus sisäpuolelta enemmän niin sitä ei silloin huomaa ja alla on sakkokumit...pena kirjoitti: 3. Onko muuten jotakin jokapäiväisessä käytössä olevaa esinettä, jolla voisi mitata, onko renkaan ura riittävän syvä? Tarkoitan nyt senkaltaista esinettä kuin vaikkapa kolikko tai tulitikku.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Minä käytän aina ns. laaturenkaita. Renkaiden erot tulevat esille nimenomaan poikkeustilanteissa, eli kun vesisateella, syksyllä ja keväällä (joskus jopa alkukesällä) ylättävillä aamuliukkailla, lumi- ja räntäsateilla joutuu tekemään nopeita väistöjä tai jarrutuksia. Sitäpaitsi laaturenkaiden rungot kestänevät kauemmin muodossaan. Muotonsa menettänyt rengas alkaa ravistaa samalla lailla, kuin epätasapainossa oleva pyörä, ja sitä ei juuri saa tasapainottamalla korjattua.
Kitkarengasta ei kannata hintansakaan takia hankkia kesärenkaaksi. Kitkarengas on suunniteltu talvikäyttöön. Sen materiaali on tarkoitettu toimimaan ja kestämään pakkasella ja kuvioinnissa ei päähuomio ole veden syrjäyttämisessä. Siksi rengas kuluu nopeammin ja sillä joutuu helpommin vesiliirtoon. Lisäksi talvirenkaaksikaan kitkoja ei ns asiantuntijoiden mukaan kannata hankkia sinne, missä on usein liukkaita tienpintoja ja loskakelejä. Oikea paikka näille olisi heidän mukaan siellä, missä yleensä keli pysyy pakkasella ja tien pinnat ovat karhentuneet nastojen vaikutuksesta.
Joskus pieniä muovisia työntömittoja ovat jakaneet huoltoasemat ja rengasliikkeet. Ei sellaisen pienen muoviläpyskän paljoa luulisi maksavan. Voithan kysellä rengasliikkeestä, kun ostat uusia kumeja. Voihan olla, että saat sen kylkiäisinä. Tai piirrä tulitikkuun viivottimen avulla milliasteikko.
Kitkarengasta ei kannata hintansakaan takia hankkia kesärenkaaksi. Kitkarengas on suunniteltu talvikäyttöön. Sen materiaali on tarkoitettu toimimaan ja kestämään pakkasella ja kuvioinnissa ei päähuomio ole veden syrjäyttämisessä. Siksi rengas kuluu nopeammin ja sillä joutuu helpommin vesiliirtoon. Lisäksi talvirenkaaksikaan kitkoja ei ns asiantuntijoiden mukaan kannata hankkia sinne, missä on usein liukkaita tienpintoja ja loskakelejä. Oikea paikka näille olisi heidän mukaan siellä, missä yleensä keli pysyy pakkasella ja tien pinnat ovat karhentuneet nastojen vaikutuksesta.
Joskus pieniä muovisia työntömittoja ovat jakaneet huoltoasemat ja rengasliikkeet. Ei sellaisen pienen muoviläpyskän paljoa luulisi maksavan. Voithan kysellä rengasliikkeestä, kun ostat uusia kumeja. Voihan olla, että saat sen kylkiäisinä. Tai piirrä tulitikkuun viivottimen avulla milliasteikko.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Minäkin vannon laaturenkaiden nimeen mutta käytän pinnattuja
Vielä ei oo vaaratilanteita tullut renkaiden takia. Niin sitä vaan oppii sopeuttamaan ajotapansa renkaisiin. Talvella meinas kyllä mennä hermo, kun piti aina sopeuttaa nopeutensa Kolmiokadun liikennevaloihin, ettei joutunut pysähtyyn siihen mäkeen

Vielä ei oo vaaratilanteita tullut renkaiden takia. Niin sitä vaan oppii sopeuttamaan ajotapansa renkaisiin. Talvella meinas kyllä mennä hermo, kun piti aina sopeuttaa nopeutensa Kolmiokadun liikennevaloihin, ettei joutunut pysähtyyn siihen mäkeen

Reippaina käymme rekkain alle 

1. tajusin, mutta ketä menee korjaamolle vaihtaan jakohihnan?! kyseessä on niinq helpoin moottorikorjaus mitä autolle voi tehdä. ei tartte ees momenttiavainta tai räikkää.Jankos kirjoitti:Kuulemma autokorjaamoiden omistajien mielestä kaksi parasta keksintöä mitä autoihin on ikinä tehty:
1. Kitkarenkaat, riittää talvisin peltihommia ja yleensä vakuutusyhtiön piikkiin.
2. Jakohihna, saa vaihtaa usein ja kovaan hintaan.
Ei kyse olekaan hihnan kohdalla helppoudessa...1. tajusin, mutta ketä menee korjaamolle vaihtaan jakohihnan?! kyseessä on niinq helpoin moottorikorjaus mitä autolle voi tehdä. ei tartte ees momenttiavainta tai räikkää.
Minä ainakin vien tuon ajoautoni muutaman viikon päästä hihnan vaihtoon. Koksa ei mulla ainakaan ole vara ottaa riskiä että 3-5keurin koneremontti tulisi hihnan hajoamisen takia maksettavaksi, kun korjaamolla on kuitenkin takuu työlle ja varaosille.
Tai onhan varaosilla aina vastaava takuu kun yksityinenkin ostaa, mutta ikinä ei hihnavalmistaja maksa remonttia kun hihna hajoaa itse asennettuna (tiedän tapauksia). Toteavat vain että hihna on ollut liian löysällä tai kireällä...
Eikä se tuossa pidemmän päälle ole edes mainittava kustannus jos hihna+kiristimet+vesipumppu+työ on alle 400euroa ja vaihtoväli on 140tkm eli 3,5 vuotta.
Tietysti voit kyllä myös tulla vaihtaan tuon hihnan jos annat osille ja työlle takuun?
Tonnin pommeilla ajettaessa on tietysti ihan eri asia, kun remppa maksaa saman kuin auto ja vaihtokoneenkin saa parilla satkulla.