Virranjakajan kansi: merkkiosa vs tarvikeosa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Virranjakajan kansi: merkkiosa vs tarvikeosa

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kävin hakemassa ziguliin uuden virranjakajan kannen, tarkoituksena siirtää vanha peltoladan kuluneen kannen tilalle. Uusi KW:n kansi maksoi 7,50€. Epäilen että paikallaan ollut kansi olisi on todella auton alkuperäinen.

Paikalleen laittaessa alkoi tuntua kuin kansi eläisi helposti paikallaan. Tässä muutamia eroja mitä tutkin alkuperäisen venäläisen osan ja italialaisen KW:n tarvikeosan välillä.

venäläinen:
Kiinnitysosan halkaisija 71,8mm
kaksi vesireikää
Kova muovi, soi kopauttaessa
Elektrodit messinkiä tms

italialainen:
Kiinnitysosan halkaisija 72,7mm
Ei vesireikiä
paino ~1/2 alkuperäisestä
Pehmeä muovi
Elektrodit alumiinia tms

Saa nähdä miten uusi osa kestää. Tulppien puolen elektrodien etäisyyttä en saa mitattua, olisi mukava tietää paljonko lähetyssaarnaajan ja elektrodien väliin jää tilaa. Jokainen milli on ~3 kV pois sytytystehosta. Jos materiaalit ovat mitä niiden luulen olevan, messinki kestää paremmin kulutusta ja lämpöä. Vesireikien puute taisi joskus aiheuttaa ongelmia Fordille, miksi tarvikeosassa niitä ei ole? Uskoisin, että veli venäläinen vetää tällä kertaa pitemmän korren!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Olen samaa moeltä...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

...Tunnustaa oudolta,miksi rungon halkaisija pitää olla jopa 0.9 mmm suurempi.Olisikohan se jokin yleismalli,joka tiukemmilla toleransesiila sopii muihinkin malleihin.Katsoppa onko siinä merkitti ykkössylinterin numero kannen ulkopuolelle,jos ei niin se voi sopia muihinkin malleihin.Ladassa seon yleensä merkitty johdotuksen helpottamiseksi.Luultavasti Venäläisessä kannessa on suurempi jänniteläpilyöntikestoisuus.Reiät on tuuletusteikiä,joiden tarkoituksena on poistaa kipinöinnissä synyvä otsoni,joka on happeakin hapettavampi aine,eikä tee hyvää yleensä millekään materiaalille.Käsittääkseni sinkki ja alumiini ovat sähkönjohtavuudeltaan lähes samoja.Sinkki kestää hyvin otsonia.Alumiini taas oksidoituu ja kipinä syo tätä kevyttä helpommin.
Loppupisteet:Venäläinen:
-Hinta -
-Mittatarkuus+
-Jänitteenkesto+
-Otsonin poisto+
-Korroosionsieto+
-Merkinnät+
Italialainen:-Hinta+
-Mittatarkuus-
-Jännitteenkesto-
-Otsoninpoisto-
-Korroosionsieto-
-Merkinnät-
Lopputulos:Venäläinen ¤¤¤¤¤(viisi tähteä)
Italialainen ¤(yksi tähti)
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Käsittääkseni otsonia ei vielä koronapurkauksessa synny. Näin väitti aikoinaan fysiikan opettaja ja sanoi ettei sen synnyttäminen helppoa ole. Plasmapurkauksesta en tiedä mutta siinä se voisi jo syntyä. Eikös ne reiät ole siinä lämpötilavaihtelujen aiheuttaman kondension takia?

Italiinossa oli muuten ne sylinterinumerotkin merkitty ja pahvilaatikossa vain ladan mallit joihin se sopii. Mistäpä sen silti tietäisi. Käytössä näkee kestävyyden.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Otsoni

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Käsittääkseni otsonia syntyy myös koronapurkauksessa,tiedän sen tuoksun kun minulla on kotona elektrostaattinen ilmanpuhdistin.Jos tunnet ketään vanhempaa hitsaria on heidän naamansa ikäistään vanhemman näköinen otsonin takia,koska heillä ei ennen ollut nk. raitisilmamaskeja,(ekä alkoholilla ja tupakalla on vanhentava vaikutus,mutta häviävän pieni).
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Fyssan opettaja taisi olla vääräsää, google kertoi että otsonia syntyy myös koronapurkauksessa. Taas nurkkaan häpeämään... =(
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tuo hinta vähän ihmetyttää kun tarvike kansi maksaa 7,5 eur ja minä myyn kokonaisen virranjakajan 20 Eur. Joten luulempa että alkuperäisosa vie vielä pitemmän korren myös hinnassa.
Lada rules
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Oma huomioni on ollut etta jos jakajan kannessa on ne ilmareijät niin lada ottaa kosteillailmoilla niista kosteutta ja sammuu,ongelma on poistunut kun on laittanu jeesusteippiä reikien päälle.
JV

Viesti Kirjoittaja JV »

Tuo ilmareikien tukkiminen olikin mielenkiintoinen tieto. Minulla oli vanhassa kannessakin reiät ja tuossa vuosi sitten ostin uuden kannen kun oli sytkä ongelmia ja laitoin johdot + muun sälän uusiksi. Sekä uudella että vanhalla kannella oli välillä käynnistys vaíkeuksia lämpimänä kosteilla keleleillä. Ratkaisin ongelman suihkimalla CRC:tä jakajan sisään. Käsittely täytyy tehdä pari kertaa vuodessa niin pelaa hyvin. Tuumin vaan että tämä on joku Ladan ominaisuus, mutta nuo ilmareiät voisivat selittää käytöksen.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Alkuperäinen vs. "tarvike"

Viesti Kirjoittaja AI »

Alkuperäinen venäläinen pyörijä joka on virranjakajan mukana alkaa pätkimään häiriönpoistovastuksen rikkouduttua alle 10 tkm ajon jälkeen. Länsimaisessa pyörijässä ei ainakaan omalle kohdalle ole tällaista vikaa sattunut, venäläisissä ja unkarilaisissa sitäkin enemmän. Alkuperäiseen pyörijään toki saa vastuksen varaosana Venäjältä, onpa se joskus tullut korjattua naulallakin. Länsimaisissa tarvikepyörijöissähän vastus on valettu jonkin mömmön sisään. Joskus hyvinä aikoina oli pyörijöitä joissa ei koko vastusta ollut, -73 2103:stani löytyy sellainen italialaisvalmisteinen.

Tarvikekannesta löytyy mielenkiintoinen kokemus yli 15 vuoden takaa. Oli oudon tiukka menemään paikoilleen, seuraavan kerran kun kannen avasi, oli jakaja täynnä mustaa purua, pyörijä oli hangannut kannen sisäpintaan kunnon uran. Oliko lie Ladaan tarkoitettukaan koko kansi. Hyvin se kuitenkin muuten toimi, eikä puruakaan enempää enää syntynyt.

Sitten voisi kertoa alkuperäisistä renkaista jotka vipottavat...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin