Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...
Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...
Tässä taas pitkästä aikaa hieman teknistä kysymystä, kun en ainakaan itse onnistunut haulla vastausta löytymään.
Eli jos kerrotaan alusta asti niin tuossa viimeaikoina olen huomannut että mokoma ei käynnisty lämpimänä muutakuin pitkään kaasupohjassa sahaamalla. Nyt sitten tänään tuli paikallistettua vuotoja imusarjasta lähtevässä alipaineletkussa ja sen haaraumissa, olisi taas pari uutta pätkää ja aika näyttää olivatko syypäitä vai pitääkö jatkaa tutkimista, tähänkin saa antaa vinkkejä jos sattuu ettei auttanut.
Mutta sitten enemmän askarruttaneeseen kysymykseen. Tuossa letkuja vaihtaessani piti ilmanputsarin koppa irroittaa että sai käsiään edes lähelle oikeaa paikkaa. Yllätys olikin melkoinen kun kopassa oli ainakin puoli desiä öljyä, ja toinen mokoma jos ei enemmänkin ilmanputsariin imeytyneenä. Mitäs viisaammat sanoo, johtuuko tämä vain tukkeutuneesta huohotinputkesta vai voiko olla vakavampiakin syitä? Huohotinputkessa oli kyllä jonkinverran vaaleaa mömmöä kun sitä jo vähän rassasin.
Mitään muita oireita aiemmin mainittujen lisäksi ei ole juuri ollut, paitsi mitänyt piti tyhjäkäyntiä ruuvata isommalle kun talvi alkaa iskeä, ja varmasti tuo letkujen vuotokin vaikutti. Voisiko sillä olla mitään tekemistä kun tuli vähän rankempi reissu viimeviikolla heitettyä eli jotain 800km vuorokaudessa tuolla?
Tuossa viimeaikoina ajellessa kyllä näyttikin että savua puskee hiukan tavallista enemmän, muttei asiaan tullut kiinnitettyä sen enempää huomiota
Lisätääs vielä: No oli se sitten näköjään heitellytkin sitä öljyä reippaasti. Kovinkin alle minimin näytti tikku kun vilkaisin, viimeksi kun katsoin (pari viikkoa - kuukausi sitten) oli jossain lähempänä max:ia kuin minimiä. Tarkemmin ajatellen viime viikon reissulla tuo tuntuikin välillä alitehoiselta, poltti varmaan osittain öljyä kun sitä kerran oli tuolla putsarin kopassakin reilusti. Nyt kaipaisinkin kyllä tietoa uskaltaako tuohon vaan heittää uudet öljyt vai onko jossain pahempikin vika ja ne lentää samontein ulos?
Edittiä, päivitin taas kerran ketjun otsikon paremmin nykytilannetta vastaavaksi. Lisää selvennystä myöhemmissä viesteissäni...
Eli jos kerrotaan alusta asti niin tuossa viimeaikoina olen huomannut että mokoma ei käynnisty lämpimänä muutakuin pitkään kaasupohjassa sahaamalla. Nyt sitten tänään tuli paikallistettua vuotoja imusarjasta lähtevässä alipaineletkussa ja sen haaraumissa, olisi taas pari uutta pätkää ja aika näyttää olivatko syypäitä vai pitääkö jatkaa tutkimista, tähänkin saa antaa vinkkejä jos sattuu ettei auttanut.
Mutta sitten enemmän askarruttaneeseen kysymykseen. Tuossa letkuja vaihtaessani piti ilmanputsarin koppa irroittaa että sai käsiään edes lähelle oikeaa paikkaa. Yllätys olikin melkoinen kun kopassa oli ainakin puoli desiä öljyä, ja toinen mokoma jos ei enemmänkin ilmanputsariin imeytyneenä. Mitäs viisaammat sanoo, johtuuko tämä vain tukkeutuneesta huohotinputkesta vai voiko olla vakavampiakin syitä? Huohotinputkessa oli kyllä jonkinverran vaaleaa mömmöä kun sitä jo vähän rassasin.
Mitään muita oireita aiemmin mainittujen lisäksi ei ole juuri ollut, paitsi mitänyt piti tyhjäkäyntiä ruuvata isommalle kun talvi alkaa iskeä, ja varmasti tuo letkujen vuotokin vaikutti. Voisiko sillä olla mitään tekemistä kun tuli vähän rankempi reissu viimeviikolla heitettyä eli jotain 800km vuorokaudessa tuolla?
Tuossa viimeaikoina ajellessa kyllä näyttikin että savua puskee hiukan tavallista enemmän, muttei asiaan tullut kiinnitettyä sen enempää huomiota
Lisätääs vielä: No oli se sitten näköjään heitellytkin sitä öljyä reippaasti. Kovinkin alle minimin näytti tikku kun vilkaisin, viimeksi kun katsoin (pari viikkoa - kuukausi sitten) oli jossain lähempänä max:ia kuin minimiä. Tarkemmin ajatellen viime viikon reissulla tuo tuntuikin välillä alitehoiselta, poltti varmaan osittain öljyä kun sitä kerran oli tuolla putsarin kopassakin reilusti. Nyt kaipaisinkin kyllä tietoa uskaltaako tuohon vaan heittää uudet öljyt vai onko jossain pahempikin vika ja ne lentää samontein ulos?
Edittiä, päivitin taas kerran ketjun otsikon paremmin nykytilannetta vastaavaksi. Lisää selvennystä myöhemmissä viesteissäni...
Viimeksi muokannut pyreksi, 21.4.2008 11:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Vaikuttaa mekaaniselta vialta moottorin sisällä.
Vai voiko tukkeutunut huohotinputki oireilla ko. tavalla?
Savu ja vedottomuus viittaa mekaaniseen vikaan moottorissa. Onko koneen käyntiääni muuttunut?
Vai voiko tukkeutunut huohotinputki oireilla ko. tavalla?
Savu ja vedottomuus viittaa mekaaniseen vikaan moottorissa. Onko koneen käyntiääni muuttunut?
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
kyllä tukkoon jäätynyt huohotin oireilee noin
eli siivoa se huohotinputki kunnolla ja vaihdaa uudet öljyt, mikäli autolla ajettu lyhyttä matkaa kondensoituu öljyyn vettä joka aiheuttaa tuota kylmälimaa joka tukkii huohottimen
eli siivoa se huohotinputki kunnolla ja vaihdaa uudet öljyt, mikäli autolla ajettu lyhyttä matkaa kondensoituu öljyyn vettä joka aiheuttaa tuota kylmälimaa joka tukkii huohottimen
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Koneen kuntoa voi vähän aavistella ottamalla huohotusletkun irti koneen käydessä ja katsella mitä sieltä tulee. Jos sinistä savua ja öljytippoja niin joku sylinteri fuskaa.
Mainitsemasi tehottomuus ja kuumakäynnistysongelmat saattoi hyvinkin johtua tuosta öljyisestä ilmansuodattimesta. Eipä se kone jaksa kovin laukata jos ei saa ilmaa.
Mainitsemasi tehottomuus ja kuumakäynnistysongelmat saattoi hyvinkin johtua tuosta öljyisestä ilmansuodattimesta. Eipä se kone jaksa kovin laukata jos ei saa ilmaa.
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Juu näin pitää edetä. Satunnaisesti on noita pidempiä reissuja, mutta enimmäkseen juurikin lyhyitä pyrähdyksiä tullut ajettua, eli saattaisi olla hyvällä tuurilla vain sitä vettä päässyt kertymään.pressa kirjoitti:kyllä tukkoon jäätynyt huohotin oireilee noin
eli siivoa se huohotinputki kunnolla ja vaihdaa uudet öljyt, mikäli autolla ajettu lyhyttä matkaa kondensoituu öljyyn vettä joka aiheuttaa tuota kylmälimaa joka tukkii huohottimen
Pitääpä koettaa muistaa vilkaista letku irti miltä näyttää. Kieltämättä se ilmansuodatin oli kyllä todella järkyn näköinen, ihan kauttaaltaan öljyn tukkima joten itseasiassa ihme että käynnissä pysyi.Kimmo86 kirjoitti:Koneen kuntoa voi vähän aavistella ottamalla huohotusletkun irti koneen käydessä ja katsella mitä sieltä tulee. Jos sinistä savua ja öljytippoja niin joku sylinteri fuskaa.
Mainitsemasi tehottomuus ja kuumakäynnistysongelmat saattoi hyvinkin johtua tuosta öljyisestä ilmansuodattimesta. Eipä se kone jaksa kovin laukata jos ei saa ilmaa.
Kiitoksia molemmille neuvoista, pitää nyt ainakin ne öljyt vaihdella kunhan tuonne pakkaseen uskaltaa taas touhuamaan (ja on vähän valoisampaa että näkee jotain), ja jos jollain on jotain lisävinkkejä tms. niin saapi tietty kertoilla
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Öö, jos huohotin jäätyy tukkoon, niin miten sitä pitkin pääsee öljy nousemaan ilmanputsariin?pressa kirjoitti:kyllä tukkoon jäätynyt huohotin oireilee noin
eli siivoa se huohotinputki kunnolla ja vaihdaa uudet öljyt, mikäli autolla ajettu lyhyttä matkaa kondensoituu öljyyn vettä joka aiheuttaa tuota kylmälimaa joka tukkii huohottimen
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
öljy noussut putkea ennekuin se on ollut täysin tukossa, eli kyseessä on virtausnopuden kasvaminen joka tapahtuu putken pinta-alan pienetyessä.
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Jos huohotin jäätyy niin silloin lähtee mittatikku / jokin tiiviste. Ollaan nähty sekin.,_,/ukka kirjoitti:Öö, jos huohotin jäätyy tukkoon, niin miten sitä pitkin pääsee öljy nousemaan ilmanputsariin?pressa kirjoitti:kyllä tukkoon jäätynyt huohotin oireilee noin
eli siivoa se huohotinputki kunnolla ja vaihdaa uudet öljyt, mikäli autolla ajettu lyhyttä matkaa kondensoituu öljyyn vettä joka aiheuttaa tuota kylmälimaa joka tukkii huohottimen
,_,/ukka
En muista Ladan koneen rakennetta mutta anyway, luulisin että kansipahvi puhkeaa ensin vesitilaan..
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
No nyt on uudet öljyt sisässä, ja ainakin toistaiseksi pysyivät.
Jonkinverran paineella se toki huohottaa, mutta enpä kyllä nyt osaa sanoa onko mitään eroa siihen kun viimeksi vilkuilin. Öljyä en ainakaan huomannut siinä huohotusilman seassa, onneksi.
Vielä ei ole tullut kuin parkkipaikalla testattua mutta sittenhän sen vähitellen näkee miten alkaa pelittään, kun tulee ajeltua. Toivoa täytyy kuitenkin parasta, että isommilta remonteilta olisi välttynyt...
Jonkinverran paineella se toki huohottaa, mutta enpä kyllä nyt osaa sanoa onko mitään eroa siihen kun viimeksi vilkuilin. Öljyä en ainakaan huomannut siinä huohotusilman seassa, onneksi.
Vielä ei ole tullut kuin parkkipaikalla testattua mutta sittenhän sen vähitellen näkee miten alkaa pelittään, kun tulee ajeltua. Toivoa täytyy kuitenkin parasta, että isommilta remonteilta olisi välttynyt...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Noh sitten päivitystä ongelmaan...
Tässä tuli muutettua toiselle puolelle Suomea, joten tarjoutui tilaisuus testata toimiiko. Tätä ennen vaihdoin tonne uuden huohotusletkun niin ei ainakaan pitäisi olla tukossa...
Elikkä tuon ylikin 500km Samara kyllä selvisi, ongelmat kuitenkin jatkuu. Kun tuossa sitten kiireellä eräs aamu piti lähteä haastatteluun vilkutteli öljyvalo pikkukierroksilla - en ollut tässä muuttotuskailujen keskellä ehtinyt katsomaan onko syönyt/heitellyt öljyä matkan aikana.
Lisäsin öljyä ja sain haastattelun käytyä, sen jälkeen on ollut vähän sellainen "olkoon kautta profeetan parran" fiilis. Johonkin öljyä lie kuitenkin kadonnut.
Itsellä on käynyt mielessä että olisiko ihan venttilipuolella vikaa? Pakko myöntää että säädättäminen on "vähän jäänyt", kun ei tuota rahaakaan niin kovasti ole tässä ollut. Voihan se olla joku männänrengaskin mennyt, mutta sitäkään en pysty kyllä itse toteaan...
Se vielä täytyy sanoa että vika tuli yhtäkkiä, vielä syksyllä ei vienyt öljyä ja meni katsastuksesta hienosti läpi. Jäähdytysnestekin näyttää kirkkaahkon väriseltä, eikä ole ainakaan lisääntynyt, pikkuista vähentymistä on mutta lienee vuotavan johonkin kun joskus tuntuu makea haju.
Matkaa ajettaessa huomasin sellaisen ilmiön, että välissä veti suht normaalisti, välillä pienikin mäki aiheutti sellaisen puhti pois- tunteen ja vauhti jopa saattoi alkaa laskea ja joutui pykältään pienempää. Edelleen myös starttaa huonosti lämpimällä koneella, kylmänä tärähtää kerrasta käyntiin.
Itsellä ei ole työkaluja tai kokemusta noista venttiilirempoista ja muista isommista moottorin laitoista, saati tiloja. Jos joku täältä löytyisi, tai saisi vinkin jostakusta joka osaisi vian tutkia kohtuuhintaan ja korjatakin mahdollisesti, niin hienoa olisi. Myös vinkit edullisista korjaamoista tervetulleita. Nykyinen sijainti tossa Avatarin alla näkyykin.
Tässä tuli muutettua toiselle puolelle Suomea, joten tarjoutui tilaisuus testata toimiiko. Tätä ennen vaihdoin tonne uuden huohotusletkun niin ei ainakaan pitäisi olla tukossa...
Elikkä tuon ylikin 500km Samara kyllä selvisi, ongelmat kuitenkin jatkuu. Kun tuossa sitten kiireellä eräs aamu piti lähteä haastatteluun vilkutteli öljyvalo pikkukierroksilla - en ollut tässä muuttotuskailujen keskellä ehtinyt katsomaan onko syönyt/heitellyt öljyä matkan aikana.
Lisäsin öljyä ja sain haastattelun käytyä, sen jälkeen on ollut vähän sellainen "olkoon kautta profeetan parran" fiilis. Johonkin öljyä lie kuitenkin kadonnut.
Itsellä on käynyt mielessä että olisiko ihan venttilipuolella vikaa? Pakko myöntää että säädättäminen on "vähän jäänyt", kun ei tuota rahaakaan niin kovasti ole tässä ollut. Voihan se olla joku männänrengaskin mennyt, mutta sitäkään en pysty kyllä itse toteaan...
Se vielä täytyy sanoa että vika tuli yhtäkkiä, vielä syksyllä ei vienyt öljyä ja meni katsastuksesta hienosti läpi. Jäähdytysnestekin näyttää kirkkaahkon väriseltä, eikä ole ainakaan lisääntynyt, pikkuista vähentymistä on mutta lienee vuotavan johonkin kun joskus tuntuu makea haju.
Matkaa ajettaessa huomasin sellaisen ilmiön, että välissä veti suht normaalisti, välillä pienikin mäki aiheutti sellaisen puhti pois- tunteen ja vauhti jopa saattoi alkaa laskea ja joutui pykältään pienempää. Edelleen myös starttaa huonosti lämpimällä koneella, kylmänä tärähtää kerrasta käyntiin.
Itsellä ei ole työkaluja tai kokemusta noista venttiilirempoista ja muista isommista moottorin laitoista, saati tiloja. Jos joku täältä löytyisi, tai saisi vinkin jostakusta joka osaisi vian tutkia kohtuuhintaan ja korjatakin mahdollisesti, niin hienoa olisi. Myös vinkit edullisista korjaamoista tervetulleita. Nykyinen sijainti tossa Avatarin alla näkyykin.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Mitäs öljyä olet käyttänyt?
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Teboilin synteettistä Goldia, 5W40 taisi olla tarkemmin arvot. Tuota oon jo parisen vuotta tossa käyttänyt joten tiedä sitten alkaisiko sitä yhtäkkiä hylkimään?audiq kirjoitti:Mitäs öljyä olet käyttänyt?
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
Kyllä noi pitäisi koneessa pysyä. Jos se yhtäkkiä on alkanut viemään, niin tulee mieleen, että onkohan sitä pyöritelty ennenkin liian kuivana.
Tuo on nimittäin hyvin tehokas tapa saada kone äkkiä sohloksi.Kun tuossa sitten kiireellä eräs aamu piti lähteä haastatteluun vilkutteli öljyvalo pikkukierroksilla...
Re: Atsteekki heitti öljyjä ilmanputsariin ja muutakin...
No siinähän se pääsi aiemmin alle minimin kun tuossa topicin alussa olevassa tilanteessa oli ruutannut öljyt sinne putsariin... Sitä ennen on ollut minun omistusaikanani aina öljyä. Tuolla kertaa ei vielä vilkutellut, mutta alle minimin oli mennyt. Nyt sinä aamuna kun huomasin vilkuttelevan sammutin koneen ja lisäsin öljyä, sitten kiiruhdin haastatteluun.audiq kirjoitti:Kyllä noi pitäisi koneessa pysyä. Jos se yhtäkkiä on alkanut viemään, niin tulee mieleen, että onkohan sitä pyöritelty ennenkin liian kuivana.Tuo on nimittäin hyvin tehokas tapa saada kone äkkiä sohloksi.Kun tuossa sitten kiireellä eräs aamu piti lähteä haastatteluun vilkutteli öljyvalo pikkukierroksilla...
Onhan se mahdollista että jotain on hajonnut silloin aiemmin kuten ketjun alussa kerroin, mutta se oli niitä tilanteita että piti ajaa yli 800km lenkki yhdessä päivässä enkä osannut yhtään arvata että öljyjä katosi, keli oli todella kaamea ja vasta kotona seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä huomasin että jotain on hullusti, sitä reissua ennen auto toimi ja öljyä oli, silloin ajaessa kuvittelin että keli vaan tekee tepposensa atsteekille kun oli niitä oireita mitä olen kuvaillut, jälkeenpäin on helppo sanoa että jonkin olisi pitänyt arvata olevan hullusti... Nyt taasen ennen tänne ajelua toivoin että vika olisi ollut vain tukkeutunut huohottajan letku mikä nyt siis ei ainakaan ole tukossa (mitä muutakaan olisin voinut kuin toivoa parasta, muutto oli ja auto piti saada mukaan), mutta kyseessä on mitä ilmeisimmin jotain pahempaa.
Mutta oli miten oli se nyt on mullekin aikalailla selvää että jotain lienee hajalla, kyse onkin lähinnä siitä että löytäisin jonkun auttavaisen ihmisen tai halvahkon ja rehellisen korjaamon joka osaisi sanoa että mitä on hajalla, ja mitä olisi tehtävissä(/mihin hintaan). Voin toki koettaa onneani satunnaisessa täkäläisessä korjaamossa mutta kun on oudosta paikkakunnasta kyse niin kokemuksen mukaan siinä voi käydä varsin jännästi, tai ainakin saada jättimäisen laskun. Ihan rahaton en ole, mutta epäilen että Delta ja semmoiset saattavat olla vaatimattomille rahoilleni liikaa tuollaisessa viassa.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Atsteekki heitti öljyjä, ym. Vianetsintää/korjausta Turussa?
Yksi korjaamo löytyy meitin kylän korjaamo.
Turusta ajetaan 10 tietä pitkin ja loukinaisten Nesteen jälkeen, kun tulee alamäki, niin oik, puolella on autokorjaamo, aivan tien vieressä.
Paaaljon autoja pihalla.
Muuten tuohon Teboilin Goldiin, niin viime syksynä kun oli Fiat punto hetken aikaa, niin vaihdoin öljyt ja TB Goldit. Parin päivän kuluttua alkoi tyhjäkäynnillä kone naputtaa ja viikon verran ajelin ja kuuntelin naputusta ja sitten vaihdoin Mobilin öljyt tilalle,(Mobil S) niin naputus hävisi noin 2 päivän kuluttua.
Mitä ohjekirja tai valmistaja suosittelee, niin sitä öljyä pitää käyttää.
Yleissääntö.
Turusta ajetaan 10 tietä pitkin ja loukinaisten Nesteen jälkeen, kun tulee alamäki, niin oik, puolella on autokorjaamo, aivan tien vieressä.
Paaaljon autoja pihalla.
Muuten tuohon Teboilin Goldiin, niin viime syksynä kun oli Fiat punto hetken aikaa, niin vaihdoin öljyt ja TB Goldit. Parin päivän kuluttua alkoi tyhjäkäynnillä kone naputtaa ja viikon verran ajelin ja kuuntelin naputusta ja sitten vaihdoin Mobilin öljyt tilalle,(Mobil S) niin naputus hävisi noin 2 päivän kuluttua.
Mitä ohjekirja tai valmistaja suosittelee, niin sitä öljyä pitää käyttää.
Yleissääntö.