Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Lada-Jussi kirjoitti:erikoinen juttu eurosamarassa, pelottaa ajaa sillä epätasaisella tiellä, epäilyttää jos se ilmapussi laukee naamalle kesken ajon. vähän helpottaa kun täällä tarinoitiin, että se ei ole kovin herkkä edes tosi tilanteissa, mutta ajatus siitä että ratissa on vain joku tunnistin mikä tunnistaa äkillisiä nopeuden muutoksia, miten sellainen yleensä toimii vanhetessaan? pelkääkö muut airbagejä? tottuuko siihen?
ei se ihan helpolla laukee, muutama talvi sitten äitee hypytit samaran kaiteen yli ojaan (kohtuulisen syvä oja ja liuska n 5-6m) ja suoraan nokka keskelle kuusta, henkilö vahingoilta vältytyyiin mutta turvatyyny ei laennut, samara sai uuden etulokarin,konepellin,puskurin ja oveen kittiä sekä 4 piste suuntasin silloisessa työ paikassa
selvisi muuten syy tuohon samaran kannetiivisteen palamiseen, olisi kohtuulisen suotavaa että kansi edes kiristettäisiin tehtaalla muuhunkin kuin sormi momenttiin, 2 pulttiä oli selkeästi löysällä ja jokunen pyöri käsin ja pariin joutui oikein räikkää käyttämään.. niin ja imusarjaankin saisi laittaa kaikki mutterit tai edes ne vähät paikallaan olevat tiukkaan. loistavaa työnjälkeä ollut tämä yksilö
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Samaroitten startit on kai auton heikkokohta, Euroon vaihdoin tänään startin, kun vanha pyöritti niin hitaasti vaikka akku on kunnossa. Nyt lähtee, mutta kuinkako kauan, otin startin yhdestä raadosta, eli natsi-samara on nyt korjattu käytetyllä osalla :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toisaalla oli keskustelua, että jakohihnan vaihdon yhteydessä pitäisi ennakoivana korjauksena vaihtaa myös vesipumppu, nyt selvisi että kytkimen vaihdon yhteydessä pitäisi ennakoivana huoltona vaihtaa vaihdelaatikko. :lol:

tänään tuunattiin Samara Sedaniin vaihdelaatikko noin 130tkm ajetusta 2000 mallin Samarasta. noin 500 km kytkimen vaihdosta jokin laakeri (ilmeisesti kytkinakselin) korkkasi ja vaihteisto oli lähes täysin tohjona. Uudet öljyt lootassa olikin jo ihan mustaa kuraa, ilmeisesti paskanen loota ei tykännyt uusista öljyistä. Olihan loota jo ainakin 202tkm ajettu, noi silmälaakerit on kuulemma tyyppivika. Vaihettu laatikko on paljon tarkempi ja jämäkämpi kuin mikään aiemmin kokemani loota, eli ilmeisesti vanhassa lootassa oli kokoajan ollut vähän väljää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Vaihdoitko muuten sillon kytkimen yhteydessä silmälaakerin?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ymmärtääkseni Samarassa ei ole silmälaakeria (s.o. kytkinakselin tukilaakeria vauhtipyörässä). Kyse lienee siis kytkinakselin etumaisesta laakerista, jonka vaihtamista rutiininomaisesti en pidä tarpeellisena.

***

Starttien heikoin kohta on kokemukseni mukaan solenoidi, lähinnä sen kontaktikappale, joka iän mittaan "palaa". Kontaktikappaleen voi kääntää ympäri, jolloin se muuttuu uuden veroiseksi.

***

Samaroiden vesipumpuista on omissa autoissani henki erkaantunut 90.000 ... 140.000 km ajon jälkeen. Rikkoutuminen saattaa olla melko äkillinen, eli pumppu ei vuoda tai pidä ääntä pitkään, vaan muuttuu ehjästä käyttökelvottomaksi nopeasti.

Pumpun ja hammashihnan vaihto on naprava naturel -oloissa (siis pihalla) suuruusluokkaisesti tunnin homma, jos työkalut ovat käsillä ja työ edes hieman tuttu.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Joo alan specialistit tiesi sanoa samaa, että kytkinakselin silmälaakeri joka siis on laatikossa, kampiakselin päässä ei ole mitään silmälaakeria niinkuin takavetoisessa. Toi silmälaakeri kuulemma hajoaa aikanaan, eikä ole mitenkään tavaton vika paljon ajetuissa yksilöissä. Omasta ei ole edes tarkkaa tietoa onko oikea ajomäärä 202tkm vai 302tkm, ilmeisesti kuitenkin ensin mainittu.

Voisihan tuo vesipumpun vaihtokin olla ihan järkevää joskus, samaan jakohihna huoltoon tulisi sitten suoritettua jäähdytysnesteenvaihtokin, monta tärkeää asiaa kerralla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mun Sedan taisikin olla tuunattu jo ennen laatikon vaihtoa. Pois otettu laatikko on ilmeisesti antiikkimallia, koska siinä on huohotus takakannessa ja siinä ei ole öljynmittatikkua, tälläinen yhdistelmä pitäisi olla muuttunut jo 1991 vuonna ja varsinkaan ruiskumalleihin tämä ei kuulu.

Tutkin muutenkin Samaran laatikoiden historiaa ja erillaisia kokonaisuuksia on ollut todella paljon on sotkettu ristiin kytkin- ja vaihteistokoteloita sekä päätykoteloita, on 4 ja 5 vaihteista, on kolmella perävälityksellä, lisäksi akseleita ja muita sisuskaluja on muuteltu silloin tälllöin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
aksu

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja aksu »

En kyllä ole nähnyt omassanikaan mittatikkua. Voi toki siellä kotelon alla olla kyllä piilossa vaikka mitä mutta aika epäkäytännöllinen paikka..Itseasiassa ohjekirjassakin neuvotaan tarkistamaan öljyt siitä täyttöaukosta.
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja köhmä »

En edelleenkään tiedä näistä mitään, mutta muistaakseni esim. Skoda Favoritissa vaihteistoöljyn mittatikkuna toimii nopeusmittarivaijerin pyöritinkoneikko. Eli siinä akselin päässä on semmonen lovettu asteikko tai jotain....Liekkö näin Latoloissakin??
aksu kirjoitti:En kyllä ole nähnyt omassanikaan mittatikkua. Voi toki siellä kotelon alla olla kyllä piilossa vaikka mitä mutta aika epäkäytännöllinen paikka..Itseasiassa ohjekirjassakin neuvotaan tarkistamaan öljyt siitä täyttöaukosta.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Samarassa on ihan oikee mittatikku, vaihdelaatikon päällä hieman termostaatista ohjaamoon päin katsottuna.

onko kukaan nähnyt laatikkoon maalattua numerotunnusta mistä tietää mikä välitys on lootassa? sellainen pitäis olla, mut niin pitäis olla takavedon murikassakin eikä sitä kukaan ole koskaan nähnyt.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ongelmia taas edessä, kuten edellä totesin että kytkimen vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös vaihdelaatikko, se ei vielä riitä, laatikon pitää olla uusi ja käyttämätön tai ainakin peruskorjattu. 2000-mallin laatikko on toiminut hienosti, öljyt on sisällä ja on puhtaat. Mutta mutta, nyt hajosi sitten nopeusmittarin käyttöpyörä, kaikki laatikon ulkopuoliset osat vaihtelin ja ei ala toimimaan, lisäksi kun ei pyöri, niin alkoi herjaamaan että nopeustunnistin ei toimi. Itse tunnistinta en vaihtanut, koska mekaaninen mittari, niin varmaan vikakin on mekaniikassa. Onneksi 80 euron kaasarisamara lähti hangesta ku palmun alta, täytynee nyt ajaa sillä kun Eurosamara on lainassa. Jos tohon nyt peruskorjaa ton laatikon, että saa systeemin toimimaan, niin mitähän hajoaa sen johdannaisena seuraavaksi, nähtävästi moottori ei enää kestä sitä. Mutta vaikka jo ajattelin Focuksen ostoa, en silti vielä luovuta, uskon että Samara on laatua, kyllä kai 200 tkm ajetussa autossa alkaa jo pikkuvikoja ilmetä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noista laatikoiden eroista vielä, katoin varaosa-raatona olevan 21093-20-138 -95:n lootaa ja se on kans mallia ilman mittatikkua, kyllä noissa taitaa olla ihan mitä sattuu osia kiinni.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Lada-Jussi kirjoitti:noista laatikoiden eroista vielä, katoin varaosa-raatona olevan 21093-20-138 -95:n lootaa ja se on kans mallia ilman mittatikkua, kyllä noissa taitaa olla ihan mitä sattuu osia kiinni.
Mulla ei ole ikinä ollu ruiskusamarassa (-95, -96, -98) mittatikullista laatikkoa! Ensimmäiset mittatikulliset oon nähny vasta eurosamarassa! :shock:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

80 euron raato kulkee kivasti, liiankin kivasti, aina välillä huomaa nopeusmittarin huitovan 100 km/h lukemissa, vaikka ajelee rauhakseen pintakaasulla. Valot on tehokkaammat ja lämmityslaite kuin ruisku-Samarassa. Mäkiä ei kaasutin Samara nouse vitosella niin hyvin kuin ruisku alkaa ryytyä jo pienempäänkin nousuun.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

on tuolla samarassa "silmä laakeri" tosin on pronsinen pusla eikä kuula laakeri kuten vanhemmissa... on sitten hirmuisen mukava vaihtaa

no nytten oli sitten viety samaran kansi koneistamoon, tuomio oli tyly, ventiileitä palanut, 3 seetiä poikki, setti renkaitten kulmat ajettu miten sattuu ja yksi imuseeti jopa soikea...
hieno homma näin satatuhatta ajetussa autossa, ihmettelen vieläkin miten koko laitos on voinut käydä
vaikka halpa "auto" onkin niin kyllä nyt jotain laatua voisi olettaa, ei takatuuppari nyt aivan näin kaljatölkistä ole tehty
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin