Ryypyn toiminta

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
1300ällä

Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja 1300ällä »

Terve vaan kaikille forumilaisille.. Ostin tuossa kesällä 1200L:n 1300 moottorilla, ja äskettäin varaosapeliksi toisen 1200L:n..

Täytyy laittaa noista kuvia myöhemmin kun saan otettua..

Mutta nyt olisin kysyny tuosta ryypyn toiminnasta..
Nimittäin tuossa paremmassa autossa ryyppy ei oikein mielestäni toimi niinkun pitäis,
eli vaikka autoa kylmänä käynnistäessä ryypystä on apua niin heti kun on lähtenyt käymään
pitää ryyppy laittaa pois tai korkeintaan puoleen väliin muuten rupee tuhkehtumaan ja sammuu.. Sillä taas onko ryyppy puolessa välissä tai alaspainettuna ei näyttäisi olevan mitään merkitystä.. :?

Mutta sitten tuossa toisessa romussa tuo ryyppy pelaa juuri niinkuin mielestäni pitääkin,
eli kierrokset nousee ja laskee sen mukaan kuinka paljon ryyppyä annostelee.. Kun taas tosiaan tuossa toisessa ei ole mitään vaikutusta kierroksiin (paitsi että alentavasti jos nostaa kahvan ylös asti..) :(

Mistäs voisi johtua??
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Mitä vuosimallia 1300L on?
Minulla oli samanlainen ominaisuus -77 2103 mallissa. Netistä löysin venäjältä sivun, missä neuvottiin vääntämään yhtä kaasuttimen vipua pysyvästi toiseen kulmaan, jotta ryyppy vaikuttaisi kaasun määrään.
Nyt toimii niin kuin pitää.

Kaasutin on ilman alipainesäätöä oleva versio.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ei riitä että ryypytinläppä sulkee ilmavirtausta (rikastaa seosta).Jos kaasuläppä ei samalla avaudu niin tukehtuuhan se.Niillä on oltava yhteys.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä siellä pitäisi olla yhdystanko,joka pakoittaa kaasuläpän avautumaan sitä enemmän,mitä enemmän ryyppyä vetää.

Rikastimen säätö:
1.Varmista että rikastimen vaijeri liikkuu herkästi.Tarvittaessa voitele sisävaijeri kevyesti.
2.Tarkista rikastinläpän toiminta kaasuttimessa.Siirrä vipu auki-asentoon ja varmista että läppä sulkeutuu täysin,kun vipu vapautetaan.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Onkos tuossa uudemmassa ozon kaasuttimessa, jossa on alipaineella kakkoskurkku,
sama systeemi kaasuläpän avauksessa ryyppy päällä? Vai jokin alipainesysteemi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Sama systeemi, eli ryyppyvivulta kaasuvivulle pieni tanko jonka mutkaa vääntämällä voidaan säätää sen pituutta.
1300ällä

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja 1300ällä »

Kiitoksia vastauksista, niin se laatokka jossa ryyppy ei toimi on -89.. eli viimeistä vuosikertaa pöllönsilmästä.. sitä en tiiä onko kaasutin joskus ehkä vaihdettu kun moottori ainakin on..

Se jossa se toimi niinku pitääkin, on mallia -86..

Täytyy tutkiskella asiaa, eli tarkoittaakos tuo jaskan ensimmäinen kommentti että sielä pitäisi nähdä
2 läppää liikkumassa yhtä aikaa kun vivusta vedetään...?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

1300ällä kirjoitti:K
Täytyy tutkiskella asiaa, eli tarkoittaakos tuo jaskan ensimmäinen kommentti että sielä pitäisi nähdä
2 läppää liikkumassa yhtä aikaa kun vivusta vedetään...?
Kyllä. Tosin kaasuläppää on aika vaikea nähdä ylhäältä päin (ja ryyppyläppähän peittää näkyvyyden), mut näkeehän sen liikkeen kaasarin kyljestäkin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ryypyn toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun rikastimen toimintaa aletaan tutkia on ensiksi tutkittava ilmansuodattimen kunto...jos suodatin on tukkeutunut niin se antaa samat oireet kuin juuttunut rikastin.
Rikastinsysteemissä olevia vikoja:
-vaijeri rispaantunut.....takeltelee
-vaijerin kuori taittunt ...takeltelee
-rikastinnupin tanko vääntynyt...rikastin ei avaudu kunnolla vaan rikastin jää päälle
-rikastimen palautusjousi poikki.....rikastin ei automaattisesti pyri palaamaan aukiasentoon
-vaijerin pää löysällä kiinnitysmutterissaan kaasuttimessa.....ainoastaan vaijeri liikkuu kun nupista vedetään
-vaijerin kuori irti pidikkeestään....rikastin menee päälle,mutta ei välttämättä palaa takaisin
-rikastimen nupin kiinnitysmutteri kojelaudassa löysällä.....rikastimen epätarkka toiminta

Rikastimen vaijerin säätö:
Tarkistetaan siten,että rikastimen vipua työnnetään käsin poispäin vaijerin kuoren kiinnityspisteestä niin pitkälle kuin se menee.Jos se menee vielä pidemmälle kuin se rikastimen nupista painamalla menee,vaijeri voi olla liian kireällä ja se on säädettävä.Kun jättää vaijerin sisuksen hieman löysälle,rikastinläppä varmasti avautuu.Löysyyden näkee siitä että vaijerin sisus tekee pienen mutkan vaijerin kuoren ja vaijerin kiinnnitysvivun välillä.
Vastaa Viestiin