Bufferkonkan kytkennästä

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ostinpa tossa 1F:n kondensaattorin vähän helppaamaan laturin urakkaa noiden stereoiden ja vahvavarihärvelien kanssa.

Ongelma on kondensaattorin latausvirta, joka on ihan posketon. Ongelma siitä tulee siksi, että akku räjähtää käsille kun sen ottaa syksyllä pois ja sitten keväällä laittaa takaisin. Onko kellään mitään ideoita miten tämän voisi ratkoa.

Toinen juttu mikä ihmetyttää on se, että kun konkka on ikäänkuin ladattu täyteen, niin latausvirta ei putoakaan nollaan vaan välillä konkka nykäisen sellaisen ampeerin suuruisen palan virtaa itseensä. Kiva nyt sitten kun yön yli nykii noita ampeerin piikkejä, niin aamulla voi olla mäkilähtö olla muutakin kuin pahin painajainen... :( Niet kiva juttu.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Tuon tyhjän konkan lataamiseen saisi pehmeyttä lataamalla sen jonkun muutaman ohmin vastuksen kautta tai paremman puutteessa varmaankin esim. H4 lamppu ajaa saman asian.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Mikä oli alkuperäinen tarkoitus kun ostin kondensaattorin? Oliko siis jotain ongelmia ennestään. Ostitko konkan käytettynä? Eihän siellä mitään virtaa pitäisi kulkea kun ei ole vastustakaan. Millä olet virtaa mitannut, onko sulla joku pihtimittari siellä? Miten siis näet jotain virtapiikkejä? Koitappa ottaa vahvistimet ja muut laitteet konkan perästä pois ja katso sen jälkeen ilmeneekö "piikkejä".

Selvittäisitkö ongelmasi uudelleen, otat akun syksyllä irti ja laitat keväällä takaisin autoon, niin se räjähtää?
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tuon tyhjän konkan lataamiseen saisi pehmeyttä lataamalla sen jonkun muutaman ohmin vastuksen kautta tai paremman puutteessa varmaankin esim. H4 lamppu ajaa saman asian.
Tämän tiedän. Näinhän sen voi tehdä kun on kaikki laitteet on testipenkissä kiinni. Nytkin kun konkkaa latasin latasin sen vastuksen läpi jotta ei pala powerista sulake.

Omistan siis säädettävän jännitelähteen jonka speksit on 1,5-15V max. 10A. Eli joku 100 wattinen siis. Tällähän ei toi lataus toki ole ongelma kun voi aloittaa pienestä jännitteestä ja suurentaa sitä pikku hiljaa niin virta ei kasva liian isoksi missään vaiheessa.
Mikä oli alkuperäinen tarkoitus kun ostin kondensaattorin?
Se että Ladassa on niin pienitehoinen laturi ja pelkään sen nyykähtävän kun on kaikki laitteet yhtä aikaa päällä. Esim. Parkit 3A, valot 10A, lisävalot 10A, stereo 15A, puhallin 10A ja ollaankin jo lähellä laturin max. tehoa. Eikä takalasinlämppäri ym. ole vielä edes laskettuna
Ostitko konkan käytettynä? Eihän siellä mitään virtaa pitäisi kulkea kun ei ole vastustakaan.
Uusi oli, ei pitäisi kulkea munkaan mielestä.
Millä olet virtaa mitannut, onko sulla joku pihtimittari siellä? Miten siis näet jotain virtapiikkejä?
Analogin virtamittari. Jos piikit näkyvät jo siinä, niin kyllä ne silloin ovat olemassa ja vielä aika-isojankin kun mekaanin mittari ehtii mukaan.
Koitappa ottaa vahvistimet ja muut laitteet konkan perästä pois ja katso sen jälkeen ilmeneekö "piikkejä".
Mitattu jo pelkällä konkalla.
Selvittäisitkö ongelmasi uudelleen, otat akun syksyllä irti ja laitat keväällä takaisin autoon, niin se räjähtää?
Kun kondensaattori purkautuu niin se tarvii taas täyttää. Purkautuminen tapahtuu pienen sisäisen vastuksen takia. Vähän samaan tapaan kuin akkukin purkautuu, siinäkin on pieni sisäinen vastus.

Räjähdys tapahtuu siksi, kun purkautunut akku on ladattu (syntyy vetyä), sitten laittaa johdon kiinni, jonka päässä on purkautunut konkka niin tulee kovia kipinöitä kytkettäessä koska konkka imee hirmuisen latausvirran. Kipinät ja vety = ei hyvä! Vähän ehkä keinotekoisen kuuloinen ongelma, mutta silti todellinen :?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja BME316 »

THI-900 kirjoitti:
Se että Ladassa on niin pienitehoinen laturi ja pelkään sen nyykähtävän kun on kaikki laitteet yhtä aikaa päällä. Esim. Parkit 3A, valot 10A, lisävalot 10A, stereo 15A, puhallin 10A ja ollaankin jo lähellä laturin max. tehoa. Eikä takalasinlämppäri ym. ole vielä edes laskettuna
Tuohon nyt vastaan sen verran, että huomaat kyllä jos laturi ei jaksa puskea virtaa. Minkälaiset musiikkilaitteet autossa on? Turha on ruveta laskemaan virrankulutusta sähkölaitteiden sulakkeiden keston mukaan, eiväthän ne laitteet vie lähellekään tuollaisia virtoja (tietysti valot ja takalasinlämmitin vievät virtaa enemmän). Mutta että parkit esim veisivät 3A. Johan ne ovat 5W lasikantapolttimoita (yleensä) ja kun virta = teho / jännitteellä (13,8V) niin virtaa kulkee suunnilleen 0,35A. Ajovalot ovat taas 55W, joten virtaa menee noin 8A yhteensä.

Olen siis sitä mieltä että kokeilet ilman konkkaa. Yleensä konkka lisätään vain sitä varten että se pystyy luovuttamaan virtaa paljon nopeammin kuin auton oma akku. Tämä sen takia kun paljon virtaa nopeasti vievät vahvistimet tarvitsevat nopeasti sitä virtaa, juurikin subbarikäytössä. Jos se ei saa tarvitsemaansa virtaa niin jännite notkahtaa. Silloin myös valot himmenevät, jonka huomaa hyvin silmälläkin. Se ei suinkaan vähennä laturin kuormaa. Jostainhan konkkakin virtansa ottaa. Eli jos ajovalot ja ynnä muut valot eivät vilku musiikin tahdissa ilman konkkaa, niin huoletta voit käyttää jatkossa ilmankin.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Joo on totta että noi mun antamat ampeeriarvot on vähän yläkanttiin, mutta silti parempi laskea yläkanttiin kuin alakanttiin. Todellakaan niitä ei ole laskettu sulakkeiden kokojen mukaan. Mä olen sähkötekniikan ihminen ammatiltani (ei tosin vielä ihan valmis semmoinen) joten osaan kyllä (kai) laskea näitä juttuja kun on tullu aika monta vuotta roplattua ja luettua.

Nämä laitteet ei siis vielä ole ollu edes autossa kiinni, kirjailen sitten uudesta kun laittelen niitä autoon, jos on tarves. Lue: muutaman kuukauden päästä, kun tallissa on niin harvat seinät, että tulee lumi tupaan :D

Heräsi vain ihmetys tosta täyden konkan latausvirta pulsseista. Pitää varmaan käydä siellä firmas kysymäs miksi se tekee niin, mistä sen ostinkin.

btw. Ja kyllä muuten konkalla laturin kuorma pienenee, kun sen ei tarvi reagoida nopeisiin jännitemuutoksiin kun joku tekee sen sen puolesta. Nämä ladan jännitteensäätimet on muutenkin niin pepunluotettavia...

EDIT: transientit siis vähenee, RMS arvo ei.
EDIT2: Autosta löytyypi valmiina sitten 2x 1,5" diskantti, 2x 6x9" keskiääni, 1x 10" subi ja 600w vahvari. Vahvarilla ajetaan keskiäänet ja subi tri-modena. Näitä pyöriitää ihan perus biltema stereo ja diskantit on suoraan stereosta low-pass filtterien kera.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja micco »

Kokemuksesta voin kertoa että 1 faradin konkasta ei ole mitään iloa jos auton akku on heikossa hapessa. Vanhan 60 Ah:n akun vaihtaminen uuteen 80 Ah:n akkuun lopetti vilkkumiset täysin eikä akku ollut edes mikään superhyperhifiakku vaan ihan normaali markettimalli.
500whp.net
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Hyvä tietää tämäkin. Kattoo jos laittais tosta nokivasarasta akun ladan keulille ja ostais nokivasaraan uuden. Se on kumminkin käyttöauto ja sen pitää toimi niinku junan vessa - aina!

Pitää kattoo sitten kun rupee rakentamaan, että mitä tapahtuu. Suunnitelin itseasiassa tossa jo muuten jonkinsortin latauskytkennän sille konkalle. Toimii siten, että latausasennossa konkan kanssa sarjassa on pieni vastus + stereota ei saa tässä asennossa päälle (ohjausjännitte nollille). Mutta kattootaan sitten tarkemmin keväälle.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Bufferkonkan kytkennästä

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Et nyt kertonut että minkälainen laitteistosi on tarkalleen (elementtien ja vahvistimen mallit). Mutta olettaen että kyseessä ei ole mitään kovin järeitä laitteita niin en usko että tuollaiseen tarvitsee vielä kondensaattoria ollenkaan. Kunhan auton oma akku on tarpeeksi suuri ja hyvässä kunnossa. Koska jos yksi osa on heikko lenkki niin toisen osan lisääminen ei poista pullonkaulaa. Mun mielestä toi latauskytkentä on turha juttu, koska sen täytyy toimia ilman ongelmia. Itsekin sähköasentajaksi valmistunut pari vuotta sitten, joten vähän joutuu muistelemaan näitä hommia. Tosin autohifin kanssa aina vähän ollut tekemisissä. Ja netistä löytää kyllä aina apua jos ei muuten onnistu :)
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Vastaa Viestiin