Oktaani.
Re: Oktaani.
Sitä lyijytöntä ei tainnut ollakaan muuta kuin sitä 95:sta, kun noilla ruiskuSamaroilla aloin ajella (joskus 10v. sitten) - vai muistanko väärin
Hyvin on ainakin itsellä sillä Samara pelannut.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
eli audikoneistaja sanoo että: vanhaankin kaasutin koneeseen tarvitaan korkeaoktaanista polttoainetta sen toimimiseen. Perusteluna on se että ruiskukoneissa on nakutuksen tunnistin.audiq kirjoitti:Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuun käsitelty.
Minä taas olen sitä mieltä että: ehjä lada ei vieläkään ysikasia kaipaa.
- Lada-Jussi
kyllä mä olen päätynyt samoille linjoille audikoneistajan kanssa, lada-farmilla Ladat on tunnetusti huippukuntoisia orkkiksia ja silti paremmat ominaisuudet saadaan aikaan käyttämällä 98 oktaanista.

Nyt on taas maailmankirjat sekaisin, kun olen 100% pressan kanssa samaa mieltäpressa kirjoitti:eli audikoneistaja sanoo että: vanhaankin kaasutin koneeseen tarvitaan korkeaoktaanista polttoainetta sen toimimiseen. Perusteluna on se että ruiskukoneissa on nakutuksen tunnistin.audiq kirjoitti:Eiköhän tämä aihe ole nyt loppuun käsitelty.
Minä taas olen sitä mieltä että: ehjä lada ei vieläkään ysikasia kaipaa.

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- START
- Lada kerhon jäsen
ei se normaali vakio lada mitään 98 tarvitse
se käy vaikka löpöllä tarpeen mukaan
se on jo vähän hassun näköstä kun joskus on nähnyt rallimiesten laittavan f ryhmän starlettiin 95 oktaanista
niissä kuvioissa rupee olemaan polttoaineissakin merkitystä
se käy vaikka löpöllä tarpeen mukaan

se on jo vähän hassun näköstä kun joskus on nähnyt rallimiesten laittavan f ryhmän starlettiin 95 oktaanista

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Tervehdykset toivottelen.
Silloin kun Ladat tulivat Suomeen oli vain 92 ja 99 bensat. Ladat toimivat moitteettomasti 92:kin. Eivätkä ne ole tarvinneet erikoisia suoja-aineita venttiileille, koska venttiilit eivät ole olleet koskaan Ladan ongelma. Minun 1500S oli muutettu sellaiseksi jolla voi ajaa myös petroolilla. Päätankki oli petroolia varten ja pieni perämoottorin tankki oli bensiiniä varten. Kojelaudan alla oli 3-tie hana josta valittiin kumpaa p-ainetta käytettiin. Moottori sammutettiin ja käynnistettiin bensiinillä. Toimi ihan hyvin. Puristussuhdetta laskettiin asentamalla toinen kannentiiviste. Eikä siinäkään asetelmassa ollut ongelmia. Alkaisiko olla tänäpäivänä taas petrooliautojen aika? Mikä mahtaa olla hintaero ko polttoaineilla?
Silloin kun Ladat tulivat Suomeen oli vain 92 ja 99 bensat. Ladat toimivat moitteettomasti 92:kin. Eivätkä ne ole tarvinneet erikoisia suoja-aineita venttiileille, koska venttiilit eivät ole olleet koskaan Ladan ongelma. Minun 1500S oli muutettu sellaiseksi jolla voi ajaa myös petroolilla. Päätankki oli petroolia varten ja pieni perämoottorin tankki oli bensiiniä varten. Kojelaudan alla oli 3-tie hana josta valittiin kumpaa p-ainetta käytettiin. Moottori sammutettiin ja käynnistettiin bensiinillä. Toimi ihan hyvin. Puristussuhdetta laskettiin asentamalla toinen kannentiiviste. Eikä siinäkään asetelmassa ollut ongelmia. Alkaisiko olla tänäpäivänä taas petrooliautojen aika? Mikä mahtaa olla hintaero ko polttoaineilla?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Eipä tota moottoripetrolia ole saanut Suomesta enää kuin ties milloin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli
Wikipedia tietäis kertoa ettei ole saatavilla Euroopassa ollenkaan...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli
Wikipedia tietäis kertoa ettei ole saatavilla Euroopassa ollenkaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Melkoinen harmi jos ei saa petroolia. Millä aineella mahtanevat ajella he joilla on ikiaikainen voimanlähde tämä Wikströmin venemoottori. Toisaalta mahtavat olla jo museoituina melkein kaikki. Herää myös kysymys miten kävisi noiden päästöarvojen suhteen, jos käytettäisi petroolia.
Melkoinen harmi jos ei saa petroolia. Millä aineella mahtanevat ajella he joilla on ikiaikainen voimanlähde tämä Wikströmin venemoottori. Toisaalta mahtavat olla jo museoituina melkein kaikki. Herää myös kysymys miten kävisi noiden päästöarvojen suhteen, jos käytettäisi petroolia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viesti:
Eikös ollut myös 96 joka oli kyllä vain sekoitus 92:ta ja 99:ä?Ukki kirjoitti:Silloin kun Ladat tulivat Suomeen oli vain 92 ja 99 bensat.
Eikös tämäkin hauskuus tapettu jollain 20-kertaisella dieselverolla? Tässä jutussa Petro-Talbot.Ukki kirjoitti:Alkaisiko olla tänäpäivänä taas petrooliautojen aika? Mikä mahtaa olla hintaero ko polttoaineilla?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Minä muistan vain ne kaksi laatua 92 ja 99 joskus myöhemmin tuli sitten 96 mutta en panisi päätäni pantiksi. Tämä petrooliautoilu tosiaankin "tapettiin verotuksella" En muista vuosia, kun on huono tuo numeromuisti,olisiko ollut jotain 80 luvun loppupuolta. Numeromuistia ei kyllä paljon autokorjaamolla ollessa kehitettykään. Meille sanottiin aina, että ei pitäisi muistista vedettyjä säätöarvoja käyttää. Sillä ne muistaa kuintenkin väärin, kun niitä on satoja ja tuhansia eri arvoja.
Minä muistan vain ne kaksi laatua 92 ja 99 joskus myöhemmin tuli sitten 96 mutta en panisi päätäni pantiksi. Tämä petrooliautoilu tosiaankin "tapettiin verotuksella" En muista vuosia, kun on huono tuo numeromuisti,olisiko ollut jotain 80 luvun loppupuolta. Numeromuistia ei kyllä paljon autokorjaamolla ollessa kehitettykään. Meille sanottiin aina, että ei pitäisi muistista vedettyjä säätöarvoja käyttää. Sillä ne muistaa kuintenkin väärin, kun niitä on satoja ja tuhansia eri arvoja.

Vielä siitä oktaani tarpeesta ja lyijystä, tuolla itärajan itäpuolella ajelivat takavuosina mossella ja pappa ladoilla A76 bensalla joka ei sisällä lyijyä eikä muitakaan teknokemian ihmeaineita, en tiedä sitten jos vientimalleissa oli muutoksia koneissa. Moottori petroolia voi valmistaa kyllä itsekin, jota ollaan käytetty noissa vanhoissa petroolikoneissa, traktoreissa ja venemottoreissa, ainakin S-alkava polttoainefirma toimittaa lämmitys petroolia 200l erissä joka on lähes samaa ainetta kuin alkuperäinen moottoripetrooli ainoastaan oktaaniluku on alhaisempi mutta se on helppo nostaa lisäaineistuksella.
- Lada-Jussi
monissa neukkuautoissa oli tosi matalat puristukset ja ne oli tehty 76 oktaaniselle bensiinille, oliko niin että syrjäseuduilla ei muuta saatukaan, kun mm. mossen maaseutumallissa oli matalapuristeisempi moottori. Mitenkähän Lada on mahtanut toimia 76:lla? olihan 1,5 moottorista kiinan vientimalli jossa kolot männissä ja matalampi puristussuhde, mutta neuvostoliitossa kai oli aina 8,5-8,8 puristuksilla.

Ladaan saa vieläkin "kuppimäntiä" joilla saa tota puristusta laskettua. Tosin ihan kuravedellä sitä ei kuulemma saa käymään mutta tuo 76 pitäisi riittämän.
Lada rules
- Lada Scandinavia
Lada toimii hyvin 76 oktaanilla, vanhoissa Ladoissahan on se oktaaninsäädin.
Itse ajoin aikoinaan Venäjälle avolava Datsunilla ja tankkasin 76 oktaanista Venäjän puolella. Aikamoinen nakutus ääni alkoi, kylläkin 99 oktaanista oli vielä jonkin verran tankissa.
Nyt Venäjällä monet käyttää kaasua, kun se on halvempi, kuin bensa.
Petrooliautot olivat hieno idea mutta ei ne toiminut käytännössä hyvin, karstoittivat koneen.
Petrooliauto laitettiin käymään bensalla ja ajettiin petroolilla. Sammutettiin taas bensalla ja jos tämän unohti, niin eipä tahtonut käynnistyä, varsinkaan talvella.
Topicin alussa oli kyseessä vanha Datsun ja sen oktaani tarve ja lyijynkorvaava lisäaineen käytön tarpeellisuudesta.
Joku muutti sen Ladaan koskevaksi
Itse ajoin aikoinaan Venäjälle avolava Datsunilla ja tankkasin 76 oktaanista Venäjän puolella. Aikamoinen nakutus ääni alkoi, kylläkin 99 oktaanista oli vielä jonkin verran tankissa.
Nyt Venäjällä monet käyttää kaasua, kun se on halvempi, kuin bensa.
Petrooliautot olivat hieno idea mutta ei ne toiminut käytännössä hyvin, karstoittivat koneen.
Petrooliauto laitettiin käymään bensalla ja ajettiin petroolilla. Sammutettiin taas bensalla ja jos tämän unohti, niin eipä tahtonut käynnistyä, varsinkaan talvella.
Topicin alussa oli kyseessä vanha Datsun ja sen oktaani tarve ja lyijynkorvaava lisäaineen käytön tarpeellisuudesta.
Joku muutti sen Ladaan koskevaksi

- Lada-Jussi
ei kai sillä oktaanisäätimellä saa sytytystä nii paljoo säädettyä että vois ihan 76:een siirtyä, kai se vaatis vähän muutakin. eikös oktaanisäädin säätäny ennakkkoo jotain max +/- 1 aste sama ku uudemmissa kääntäis kunnolla koko jakajaa