Ladan jäähdyttimen ja ylävesiletkun liitos vuotaa. Kyseessä on siis metallinen sauma. Laitoin jäähdyttimen paikkausainetta, mutta se ei kokonaan poistanut ongelmaa ja vettä joutuu lisätä parin päivän välein. Mietin mitä kannattaisi tehdä? Yksi vaihtoehto olisi mennä jäähdytinkorjaamolle ja yrittää juottaa sauma kuntoon. Toinen vaihtoehto olisi hakea Sortavalasta uusi jäähdytin. Vieläkö 13 vuotta vanhaa jäähdytintä kannattaa paikkailla vai olisiko uusi oikea ratkaisu? Autolla on tarkoitus ajaa vielä useampi vuosi. Uusi jäähdytin ei kuitenkaan Venäjällä varmaankaan aivan hirveitä maksa.
Voi hyvänen aika! Laitoiko jäähdytinPommin ylävesiletkuliitoksen vuodon estämiseksi? No ensin kannattaa harkita ja kysellä, ennenkuin heittelee vesipuolelle mitää Pommeja.
Jäähdytinkorjaamo juottaa sen sauman varmasti. Voi sen itsekin juottaa. Tarvitaan tapeeksi vahvaa happoa, koritinaa ja hitsausliekki.
Katso tuolta minun: Vesipuolen korjaus ja uusiminen. Teknisissä kysymyksissä. Noin se otsikko taisi mennä.
Siellä se nyt on sulle se Jäähdytysjärjestelmän uusiminen. Etsi sieltä syylärin ylävesiletkun juottaminen.
Mutta jos sinulla ei ole tarpeeksi voimakasta happoa, ei juottamista kannata yrittääkään. Tina valuu ihanasti pois saumasta jäämättä siihen millään. Happo on lähes pakollinen.
Kyllä ne siellä korjaamolla sen tekevät. Ainahan vanhaa kannattaa restauroida. Tai ainakin minulla on sellainen asenne. Vanhassa vara perempi.
No jos pääsee reissaamaan Venätänmaassa niin sitten. Minulle taas tuo 50e on aika potti. Ja sinähän annoit minulle ehtaa tavaraa. Minä menen noilla pitkään.
Sehän se minun ongelmani on, että alan olla enemmän kiinnostunut värkkäämisestä kuin ajamisesta. Siksi kai värkkäännyn kaikkien romujen kanssa.
Ja toisaalta. Säästelee sieltä ja täältä ja voi hankkia uutta kalustoa. Silviisii.
Moi!
Tietty tottakai käyttelin koneen pommin jälkeen kuumaksi sillee et oli kierto lämppäris
Nyt taitaa löytyy sitten kylmä Lada talvella.Osta mult ehjä syylari taikka kaks..toinen varalle Pommeja heitellää uutena vuonna eikä syylariin
T:A.Rämä RAMM RACING
Yhtyn etelliseen. SyyläriPommi on LämppärinLommi. Hyvin varmaan puhaltelee sitten lämpöjä. Eihän noita pommeja kannata käyttää kuin keskellä Siperiaa ajettaessa. Ja silloinkin vanha hyvä konsti ensin. Juuri tuollainen Lommi. Eli esim. vuotavaan höyryputkeen laitetaan paksusta kumista reilu pala päälle ja kiristetään sopivalla lemmarilla kiinni. Kestää aikansa. Tihkuu, mutta ei vaaranna mitään. Ei ainakaan ohikulkijoita. Ja höyryputkissa on painetta. Vähän erimalliin kuin Ladan syylärissä.
Tuosta Pöyhösen happojutusta muistui mieleeni isä Pavelin tinaushappo: Suolahappoa apteekista, katkaistun lasipullon pohjalle sitä ja sinkkipellin palasia. En tiedä mitä tuosta sotkusta tuli, mutta se toimi.
Ei noita paikkausaineita kannata ihan kokonaan mollata,vaikka ne tuollaiseen hommaan eivät sovellukaan. Minulla on ihan hyviä kokemuksia useammasta autosta ja useammasta aineesta.
Nuo puheet syylärin ja lämppärin kennon tukkeutumisesta laittaisin samaan sarjaan, kuin lohkolämmitttimen moottorin ruostuttamissta.
Itse ostin purkuautosta kympillä itselleni toisen syylärin. Omassani on juuri tuo sama vika. Ollut ilmeisesti jollain kemiskillä kiinni. Jos sitä yrittäisi tigillä siihen hitsailla.