Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus:TOIMII!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No niin. Nyt ostamaan suihkutusyksikön alempaa tiivistettä. Ei ihme että vuosi. Paineensäätimen kalvo oli asetettu väärin päin. Tarkastettiin vielä kaasyläppäosarungon ja suihkutusosarungon välinen tiiviste. Oikein oli. Myös alipaineletkumoduli oli löysällä. Luottavaisena kasaan taas lelut tänään. Eiköhän sitä päästä testaamaan. Voihan sieltä vielä jotain julmettuja jumeja löytyä, mutta toivottavasti ei. Painesäätimen kansikin vaihdettiin toisin päin. Vieläkään ei ole selvinnyt se, kumminpäin se on oikein. Vaikka mitäpä ongelmaa siinä on. Katsoo toisesta toimivasta ruutasta sen. Kansi on niin hyvin esillä, ettei tarvitse kuin irrottaa ilmanputsari.

Ja ostoksille TEINIllä :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ruiskujärjestelmä on nyt tiivis. Minkäänlaisia vuotoja ei ole. Koko paketti läpäisee hyvin polttoainetta. Kaikki näyttäsi olevan kunnossa. Mutta...

Peli käynnistyy herkästi. Herkemmin kuin koskaan. Se vaan ei pysy käynnissä. Moottori sammuu heti hörähdettyään käyntiin. Olisiko tyhjäkäynti voinut hävitä operaation aikana? Vikakoodeja ei edelleenkään järjestelmä anna. Kaikkien johtojen ja antureiden pitäisi olla kiinni. Moottorin maadoitus on kunnossa. Akku on ladattu ja kengät ovat kunnolla kiinni. Polttoainepumppu toimii normaalisti.

Mitähän ihmettä siellä voisi olla? Jotenkin se ei tunnista että se on jo käynnissä. Se toisaan vain hörähtää helposti käymään.

Ensimmäisillä kerroilla startti pyöritti vähän ja juuttui, aivan kuin virtaa ei olisi tullut. Kiristin kengät ja tarkastin ruiskuohjaimen kontaktin. Sahasin ja lähti vaivoin käyntiin. Kävi harvakseltaan ja sammui. Puolalta 3pytylle tuleva johto oli hieman irti. Sitten alkoi hörähtely. Täytyy lukea ruuttaohjekirjaa ja etsiä mahdollista pukkia.

Kyllä se vielä tästä. Mielenkiinto senkuin lisääntyy. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Enpä löytänyt mistään selvitystä siitä, miten tyhjäkäyntiä voisi säätää. Moottorihan siellä on, mutta en uskalla sitä avata, koska sen takaisinlaitto vaatii erikoistyökalun J 39763. Mikähän moinen työkalu voisi olla? Onko kellään hajua tai kirjallisuutta, josta voisi tiedon pongata?

Kaikki kiinnityksethän ruiskukokonaisuudessa ovat torxseja. Painesäätimen kannessa on pieni torxruuvi, jossa on tappi keskellä. Muistelen jonkun puhuneen paineensäätimestä tai siis ruuvista jolla painetta voidaan säätää. Vai oliko se virtauksen säädin eli määräsäädin? Olisikohan sen kokeilusta apua.

Olen nyt vähän jumissa tuon homman kanssa. Toivoisin teiltä ideoita siitä, miten tästä voisi jatkaa. Heitelkää vaikka mitä ehdotuksia. Ratkaisun siemen voi löytyä vaikka mistä. :oops:
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 18.8.2007 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä kai se auta muuta kuin vaihtaa polttoaineruiskuyksikkö NEITIstä ja katsoa onko vika siinä. Niinhän sitä vikaa voi paikallistaa. Jospa ne suuttimet ovat kärsineet. Tietenkin voisi ehkä yrittää ajaa sitä ruiskupuhdistusainetta jotenkin sieltä läpi. Mutta kokeillaan ensin ruiskuyksikön vaihtoa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tiineistä ja Teineistä ei ole hajua, mutta jos siinä kerran ruisku on, niin tarkista nyt aluksi vaikka kaasuläpän asentotunnistin ja joutokäyntiventtiili/moottori.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vikakoodeja ei ainakaan mikään anna.

Vaihdoin toimivan polttoainesuihkutusyksikön siihen puhdistettuun systeemiin. Heti toimi. Ja toimi hyvin.

Siis vika paikallistui polttoaineensuihkutusyksikköön. Sen vastus on kunnossa. 2ohmia mitattiin 24astetta celsiusta.

Ei auttanut muu kuin ostaa puhdistusainetta. En ostanut sitä kallista, joka polttoaineeseen sotketaan, vaan samankaltaista halpaa. Sinnepä ruuttayksikkö sitten meni killistelemään taas joksikin aikaa. Siellä sisällä sitä kökköä on. Saattaapi olla, ettei lähde enää pois. Kokeilen kuitenkin.

Sitten jos ei lähde, niin räjäytän sen yksikön ja tutkin sisukset. Onko sitä mahdollita purkaa niin, että sen voi vielä kasata. Team LADA was HERE -sivustoilla olleet räjäytyskuvat tai paremminkin poikkileikkauskuvat ja ohjeet eivät moiseen antaneet vastausta. Oletteko kukaan purkanut polttoaineensuihkutusyksikköä? Halkileikkauskuva siellä ohjeissa on, muttei mitään tietoa siitä, miten se avattaisiin.

Olenko minä tässä ruuttahommassa pioneeri, vai eivätkö konkarit jaksa viisauksiaan jaella? Olisihan se mairittelevaa olla jonkinlainen tienraivaaja tai idiootti, joka ei tajua, että vähemmällä pääsee ostamalla uuden osan.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 18.8.2007 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tässä taas annettuani ajatuksen vaeltaa huomasin erään asian. Kun suihkutusventtiilin pitimen avaa, roskaruiskusta tirahtaa suihkaus yläilmoille. Painettahan siellä kuuluu ollakin. Kun toimivan suihkutusventtiilin irroittaa, paineen huomaa myös, mutta mitään ruiskausta tiivisteiden välistä ei tule, vaan polttoaine pelkästään pursuaa ulos.

Siis toimenpiden täytyy olla seuraavanlainen. Liottuaan aikansa ruiskunpuhdistusaineessa suihkutusventtiilin läpi täytyy painaa paineilmaa väärinpäin. Tätä en ole vielä tehnyt. Puhaltelin ilmaan venttiiliin höyrysuodattimen ja verkkosuodattimen ollessa paikallaan ja niiden läpi. Roskat siis liikkuivat ehkä haitalliseen suuntaan kohti suuttimen kärkeä. Päinvastoinhan niiden pitäisi liikkua, koska siten ne on mahdollista saada ulos venttiilistä.

Viimeisenä keinona voisi olla suihkutusventtiilin kytkeminen virtapiiriin, virrat päälle ja puhaltaminen paineilmalla suuttinen kärjestä. Tällöin venttiili saattaisi olla auki ja karsta saattaisi liikkua parenmmin ulos venttiilin kärkiosasta polttoaineen sisäänmenoaukkoja kohti.

Siinäpä taas pähkäilyä. Joku voisi sanoa, että osta hyvä poika uusi suihkutusventtiili äläkä säädä sen vanhan romun kanssa. No olenhan minä niitä ostatelut, mutta kun pitäisi ostaa samalla kaikkea muuta, niin eipä ole kauppoja syntynyt. Tarvetta uudelle käytetyllehän minulla ei oikeasti ole. Tuossahan noita on tarjolla kaksi ehjää. Niin paljon olen näplännyt niitten kanssa, että vaihtamiseen ei mene kuin 5min.

Joku hemmetin RemonttiPörriäinen minuun on iskenyt. Enhän minä ole oikeastaan edes ajanut noilla vehkeillä Manson jälkeen. Näpertänyt vaan. Saisipa tuon nyt toimimaan, niin pääsisi muihin harrastuksiin. Täytyy varmaan päräyttää Joensuuhun karkuun noita Suomalais-Ugrilaisia piharemontteja. Ensiviikolla karkaan. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voisikohan ruutan suihkutusventtiiliä käyttää suoraan 12v jännitteellä? Silloinhan sen saisi pysyvästi auki ja paineilmapuhalluksella voisi olla enemmän teho, koska venttiili olisi koko ajan auki.

Joutokännin sähkömoottorin ohjeessa on, ettei sitä saa käytää suoralla 12v jännitteellä. Suihkutusventtiilin kohdalla ei ole mitään mainintaa tuosta.

En oikeastaan odota mitään vastauksia, koska tuntuu siltä, ettei kukaan tietojaan jaa tai sitten kellään ei niitä ole. Tämä koko tarina on vain tulevia sukupolvia varten. Samalla se tukee remonttisuunnitteluani ja pähkäilyäni. Toivon tästä olevan hyötyä ja huvia muillekin. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tänään on sitten se päivä kun yritetään taas ruuttaa retuuttaa toimimaan. Mitenhän jätkän käy?

Kyllä sinne vaan lasipurkinpohjalle liuotinpenssan sekaan on mustaa pienenpientä roskaa ilmestynyt. Jotain geelimäistä kamaakin pohjalla on pieni lämpäre. Jospa se siitä. Ainakaan suihkutusventtiilin muovinen runko ei pitäis olla liuennut, koska se tatittaa liuottimen pinnan yläpuolella.

Kyllä minulla sellainen kutina on, että se nappula kuntoon saadaan. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulipas mieleen. Mitä solenoidi tekee noin yleisesti? Miten se toimii? Sähköleluhan se on? Mitä selenoidi tekee yksipisteruiskutusventtiilissä? Säätääkö se painetta venttiilissä (ei varmaan) vai polttoaineen virtausta? Kertokaahan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Solenoidi on siis sähkömangneettiin perustuva laite, jossa sähköenergia muutetaan mekaaniseksi liike-energiaksi. Suihkutusventtiilin solenoidi siis avaa ja sulkee polttoainekanavia suihkutusventtiilissä, eli säätää polttoaineen virtausta venttiilin kautta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus:TOIMII!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laittelin lelut kiinni TIINEeseen. Siis akku puhdistetulle ja maalatulle jalustalle, kiinni kengät, ruiskutusventtiiliin tarkasti höyrysuodin ja verkkosuodin, ylempi tiiviste ja alatiiviste. Kiinnityspala ja torx momenttiin. Solenoidin johto kiinni. Ilmanputsari valeeseen ja....

Pyörähtää muutamankerran ja kehrää kuin SyliKissa! Silviistee sit saa jotaa aikaa ku o aikaa. Vai ei kannattanut remontoida.

Ruisku siis on hallussa. Mitähän seuraavaksi? No kytkin vuotaa nesteet ulos, sisusta vaiheessa ja vaihdekeppi on irti. Talvirenkaat alla. Kaikee pientä.

Talvirenkaiden vaihto, vaihdekeppi kiinni ja kokeilemaan nykiikö 4vaihde ja 4000r/min.

Murhameno ja remonttimiehen viilis :roll: :roll: :mrgreen: :roll: :roll:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus:TOIMII!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja vai ei putsattu ruutta liikahda. Kyllä liikahtaa eikä nyittele, kakistele, käkistele eikä nypyttele. Sitäpä on putsattava nuo kaikki muutkin. Hommahan on helppoa kuin heinänteko.

TIINE tosiaan kiitti kiilloitetusta ruutasta. Paikallaan kun käytti lämpöiseksi niin poltti "kurkkaa Moottoriin" -valoa. Koodit 14 ja 15 eli jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen singnaalijännite liian matala ja korkea. Ajossa hävisi. Ei polttele valoa enään. Minun puolesta vaikka kuinka polttelee tuollaisia vikakoodeja. Ei tunnu missään. Eipä niitä kyllä sitten enää tullutkaan kun oli ajettu ja vaikka pysähdyttiin kauemmaksi aikaa niin eipä niitä enää tule.

PiruVie! Melkoista hyvä viilis. Rassautuminen ja värkkäytyminen palkitsee. ¤¤¤¤¤¤¤ :oops: ¤¤¤¤¤¤
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ruisku-kaasariyhdistelmän tarkastaminen ja puhdistus:TOIMII!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin lopullisena liuottimena käytin kaasutin- ja venttiilipuhdistajaa nimeltään LIQUI MOLY. Jotain Saksalaista liuotinbensiiniä. 300ml maksoi 3,75e. Forte olisi ollut kai 400ml 35e ja vähän päälle. Toisaalta sen Forten olisi sitten voinut ajaa läpi kahdesta autosta. Purkki laitetaan 70litran tankkiin. Kaksi ruuttaLadaa tuolla olisi puhdistanut. Onpahan nyt irtoliuotinta osien pesuun.

Tehtaalta voisin tilata kovia liuottimia. Sieltähän sain happoakin. Niistä ei vain tiedä liuottavatko ne samalla muovia ja kumiakin. Ainakin GENGLENE -rasvaliuotinta meillä ennen käytettiin. Sitä saa tehtaalta kun liruttaa.

No tämä onnistunut remontti oli tässä. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin