uusi omistaja

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
karza^^

uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja karza^^ »

elikkäs kyse olis vm.1990 1200s ladasta..
mitä mahtaa tarkoittaa " varoitus" "front brake pad wear indicator"
alkoi tuossa yksi päivä kojelaudalla vilkkumaan punainen valo joka muistuttaa joksenkin (!) <---
olisi kiva tietää mistä mahtaa olla kyse.. :?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jarrunesteet vähissä, mut toi "brake pad"-juttu kuullostaa oudolta.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Front brake pad (etujarrupala) wear (kantaa, pitää päällään, raahata, laahata) indicator (osoitin, ilmaisin, jokin mikä ilmoittaa) = Jarru kokoajan päällä tai jarru kulunut niin, että se osuu ilmaisimeen? Tällaisia arvauksia. Eivät nuo ihan tuulesta temmattuja ole, mutta en tosiaankaan ole jarrupuolen ammattilainen.

Kommentoikaa. :oops: :oops: :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Front brake pad wear indicator on yhtä kuin etujarrupalojen kulumisen ilmaisin.

Hieman epäilen, olisiko m/1990 1200 S:ssä sellaista, mutta jos on, niin vehe voi olla tällainen:

Etujarrupalojen kitkapinnassa on johdinlenkki. Kun kitkapinta kuluu, johdinlenkki paljastuu ja ottaa kiinni jarrulevyyn => valo syttyy. Kun kitkapinta kuluu enemmän => johdinlenkki kuluu katki => valo vilkkuu.

Todennäköisempää on, että kyse on jarrunestesäiliön kohoanturista, joka nestepinnan laskiessa sytyttää valon. Nestepintahan laskee joko nestevuodon takia tai sitten jarrupalojen ja -kenkien kuluessa, kun työsylintereihin mahtuu enemmän jarrunestettä.

Ensilääke asiaan on lisätä jarrunestettä ja tarkistaa järjestelmä vuodon varalta. Jos vuotoja ei ole, nestettä kannattaa lisätä vain vähän (jotta neste ei pursu yli, kun asennetaan uudet jarrupalat tai -kengät).

Seuraavaksi on syytä tarkastaa jarrupalojen ja -kenkien kuluma. Jos kitkapinta vähissä => uutta osaa peliin. Tietysti myös jarrulevyjen, -rumpujen, -letkujen ja -putkien kunto kannattaa tarkistaa, kun osat syynissä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
karza^^

Re: uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja karza^^ »

tosiaan tuohon äskeiseen vinkumiseen liittyen niin kyllä sieltä aika mielenkiintoista meteliä/vinkunaa kuuluu.. mahtaisiko kyse siis olla siitä..? no tarvitsee ottaa selville.. kiitoksia vinkeistä :D
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä tietää, vaikkei meikällä tuollaisia valoja olekkaan. Melko oikeaan osui tuo minun VilliSuomennoksenikin. Ja eikun jarruja rassaamaan! :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin