LADA 111 lämmityslaiteongelma
LADA 111 lämmityslaiteongelma
Siirryin 112:n ratista farmari-Ladan omistajaksi, auto on 111 Festival -02 ja ajettu 84 000 km. Muuten tämä pirssi on todella asiallinen ja ennenkaikkea tilava verrattuna HB:iin, mutta lämppärissä on jotain häikkää. Lämmönsäätö ei toimi huonostikaan; on ihan sama, missä asennossa lämmönsäädin on, lämmityslaite puhaltaa kuumaa ilmaa, eli täysillä. Joskus säädintä räpläämällä saattaa saada ihan kylmää ilmaa puhaltimesta ulos, mutta ei mitään siltä väliltä, eli ei Ladassa ainakaan kylmä tule ajellessa... Katossa olevan lämmityslaitteen anturin tuuletin ei pyöri ja kojelaudassa oleva lämmönsäätösysteemi pitää ajoittain jonkinlaista rapinaa. Lämppärin puhallin toimii normaalisti ja automaattiasennossa puhallinnopeus vaihtelee riippuen siitä missä asennossa lämmönsäätö on, muuta siitä ei tapahdukaan. Kumpaa kannattaisi ensin alkaa vaihtamaan, kojelaudan säätöhärveliä vai katon termostaattia?
Ja asiasta kolmanteen: vaihtelin kojelaudan palaneita polttimoita tässä männä viikolla, ja vielä jäi pimeäksi mm takalasinlämmittimen ja takasumuvalon katkaisija. Onkos nämä katkaisijat ollenkaan avattavaa mallia, vaikuttivat sen verran napakasti kasatuilta, etten alkanut sen enempää koettaa purkaa niitä...? Ainakin 112:ssa nämäkin olivat valaistuja.
Ja asiasta kolmanteen: vaihtelin kojelaudan palaneita polttimoita tässä männä viikolla, ja vielä jäi pimeäksi mm takalasinlämmittimen ja takasumuvalon katkaisija. Onkos nämä katkaisijat ollenkaan avattavaa mallia, vaikuttivat sen verran napakasti kasatuilta, etten alkanut sen enempää koettaa purkaa niitä...? Ainakin 112:ssa nämäkin olivat valaistuja.
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Minulla on Lada 111 vm 2000 ajettu 107'000 km. Katossa oleva lämmityslaitteen anturi on helppo irroittaa. Itselläni alkoi äskettäin pitää ääntä, joten päätin puhdistaa paineilmalla liiat pölyt siitä pois. Puhdistamisen jälkeen suihkutin CRC:tä anturin tuulettimelle, ja siitä tuli äänetön.
Muutama vuosi sitten lämmityslaite ei noudattanut termostaattikytkimen säätöarvoja. Teltassa herkistivät vivustoja, ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Muutama vuosi sitten lämmityslaite ei noudattanut termostaattikytkimen säätöarvoja. Teltassa herkistivät vivustoja, ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Joskus avasin sen valokatkaisimen ja sinne oli helppo vaihtaa polttimo. Noita takalasin lämmitys/sumuvalokatkaisimia en ole purkanut, mutta varmaan jostakin meisselillä pingoittamalla kyllä pitänee irrota, sillä onhan kyseessä Lada 

Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Naksuuko se lämmityslaiteensäätö mottori yhtään (ikään kuin se lyö yli?).
Minulla oli se rikki ja siitä asiasta löytyy forumista.
Helppo vaihtaa mutta saa ruvata aika paljon tavaraa irti kuin se on konehuoneessa ja vaatii kaks ihmistä että sen uuden saa paikkalleen.
Minulla oli se rikki ja siitä asiasta löytyy forumista.
Helppo vaihtaa mutta saa ruvata aika paljon tavaraa irti kuin se on konehuoneessa ja vaatii kaks ihmistä että sen uuden saa paikkalleen.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Lämmitys laitteessa on todnäk menny se läpän säätömoottori rikki jos se raksuu..? Otappa Keskikonsolista se keskisuulake irti. Se lähtee kampeamalla laidoilta. Sieltä käsin näät toimiiko lämmönsäätöläppä. Lämmönsäätöläppä on siellä ilmanohjausläpän takana alapuolella.
Kytkimiin saa polttimot vaihettua siten että ottaa kytkimen irti, irrottaa painettavan nappiosan varovasti ruuvarilla kampeamalla. Sen jälkee polttimo näkyy jo. Sen saa irti kytkimen takapuolelta työntämällä esim neulalla sen kytimen "läpi" kulkevasta reiästä. Polttimo on tavallinen pieni lasikanta 1,2w.
Lasin nostajien kytkimissä on ledit. Nekin pystyy vaihtamaan mutta vaatii tinausta.
Kytkimiin saa polttimot vaihettua siten että ottaa kytkimen irti, irrottaa painettavan nappiosan varovasti ruuvarilla kampeamalla. Sen jälkee polttimo näkyy jo. Sen saa irti kytkimen takapuolelta työntämällä esim neulalla sen kytimen "läpi" kulkevasta reiästä. Polttimo on tavallinen pieni lasikanta 1,2w.
Lasin nostajien kytkimissä on ledit. Nekin pystyy vaihtamaan mutta vaatii tinausta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Oli just alkuviikosta tuo keskisuulake irti, kun vaihdoin lämmönsuuntausvivun palaneen polttimon, enpäs silloin arvannut tähystellä tuota lämmönsäätöläppää... Tämän lämmönsäätöpanelin seutuvilta tosiaan kuuluu satunnaisesti melkoista raksutusta, ihan kuin joku rele nakuttaisi, mutta sitä tapahtuu harvoin. Mitenkäs tuo kattoanturi on yhteydessä lämmönsäätimeen, eikös sen tuulettimen tulisi kuitenkin katossa pyöriä aina kun autossa on virrat päällä?
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Ei sillä tuulettimella ole juurikaan merkitystä.Otin omasta johdon irti kun vinkui,lämpö säätyy kuin ennenkinKFY-993 kirjoitti:Oli just alkuviikosta tuo keskisuulake irti, kun vaihdoin lämmönsuuntausvivun palaneen polttimon, enpäs silloin arvannut tähystellä tuota lämmönsäätöläppää... Tämän lämmönsäätöpanelin seutuvilta tosiaan kuuluu satunnaisesti melkoista raksutusta, ihan kuin joku rele nakuttaisi, mutta sitä tapahtuu harvoin. Mitenkäs tuo kattoanturi on yhteydessä lämmönsäätimeen, eikös sen tuulettimen tulisi kuitenkin katossa pyöriä aina kun autossa on virrat päällä?

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Kyllä muuten varmasti on vaikutusta jos ottaa johdon pois. Siinä kun on tuulettimen lisäksi se vastus joka tunnistaa lämpötilan!maarus kirjoitti:Ei sillä tuulettimella ole juurikaan merkitystä.Otin omasta johdon irti kun vinkui,lämpö säätyy kuin ennenkinKFY-993 kirjoitti:Oli just alkuviikosta tuo keskisuulake irti, kun vaihdoin lämmönsuuntausvivun palaneen polttimon, enpäs silloin arvannut tähystellä tuota lämmönsäätöläppää... Tämän lämmönsäätöpanelin seutuvilta tosiaan kuuluu satunnaisesti melkoista raksutusta, ihan kuin joku rele nakuttaisi, mutta sitä tapahtuu harvoin. Mitenkäs tuo kattoanturi on yhteydessä lämmönsäätimeen, eikös sen tuulettimen tulisi kuitenkin katossa pyöriä aina kun autossa on virrat päällä?
Se kattopuhallin pitää pyöriä kun virrat päällä ja lämpötilasäätö on muussa kuin ääriasennossa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Kyllä toimii.. vastukselle joka tunnistaa lämpötilan tulee oma virtajohdin ja tuulettimelle omansa.Ainoa "haitta" on se että lämpötilan tunnistaminen vie pidemmän ajan. 

Re: LADA 111 lämmityslaiteongelma
Mulla kun loppui tuo tuuletin pyörimästä niin porasin termostaattikotelon nurkkiin 10mm:n reiät niin ilma ei jää taskuun kotelon sisälle.Ehkä se ei niin hyvä ole kuin toimiva tuuletin mutta lämmönsäätö tasoittui.maarus kirjoitti:Kyllä toimii.. vastukselle joka tunnistaa lämpötilan tulee oma virtajohdin ja tuulettimelle omansa.Ainoa "haitta" on se että lämpötilan tunnistaminen vie pidemmän ajan.