110 puhaltaa vain kuumaa, miksi?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Samarama

110 puhaltaa vain kuumaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Päivää.

Ongelmanani on siis se, että 110 alkaa käydä tukalaksi paikaksi. Puhallin lakkasi puhaltamasta muuta kuin kuumaa ilmaa muutama päivä sitten.

Mikähän voisi olla syy? Kattoanturi (yksi 110-omistaja veikkasi esim. sitä)?

Lämpötilan säätö ei siis vaikuta millään tavalla, aiemmin puhaltimen ääni muuttui lämpötilää säädettäessä ja puhallusilman viiletessä/lämmetessä. Sitä ei enää tapahdu.

Kattoanturia on käytetty irti. Ei vaikutusta, eikä ymmärrystä toimiiko vai ei.

Auto on siis 110 HB 8V vm. 2004

Kiitos etukäteen.
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 puhaltaa vain kuumaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja pressa »

omaan satakymppiin vaihdoin tuon keksikonsolissa olevan säädin yksikön ja alkoi toimimaan
omassani vika ilmeni kun auto lämpenin ja kylmänä toimi normaalisti
kokeile aamun kylmyydessä kääntää säädintä kylmälle ja jos äänestä kuulet että ilmaläppä kääntyy niin voit irrottaa sen leveän moninapa liittimen säätimestä
tällöin ilmaläppä jää siihenasentoon missä se on (kylmälle) ja puhaltimen säätö toimii normaalisti

toki voihan ilmaläpän säätötanko olla poikki eli se kannattaisi ensin tarkistaa (vaatii hieman purkamista)
Samarama

Re: 110 puhaltaa vain kuumaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja Samarama »

pressa kirjoitti:omaan satakymppiin vaihdoin tuon keksikonsolissa olevan säädin yksikön ja alkoi toimimaan
omassani vika ilmeni kun auto lämpenin ja kylmänä toimi normaalisti
kokeile aamun kylmyydessä kääntää säädintä kylmälle ja jos äänestä kuulet että ilmaläppä kääntyy niin voit irrottaa sen leveän moninapa liittimen säätimestä
tällöin ilmaläppä jää siihenasentoon missä se on (kylmälle) ja puhaltimen säätö toimii normaalisti

toki voihan ilmaläpän säätötanko olla poikki eli se kannattaisi ensin tarkistaa (vaatii hieman purkamista)
Kiitos vinkeistä.
Olen kokeillut mahdollisimman monissa oloissa parina viime päivinä käynnistää auton ja säädellä lämpötilaa ja puhallinta, mutta ääni pysyy samana koko ajan.

Kattoanturi ei ainakaan ole "kuollut": kun puhallin on nolla-asennossa ja pistää virrat päälle ja säätelee lämpötilaa, niin kuulee anturin pienen surinan/hurinan. Tämä tosi pieni ääni kuuluu kaikissa lämpötila-asennoissa, paitsi ääripäissä.

Saapa nähdä riittääkö meikäläisen taito purkamiseen..

Ihme, kun tämä ongelma on syntynyt viime viikonlopun aikana, jolloin autolla ei ajettu. Sitten kun maanantaina ajo taas alkoi, niin tämä kuuman ilman puhallus alkoi, vaikka lämpötilaa ei ole edes säädetty kuumalle päiväkausiin. Jotenkin itsestä tuntuisi loogisemmalta, että puhallusilman lämpötila olisi sitä luokkaa, mihin se on viimeiseksi säädetty kaiken toimiessa.
Vastaa Viestiin