Ventiilivälysten tarkastus Samarassa
Ventiilivälysten tarkastus Samarassa
Liityykö ruisku-Samaran ventiilivälyksien tarkastamiseen rakotulkilla jotain ihme-kommervenkkeja, jotka olisi syytä tietää. Olen katsellut kaasari-Samaran ohjekirjasta (Alfamer) miten homma tehdään. Pitäisi kuulemma tarkistaa 30000 välein...
Voitto
Re: Ventiilivälysten tarkastus Samarassa
välysten mittaaminen ei vaadi mitään ihmeellistä
säätöhän sitten on vaihtamalla niitä säätökiekkoja oiken vahvuisiksi
lada pravdassahan oli juuri tästä juttukin kuvien kera
säätöhän sitten on vaihtamalla niitä säätökiekkoja oiken vahvuisiksi
lada pravdassahan oli juuri tästä juttukin kuvien kera
Nokkahihnan puolelta katsottuna
Venttiili täysin auki tarkistettava venttiili
1.................... 8 (nelossylinterin pako)
2.................... 7 (4:s imu)
3.................... 6 (3:s imu)
4.................... 5 (3:s pako)
5.................... 4 (2:s pako)
6.................... 3 (2:s imu)
7.................... 2 (1:s imu)
8.................... 1 (1:s pako)
Säätö kylmään koneeseen,tulpat pois,kun pala on paikoillaan pyöritä konetta siten että varmistuu palan paikallaolosta.Konetta taas ei saa pyörittää silloin kun yksikään pala puuttuu.Koska öljyt poistuvat nokka-akselista työn yhteydessä kannatta voidella nokka tuoreella öljyllä ennen koneen käynnistystä.Imu 0,2mmm,pako 0,3mm.
Venttiili täysin auki tarkistettava venttiili
1.................... 8 (nelossylinterin pako)
2.................... 7 (4:s imu)
3.................... 6 (3:s imu)
4.................... 5 (3:s pako)
5.................... 4 (2:s pako)
6.................... 3 (2:s imu)
7.................... 2 (1:s imu)
8.................... 1 (1:s pako)
Säätö kylmään koneeseen,tulpat pois,kun pala on paikoillaan pyöritä konetta siten että varmistuu palan paikallaolosta.Konetta taas ei saa pyörittää silloin kun yksikään pala puuttuu.Koska öljyt poistuvat nokka-akselista työn yhteydessä kannatta voidella nokka tuoreella öljyllä ennen koneen käynnistystä.Imu 0,2mmm,pako 0,3mm.
Lisää tuuma hylsyjä ruostuneisiin muttereihin:
5/32".......3,969........4mm
15/64".......5,953........6mm
5/16".........7,938........8mm
25/64"........9,922.......10mm
15/32".........11,906.......12mm
25/32".........19,844........20mm
5/32".......3,969........4mm
15/64".......5,953........6mm
5/16".........7,938........8mm
25/64"........9,922.......10mm
15/32".........11,906.......12mm
25/32".........19,844........20mm
Ohjekirjassa sanotaan että pakoventtiileille 0,35mm.Jaska HKI kirjoitti:Imu 0,2mmm,pako 0,3mm.
Voitto
Jos välys on vähänkään yli 0.35 pakoventtiilissä niin venttiili alkaa naputtaa selvästi.
Mielestäni 0.3 on riittävä välys myös ruiskusamaraan,(kaasariautoissa suositellaan muistaakseni 0.3 välystä) silloin on myös välyksellä varaa kasvaa ilman naputuksen vaaraa. Autodatakin ilmoittaa 0.35 välyksen maksimiksi, se ei kyllä erottele eri moottoreita kovin järkevästi.
Se naputus alkaa muuten pänniä pidemmän päälle.
Mielestäni 0.3 on riittävä välys myös ruiskusamaraan,(kaasariautoissa suositellaan muistaakseni 0.3 välystä) silloin on myös välyksellä varaa kasvaa ilman naputuksen vaaraa. Autodatakin ilmoittaa 0.35 välyksen maksimiksi, se ei kyllä erottele eri moottoreita kovin järkevästi.
Se naputus alkaa muuten pänniä pidemmän päälle.
Olen aloittelija näissä moottorihommissa, mutta Alfamerin korjausoppaassa höpistiin jotain että pyörivän nokan ja venttiilin säätöpalan välinen kosketuskohta (johon väliin se rakotulkki työnnetään) ei juurikaan kulu vaan kulumista tapahtuu ennemminkin venttiililautasen (onko tämä oikea nimitys?) ja sylinterinkannen kosketuskohdassa. Tästä voisi äkkipäätään päätellä että se koneen kuluessa se välys enneminkin pienenee kuin kasvaa koska jousi pääsee painamaan täten venttiiliä aina ylemmäs ja ylemmäs. Olenko nyt jotain ymmärtänyt väärin?rotsi4 kirjoitti:silloin on myös välyksellä varaa kasvaa ilman naputuksen vaaraa.
Luulisi että on niin että nokan ja säätöpalan välinen kosketuskohta on paremmassa öljyssä kuin
venttiililautasen ja sylinterinkannen kosketuskohta koska tuo jälkimmäinenhän on moottorin kuumimpia kohtia(?) Ja nokka ja säätöpalahan eivät tarkkaan ottaen kosketa toisiaan vaan siinä on se öljy välissä.
Voitto
- Lada-Jussi
minäkin aloittelijana olen samoilla linjoilla, että venttiili pikkuhiljaa kaivautuu kanteen ja välys pienenee, itellä ei koskaan ole Samarassa ollut liian suuria välyksiä, aina ne vaan pienenee.
Jossain lähteissä on mainittu välyksen olevan 0,35 +/-0,05 jossain taas luki +/-0,005 kumpi sitten väärin, jälkimmäisellä tarkkuudella ei säätökiekkoja edes saa, eikä pysty mittaamaankaan niin tarkkaan.
Mun kokemusten mukaan Samaran kone nakuttelee aina, en tiedä tuleeko se venttiilikoneistosta vai mistä, mutta hiljaista Samaran konetta en ole koskaan nähnyt.
Jossain lähteissä on mainittu välyksen olevan 0,35 +/-0,05 jossain taas luki +/-0,005 kumpi sitten väärin, jälkimmäisellä tarkkuudella ei säätökiekkoja edes saa, eikä pysty mittaamaankaan niin tarkkaan.
Mun kokemusten mukaan Samaran kone nakuttelee aina, en tiedä tuleeko se venttiilikoneistosta vai mistä, mutta hiljaista Samaran konetta en ole koskaan nähnyt.

Joo aivan vastaavat kokemukset välysten pienenemisestä kuin Jussilla. Ei ole tosin tullut säädettyä kuin kerran tosta Samarasta välykset 100tkm:n aikana. Itsellä se säätäminen oli lähinnä säätöpalojen hiontaa tahkolla kun en viitsinyt lähteä niitä metsästämään liikkeistä. Siinä hiottaessa tuli samalla huomattua, että kovaa ainetta ne säätöpalat on. 
Samaran kone nakuttaa.. en minä vaan ole huomannut. Sehän käy kun kello aina.

Samaran kone nakuttaa.. en minä vaan ole huomannut. Sehän käy kun kello aina.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Minulla käy kuin vanhanaikainen seinäkello.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Omassani ainakin oli pakoventtiilin välys muuttunut 0.37->0.4 mittauksien välillä, välys oli tosin ollut liian suuri. Ja käytetyt palat ovat myös ohentuneet, sen huomaa kun säätöä tarkistaa.
Kyllähän nokka-akseli kuluu väkisinkin, mutta ilmeisesti kulumat kompensoivat toisiaan ideaalitapauksissa.
Kyllähän monet samarat tehtaalta tullessaan käy hiljaa, ainakaan ompelukonemaista venttiilikoneiston rakutusta ei kuulu. Minulla kipupiste on siinä kun alkaa naputus kuulua sisälle pienillä radion voimakkuuksilla.
Kyllähän nokka-akseli kuluu väkisinkin, mutta ilmeisesti kulumat kompensoivat toisiaan ideaalitapauksissa.
Kyllähän monet samarat tehtaalta tullessaan käy hiljaa, ainakaan ompelukonemaista venttiilikoneiston rakutusta ei kuulu. Minulla kipupiste on siinä kun alkaa naputus kuulua sisälle pienillä radion voimakkuuksilla.