Samaran valoautomatiikka
Samaran valoautomatiikka
Ysikuutosessa automatiikka toimii niinkuin pitääkin: startatessa ajovalot syttyvät ja sammutettaessa sammuvat.
Tuossa nollakolmosessa kun valokatkaisija on ajovaloasennossa palavat parkit ja startatessa ja sammutettaessa syttyvät ja sammuvat ajovalot. toisin sanoen vanhasta muistista toimien jäävät parkit päälle.
Tuossa nollakolmosessa kun valokatkaisija on ajovaloasennossa palavat parkit ja startatessa ja sammutettaessa syttyvät ja sammuvat ajovalot. toisin sanoen vanhasta muistista toimien jäävät parkit päälle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran valoautomatiikka
Eli siinä ei ole ajovaloautomatiikaa, mutta akkua säästääkseen se sammuttaa ajovalot jättäen parkit päälle jos valot jää päälle kun auton moottori sammutetaan.
Re: Samaran valoautomatiikka
Ei Samarassa ole ajovaloautomatiikkaa vakiona, tuo ysikutonen on jonkun tuunaama.
Njet problem, normal katastroof 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran valoautomatiikka
Suomen ja Ruotsin vientimalleissa on ainakin valoautomatiikka, vuoteen 2000 asti Suomessa myytiin Samaraa 138 varustelulla (Ruotsi) joskus olen nähnyt myös 141 (Suomi) ja näissä kuten vanhemmissa on valomuisti. 80-luvulla oli joku kämäsempi releboxi ja ruiskumalleissa ainakin 3:n releen toimintapaketti tuolle toiminnolle. 2000-luvulla on myyty perusvientimalleja (110) tai (130) euro-3, näissä ei ole myöskään lampunpesureita, samaiseen aikaan kai vielä Ruotsiin vietiin paremmin varusteltuja malleja, Ruotsalaiset kun ei osaa elää ilman valoautomatiikkaa ja lampunpesureita. Eurosamarassani olen huomannut, että ne on eri varustein kuin vastaavan ikäiset Venäjän mallit, niissä ei varustekoodia ole merkitty, mutta ei ole kumpaakaan edellä mainittua varustetta. Onko Suomessa sitten varusteltu eri palikoin, koska mun yksilö on ainakin Saksan vientimalli, vai onko ne kaikki ollut samaa?

Re: Samaran valoautomatiikka
vm 96:ssa on. Meillä oli samaisen vuosimallin Samara. Tähän vuosimalliin valoautomatiikka ja termostaattisäätöiset penkinlämmittimet maahantuojan asentamat. Nykyisessä 00 Samarassa ei ole kumpaakaanmikko853 kirjoitti:Ei Samarassa ole ajovaloautomatiikkaa vakiona, tuo ysikutonen on jonkun tuunaama.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran valoautomatiikka
olikohan näistä Samaran varuste-eroista joku erillinen topiksikin jossain.... mutta tuli noista penkinlämmittimistä mieleen, että verhoiluissa on eroja ihan riippumatta auton mallista tai varustekoodeista, itellä ollu 21093 vuoden -95 mallia, toisessa verhoilut säkkikangasta, toisessa plyysiä, viimeksimainitussa myös penkinlämmittimet

Re: Samaran valoautomatiikka
Onhan tuo hyvä, että se edes pudottaa ajovaloista parkeille.
Vaimo on ajanut 20 vuotta automaattivaloilla, ja vaikka motkotin etukäteen miljoona kertaa tämän uuden valoista, oli eilen unohtunut valot sammuttamatta. Seitemän tunnin junareissun jälkeen oli kuitenkin vielä startannut. Tietysti, jos ei olisi startannut, olisi ehkä ensi kerralla muisti pelannut paremmin.
Vaimo on ajanut 20 vuotta automaattivaloilla, ja vaikka motkotin etukäteen miljoona kertaa tämän uuden valoista, oli eilen unohtunut valot sammuttamatta. Seitemän tunnin junareissun jälkeen oli kuitenkin vielä startannut. Tietysti, jos ei olisi startannut, olisi ehkä ensi kerralla muisti pelannut paremmin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran valoautomatiikka
älkää hyvät ihmiset puhuko,ettei samaras olis valoautomatiikkaa.uuemmis ei,mut -89:s sammuu kaikki valot virta-avaimest päivä asennos(mittarivalot ei pala),jos se ei oo valoautomatiikka,nii mikä se on??(johdotuksii myöten neuvostoliittolainen).
Re: Samaran valoautomatiikka
Vieläkin ihmettelen mikä logiikka on siinä, että kun parkit sytyttää valokatkaisimesta, palavat mittarivalot sekä lämmitysvipstaakien ja tupakansytyttimen sekä valojen merkkivalo.
Kun auton sammuttaa ajovaloilta, jää palamaan pelkät parkit ilman mitään muita valoja.
Kun auton sammuttaa ajovaloilta, jää palamaan pelkät parkit ilman mitään muita valoja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran valoautomatiikka
se on vaan kytketty sillai, kun auto ei käy riittää kojetaulun ihailuun parkit, jos ajovalot meinaa jäädä päälle, jää vain parkit ja auto saattaa vielä startata työpäivän jälkeenkin.

Re: Samaran valoautomatiikka
Löytyipä mielenkiintoinen aihe, omassa Samarassa vm 1992 kun jotenkin outo tuo valojen toiminta. Minulla valot toimii seuraavasti.
Valokytkimessä on kolme asentoa, olkoot ne nyt 1, 2 ja 3. Kun auto ei käy/ virrat ei ole päällä valot ei luonnollisesti pala (ja katkaisin on siis asennossa 1). Kun katkaisemen painaa asentoon 2 syttyy parkit ja mittari-/ konsolivalaistus. Asenossa 3 sama juttu. Ajovaloja ei saa palamaan missään asennossa jos auto ei käy tai ei ole virta päällä.
Jos virta-avaimen kääntää ensimmäiseen asentoonsa mitään valoa ei saa syttymään oli valokatkaisin missä tahansa asennossa( tätä olen ihmetellyt).
Kun kääntää virrat päälle tai käynnistää auton ja valokytkin on asennossa 1 parkit, ajovalot ja mittari-/konsolivalot syttyvät( eli autossa on siis valoautomatiikka). Mutta vain jos käsijarru ei ole päällä. Jos käsijarru on vedetty päälle ajovalot ei syty, muut valot syttyy. Kun käsijarrun vapauttaa ajovalot syttyy( käsijarrukahvan alla on samanlainen kytkin kuin se joka sytyttää ja sammuttaa sisävalot ovia avattaessa tai suljettaessa). Kaukovaloja ei saa päälle, mutta kaukovalovilkku toimii. Ajovalokytkimen painaminen asentoon 2 tai 3 sytyttää ajovalot vaikka käsijarru olisikin vedetty päälle, eli ohittaa tuon käsijarru kahvan alla olevan kytkimen. Samoin kaukovalot saa kytkettyä päälle. Kun auton sammuttaa valokytkimen ollessa asennossa 1 kaikki valot sammuvat, asennossa 2 tai 3 parkit/ mittari-/ konsolivalot jäävät palamaan.
Jotenkin outoa toimintaa. Kytkimessä on kolme asentoa mutta vain kaksi toimintoa. Tuo käsijarrun ja ajovalojen yhteistoiminta oli ainakin minulle täysin uutta. Tulipa kerran opittua sekin ettei käsijarrukäännöstä pimeässä kannata yrittää ellei ole painanut valoja kytkimestä "päälle"
, parkeilla ei pimeässä pitkälle näe.
Että semmoista. Mahtoi tulla sekava stoori.
Valokytkimessä on kolme asentoa, olkoot ne nyt 1, 2 ja 3. Kun auto ei käy/ virrat ei ole päällä valot ei luonnollisesti pala (ja katkaisin on siis asennossa 1). Kun katkaisemen painaa asentoon 2 syttyy parkit ja mittari-/ konsolivalaistus. Asenossa 3 sama juttu. Ajovaloja ei saa palamaan missään asennossa jos auto ei käy tai ei ole virta päällä.
Jos virta-avaimen kääntää ensimmäiseen asentoonsa mitään valoa ei saa syttymään oli valokatkaisin missä tahansa asennossa( tätä olen ihmetellyt).
Kun kääntää virrat päälle tai käynnistää auton ja valokytkin on asennossa 1 parkit, ajovalot ja mittari-/konsolivalot syttyvät( eli autossa on siis valoautomatiikka). Mutta vain jos käsijarru ei ole päällä. Jos käsijarru on vedetty päälle ajovalot ei syty, muut valot syttyy. Kun käsijarrun vapauttaa ajovalot syttyy( käsijarrukahvan alla on samanlainen kytkin kuin se joka sytyttää ja sammuttaa sisävalot ovia avattaessa tai suljettaessa). Kaukovaloja ei saa päälle, mutta kaukovalovilkku toimii. Ajovalokytkimen painaminen asentoon 2 tai 3 sytyttää ajovalot vaikka käsijarru olisikin vedetty päälle, eli ohittaa tuon käsijarru kahvan alla olevan kytkimen. Samoin kaukovalot saa kytkettyä päälle. Kun auton sammuttaa valokytkimen ollessa asennossa 1 kaikki valot sammuvat, asennossa 2 tai 3 parkit/ mittari-/ konsolivalot jäävät palamaan.
Jotenkin outoa toimintaa. Kytkimessä on kolme asentoa mutta vain kaksi toimintoa. Tuo käsijarrun ja ajovalojen yhteistoiminta oli ainakin minulle täysin uutta. Tulipa kerran opittua sekin ettei käsijarrukäännöstä pimeässä kannata yrittää ellei ole painanut valoja kytkimestä "päälle"

Että semmoista. Mahtoi tulla sekava stoori.
-
- Viestit: 2035
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Samaran valoautomatiikka
Vaimon käytössä on ollu Samara nyt yli puoli vuotta.Siinä on se automatiikka mitä en pitäisi omassa käyttiksessäni.
Kertaakaan ei ole tarvinnut tyhjentyneen akun kanssa pulata.Siis Se on hyvä VaimoAutomatiikka!
Kertaakaan ei ole tarvinnut tyhjentyneen akun kanssa pulata.Siis Se on hyvä VaimoAutomatiikka!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Samaran valoautomatiikka
On se nyt kumma... Itellä on Samara vuodelta 1990 ja siinä on ajovaloautomatiikka... sammuttaessa sammuu ja käynnistätteässä ajovalot menee päälle... erikseen vielä parkit....
Re: Samaran valoautomatiikka
Kerran oli tosi automaattiset valot kun rele hajosi ja syttyi kaikki itsestään. Onneksi naapuri huomasi ja soitteli että sammuta valot.
Toi käsijarru joka sammuttaa valot jos et kytkimestä niitä erikseen laita päälle on hauska kaupungilla kun ruuhkassa pysähdyt ylämäkeen odottamaan milloin pääsee kääntymään vasemmalle ja vedät käsijarrun päälle. Moni vastaan tullut on vilkutellut valoja. Eikö ne tajua että se on ominaisuus, ei vika tai kuskin tyhmyyttä
.
Toi käsijarru joka sammuttaa valot jos et kytkimestä niitä erikseen laita päälle on hauska kaupungilla kun ruuhkassa pysähdyt ylämäkeen odottamaan milloin pääsee kääntymään vasemmalle ja vedät käsijarrun päälle. Moni vastaan tullut on vilkutellut valoja. Eikö ne tajua että se on ominaisuus, ei vika tai kuskin tyhmyyttä

Re: Samaran valoautomatiikka
Ite en oo vielä törmänny tohon käsijarrujuttuun mutta omassa Samarassa on taas sillain että kuskinpuolen takavilkku ei toimi normaalisti ja sitten kun painaa jarrua niin kumpikin takavilkku alkaa vilkuttaan...
tämmösiä löytyy... Ja sitten vähän off-topic... kaveri oli kuskina ja ´´ilmastointi´´ ei toiminu niin se autto että löi avarilla tohon kojelautaan
