Kaasupurkausvalot
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Kaasupurkausvalot
Terve!
Asensin 11X-malliin kaasupurkausvalot. Takana asennus ja noin 3.000 km, myös pimeäajoa.
Tässä selostettu ratkaisu ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, mutta sopii hyvin off-road -käyttöön (vast).
11X:ssäni on alkuperäisenä venäläisvalmisteiset Bosch-nelivalonheittimet, joissa ei ole linssitekniikkaa. Valoissa on alunperin H1-polttimot niin lähi- kuin kaukovaloissa. Kytkentä on luonnollisesti sellainen, että lähivalot palavat myös kaukovalojen ollessa päällä.
Ostin H1-kaasupurkausvalomuunnossarjat http://www.xenonkauppa.fi:stä. Luonnollisesti nelivalojärjestelmään tarvitaan kaksi sarjaa. Valitsin värilämpötilaltaan 4300 K -polttimot.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Valonheittimien muovisiin takasuojakupuihin oli tehtävä johdotuksia varten halkaisijaltaan 25 mm reiät. Koska kaasupurkauspolttimot olivat hiemat H1-polttimoita paksummat, piti polttimonpidin avartaa 10 mm poranterällä.
Sytytin-muuntajayksiköille ("ballastit") löytyi 11X:n moottoritilasta hyvin paikkaa.
Muuntosarjat sopivat muutoinkin helposti paikalleen. Ainoa tarvittava muutos oli vaihtaa maadoitusjohtimien lattaliittimet rengasliittimiksi.
Asennustyössä tarvitsee vain normaaleja työkaluja, kuten 8 ja 10 millin avaimia, liitinpihtejä, puukkoa tai reikäporaa (25 mm), ruuvitalttoja, 10 mm poraa, mahdollisesti peltiruuveja ja sopivaa poraa jne.
Valot on suunnattava asennuksen jälkeen huolella. Lähivalon kirkkaus häikäisee vastaantulijoita pahoin, mikäli valo on liian ylös suunnattu.
Kokemuksia:
Kylmä (kesäinen ulkolämpötila) kaasupurkauspolttimo saavuttaa täyden kirkkauden alle 10 sekunnissa. Lämmin polttimo on kirkas välittömästi virran kytkemisen jälkeen.
Normaalissa kohtaamistilanteessa kaukovalo ei ehdi jäähtyä niin, etteikö se olisi välittömästi kirkas. Riittävä lämpö säilyy polttimossa ainakin 30 sekuntia.
Käytännössä kaasupurkauspolttimon hidas kylmäsyttyminen ei nelivalojärjestelmässä ole haitallinen.
Valojen kirkkaus ja valoteho on ylivoimainen H1-halogeeneihin nähden.
Kaasupurkausvalojen tehontarpeeksi ilmoitetaan 35 W polttimoa kohti (H1 55 W). Käytännössä asian huomaa siten, että valonheittimen lasi kuumenee vähemmän.
Jos ongelmia ei myöhemminkään ilmene ja kestoikä on ilmoitetun kaltainen, ei hankinta kaduta hiukkaakaan.
Tieliikennekäyttöön tai mahdollisen vian sattuessa valot voi hyvin nopeasti ja ilman työkaluja muuttaa normaaleiksi. Vain H1-polttimot tarvitaan. Luonnollisesti ballastien irrottamien, jos tarpeen, vie muutaman hetken ja vaatii sopivat työkalut.
SvS
Asensin 11X-malliin kaasupurkausvalot. Takana asennus ja noin 3.000 km, myös pimeäajoa.
Tässä selostettu ratkaisu ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, mutta sopii hyvin off-road -käyttöön (vast).
11X:ssäni on alkuperäisenä venäläisvalmisteiset Bosch-nelivalonheittimet, joissa ei ole linssitekniikkaa. Valoissa on alunperin H1-polttimot niin lähi- kuin kaukovaloissa. Kytkentä on luonnollisesti sellainen, että lähivalot palavat myös kaukovalojen ollessa päällä.
Ostin H1-kaasupurkausvalomuunnossarjat http://www.xenonkauppa.fi:stä. Luonnollisesti nelivalojärjestelmään tarvitaan kaksi sarjaa. Valitsin värilämpötilaltaan 4300 K -polttimot.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Valonheittimien muovisiin takasuojakupuihin oli tehtävä johdotuksia varten halkaisijaltaan 25 mm reiät. Koska kaasupurkauspolttimot olivat hiemat H1-polttimoita paksummat, piti polttimonpidin avartaa 10 mm poranterällä.
Sytytin-muuntajayksiköille ("ballastit") löytyi 11X:n moottoritilasta hyvin paikkaa.
Muuntosarjat sopivat muutoinkin helposti paikalleen. Ainoa tarvittava muutos oli vaihtaa maadoitusjohtimien lattaliittimet rengasliittimiksi.
Asennustyössä tarvitsee vain normaaleja työkaluja, kuten 8 ja 10 millin avaimia, liitinpihtejä, puukkoa tai reikäporaa (25 mm), ruuvitalttoja, 10 mm poraa, mahdollisesti peltiruuveja ja sopivaa poraa jne.
Valot on suunnattava asennuksen jälkeen huolella. Lähivalon kirkkaus häikäisee vastaantulijoita pahoin, mikäli valo on liian ylös suunnattu.
Kokemuksia:
Kylmä (kesäinen ulkolämpötila) kaasupurkauspolttimo saavuttaa täyden kirkkauden alle 10 sekunnissa. Lämmin polttimo on kirkas välittömästi virran kytkemisen jälkeen.
Normaalissa kohtaamistilanteessa kaukovalo ei ehdi jäähtyä niin, etteikö se olisi välittömästi kirkas. Riittävä lämpö säilyy polttimossa ainakin 30 sekuntia.
Käytännössä kaasupurkauspolttimon hidas kylmäsyttyminen ei nelivalojärjestelmässä ole haitallinen.
Valojen kirkkaus ja valoteho on ylivoimainen H1-halogeeneihin nähden.
Kaasupurkausvalojen tehontarpeeksi ilmoitetaan 35 W polttimoa kohti (H1 55 W). Käytännössä asian huomaa siten, että valonheittimen lasi kuumenee vähemmän.
Jos ongelmia ei myöhemminkään ilmene ja kestoikä on ilmoitetun kaltainen, ei hankinta kaduta hiukkaakaan.
Tieliikennekäyttöön tai mahdollisen vian sattuessa valot voi hyvin nopeasti ja ilman työkaluja muuttaa normaaleiksi. Vain H1-polttimot tarvitaan. Luonnollisesti ballastien irrottamien, jos tarpeen, vie muutaman hetken ja vaatii sopivat työkalut.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kaasupurkausvalot
Terve!
Lisäkokemuksia kaasupurkausvaloista.
Hämmästykseni oli suuri, kun ajoin kaasupurkausvaloin pari viikkoa sitten pimeässä ja Suomen oloissa poikkeuksellisen kovassa rankkasateessa.
Kaasupurkausvalojen paremmuus tavallisiin halogeenivaloihin nähden oli rankkasateessa vielä selvempi kuin muutoin.
Nyt takana jo noin 8.000 kilometriä, eikä hämminkejä ole ollut, vaikka olen ajanut kaasupurkausvaloin myös off-road -osuuksien väliset siirtymät. Kaukovalojen päälleunohtuminen saa kylläkin tavallista räväkämmän huomion vastaantulijoilta
SvS
hakusanoja: xenon, ksenon, kaasupurkaus, ajovalot, räväkät autot, kiihkeät pimut
Lisäkokemuksia kaasupurkausvaloista.
Hämmästykseni oli suuri, kun ajoin kaasupurkausvaloin pari viikkoa sitten pimeässä ja Suomen oloissa poikkeuksellisen kovassa rankkasateessa.
Kaasupurkausvalojen paremmuus tavallisiin halogeenivaloihin nähden oli rankkasateessa vielä selvempi kuin muutoin.
Nyt takana jo noin 8.000 kilometriä, eikä hämminkejä ole ollut, vaikka olen ajanut kaasupurkausvaloin myös off-road -osuuksien väliset siirtymät. Kaukovalojen päälleunohtuminen saa kylläkin tavallista räväkämmän huomion vastaantulijoilta

SvS
hakusanoja: xenon, ksenon, kaasupurkaus, ajovalot, räväkät autot, kiihkeät pimut
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kaasupurkausvalot
Itelläkin ois nyt suunnitelmissa talven aikana laittaa moottoripyörään nuo kaasupurkausvalot. Alkuperäiset valot kun on sellaiset ettei niillä käytännössä juuri mitään tee. Noilla xenoneillahan on kyllä huomattavasti paremmat valotehot kuin halogeneilla. Eikä ole loppuseltaan edes kalliita nuo muunnossarjat. Jotain 160€ moottoripyörään tuo bi-xenon. Alkuperäinen umpio tulee kalliimmaksi hommata kuin tuo sarja ja valoteho ei varmasti yhtäpaljon nouse tuolla uudella umpiolla kuin xenoneilla.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kaasupurkausvalot
hitto tää oli hyvä idea, tärkeisiin viesteihin tulisi laittaa hakusanat, kokeilin hakua "pimut" ja heti löytyi tähän viestiin, hieno idea, helpottaa hakuaSdelano v SSSR kirjoitti:hakusanoja: xenon, ksenon, kaasupurkaus, ajovalot, räväkät autot, kiihkeät pimut

Re: Kaasupurkausvalot
Jos tätä tyyppikilpien spesialistia lada-jussia meinaisi paikalle houkutella olisiko ABC sopiva hakusana. Se tuntuu olevan varsin tehokas kutsu-huuto kyseiselle suharille. Lahdesjärvi lienee lähes yhtä ponteva.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kaasupurkausvalot
ABC Lahdesjärvi on kaunis asia, mutta siis ihan vakavasti ot:a jatkaen, tarkoitan että oikea sana oikeaan paikkaan. En haluaisi löytää ABC tai Lahdesjärvi haulla mitään asiaa Larsseenin tuunaamisesta

- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kaasupurkausvalot
Minkähänlainen järkytys mahtaa olla lähteä ajamaan hehkulampuilla kaasupurkausten jälkeen? Ainakin viime joulukuussa meinasi olla pulassa pimeällä märällä tiellä tuon 1970:n kanssa kun ei mitään nähnyt, siinä kun on hehkulamppu-umpiot. Pelkkien piennarviivojen mukaan piti suunnistaa, niitäkään ei tainnut paljon yli kymmenen metrin näkyä. Halogeeneilla sentään jotain näkee.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Re: Kaasupurkausvalot
olis kyllä aika herq samaraan tollaset...
ainoa este / hidaste on hinta
ainoa este / hidaste on hinta

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo