Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Ostin toisen Nivan, vm-04. Tämä on tsekkiläisen diplomaatin Niva, josta oli kerhonkin sivulla myynti-ilmoitus. Auto nykii jonkinverran tasakaasulla alle 60 nopeuksilla, joten vein deltaan ruiskun tarkistukseen. Varoitusvalo ei palanut, mutta muistista löytyi vikailmoitukset toiselle happitunnistimelle (uudessa Nivassa on 2, toinen ennen ja toinen jälkeen katalysaattorin) sekä kuoppaisen tien tunnistimelle. Mikä se on? Nimi tietysti kertoo jo jotain, mutta miten se ruiskua ohjaa? Mitenkähän moinen pieni motikka aistii tien kuoppia?
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Kuoppaisen tien tunnistin on kattoverhoilun sisäpuolelle kuljettajan pään kohdalle asennettava mikrokytkin, joka toimii siinä vaiheessa kun kuskin kupoli tärähtää kattoon.
No vakavasti puhuen eipä ole mitään hajua...kuulostaa lähinnä aprillipäivänä varaosaliikkeestä kysyttävältä osalta.
No vakavasti puhuen eipä ole mitään hajua...kuulostaa lähinnä aprillipäivänä varaosaliikkeestä kysyttävältä osalta.
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Epäilen että anturi on joku pietsosähköinen tunnistin moottorin ruiskun yhteydessä.Anturin antama tieto muuttaa moottorin asetusarvoja polttoaineen vaahdottuessa pa-tankissa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
enpäs tiedä missä nivassa on, mutta 110:ssä ja samarassa on nähtävästi sama palikka (varaosanumero alkaa 2123:lla eli kuten Chevy Niva), joka on sijoitettu todella näkyvästi konetilaan, edestä katsottuna moottoritilan oikeaan reunaan.

Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Sinänsä erikoista jos Nivaan on laitettu bensan vaahtoutumiseen reagoiva anturi, Nivaa jos mitä tankatessa bensa kuohuaa. Tähän ruiskunivaan tosin on laitettu jonkinlainen venttiili polttoainepistoolin suuttimelle, mutta kyllä bensa siitä huolimatta pakkaa vaahtoamaan tankatessa yli. Ja ajaessa loiske on melkoinen.
En nyt saanut ladattua kuvaa anturista, mutta se sijaitsee Nivassa tuulilasin pyyhkijöiden jalustassa, siis edestä katsottuna vasemmalla puolella konetilaa. Näyttäessään anturin sijainnin deltan korjaaja nappasi vekottimesta tarran irti jossa oli tosiaan koodi 2123-1413130-03 ja jotain venäjänkielistä tekstiä. Kävin vielä deltan varaosapuolella kyselemässä numeroa ja toinen kaveri katsoi koneelta ihan eri koodin, joka oli 21120141303001. Koetin katsella netistä venäläisiltä ladojen osasivuilta osaa, mutten löytänyt kyseistä palikkaa mistään.
Kerhon ladainfosta löysin vikakooditkin P0137="happitunnistin 2, alhainen jännite" ja P1606="epätasaisen tien tunnistin, toimintahäiriö". Kiitos vaan hänelle, joka koodit on sivuille pannut. Ruiskuvehkeistä tietämättömänä kysyisin, onko mahdollista, että anturit ovat noiden koodien perusteella sökönä, vai onko todennäköisemmin kyse tilapäisistä häiriöistä, joista anturit ovat tehneet ilmoituksen? Eli onko järkeä lähteä vaihtamaan antureita, Niva kun nytkyttelee hieman edelleen?
En nyt saanut ladattua kuvaa anturista, mutta se sijaitsee Nivassa tuulilasin pyyhkijöiden jalustassa, siis edestä katsottuna vasemmalla puolella konetilaa. Näyttäessään anturin sijainnin deltan korjaaja nappasi vekottimesta tarran irti jossa oli tosiaan koodi 2123-1413130-03 ja jotain venäjänkielistä tekstiä. Kävin vielä deltan varaosapuolella kyselemässä numeroa ja toinen kaveri katsoi koneelta ihan eri koodin, joka oli 21120141303001. Koetin katsella netistä venäläisiltä ladojen osasivuilta osaa, mutten löytänyt kyseistä palikkaa mistään.
Kerhon ladainfosta löysin vikakooditkin P0137="happitunnistin 2, alhainen jännite" ja P1606="epätasaisen tien tunnistin, toimintahäiriö". Kiitos vaan hänelle, joka koodit on sivuille pannut. Ruiskuvehkeistä tietämättömänä kysyisin, onko mahdollista, että anturit ovat noiden koodien perusteella sökönä, vai onko todennäköisemmin kyse tilapäisistä häiriöistä, joista anturit ovat tehneet ilmoituksen? Eli onko järkeä lähteä vaihtamaan antureita, Niva kun nytkyttelee hieman edelleen?
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Noiden ja kaikkien muidenkin anturivikojen aiheuttajana voi olla huono kontakti joissakin pistokkeissa. Eli tarkistus ja puhdistus ensi hoitona.sepkar kirjoitti:Ruiskuvehkeistä tietämättömänä kysyisin, onko mahdollista, että anturit ovat noiden koodien perusteella sökönä, vai onko todennäköisemmin kyse tilapäisistä häiriöistä, joista anturit ovat tehneet ilmoituksen? Eli onko järkeä lähteä vaihtamaan antureita, Niva kun nytkyttelee hieman edelleen?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
toi bosch järjestelmä vilkuttelee vikavaloa ja antaa koodia pienistäkin toimintahäiriöistä, jotka tosiaan voi johtua huonosta kontaktista tms, ikävä juttu kun ne sitten näkyy obd-testissä katsastuksessakin. Eilen kävin juuri katsomassa yhtä 110:ä jossa kokoajan herjasi sytytyskatkosta 4. sylinterissä, joka nollauksen jälkeen minuutin käynnin jälkeen tuli sama ja korvakuulolta käynti oli ihan normaali, autolla vian 25tkm ajettu ja tulpan johdin näytti melkein uudelta, tiedä noista sitten, välillä herjaa muitakin antureita, mutta vikakoodin nollaus ja vika ei välttämättä toistu moneen vuoteen.
21120141303001 eli venäläisittäin 2112-1413030-01 on jokin ihmeen bensapaineen tunnistin jota on käytetty Lada 110:n kanadan vientimalleissa jotka täyttää US-98 päästönormit
Euro-3 malli ei tuota osaa tunnista, ei ainakaan kataloogin mukaan, tosin Nivasta ei tietoa. Toi voi tosissaan olla tuo vaahtoutumistunnistin, koska on varaosakuvastossa tankin kuvan yhteydessä, joku kielitaitoinen varmaan kääntää osan nimen датчик относительного давления tarkemmin ajateltuna se voi olla tankkauksen paineen tunnistin? mut ei siitä ja epätasaisentien tunnistimesta voi puhua samassa asiayhteydessä
2123-1413130 on 110:ssä käytetty epätasaisentien tunnistin (euro-3 mallit) versio -03 lienee vain erivalmistajan tms
21120141303001 eli venäläisittäin 2112-1413030-01 on jokin ihmeen bensapaineen tunnistin jota on käytetty Lada 110:n kanadan vientimalleissa jotka täyttää US-98 päästönormit

2123-1413130 on 110:ssä käytetty epätasaisentien tunnistin (euro-3 mallit) versio -03 lienee vain erivalmistajan tms

Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Tässä meikäläisen tulkinta tuosta tunnistimesta:
Moottorinohjaukseen kuuluu varmaankin nakutustunnistin eli piezosähköinen "mikrofoni", joka tunnistaa nakutuksen aiheuttamat värähtelyt ja myöhentää sytytystä jos nakutusta esiintyy. Kuoppaisella tiellä nakutustunnistin havaitsee myös tien aiheuttamia värähtelyjä ja lähettää tarpeettomia signaaleja moottorinohjaukselle. Epätasaisen tien tunnistimen avulla todellisesta nakutuksesta aiheutuvat signaalit saadaan erotettua tien aiheuttamista häiriösignaaleista. En kyllä tiedä miten tuo epätasaisen tien tunnistin toimii.
Moottorinohjaukseen kuuluu varmaankin nakutustunnistin eli piezosähköinen "mikrofoni", joka tunnistaa nakutuksen aiheuttamat värähtelyt ja myöhentää sytytystä jos nakutusta esiintyy. Kuoppaisella tiellä nakutustunnistin havaitsee myös tien aiheuttamia värähtelyjä ja lähettää tarpeettomia signaaleja moottorinohjaukselle. Epätasaisen tien tunnistimen avulla todellisesta nakutuksesta aiheutuvat signaalit saadaan erotettua tien aiheuttamista häiriösignaaleista. En kyllä tiedä miten tuo epätasaisen tien tunnistin toimii.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Terve!
Kuoppaisen tien tunnistin /engl. rough road sensor, ven. Датчик неровной дороги/ on tyypillisesti kahdesta kondensaattorista ym. koostuva kapasitiivinen anturi, joka antaa lineaarisesti kiihtyvyyden mukana muuttuvan jännitteen. Lisää asiasta esimerkiksi http://www.sensorland.com/HowPage018.html
Kiihtyvyysanturia voidaan käyttää esimerkiksi:
- "älyjousituksen" säätöön
- lukkiutumattomien jarrujen ohjaukseen
- luistonestojärjestelmän ohjaukseen
Ladan tapauksessa kyse on käytännössä siitä, että epätasaisen tien anturi poistaa moottorin käyntihäiriöiden vikakoodien aktivoitumisen, kun ajataan esimerkiksi "nimismiehenkiharassa".
Moottorinohjaus- ja valvontajärjestelmä nimittäin haistelee käynnin tasaisuutta (kampiakselin hetkellisen kulmanopeuden muutosta) kampiakselin hammaskehän vierellä olevan induktiivisen anturin avulla.
Jos moottori käy epätasaisesti, saa järjestelmä nokka-akselin asentotunnistimen avulla lisäksi tiedon, mistä sylinteristä on kyse ja vikailmoitus voi olla esimerkiksi "sytytyskatkoja sylinterissä 1".
Koska ajo nimismiehenkiharassa aiheuttaa moottorin epätasaisen käynnin, poistetaan em. valvontatoiminto tilapäisesti käytöstä epätasaisen tien anturin avulla.
Moottorin mahdollisen nakutuksen kanssa ei epätasaisen tien anturilla ole tietojeni mukaan tekemistä.
Anturin kiinnityksen löystyminen saattaa aiheuttaa vikailmoituksen.
110-sarjan anturi on moottoritilassa kuljettajan puolella joustintukikotelossa. Kuvassa nro 1. Numero 2 on tuulilasin pesunestesäiliö

SvS
Kuoppaisen tien tunnistin /engl. rough road sensor, ven. Датчик неровной дороги/ on tyypillisesti kahdesta kondensaattorista ym. koostuva kapasitiivinen anturi, joka antaa lineaarisesti kiihtyvyyden mukana muuttuvan jännitteen. Lisää asiasta esimerkiksi http://www.sensorland.com/HowPage018.html
Kiihtyvyysanturia voidaan käyttää esimerkiksi:
- "älyjousituksen" säätöön
- lukkiutumattomien jarrujen ohjaukseen
- luistonestojärjestelmän ohjaukseen
Ladan tapauksessa kyse on käytännössä siitä, että epätasaisen tien anturi poistaa moottorin käyntihäiriöiden vikakoodien aktivoitumisen, kun ajataan esimerkiksi "nimismiehenkiharassa".
Moottorinohjaus- ja valvontajärjestelmä nimittäin haistelee käynnin tasaisuutta (kampiakselin hetkellisen kulmanopeuden muutosta) kampiakselin hammaskehän vierellä olevan induktiivisen anturin avulla.
Jos moottori käy epätasaisesti, saa järjestelmä nokka-akselin asentotunnistimen avulla lisäksi tiedon, mistä sylinteristä on kyse ja vikailmoitus voi olla esimerkiksi "sytytyskatkoja sylinterissä 1".
Koska ajo nimismiehenkiharassa aiheuttaa moottorin epätasaisen käynnin, poistetaan em. valvontatoiminto tilapäisesti käytöstä epätasaisen tien anturin avulla.
Moottorin mahdollisen nakutuksen kanssa ei epätasaisen tien anturilla ole tietojeni mukaan tekemistä.
Anturin kiinnityksen löystyminen saattaa aiheuttaa vikailmoituksen.
110-sarjan anturi on moottoritilassa kuljettajan puolella joustintukikotelossa. Kuvassa nro 1. Numero 2 on tuulilasin pesunestesäiliö

SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Olipas tyhjentävä vastaus ja selkeä sellainen!
Nyt tiedetään mikä on anturin tarkoitus.
Nyt tiedetään mikä on anturin tarkoitus.

Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
....on minäkin tuota mötikkää ihmetellyt ja luullut sitä joksikin mittapisteeksi 

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Siis kolmiomittauspisteeksi? No niin minäkinJaska HKI kirjoitti:....on minäkin tuota mötikkää ihmetellyt ja luullut sitä joksikin mittapisteeksi




Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Kolmiomittaus mittaa lähinnä sopivaa kosteutta kolmiossa ja antaa merkin suoritusobjektille, jonka laitteisto erektioi positiivisen kosteuden ollessa sopivaa kolmiomittauslaitteiston tuuppausosassa. Tämän johdosta tapahtuu voimakas purkaus joskus liiankin lyhyellä aikaviiveellä. Tällöin saattaa teko-objektin alapään suojuksena olevan nimettömän koneiston liikkumisvälineiden ympärillä olevat purituskumit sotkeentua. Tällöin puhdistuksen voi tehdä pumpulipuikoilla ja yrittää tilapäisasennusta uudelleen, jos ei paniikinomaista poistumista ole vielä tapahtunut.
Jyrki-boy
Jyrki-boy
Re: Niva, kuoppaisen tien tunnistin
Tervehdykset toivottelen.
110 vm.03 syttyili ja sammuili vikavalo milloin sattui, ei oireita toiminnassa. Kun tänäpäivänä heiluttelin johtoliitosta kuoppa-anturissa niin vikavalo sammui. On hupaisa seurata milloin syttyy uudestaan ja auttaako seuraavan kerran johtojumppa.
110 vm.03 syttyili ja sammuili vikavalo milloin sattui, ei oireita toiminnassa. Kun tänäpäivänä heiluttelin johtoliitosta kuoppa-anturissa niin vikavalo sammui. On hupaisa seurata milloin syttyy uudestaan ja auttaako seuraavan kerran johtojumppa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
