Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Näyttää siltä, että siskon nappis lataa yhä liikaa, vaikka tuli vaihdettua jo Motonetistä uusi jännitteensäädin. Tsekkasin heti säätimen vaihdon jälkeen mittarilla, että lataus näyttäisi pääosin normaali rajoissa, mutta silti akku keittää hieman. No, joku Marellin tarvikesäädin se on siinä nyt kiinni, mutta orkkismiehenä haluaisin että alkuperäinen säädettävä jännitteensäädin olisi siinä kiinni. Senkin kanssa lataa hieman liikaa, mutta käsittääkseni se on säädettävissä.

Eli kysymys kuuluu. osaako joku täällä boardilla säätää tuon orkkis jännitteensäätimen kohdilleen?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No kuinka paljon se sitten todellisuudessa lataa?

Itsellä tuo 1500S lataa kierroksilla 14.7 V joka on ihan ylärajoilla. Mitään ongelmia ei ole ollut, akun keittämisiä tms..

Korjausrompulta löytyy huolto/korjaus/säätöohjeet tolle peltipurkkisäätimelle. Juuri mitään en kyllä tajunnut, kaikenmaailman mittaukset sun muut säädöt pitäs tehdä, viisaammat kertokoot lisää :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Vanja-eno kirjoitti:Näyttää siltä, että siskon nappis lataa yhä liikaa, vaikka tuli vaihdettua jo Motonetistä uusi jännitteensäädin. Tsekkasin heti säätimen vaihdon jälkeen mittarilla, että lataus näyttäisi pääosin normaali rajoissa, mutta silti akku keittää hieman. No, joku Marellin tarvikesäädin se on siinä nyt kiinni, mutta orkkismiehenä haluaisin että alkuperäinen säädettävä jännitteensäädin olisi siinä kiinni. Senkin kanssa lataa hieman liikaa, mutta käsittääkseni se on säädettävissä.

Eli kysymys kuuluu. osaako joku täällä boardilla säätää tuon orkkis jännitteensäätimen kohdilleen?
Vaatimuksesi "osaajasta" on kova, mutta olen kyllä säätänyt menestyksekkäästi useamman kerran 1200:n säätimen.
Nyt en ehdi, mutta pyrin palaamaan asiaan pian. Säätäminen on loppujen lopuksi helpohko homma, mutta esim.yleismittari
ja välysmitta tarvitaan. Lisäksi jouduin tekemään rautanaulasta työkalun jolla voi tarvittavia taivutuksia tehdä. Eduksi on
että sähkö ei ole sinulle aivan vieras asia.

Ole kuulolla, palaan asiaan!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Rompun tiedot lukaisin minäkin läpi, ei täysin valjennut mulle, joten päätin pelata varman päälle.

Sähkö ei sinällään ole kovin tuttu, mutta autostereot osaan kytkeä ja kotonakin kattolamput asentaa. Siihen se sitten jääkin.

Lataa tyhjäkäynnillä valot ja puhallin päällä seuraavasti.

RTJN:n mukaan orkkis osalla latasi yli 15:sta

Venäläisellä vilkkuvalosäätimellä 15,5-17

Marellilla 14,5-15,5. Hetkittäin käväisi 16 puolellakin
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Löytyivät sittenkin! Tarkoitan tuhatkaksisatasen jännitteensäädintä ja laturia koskevia
muistiinpanojani ja kirjaa "Autoni on Lada" vuodelta 1979. Galleriassa on nyt kaksi kuvaa
joista toivon olevan jotain apua Vanja-enolle, ehkä muillekin.

Pitää vain jokaisen huomata, etten ole auto- enkä sähköalan ammattilainen, harrastusluonteisesti
olen autojani korjaillut ja joskus jopa onnistunut. Minulla ei ole nähtävillä enää kyseistä säädintä
joten en pysty tarkkoja ohjeita säätöön antamaan. Viimesäädöstä on vuosia kulunut...

Releen kärkien välysten säädön jälkeen jännitteen hienosäätö tapahtuu moottorin käydessä
kärkiä taivuttamalla sopivalla työkalulla. Latausjännite nousee virran kasvaessa herätinkäämissä
ja päinvastoin.

SÄÄTÖÄ TEHDESSÄ VARO OIKOSULKUA!!!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kiitos vaivasta oikein paljon. Vilkaisin kuvia, muttei oikeasti kyllä meikän aivoissa sytyttäny mitään. Jollekin viksummalle saattaa sanoakin jotain. kopsaan nuo kuvat ja ohjeesi, niin joku mua viksumpi voi sitten säätää, mä en jaksa edes ruveta yrittämään kun ei sytytä. Mutta kiitos vielä kerran.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ollaan Vanjan kanssa varmaan autosähköissä samalla viivalla (talosähköissä on tehty kyllä vähän kaikkia kulkurikytkennöistä lähtien 8) ) mutta pikkasen kyllä itseä hämää toi, että useammalla säätimellä lataa liikaa :roll: Olisko tossa sellaista mahdollisuutta, että se vika on itse laturissa - esim. joku diodi on kylmänä tms?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Näistä säätimistä...

Venäjän laatuun en luota

Marelli voi taas olla IHAN mitä tahansa...

Ja laturiin päin olen myös miettinyt tuota vikaa, mutta kun ei ole tietoa tuosta autosähköstä... niin toistaiseksi maalaisjärki kuvittelee että vika on säätimessä...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
vaanan-c

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja vaanan-c »

Ladan mekanisen jänniteensäätimen voi säätää seuraavasti, säätimen suojakoppa irroitetaan,näkyviin tulee säädinrele jonka kielen (jousikuormitteinen läpykkä) kierrejousta kiristämällä jännite nousee ja löysäämällä laskee,säätö tapahtuu releen rungossa olevaa jousen korvakkoa varovasti taivuttamalla moottorin käydessä ja seuraten jännitemittarilla toimen vaikutusta akun navoista, sopiva jännite 14.5 v +- 0.2 .säädettäessä varottava koskemasta työkalulla yhtäaikaa releen pohjalevyyn tai auton koriin ja jousen korvakkoon(oikosulku)
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja pinpate »

vaanan-c kirjoitti:Ladan mekanisen jänniteensäätimen voi säätää seuraavasti, säätimen suojakoppa irroitetaan,näkyviin tulee säädinrele jonka kielen (jousikuormitteinen läpykkä) kierrejousta kiristämällä jännite nousee ja löysäämällä laskee,säätö tapahtuu releen rungossa olevaa jousen korvakkoa varovasti taivuttamalla moottorin käydessä ja seuraten jännitemittarilla toimen vaikutusta akun navoista, sopiva jännite 14.5 v +- 0.2 .säädettäessä varottava koskemasta työkalulla yhtäaikaa releen pohjalevyyn tai auton koriin ja jousen korvakkoon(oikosulku)
Hyvä tarkennus! Minähän tuolla aiemmin puhuin kärkien taivuttamisesta, se oli väärin.
Noin ne asiat unohtuvat vuosien mittaan! :(
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Sähkötekniikaan osaajaa etsitään.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

vaanan-c kirjoitti:Ladan mekanisen jänniteensäätimen voi säätää seuraavasti, säätimen suojakoppa irroitetaan,näkyviin tulee säädinrele jonka kielen (jousikuormitteinen läpykkä) kierrejousta kiristämällä jännite nousee ja löysäämällä laskee,säätö tapahtuu releen rungossa olevaa jousen korvakkoa varovasti taivuttamalla moottorin käydessä ja seuraten jännitemittarilla toimen vaikutusta akun navoista, sopiva jännite 14.5 v +- 0.2 .säädettäessä varottava koskemasta työkalulla yhtäaikaa releen pohjalevyyn tai auton koriin ja jousen korvakkoon(oikosulku)
Tämä ohje oli jo aika selkeä. Mulla on se orkkis osa irrallaan, joten avaan sen ja tutkin millainen maailma sieltä paljastuu. Tuosta säädöstä sen verran, että taidan kokeilla ns. tuurilla enkä taidolla, eli releen irrallaan olleessa yritän löysätä jousta ja toivoa että osuu kohilleen. Sitten rele kiinni ja mittarilla tutkimaan mitä tapahtuu :lol:

Ja nythän on käynyt niin, että tuo Lada siirtyikin meikäläisen omistukseen,kun rupesi Lada kuume käymään korkiaksi...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin