Eilen ajoin Ladani meidän "tiimin" tallille vanhan volkkarin kilivillä ja hitsailin muutaman paikan ja sain lopulta toimimaan 2107:n takavalot.
Kaikki toimi normaalisti ja Lada alkoi olemaan valmiina konttorille vietäväksi.
Tänään kävin hakemassa konttorilta siirtokilvet konttorilta ja lähdin kaverin kanssa hakemaan Ladaa Ahmovaarasta Joensuuhun kitattavaksi
ja tekemään viimeiset tarkastukset rekisteröintiä varten.Otin tarvittavat rojut kyytiin, liimailin siirtokilvet laseihin ja lähdin tallilta
Kolinportille syömään ja kahville. Tarkastelin siinä renkaiden paineet ja lähdin ajamaan kohti Joensuuta, kaveri tuli perässä 245 Volvollaan.
Ei keritty ajamaan montaa kilometriä, kun jännitemittari rupesi näyttämään n. 10volttia, eikun levikkeelle pysähdys ja relettä ja laturia
naputtelemaan. Ei vaikutusta. Arvelin siinä vain jatkaa, kun kaverikin pystyi ajamaan hieman vajaan 12voltin latauksella, akku ei vain latautunut.
Eipä päässyt taaskaan kovin pitkälle, kun valot alkoi pikkuhiljaa himmetä, en murehtinut siitä, kun vielä näki eteenpäin. Eteen tuli sitten kaksi autoa,
jotka ajoivat n. viittäkymppiä. Mietin useaan kertaan, että ajanko ohi vai ajanko vaan perässä. Sitten eteen tuli pitkä suora, eikä vastaantulijoita,
eikun hanaa. Lada toimi pirteästi reilun vuoden hiljaiselon jälkeen. Ajelin siinä sitten reilua 8 kymppiä, kun vastaan tuli auto. Vaihdoin lyhyet ja kun vastaantulija oli takana, pimeys. Kaveri laittoi takana pitkät päälle ja niiden sekä heijastimien avulla sain pysäytettyä Ladan tienreunaan. Eikun
konepelti ylös ja taas koputtelemaan relettä ja laturin päätyä, ei vaikutusta. Valot ei toiminut, mutta Lada pysyi käynnissä. Kaveri lähti sitten
hakemaan läheiseltä korjaamolta hinausköyttä lainaan, minä odottelin ja poltin tupakin.
Volvon tullessa takaisin, kokeilin vielä valoja, pitkät toimi senverran, että näki ajaa. Jatkoin siinä ajamalla, kaverin ajaessa perässä. Muutaman
kilometrin jälkeen tuli taas pimeys. Eikun levikkeelle Volvon valoissa ja Lada köydenjatkoksi. Lada pysyi vielä käynnissä.
Laitoin varoituskolmion takapuskuriin kiinni 21:llä nippusiteellä ja jatkoimme siitä sitten matkaa diisseli Volvo veturina. Minä pidin Ladan käynnissä
ja sillointällöin pyyhkäisin tuulilasia.
Eipä mennyt montaa kilometriä, kun Lada sitten sammui, eikä lähtenyt käyntiin. Virtaa vielä oli pyyhkijöiden käyttöön, mutta ei mennyt pitkään, kun ne pysähtyi keskelle tuulilasia. Hieman jännitti pimeydessä, eikä enää meinannut nähdä edes hinausköyttä.
Pysähdyimme Kontiolahden Essolle tupakille ja minä pyyhkäisin tuulilasista vedet pois. Siitä sitten jatkoimme katuvalojen loisteessa Joensuuhun ja pääsimme turvallisesti Peltolaan, koulun pihaan.
Tällaisen kasteen minä sain Ladailulle

Huomenna pitää tyrkätä Lada halliin ja purkaa laturi...