Kaasupurkausvalot

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Asensin 11X-malliin kaasupurkausvalot. Takana asennus ja noin 3.000 km, myös pimeäajoa.

Tässä selostettu ratkaisu ei ole hyväksytty tieliikenteeseen, mutta sopii hyvin off-road -käyttöön (vast).

11X:ssäni on alkuperäisenä venäläisvalmisteiset Bosch-nelivalonheittimet, joissa ei ole linssitekniikkaa. Valoissa on alunperin H1-polttimot niin lähi- kuin kaukovaloissa. Kytkentä on luonnollisesti sellainen, että lähivalot palavat myös kaukovalojen ollessa päällä.

Ostin H1-kaasupurkausvalomuunnossarjat http://www.xenonkauppa.fi:stä. Luonnollisesti nelivalojärjestelmään tarvitaan kaksi sarjaa. Valitsin värilämpötilaltaan 4300 K -polttimot.

Asennus oli suhteellisen helppoa. Valonheittimien muovisiin takasuojakupuihin oli tehtävä johdotuksia varten halkaisijaltaan 25 mm reiät. Koska kaasupurkauspolttimot olivat hiemat H1-polttimoita paksummat, piti polttimonpidin avartaa 10 mm poranterällä.

Sytytin-muuntajayksiköille ("ballastit") löytyi 11X:n moottoritilasta hyvin paikkaa.

Muuntosarjat sopivat muutoinkin helposti paikalleen. Ainoa tarvittava muutos oli vaihtaa maadoitusjohtimien lattaliittimet rengasliittimiksi.

Asennustyössä tarvitsee vain normaaleja työkaluja, kuten 8 ja 10 millin avaimia, liitinpihtejä, puukkoa tai reikäporaa (25 mm), ruuvitalttoja, 10 mm poraa, mahdollisesti peltiruuveja ja sopivaa poraa jne.

Valot on suunnattava asennuksen jälkeen huolella. Lähivalon kirkkaus häikäisee vastaantulijoita pahoin, mikäli valo on liian ylös suunnattu.

Kokemuksia:

Kylmä (kesäinen ulkolämpötila) kaasupurkauspolttimo saavuttaa täyden kirkkauden alle 10 sekunnissa. Lämmin polttimo on kirkas välittömästi virran kytkemisen jälkeen.

Normaalissa kohtaamistilanteessa kaukovalo ei ehdi jäähtyä niin, etteikö se olisi välittömästi kirkas. Riittävä lämpö säilyy polttimossa ainakin 30 sekuntia.

Käytännössä kaasupurkauspolttimon hidas kylmäsyttyminen ei nelivalojärjestelmässä ole haitallinen.

Valojen kirkkaus ja valoteho on ylivoimainen H1-halogeeneihin nähden.

Kaasupurkausvalojen tehontarpeeksi ilmoitetaan 35 W polttimoa kohti (H1 55 W). Käytännössä asian huomaa siten, että valonheittimen lasi kuumenee vähemmän.

Jos ongelmia ei myöhemminkään ilmene ja kestoikä on ilmoitetun kaltainen, ei hankinta kaduta hiukkaakaan.

Tieliikennekäyttöön tai mahdollisen vian sattuessa valot voi hyvin nopeasti ja ilman työkaluja muuttaa normaaleiksi. Vain H1-polttimot tarvitaan. Luonnollisesti ballastien irrottamien, jos tarpeen, vie muutaman hetken ja vaatii sopivat työkalut.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lisäkokemuksia kaasupurkausvaloista.

Hämmästykseni oli suuri, kun ajoin kaasupurkausvaloin pari viikkoa sitten pimeässä ja Suomen oloissa poikkeuksellisen kovassa rankkasateessa.

Kaasupurkausvalojen paremmuus tavallisiin halogeenivaloihin nähden oli rankkasateessa vielä selvempi kuin muutoin.

Nyt takana jo noin 8.000 kilometriä, eikä hämminkejä ole ollut, vaikka olen ajanut kaasupurkausvaloin myös off-road -osuuksien väliset siirtymät. Kaukovalojen päälleunohtuminen saa kylläkin tavallista räväkämmän huomion vastaantulijoilta ;)

SvS

hakusanoja: xenon, ksenon, kaasupurkaus, ajovalot, räväkät autot, kiihkeät pimut
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja jta »

Itelläkin ois nyt suunnitelmissa talven aikana laittaa moottoripyörään nuo kaasupurkausvalot. Alkuperäiset valot kun on sellaiset ettei niillä käytännössä juuri mitään tee. Noilla xenoneillahan on kyllä huomattavasti paremmat valotehot kuin halogeneilla. Eikä ole loppuseltaan edes kalliita nuo muunnossarjat. Jotain 160€ moottoripyörään tuo bi-xenon. Alkuperäinen umpio tulee kalliimmaksi hommata kuin tuo sarja ja valoteho ei varmasti yhtäpaljon nouse tuolla uudella umpiolla kuin xenoneilla.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sdelano v SSSR kirjoitti:hakusanoja: xenon, ksenon, kaasupurkaus, ajovalot, räväkät autot, kiihkeät pimut
hitto tää oli hyvä idea, tärkeisiin viesteihin tulisi laittaa hakusanat, kokeilin hakua "pimut" ja heti löytyi tähän viestiin, hieno idea, helpottaa hakua
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Pallokorva

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Pallokorva »

Jos tätä tyyppikilpien spesialistia lada-jussia meinaisi paikalle houkutella olisiko ABC sopiva hakusana. Se tuntuu olevan varsin tehokas kutsu-huuto kyseiselle suharille. Lahdesjärvi lienee lähes yhtä ponteva.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ABC Lahdesjärvi on kaunis asia, mutta siis ihan vakavasti ot:a jatkaen, tarkoitan että oikea sana oikeaan paikkaan. En haluaisi löytää ABC tai Lahdesjärvi haulla mitään asiaa Larsseenin tuunaamisesta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja AI »

Minkähänlainen järkytys mahtaa olla lähteä ajamaan hehkulampuilla kaasupurkausten jälkeen? Ainakin viime joulukuussa meinasi olla pulassa pimeällä märällä tiellä tuon 1970:n kanssa kun ei mitään nähnyt, siinä kun on hehkulamppu-umpiot. Pelkkien piennarviivojen mukaan piti suunnistaa, niitäkään ei tainnut paljon yli kymmenen metrin näkyä. Halogeeneilla sentään jotain näkee.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Kaasupurkausvalot

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

olis kyllä aika herq samaraan tollaset...

ainoa este / hidaste on hinta :?
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Vastaa Viestiin