Omituinen kolina

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Revolver

Omituinen kolina

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Terve,

Vikojen paikallistaminen voi olla hankalaa, joten kysytään myös täältä. En ole satavarma, mutta sanoisin että ääni kuuluu kuskin puolelta edestä. Semmoinen kolahtava ääni (klonk) kun ajetaan kuopan yli kuskin puoleisella renkaalla. Välillä kuuluu myös kun ajetaan nypyn yli. Voi myös kuulua kun jarruttaa.
Olen kyllä yrittänyt katsoa auton alta ja ravistellut tukivarsia jne yrittäen löytää jotain löysää mutta en vielä mitään ole löytänyt. Tiedän että se ei ole pakoputki joka ottaa koriin kiinni koska tämä tuottaa toisenlaisen äänen, enemmän semmoinen kilahtava, koska pönttö ottaa kiinni :D

Joten mistä siis vikaa etsimään? Jos jollakulla olisi helposti kerrottavissa mistä tämmöistä kolinaa voisi tulla.
Kiitos!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Jokari

Re: Omituinen kolina

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mites iskarin yläpään kumit? Pallonivelet kunnolla kiinni tukivarsissa? Ei siellä nyt kovin montaa ääntä pitävää osaa kyllä ole... :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Yläpallonivel tai pyöränlaakeri väljä.
2102 16V ex.
2103 -75
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Myös väljä apusimpukka aiheuttaa outoa kolinaa. Tuo mun combi on kolissut siitä asti kun sen olen ostanut, tuntuu että kuuluu kuskin puolelta mutta ei muuta väljää ole tuon apusimpukan lisäksi löytynyt. Kolissut mulla jo vuodesta 2004...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vakaaja on kanssa yksi.
Vauhdin tae - alamäki
Revolver

Kiitoksia, on tullut hyviä ehdotuksia mitä pitää käydä läpi. Tänään yritin oikein huolella kuunnella mistä kolina kuuluu ja se on aika vaikea paikallistaa että onko se edestä vai takaa. Välillä tuntuu siltä että on edestä, välillä taas takaa.

Kait se kannattaa tarkistaa kaikki ripustuksen osat että pultit ovat kiinni ja puslat ei ole ihan hajalla.

Aika äskettäin olen kyllä käynyt katsastuksessa ja sieltä ei tullut mitään valittamista. Mutta tämä ei tarkoita sitä että eikö autossa voisi olla jotain vikaa.. Silloinkin kolahtelu kuului mutta ei yhtä paljon.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minullakin kuului viime keväänä edestä kuoppaan ajaessa selvä kolahdus, katsastuksessa nosturilla huomasin itse, että kallistuksenvakaajan vasemmanpuoleisen pään tukivarteen kiinnittävä kumi oli silminnähden ihan paskana, katsastusmies taas ei siihen kiinnittänyt mitään huomiota...
Katsastuksen jälkeen vaihdoin ehjemmän kumin sinne ja taukosihan paukkumasta.
iigorr

Viesti Kirjoittaja iigorr »

AI kirjoitti:Myös väljä apusimpukka aiheuttaa outoa kolinaa. Tuo mun combi on kolissut siitä asti kun sen olen ostanut, tuntuu että kuuluu kuskin puolelta mutta ei muuta väljää ole tuon apusimpukan lisäksi löytynyt. Kolissut mulla jo vuodesta 2004...
mun ladas ei kolise ku viina päähä :D

ylensä auttaa ku laittaa radioo kovemmalle.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

^ Unkan mustapörssi toimii. :lol:
aropupu

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Mulla oli Nappiksessa yläpallo väljä ja piti kolinaa, vaikka katsuri ei sitä huomannutkaan.
Se ei nimittäin näkynyt ravistustestissä :?
Renkaan yläreunasta piti kiskaista oikein voimalla itteensä päin että sen huomasi kun se muljahti,niin kovalla jännityksellä se on kun pyörät on maassa.Kannattaa kokeilla sitäkin. 8)
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mullakin kolisee 1500ässä, kaksi leimaa saanut kolinan jatkuessa. Yläpallo vaihdettu, ei vaikutusta. Alapallo todettu ehjäksi. Koliskoon.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Revolver

Noniin tänään vaihdoin iskarin yläpään kumit. Oli kyllä ihan aika vaihtaa, oli nimittäin mennyt aikasen horoksi reiät.

En ole sata varma jos kolina hävisi. Nimittäin jotain kolinaa kuului kyllä, mutta nyt se mielestäni oli selvästi takana. Pitää ajaa vähän enemmän ja kuunnella että mikäs sielä kolisee.
Mutta eipä tässä mitään, onhan Ladan kanssa aina kiva puuhastella. Ja näin ne pikku ongelmat häviää ja autosta tulee vaan parempi :)

Kiitos ideoista. Jos uusia löytyy niin ilmoitelkaa!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver

Nyt olen ajellut enemmän ja voin iloisesti todeta että etupään kolina on hävinnyt! Joten Jokarin aivan ensimmäinen ehdotus osui oikein. Takaa kuuluu kyllä vielä jotain kolinaa, mutta se voi olla että iskarin kuori ottaa koriin kiinni kun perä painuu alas. Ei ole vakio iskarit takana (taikka edessä) joten voipi olla että iskari on hieman paksumpi kun original. Tai sitten sielläkin on kumit loppu.

Katsotaan tässä kunhan jaksan. Kun ei ole radiota autossa niin pakkohan sitä jotain on kuunnella :D
VAZ-21013

Сделано в СССР
Vastaa Viestiin