Nokkaakselin asennon anturi.
Re: Nokkaakselin asennon anturi.
Omassa viestissäni oli siis kyse tuosta nokka-akselin tunnistimesta, joka nuuskii nähtävästi oikeita sytytysaikoja yhdessä kampiakselin asennontunnistimen kanssa. Kaasuläpän asennontunnistin on helppo vaihtaa itse. Ei muuta kuin pari ruuvia ja johtojen liitin irti ja uusi entisen paikalle (Näin ainakin 16V 110:ssa). Aikaa toimenpiteeseen menee varmaan noin 5min ja aika vaikeaa sitä on väärin asentaa.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Nokkaakselin asennon anturi.
Terve!
Nokka-akselin asentotunnistin antaa moottorin ohjausyksikölle tiedon siitä, mikä tahti kussakin sylinterissä on menossa.
Pelkkä kampiakselin asemahan ei kerro sitä, onko jossakin sylinterissä menossa esimerkiksi poisto- vaiko puristustahti tai onko männän ollessa yläkuolokohdassa kyse sytytys- vaiko kaasunvaihto-YKK:sta.
Tietoa voidaan käyttää ainakin seuraaviin asioihin:
1) bensiiniruiskutuksen ajoittaminen sylinterikohtaisesti (ilman nokka-akselin asentotunnistusta 1. ja 4. ruiskutussuutin ja toisaalta 2. ja 3. ruiskutussuutin toimivat yhtäaikaisesti, mikä johtaa optimia suurempaa kulutukseen ja päästöihin)
2) sytytyskatkojen tms. ilmetessä saadaan tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi kunnolla (helpottaa vikojen löytämistä sekä mahdollistaa bensiinin syötön katkaisemisen sylinterikohtaisesti vikatapauksessa, katalysaattorihan voi vahingoittua palamattomasta bensiinistä)
3) nakutustapauksessa saadaan tieto siitä, mikä sylinteri nakuttaa, jolloin sytytysennakkoa voidaan pienentää vain nakuttavasta sylinteristä (jos kyseessä sylinterikohtainen sytytysjärjestelmä, kuten uusimmissa Ladoissa on)
SvS
Nokka-akselin asentotunnistin antaa moottorin ohjausyksikölle tiedon siitä, mikä tahti kussakin sylinterissä on menossa.
Pelkkä kampiakselin asemahan ei kerro sitä, onko jossakin sylinterissä menossa esimerkiksi poisto- vaiko puristustahti tai onko männän ollessa yläkuolokohdassa kyse sytytys- vaiko kaasunvaihto-YKK:sta.
Tietoa voidaan käyttää ainakin seuraaviin asioihin:
1) bensiiniruiskutuksen ajoittaminen sylinterikohtaisesti (ilman nokka-akselin asentotunnistusta 1. ja 4. ruiskutussuutin ja toisaalta 2. ja 3. ruiskutussuutin toimivat yhtäaikaisesti, mikä johtaa optimia suurempaa kulutukseen ja päästöihin)
2) sytytyskatkojen tms. ilmetessä saadaan tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi kunnolla (helpottaa vikojen löytämistä sekä mahdollistaa bensiinin syötön katkaisemisen sylinterikohtaisesti vikatapauksessa, katalysaattorihan voi vahingoittua palamattomasta bensiinistä)
3) nakutustapauksessa saadaan tieto siitä, mikä sylinteri nakuttaa, jolloin sytytysennakkoa voidaan pienentää vain nakuttavasta sylinteristä (jos kyseessä sylinterikohtainen sytytysjärjestelmä, kuten uusimmissa Ladoissa on)
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!