Olen aikoinaan ollut katselemassa livenä Kuplavolkkarin koneen alle minuutin vaihtoja. Ihan samanlaista touhua, vaatii tösin vähän ennakkovalmiseluja. Miehistön äänenkäyttö tosin oli hillitympää.
Pavlovits kirjoitti:Olen aikoinaan ollut katselemassa livenä Kuplavolkkarin koneen alle minuutin vaihtoja. Ihan samanlaista touhua, vaatii tösin vähän ennakkovalmiseluja. Miehistön äänenkäyttö tosin oli hillitympää.
Muistaakseni kuplan koneen vaihto maailman ennätys on 12sek ....
Tervehdykset toivottelen.
Ei onnistu 12s:ssa, jo auton ylösnosto, ilmavipujen ja muiden vaijereiden sekä johtojen irrotus vie enemmän aikaa kuin se ns. ennätys. Kokeiltu on, oli itsellä aikoinaan vuosimalli 52 WV josta tuli käytettyä muutaman kerran moottori ns. pihalla.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Ei onnistu 12s:ssa, jo auton ylösnosto, ilmavipujen ja muiden vaijereiden sekä johtojen irrotus vie enemmän aikaa kuin se ns. ennätys. Kokeiltu on, oli itsellä aikoinaan vuosimalli 52 WV josta tuli käytettyä muutaman kerran moottori ns. pihalla.
en tarkka aikaa muista mutta joku ihan älyttömän lyhyt aika se oli... kone oli ilmeisesti yhdellä pultilla kiinni ja eihän siihen tullut muuta kuin kaasuvaijeri+ muutama johto, käynnistä-käyntiin aika vain otettiin8)
Kuplassahan moottori oli neljällä pultilla vaihteistossa kiinni. Näillä ennätysmiehillä oli siinä joku tappi/koukkusysteemi, eivät ne ainakaan mitään ruuvailleet. Perän nosto tapahtui samanlaisella vempaimella kuin formula ykkösten renkaanvaihdossa, bensaletku oli irti tempaistavaa mallia, kaasuvaijeri irtosi siitä hahlosta ilman työkaluja ja virtapiuhat pikaliittimillä. En nyt muista sitä ennätysaikaa, mutta en väittäisi vääräksi tuotakaan 12 sekunnin aikaa.
Tervehdykset toivottelen.
Sellainen moottorin irrotus ja kiinnitys mitä 12s:ssa tehdään ei ole moottorin vaihto, vaan Vilunki. Se on vain otetaan pois paikoiltaan ja laitetaan takaisin paikoilleen. Samankaltainen toimenpide on jos vaihtaa nenäliinaa taskusta toiseen. Vaihto on tapahtunut, mutta räkärätti on yhtä räkäinen. Jos ns. moottorinvaihdossa oli 4 miestä niin aikahan on 4x12s=48s jos miehiä oli enempi on aika sitä suurempi. Mutta toisaalta minä voin kyllä tehdä sen moottorinvaihdon alle 5s:nin. Ja se on oikea vaihto eikä vilunkia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Tervehdykset toivottelen.
Nyt aikaa kuulostaa realistiselta ajalta 4x12min=48min. Tuon alan jo minäkin uskoa. Oma alle 5s vaihto olisi ollut, että vaihdetaan irtomoottoreita kaverin kanssa lattialla keskenään ilman välirahaa. Tuo 48min alkaa olla sellainen aika johon tottunut WV:n asentaja jo sen tekee. Mutta ei montakaan päivässä ja mikään paikka ei saa kangertaa. Huom. täydellisiä moottoreita varusteineen ei mitään ns. vaihtokoneita.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Tervehdykset toivottelen.
Korjaamon ohjeaika WV:n (kupla) moottorin vaihdolle, taas jostakin muistilokerosta, 2h. Saattaa olla väärä tämä muistin aika, mutta niillä seutuvilla. Scania 76:sa ja 110:ssä kytkimen- vaihdon ohjeaika oli 8h urakalla tehden vaihdettiin 4:jään tuntiin. Kun silloin nuorenamiehenä tehtiin hommat kokonaan urakalla nousi kuorma-auto asentajien palkat isommiksi kuin korjaamopäälliköllä oli. Tästä seurasi polemiikkia, mutta oli viisas johtaja joka sanoi, että ohjeaikoja ei alenneta, sillä sehän on suoraan korjaamon kassasta pois. Siihen aikaan oli meilläpäin paljon ajoja kuorma-autoilla, kun tekivät Kostamusrataa ja -maantietä. Autoilijat maksoivat mielellään hinnan, koska ajosta poisolo oli huomattavasti kalliimpaa kuin velotustunti.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet