Reissu siis heitetty. Joensuuhun tulin eilen uutisille. Alkumatka Simpeleelle kuivaa asfalttia ja sen jälkeen hivenen kosteaa suolattua pintaa. Niin vähän kosteutta, etteivät rekat edes saaneet sumusuihkua aikaan. Ehkä pientä jäätä.
Yllättävän moni osasi kiittää kun annoin tietä, ehkä 2/3. Ajelin itse 70-100km/h. Keskimäärin kuitenkin 85km/h. Matkalla on 3 kuudenkympin aluetta, joilla kameroista huolimatta voi ajaa sen 70. IIZIssä on neulantarkka mittari.
Yksi Talbotti oli hyytynyt tiensivuun. Varoituskolmio oli ja valot päällä. Konepeltikin taisi olla pystyssä. Vanhahkolta näyttänyt pariskunta oli pihalla pyörimässä. Miksen pysähtynyt, sitä mietin vasta kun 10km olin ajellut ohi.
Alkumatka autonkuljetusrekkojen keulamaskeja katsellessa. Samaan suuntaan en saavuttanut yhtään enkä perääni saanut. Loppumatka kovin hiljaista. Joitain meni ohi ja kiitoksen kanssa.
Voi sanoa, että tuo IIZI kulkee kuin ajatus. Siinä tietenkin tulee olla niitä katkoja, joista olen maininnutkin, välillä. Ehkä 5nykäisyä tuolla matkalla. Auto on hiljainen, kulkee kiemurtelematta, tottelee ohjausta terävästi ja on vakaa. Taisin nimetä pelin alkujärkytyksen jälkeen ajatellen aivan oikein. IIZIä matkantekoa kun vielä asensin sen puukuulaistuinpäälisen.
Mutta, mutta! Mihin hävisi polttoaineen kulutus? Ensimmäisellä pidemmällä matkalla Jouluna meni sataseen ainakin 10l. Varkaudessa ostin menomatkalla tankin täyteen eli 36l. Lirutin korkkiin asti. Vähän Somerharjun jälkeen tullessa otin kympin, että riittäisi Joensuuhun eli yhteensä 46l. Nyt on mittarissa n.600km ja 1/3tankkia jäljellä. Samoilla renkailla ajeltiin kuin jouluna. Alla Nappiken orginaali peltilevyt ja norm.renkaat.
Voisiko syynä kulutuksen putoamiseen olla se, että kone oli totaalitukossa ostaessani sen? Sillä oli ajettu max 15km kerralla tai päivässä usean vuoden ajan. Jopa 10v. ajo oli ollut tuota luokkaa.
Ajotapani, joka on säilynyt samana yli 10v. tietenkin vaikuttaa, muttei selitä muutosta. Ei ajeta urissa. Ei kesällä eikä talvella. Ei kiihdytellä ylämäkiin eikä väkisin pidetä ylämäessä nopeutta yllä. Alamäissä annetaan vauhdin kiihtyä. Tullaan vapaalla hidastettaviin kohtiin. Ei pelätä peltipoliiseja vaan havaitaan ne ajoissa ettei tarvitse jarruttaa.
Muutos on ehkä siinä, että olen luopunut tuosta 3000r/min momenttiajosta. Ajan siis vitosella alhaisemmillakin kierroksilla. TIINEessä se ei ole mahd. kun on vain 4loota.
Aion nyt ajaa tankin totaali tyhjäksi. Minulla on pensakanikka takapaksissa. Mitenhän on? Mitä kaikkea haittaa saan itselleni jos imaisutan tankin aivan tyhjäksi? Varoittakaa hyvät ihmiset tällaisen kokeilun surkeista seurauksista. Omalle hölmöilylleni tuskin silti voin mitään.