Turbon paine.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Turbon paine.
Muutama kysymys Turbon asiantuntijoille.
Kuinka tätä turbon painetta nostetaan?
Kuinka paljon voidaan turbolla nostaa painetta?
Varmasti turboissa on eroja, millä turbolla saadaan todella korkea paine?
Kuinka suuri(halkaisijaltaan) ilmakanava pitää olla, jos painetta nostetaan hirvittävästi?
(Vain asiallisia vastauksia kiitos.)
Kuinka tätä turbon painetta nostetaan?
Kuinka paljon voidaan turbolla nostaa painetta?
Varmasti turboissa on eroja, millä turbolla saadaan todella korkea paine?
Kuinka suuri(halkaisijaltaan) ilmakanava pitää olla, jos painetta nostetaan hirvittävästi?
(Vain asiallisia vastauksia kiitos.)
Re: Turbon paine.
Tervehdykset toivottelen.
Mihin moottoriin bensa vai diesel turboa ajattelit. Bensakoneessa paineen ratkaisee millä palavalla-aineella aiot ajaa. Paineet aikoinaan olivat, taas jos muistan oikein, bensakoneella 0,4-0,6 kg, dieselillä 1-1,3kg. Sitten taas vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeus ja määrä, joka ohjaa turbon mitoitusta. Pikkukoneesta ei tule ison turbon tarvitsemia pakokaasumääriä. Pakosarjan ja pakoputken poikkipinta-alan kasvattaminen pienentää pakokaasujen virtausnopeutta ja vähentää turbon tehoa jne. Tehonnostoon taas vaikuttaa laakereiden öljykalvon kuormituskesto. Asiassa on paljon erilaisia tekijöitä jotka täytyy ottaa huomioon, tuossa vain muutamia mielestäni tärkeimpiä.
Mihin moottoriin bensa vai diesel turboa ajattelit. Bensakoneessa paineen ratkaisee millä palavalla-aineella aiot ajaa. Paineet aikoinaan olivat, taas jos muistan oikein, bensakoneella 0,4-0,6 kg, dieselillä 1-1,3kg. Sitten taas vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeus ja määrä, joka ohjaa turbon mitoitusta. Pikkukoneesta ei tule ison turbon tarvitsemia pakokaasumääriä. Pakosarjan ja pakoputken poikkipinta-alan kasvattaminen pienentää pakokaasujen virtausnopeutta ja vähentää turbon tehoa jne. Tehonnostoon taas vaikuttaa laakereiden öljykalvon kuormituskesto. Asiassa on paljon erilaisia tekijöitä jotka täytyy ottaa huomioon, tuossa vain muutamia mielestäni tärkeimpiä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbon paine.
turbo ahtimella voidaan nostaa/painetta pakopuolta ahdistamalla (pakopaine nousee ja sen myötä ahtimen pyörimisnopeus), myös kompressori siiven koko vaikuttaa ahtimen kykyyn nostaa painetta ... Kysymyksesi oli hieman turhan laaja, mitä ajat takaa?? otto moottorissa voi ahtopaine olla tietysti moottorista riippuen ~0 -5bar(se keskimoottori turbomosse ~4bar)ja diesel moottorissa ~0- 15bar(traktori bullinki vehkeet, ennen sääntö muutoksia) taas tietenkin moottorista riippuen.. toi 5 bar:inkin paine vaatii jo aika järeen ahtimen saatika sitten 15bar??!?
ilmakanavan koko riippuu paljon imusiiven koosta mutta n.2" lävestäkin menee ilmaa aika p*rkeleesti... tietenkin myös moottorin iskutilavuus vaikuttaa tarvittavan ilman määrään.....

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turbon paine.
Johan on kysymys 
Yleensä turbon painetta rajoitetaan hukkaportilla ohjaamalla osa pakokaasuista turbiinin ohi. Jos näin ei tehdä, niin paineen määrää ahtimen ominaisuudet ja moottori mihin se on asennettu.
Mutta jos puhutaan keskipakoahtimista ihan yleisesti, niin tuon ahdintyypin vahvuuksiin ei kuulu korkeat paineet, vaan suuri tilavuusvirta. Keskipakoahtimella saadaan yhdessä painevaiheessa noin 6bar ylipainetta tehtyä. Pullingissa muuten ahdettiin kolmessa painevaiheessa 18bar viimeisinä aikoina. Formuloissa taasen joskus harrastettiin noita noin 5-6barin paineita yhdellä ahtimella, mutta tuo vaatii mielenkiintoisia ratkaisuja. Noista etsivä kyllä löytää lisätietoa.
Ilmakanavan halkaisija taas ei riipu millään lailla paineesta.
Turbon painetta fiksumpi tarkastelujuttu olisikin sylinterin paine. Tuo kun nääs on sitä tehoa.
Respectiä saa esimerkiksi ratkaisulla jossa jättää hukkaportin pois ja laittaa vaikka 15mm reiällä olevan prikan kaasuläpän eteen. Sitten vain iso ahtopainemittari kytketään tuon prikan eteen. Kyllä tuolla varmaan 3bar saisi painetta, mutta konekkin voisi vielä kestää hetken kasassa kun tuo paine ei pääse sylinteriin asti. Tosin pakopuoli käy varmasti kuumana ja ahdinkin pitää villin säksätyksen, mutta nuohan vain lisää sitä respectiä

Yleensä turbon painetta rajoitetaan hukkaportilla ohjaamalla osa pakokaasuista turbiinin ohi. Jos näin ei tehdä, niin paineen määrää ahtimen ominaisuudet ja moottori mihin se on asennettu.
Mutta jos puhutaan keskipakoahtimista ihan yleisesti, niin tuon ahdintyypin vahvuuksiin ei kuulu korkeat paineet, vaan suuri tilavuusvirta. Keskipakoahtimella saadaan yhdessä painevaiheessa noin 6bar ylipainetta tehtyä. Pullingissa muuten ahdettiin kolmessa painevaiheessa 18bar viimeisinä aikoina. Formuloissa taasen joskus harrastettiin noita noin 5-6barin paineita yhdellä ahtimella, mutta tuo vaatii mielenkiintoisia ratkaisuja. Noista etsivä kyllä löytää lisätietoa.
Ilmakanavan halkaisija taas ei riipu millään lailla paineesta.
Turbon painetta fiksumpi tarkastelujuttu olisikin sylinterin paine. Tuo kun nääs on sitä tehoa.
Respectiä saa esimerkiksi ratkaisulla jossa jättää hukkaportin pois ja laittaa vaikka 15mm reiällä olevan prikan kaasuläpän eteen. Sitten vain iso ahtopainemittari kytketään tuon prikan eteen. Kyllä tuolla varmaan 3bar saisi painetta, mutta konekkin voisi vielä kestää hetken kasassa kun tuo paine ei pääse sylinteriin asti. Tosin pakopuoli käy varmasti kuumana ja ahdinkin pitää villin säksätyksen, mutta nuohan vain lisää sitä respectiä

Vauhdin tae - alamäki
Re: Turbon paine.
Tervehdykset toivottelen.
Kun puhutaan turbosta, eikös silloin puhuta pakokaasu-/keskipakoahtimesta. Turbon tehohan on riippuvainen pakokaasun virtausnopeudesta sisään-/ulosaukkojen välillä. Eikö se ollut niin, että poikkipinta-alan kasvattaminen oli kääntäen verrannollinen virtausnopeuteen ja paineeseen, kun pakokaasun määrä on vakio.
Kun puhutaan turbosta, eikös silloin puhuta pakokaasu-/keskipakoahtimesta. Turbon tehohan on riippuvainen pakokaasun virtausnopeudesta sisään-/ulosaukkojen välillä. Eikö se ollut niin, että poikkipinta-alan kasvattaminen oli kääntäen verrannollinen virtausnopeuteen ja paineeseen, kun pakokaasun määrä on vakio.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Turbon paine.
Kiitoksia ja mielenkiintoisia vastauksia.
Nyt kun turbo lykkää painetta, siis ilmanpainetta. Onko ilmamäärä sama pienen ja suuren paineen kanssa?
Jos on liikaa painetta, niin miten se vaurioittaa moottoria?
Lisään vielä, mikä ensiksi hajoaa/vaurioituu?
Nyt kun turbo lykkää painetta, siis ilmanpainetta. Onko ilmamäärä sama pienen ja suuren paineen kanssa?
Jos on liikaa painetta, niin miten se vaurioittaa moottoria?
Lisään vielä, mikä ensiksi hajoaa/vaurioituu?
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbon paine.
No ei nyt aivan... varmasti liian suuri ahtopaine aiheuttaa nakutusta(=itsesytystys) moottorille joka itsessään aiheuttaa palotapahtuman kimpoilua palotilan toisesta reunasta toiseen (josta johtuu nakutus ääni)... ja kasvaneet lämpökuormat aiheuttavat kovia rasituksia pakoventtiileille, kannentiivisteelle(vakiona varmasti heikon lenkki) ja männille... ilmamäärä tietysti kasvaa tietysti paineen kasvaessa...rallikuski kirjoitti:Ekana varmaan sulaa männät tai turbo...
ei niin mutta eihän paine pääse kasvamaan jos moottorin vaatimaa ilmamäärää pystytä toteuttamaan esim. 3bar:in paineella, pienen kompressori siiven/ilma aukon takia takia(virtaus pinta-ala liian pieni)stefa kirjoitti:Ilmakanavan halkaisija taas ei riipu millään lailla paineesta.

Lada 1200L ***** TURBO IC -89