Airbag ratti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Pystyykö Eurosamaran Airbag rattia irrottamaan ilman että se pussi räjähtää naamalle, pakko kai se on jotenkin, että voi tehdä korjaustöitä? Riittääkö jos akun ottaa irti?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja pressa »

akun miinuskenkä irti
antaa olla muutaman tunnin ilman sähköjä
irrota airbagin johdot
siirrä bagi johonkin syrjään remontin ajaksi

kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä
kun laitat akunkengän paikalleen niin älä ole ratin edessä
äläkä ensimmäisellä kertaa kun käännät virta-avaimesta virtoja päälle

mikäli bagi ei poksahda virtoja laitettaessa ei se enää myöhemminkään remontin takia poksahda
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Onkos näissä Euro Samaroissa mekaaninen turvatyyny, kun ei ole kuin tuo ohjauspyöränturvatyyny...
Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen... :?

Asiasta tietoiset voisivat kertoa :)
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada combi kirjoitti: Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen...
bagille on merkivalo, en tiedä onko mekaaninen vai ei mutta onhan niitä muitakin vanhoja autoja joissa on pelkästään kuskille tyyny.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Airbagin merkkivalo on ratissa Eurosamarassa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko toi airbag muuten pakollinen varuste jos se autossa on uutena ollut, eli jos bagi menee rikki niin onko se pakko sitten korjata?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

AirBag ei ole pakollinen, jos samassa mallisarjassa on myyty sellaisia autoja, missä ei ole ollut Bagia. Pitää muutoskatsastaa Bagittömäksi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

...ja lisäksi täytyy vaihtaa ohjausakseli koska eurosamarassa on erilainen. Että muutos tapahtuisi laillisesti pitäisi vaihtaa myös bagittömän hammastanko eli kaikki ohjauslaitteet kyseisestä mallista. Vaikka hammastanko on sama..

Muutenhan tuo ohjausakseli ei eroa mutta airbagillisessa se on n. 10cm pidempi ja alapäässä on erillinen nivel lisäksi.

Irrotus tai vaihto toiseen autoon on helppoa koska kaikki äly on tuossa ratissa eikä sille tule kuin maatto ja virta 15 oman sulakkeen kautta kellojouselle ja siitä itse airbag yksikölle joka on ohjauspyörän keskiössä.

Muissa ladoissa eli priorassa, kalinassa ja 110:ssä on erilainen airbag ja niillä on erilliset hidastuvuustunnistimet ja ohjainlaite. Kalinassa ja priorassa ainakin on koska niissä on vöiden esikiristimet, 110:stä en ole varma.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

käykö Euronojausakseli ja venäläisen ratti toisiinsa tai perinteisen ohjausakseli ja euron ratti toisiinsa, mikäli ei mietitä laillista kokonaisuutta vaan yleensä sitä saako kasaan? onko larssilla euron kaavioita olemassa, mulla on vain noita 110 airbag kaavioita?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Venäläinen ratti käy euron akseliin mutta jää töröttämään n. 10cm ulompana kuin orkkis! :lol: Ja viikset myös jää kauemmas eikä viiksien vilkkujen nastat käy. Eurossa on toinen vilkkujen nastoista liimattu kiinni.

Euron airbag ratti ei käy venäjän samaran akseliin. Jää liian syvälle. Niin ja onhan eurossa ne rattiakselin muovitkin erilaiset.
Ja huom! Eurossa on ratin ja akselin välissä on soviterinkula joka helposti jää huomaamatta. Sillä saa sovitettua samaran akselin boorit airbag-rattiin.

Kytkentäkaaviota ei ole mutta purin kahdesta eurosta kojelaudan kun metsästin airbagiin kuuluvia osia ja niinhän se on että ei siellä muuta ole kuin maadoituskarva ja jännite virtalukolta 15 navalta. Totesin tuon airbagin "toiminnan" lisäksi sillain että panin sille virtaa suoraan akusta. Valo syttyi, paloi vähän aikaa ja sammui kuten sen kuuluukin.
Hidastuvuustunnistin on siis siellä ratin sisällä ilmeisesti samassa jötikässä missä on itse panos ja tyyny. Kovin luotettava tuo airbag ei samarassa ole, oon nähny monta pahasti keulakolaroitua eurosamaraa jossa panos ei ole lauennut. Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua. :)
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

larssi21074 kirjoitti:Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua. :)
:lol:

Se nyt lienee ihan yksi ja sama onko tollasessa kipossa turvatyynyä tai ei, huonosti siinä käy kuitenkin kun ajaa neljääkymppiä kuuseen... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokari kirjoitti:
larssi21074 kirjoitti:Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua. :)
:lol:

Se nyt lienee ihan yksi ja sama onko tollasessa kipossa turvatyynyä tai ei, huonosti siinä käy kuitenkin kun ajaa neljääkymppiä kuuseen... :lol:
No entä tuo pappamalli? Kolmeakymppiä kun törmäät katajaan niin purkinavaajalla pelastuslaitos poistaa Ladan vaurioitumattoman katajan ympäriltä :lol: :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jaska HKI kirjoitti:
Jokari kirjoitti:
larssi21074 kirjoitti:Tuo airbaggihan on muistaakseni länsimainen hitachin tekele eli jokarikaan ei voi syyttää ryssän laatua. :)
:lol:

Se nyt lienee ihan yksi ja sama onko tollasessa kipossa turvatyynyä tai ei, huonosti siinä käy kuitenkin kun ajaa neljääkymppiä kuuseen... :lol:
No entä tuo pappamalli? Kolmeakymppiä kun törmäät katajaan niin purkinavaajalla pelastuslaitos poistaa Ladan vaurioitumattoman katajan ympäriltä :lol: :lol:
Viisas mies kun itsestäänselvyydetkin tietää! :D Takavedolla varsinkaan kannata törmätä mihinkään koiraa suurempaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Airbag ratti

Viesti Kirjoittaja lada combi »

larssi21074 kirjoitti:Kytkentäkaaviota ei ole mutta purin kahdesta eurosta kojelaudan kun metsästin airbagiin kuuluvia osia ja niinhän se on että ei siellä muuta ole kuin maadoituskarva ja jännite virtalukolta 15 navalta. Totesin tuon airbagin "toiminnan" lisäksi sillain että panin sille virtaa suoraan akusta. Valo syttyi, paloi vähän aikaa ja sammui kuten sen kuuluukin.
Hidastuvuustunnistin on siis siellä ratin sisällä ilmeisesti samassa jötikässä missä on itse panos ja tyyny.
Eli ratissa on kaikki laitteet (ohjainlaite, hidastuvuustunnistin, panos, tyyny...). Eli on samantapainen kuin mekaaninen, jossa kanssa kaikki laitteet ratissa. Eli eroaa vaan siten mekaanisesta, että on sähköllä ohjattu :?
pressa kirjoitti:
lada combi kirjoitti: Onko airbagille merkkivaloa, jos ei ole niin silloin todennäköisesti mekaaninen...
bagille on merkivalo, en tiedä onko mekaaninen vai ei mutta onhan niitä muitakin vanhoja autoja joissa on pelkästään kuskille tyyny.
Tätä olenkin pohtinut, että millainen on tuon Euro Samaran turvatyynyjärjestelmä (Larssihan sen jo selvittikin tarkemmin asiasta tietävänä)

Pelkällä ohjauspyörän turvatyynyllä varustetut autot saattavat olla mekaanisella turvatyynyjärjestelmällä (ei merkkivaloa, voi olla valonpaikka) Esim. Toyotan vanhemmissa malleissa (Corolla, Carina, Camry) on paljon mekaanisellaturvatyynyllä... Siksi heitinkin vaan tuon kysymyksen ilmoille, kun ei ole tullut tutustuttua tuohon Euro Samaran turvatyyny järjestelmään
Vastaa Viestiin