
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tänään havaitsin,että vasen takaikkunan avaus ei toimi.Iltapäivällä taas toinenkaan takalasin avaus ei toiminut.Ensiksi mainitussa ikkunassa oli aikaisemminkin keväällä toimintahäriöitä,jotka korjautuivat itsestään.Pitää viedä takuuhuoltoon -aikaa on jäljellä vajaat kaksi kuukautta.Käsijarrun lukitsinmekanismi ei aina ota päälle,senkin saavat katsoa.Samoin saavat uusia huohotinputken rikkoutuneen klemmarin.Nyt se on korvattu nippusiteellä.Auto on muuten toiminut moitteettomsti.Takuuseen korjatut viat ovat toimineet hyvin takuukorjauksen jälkeen.Olisikohan nyt niin ,että auto alkaa ollas valmis ja tuotantolinjan pää häämöttää
.

Kyllä nuo takaikkunoiden nostomoottorit tai niiden ohjaus on rikki.Ei auta vaikka kytkintä painaessa paiskoisi ovia tai auttaisi kädellä alaspäin.Sähköikkunoista on hyötyä helteelläkin silloin kun lähtee ajamaan auringossa kuumentuneella autolla.Alkumatkasta voi ikkunoita avata ristivedon aikaansaamiseksi.Elokuun loppupuolelle tilaan ajan Malmin Deltaan,jolloin takuu päättyy.Autolla ajettu vasta 7600km.Viikonloppuna lähden sukuloimaan ja ajomatkaa kertyy ainakin 1600km.Silloin voi mitata matkakulutusta ja pitkän matkan kokemuksia.
No,tulihan sitä ajokokemusta maantiellä.Neljän päivän aikana ajoimme pojan kanssa 1520km.Seuraavassa mitattuja matkoja ja keskikulutuksia.
Helsinki-Uurainen 278,2km ja polttoaineen kulutus 17litraa,mikä tekee keskikulutukseksi 6,11l/100km.
Uurainen-Vaala 320km ja 18,7l-5,83l/100km.
Sekalaista ajoa akselilla Vaala-Puolanka 249 km-16,51l-6,63l/100km.
Puolanka-Pöljä 247,9km -13.97l-5,63l/100km
Pöljä -Helsinki 424km-25,09l-5,91l/100km.
Ajo on normaalia maantieajoa nopeusrajoitusten mukaan ajattelematta sitä,mitä auto kuluttaa.Lada 110 16V sopii matka-ajoon.Ensimmäisenä päivänä ajoin pysähtymättä Helsingistä Jyväskylän seudulle.Moottoritiellä 120 vauhdissa vitosella 16V:n koneen vääntökäyrä on parhaimmillaan,eli noin 3500r/min.Suuretkaan mäet ei hidasta vauhtia.Apukuskin puolella ilmanvaihto on heikompi kuin kuljettajan puolella ilmasuuttimien suuntauksen johdosta.Nopeusvalvontataulujen mukaan satasen nopeus oli todellisuudessa 94,joten matkanopeutena voi pitää 10km/tunnissa suurempaa nopeutta,mitä rajoitusmerkki näyttää.
Sitten se ikävämpi puoli.Veden paluuletku lämmityslaitteen kennolta(?) termostaatin viereen halkesi eilen.Vedet tuli ulos ja ajotietokone sammutti moottorin.Olimme lähellä veljen asuntoa,mistä saimme hinausapua.Lämpömittari näytti punaista.Korjasimme letkun rautaputken pätkällä,joka oli hieman letkun ulkomittaa suurempi.Liukasteena käytimme astianpesuainetta.Klemmarit löysimme eräästä vanhasta Fiatin jäähdyttäjästä metallinkeräyspaikalta.Asensimme sen paikaleen ja koekäytimme moottori lämpimäksi.Glykoli/vesiseosta meni noin 3litraa.Letku tavallista kumiletkua ilman mitään vahvikkeita.Kuumana ja paineisena tällainen letku ei yksinkertaisesti kestä.Moottorin jäähtyessä kyseinen letku menee luttuun ja lämmettyään pullistuu.Olisiko tehtaalla sattunut moka kun esimerkiksi paisuntasäiliön letkut ovat 10baria kestävää tavaraa ja nyt tämä "kottikärryn sisäkumi"poksahti.Kansivauriota ei kai syntynyt,mutta jos sellainen ilmenee vuoden sisällä,otan asian "tapetille".
Helsinki-Uurainen 278,2km ja polttoaineen kulutus 17litraa,mikä tekee keskikulutukseksi 6,11l/100km.
Uurainen-Vaala 320km ja 18,7l-5,83l/100km.
Sekalaista ajoa akselilla Vaala-Puolanka 249 km-16,51l-6,63l/100km.
Puolanka-Pöljä 247,9km -13.97l-5,63l/100km
Pöljä -Helsinki 424km-25,09l-5,91l/100km.
Ajo on normaalia maantieajoa nopeusrajoitusten mukaan ajattelematta sitä,mitä auto kuluttaa.Lada 110 16V sopii matka-ajoon.Ensimmäisenä päivänä ajoin pysähtymättä Helsingistä Jyväskylän seudulle.Moottoritiellä 120 vauhdissa vitosella 16V:n koneen vääntökäyrä on parhaimmillaan,eli noin 3500r/min.Suuretkaan mäet ei hidasta vauhtia.Apukuskin puolella ilmanvaihto on heikompi kuin kuljettajan puolella ilmasuuttimien suuntauksen johdosta.Nopeusvalvontataulujen mukaan satasen nopeus oli todellisuudessa 94,joten matkanopeutena voi pitää 10km/tunnissa suurempaa nopeutta,mitä rajoitusmerkki näyttää.
Sitten se ikävämpi puoli.Veden paluuletku lämmityslaitteen kennolta(?) termostaatin viereen halkesi eilen.Vedet tuli ulos ja ajotietokone sammutti moottorin.Olimme lähellä veljen asuntoa,mistä saimme hinausapua.Lämpömittari näytti punaista.Korjasimme letkun rautaputken pätkällä,joka oli hieman letkun ulkomittaa suurempi.Liukasteena käytimme astianpesuainetta.Klemmarit löysimme eräästä vanhasta Fiatin jäähdyttäjästä metallinkeräyspaikalta.Asensimme sen paikaleen ja koekäytimme moottori lämpimäksi.Glykoli/vesiseosta meni noin 3litraa.Letku tavallista kumiletkua ilman mitään vahvikkeita.Kuumana ja paineisena tällainen letku ei yksinkertaisesti kestä.Moottorin jäähtyessä kyseinen letku menee luttuun ja lämmettyään pullistuu.Olisiko tehtaalla sattunut moka kun esimerkiksi paisuntasäiliön letkut ovat 10baria kestävää tavaraa ja nyt tämä "kottikärryn sisäkumi"poksahti.Kansivauriota ei kai syntynyt,mutta jos sellainen ilmenee vuoden sisällä,otan asian "tapetille".
Kesällä hyttyset liiskaantuvat auton keulaan.Osa niistä liiskaantuu jäähdyttäjän kennon alareunaan,minkä voi estää asentamalla puskurissa olevaan ilmanottoaukkoon verkon.Jäähdyttimen voi tietenkin puhdistaa syksyllä vedenpaineella jäähdyttäjän takaa,mikä edellyttää suojapellin poistamisen.Toisilla öljyillä on ajettu noin 6000km ja öljyä on lisätty pari desilitraa.Kytkinpolkimen liike on lyhyt ja se ottaa terävästi,valitteli poika opittuaan ajamaan 2105:lla.Muutaman nykivän lähdön jälkeen homma alkoi hoitua.Siitä rikkoutuneesta letkusta vielä.Eilisen paluumatkan aikana eräällä huoltoasemalla paisuntasäiliön korkkia avatessani havaitsin,että jo korjattu letku kutistui ympärysmitaltaan huomattavasti paineen laskiessa korkin avaamisen johdosta.Kyseinen asia huolestutti sen verran,että rajoitin seuraavaa pullistumaa asentamalla kolme nippusidettä varovasti letkun ympärille.Niitä oli varattu lomareissulla saunavastojen sidontaan
Letkun poissaollessa korjauksen aikana havaitsin,että moottorin puolella oleva liitin,johon letku asennetaan oli halkaisijaltaan pienempi,kuin liitin joka on taas rintapellin puolella.Ongelma oli ratkaistu asentamalla välille joustava letku,joka aiheutti letkun rikkoutumisen kuumana 


Aamuhämärässä kokeilin ajovalojen korkeuden säätöä.Molemmat säätösylinterit säätivät valojen korkeutta moitteettomasti.Toivottavasti laatu on parantunut,vaikka erään tutun neljä vuotta vanhassa 110:ssä ne eivät olleet katsastuksessa säätyneet.Niiden korjaamineen ei Deltassa ole halpaa,jos työn joutuu siellä tekemään.
Tuulilasia pestessäni havaitsin,että välikaukalon mustaa muovisuojaa paikallaan pitävien ruuvien yksi suojatulppa oli kadonnut.Keulasta huomasin,että kuljettajan puoleinen vilkun lasi hölskyi kiinnikkeissään.Yritin verrata sitä paikallaan pysyvään vilkun lasiin-- en saanut selville kiinnitystapaa,vaan annan sen takuun huoleksi.
Aion vaatia huoltokirjaan merkinnän letkuvauriosta.Siihen löytyy kaksi todistajaa.Useasti kansivaurio paljastuu vasta huomattavasti myöhemmin ja takuuaikakin on päättymässä.Jälleenmyyntiarvoa se voi ehkä laskea,mutta autoa on tarkoitus omistaa pitkään.Monestihan totuus on niin,että Ladassahan ei juuri arvo alene 

Aamulla yrittäessäni avata toimimattomia sähköikkunoita havaitsin,että kun painiketta painaa,niin auton tyhjäkäynti pienenee.Moottori yrittää avata ikkunaa,mikä ottaa virtaa akusta-lataussäädin huomaa jännitteen aleneman ja nostaa latausjännitettä-moottorin vastus kasvaa-kierrokset laskee-ruiskun tietokone havaitsee aleneman ja säätää kierrokset ennalleen?
Lähetin eilen sähköpostilla takuuhuoltoaika pyynnön Malmin Deltaan.Vahvistus oli tullut myös eilen.Huoltopäivä 10.8.Vikaluetteloksi tuli:
-hölskyvä etuvilkunlasi
-katkennut huohotinputken klemmari (väliaikainen korjaus)
-rikkoutunut vesiletku (väliaikainen korjaus)
-toimimattomat takaikkunat
-kadonnut välikaukalon suojatulppa
-käsijarrun lukitusnupin toimintahäiriöt
-mustan maalin irtoaminen kynnyskoteloista
Lähetin eilen sähköpostilla takuuhuoltoaika pyynnön Malmin Deltaan.Vahvistus oli tullut myös eilen.Huoltopäivä 10.8.Vikaluetteloksi tuli:
-hölskyvä etuvilkunlasi
-katkennut huohotinputken klemmari (väliaikainen korjaus)
-rikkoutunut vesiletku (väliaikainen korjaus)
-toimimattomat takaikkunat
-kadonnut välikaukalon suojatulppa
-käsijarrun lukitusnupin toimintahäiriöt
-mustan maalin irtoaminen kynnyskoteloista
Idän Ihme 1 kirjoitti:Lada110 kirjoitti:Epäilyni piti täysin paikkansa tai oikeestaa tietoni!! Bensapumppu han siellä oli tiltannu kun kilometrejä oli 17400 eli aika nopeesti!! kuulemma samaa pumppu mallia kun fiiuissa..... eli näillä eväillä taas eteen päin ....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eipä tuo johdu ladan laadusta vaan se bensa pumppu on merkiltään Bocsh!!!! Made in Germany!!!!!!
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Jaska HKI kirjoitti:Aamulla yrittäessäni avata toimimattomia sähköikkunoita havaitsin,että kun painiketta painaa,niin auton tyhjäkäynti pienenee.Moottori yrittää avata ikkunaa,mikä ottaa virtaa akusta-lataussäädin huomaa jännitteen aleneman ja nostaa latausjännitettä-moottorin vastus kasvaa-kierrokset laskee-ruiskun tietokone havaitsee aleneman ja säätää kierrokset ennalleen?
Lähetin eilen sähköpostilla takuuhuoltoaika pyynnön Malmin Deltaan.Vahvistus oli tullut myös eilen.Huoltopäivä 10.8.Vikaluetteloksi tuli:
-hölskyvä etuvilkunlasi
-katkennut huohotinputken klemmari (väliaikainen korjaus)
-rikkoutunut vesiletku (väliaikainen korjaus)
-toimimattomat takaikkunat
-kadonnut välikaukalon suojatulppa
-käsijarrun lukitusnupin toimintahäiriöt
-mustan maalin irtoaminen kynnyskoteloista
Pyydäppä poistamaan tuo maali....... jos maalaavat uudestaan harmallaa niin lähtee n.2viikon sisällä pois uudestaan koska sutivat sprayllä vanhan päälle ilman pohjatöitä ja lakkaa i tule päälle....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Eikös joissain merkeissä sitten pienennetty noita vaihtovälejä. Se taas poiki joukon kuluttajasuojavalituksia, kun kaikki pitkällä vaihtovälillä autonsa ostaneet eivät olleet saaneet tietoa jälkeenpäin lyhennetystä vaihtovälistä.Idän Ihme 1 kirjoitti:Täytyy kyllä vähän ihmetellä noin lyhyttä nokkahihnan vaihto väliä.. Vanhoissa Corolloissa suositusväli on 100 000 km ja vm. 2000 Ford Moneossa 150 000 km.............
Vaimoni -93 Cliossa oli vaihtoväli 120 000. Kun se aikanaan määräaikais-huollossa vaihdettiin, oli sen kunto kehno. Osa hihnan hampaista puuttui kokonaan ja reunasta puuttui yhdessä kohtaa noin peukalonpään kokoinen alue. Ihme, ettei ollut katkennut.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Joo niinhän niissä on lyhennetty hihnojen katkeamisen takia ja yleensä niissä on vielä vuosi määrä jonka sisällä hihna pitää vaihtaa eli vaikka olis ajettu 20tkm mutta vaihto väli on 120tkm/6v on se vaihdettava kun vuodet tulee täyteen!! Fiat Puntossa esim. huolto vihko sanoo 105tkm hihnan vaihto väli mutta se on nykyään muutettu 60tkm jälkeen.....
hyvä se on ajoissa vaihtaa kun odottaa että se katkeaa ensin...
hyvä se on ajoissa vaihtaa kun odottaa että se katkeaa ensin...
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Kuljetin HB:llä eilen 15km matkan peräkontissa täyskokoisen maastopyörän.Se onnistuu samalla tavalla kuten Samarassakin-runko sisälle ja etupyörä takapuskurin ulkopuolelle roikkumaan.Luukku kiinni spoilerista narulla ja rätti pehmikkeeksi väliin.Takapuskurin naarmuttamista pitää varoa,puskuri on maalattua muovia.Kyseinen laite ei kyllä ansaitsisi puskuri nimitystä kun sitä vertaa alkuaikojen Ladoihin.Auton käynnistyksen jälkeen sisälle tuli pakokaasun hajua hetken aikaa,mutta katalysaattorin alkaessa toimia haju loppui.Nykyautot ovat niin vähäpäästöisiä,että vanhoihin verrattuna pakoputkesta tulee lähinnä kuumaa ilmaa.Tälläisissa kuljetuksissa täytyy huomioida,että rekisterikilpi näkyy tai poliisi voi nähdessään kirjoittaa huomautuksen tai sakon.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tänään konepellin alta akoi tulla höyryä.Kurvasin erään eläinlääkäriaseman pihaan Koskelassa.Aikaisemmin korjattu letku oli pettänyt taas.Soitin pojalle,että tulisi 2105:lla hätiin.Sillä aikaa irroitin letkun malliksi varaosaliikettä varten,jotta voisi mallata.Pari litraa vettäkin tuli samalla ulos moottorista.Menimme Oulunkylän OSASET-liikkeeseen.Teräksellä vahvistettu haitariletku,kaksi ruotsalaista klemmaria ja kaksi litraa glykolia maksoi 32,8€.Vaihdon letkun tottunein liikkein.Glykoli-vesiseosta meni kolme litraa.Otan rikkoutuneen,kerran korjatun letkun Delta-autoon todistuskappaleeksi.Varaosien hinnan aion vähennyttää laskusta,joka tulee kun asennutan eturoiskeläpät.Katselin pojan 2105:n jäähdytinvesiletkuja-ovat oikeaa tavaraa niin kuin pitääkin.Olisikohan Neuvostoliiton aika tehdyt letkut parempaa tavaraa kuin kapitalistisen Venäjän aikana tehdyt
!
