Vaimo oli ajellu lada 110llamme ja se oli vauhdissa nykässy muutaman kerran ja Check engine alko palaa. Samalla reissulla startti oli alkanu laiskottelemaan. Tulpat oli ikivanhat, vaihdoin ne ja check engine sammui ja ei nyi enää ja käy tasasesti.
Nyt kumminkin ongelmana on startin laiskuus. Se ei meinaa jaksaa lähteä käyntiin vaikka akussa pitäs virtaa olla. Akku, starttimoottori ja laturi on vaihdettu vuoden sisällä. Soundi on ihan samanlainen kun joskus kun akku on loppu tai on kovat pakkaset ja autoa ei o lämmitetty.
Korjaamollekko? Paljon muuten pitää olla virttaa akussa kun kokeilee sammuksissa ja käynnissä?
muoks: Jännite nyt sammuksissa 12,7, käynnissä valot päällä ja ilman 13,7, eli vissiin ok.
Starttiongelmaa
Re: Starttiongelmaa
Katsoppa ensiksi akun navat ja kengät. Ne kannattaa ottaa irti, putsata ja tiukata lujaan. Jos tämä ei auta voi tutkia, että miinuskaapeli menee kunnolla maihin. Sitten jää vielä moottorin maadoitusjohdon ja plussajohdon (akulta startille) liitokset.
Muista irroitusjärjestyksestä se, ettei akun plusnapaan pidä koskea millään metallisella työkalulla ellei miinus ole irti. Muuten voi syntyä ns. hukkalämpöä.
p.s. kyllä nuo volttilukemat ainakin nappiksessa olisivat ihan OK.
Muista irroitusjärjestyksestä se, ettei akun plusnapaan pidä koskea millään metallisella työkalulla ellei miinus ole irti. Muuten voi syntyä ns. hukkalämpöä.
p.s. kyllä nuo volttilukemat ainakin nappiksessa olisivat ihan OK.
Re: Starttiongelmaa
Moottorista menee akun miinusnapaan iso kaapeli, sen liitännät ok. Samoten miinusnavasta auron runkoon. Akun kengät puhtaat. Tosta startista en o varma. Sehän on se mötikkä siinä koneen oikeassa alareunassa? Ei o starttia tullu rassattua ikuna. 

Re: Starttiongelmaa
Tietoni perustuvat nappikseen, mutta kai satakympissäkin akun punainen johto menee ensinnä startille. Voihan vika olla itse startissakin, mutta kyllä varmuuden vuoksi kokeilisin vielä toisella akulla. Volttilukemista voi päätellä että laturi pelaa, mutta akun kunnosta se ei paljon kerro. Voihan uusikin akku kypsyä ja olla antamatta startissa tarvittavaa täyttä virtaa. Onkos 110:ssä muuten valoautomatiikka eli ovatko valot päällä startatessa? Jos ilman valoja pyörittää paremmin voi ainakin epäillä akkua.
Jos vika kuitenkin on startissa, niin ensimmäisenä tulee mieleen solenoidin päät ja moottorin hiilet. Tuskin ne on starttia pahempaan paikkaan saaneet kuin nappiksessa.
EDIT: sen verran pitää vetää takaisin, että solenoidi on varmaankin OK kun kerran aina pyörittää.
Jos vika kuitenkin on startissa, niin ensimmäisenä tulee mieleen solenoidin päät ja moottorin hiilet. Tuskin ne on starttia pahempaan paikkaan saaneet kuin nappiksessa.
EDIT: sen verran pitää vetää takaisin, että solenoidi on varmaankin OK kun kerran aina pyörittää.
Re: Starttiongelmaa
Startti paskana. Johan se olikin 4kk:tta vanha
Virta-avaimissa varmaan vika. Se jää joskus jumiin sinne startti-osastoon ja se pitää vääntää ite takas sieltä. Otin puheeks asian emännän kanssa ja se sano ettei ollu sellaseen edes kiinnittäny huomiota. Eli se virtalukko startin on jauhanu rikki.
KOko virtalukkoa ei viittis korjata. Korjausmies ehdotti nappistartin tekemistä. Eli avaimista virrat päälle, mutta napista starttaus. Miten vaikee toi olis toteuttaa? Ilmeisesti helppo? Akusta piuha starttiin -> piuha ohjaamon kautta jossa nappi välissä. Tarvisko muuta?

KOko virtalukkoa ei viittis korjata. Korjausmies ehdotti nappistartin tekemistä. Eli avaimista virrat päälle, mutta napista starttaus. Miten vaikee toi olis toteuttaa? Ilmeisesti helppo? Akusta piuha starttiin -> piuha ohjaamon kautta jossa nappi välissä. Tarvisko muuta?
Viimeksi muokannut Owdy, 6.6.2007 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Starttiongelmaa
Ei oo, kun kerta käynnissä ollessa on enempi jännitettä kun sammutettuna. Tuo 13.7v on kyllä _mun mielestä_ hieman alakanttiin, mutta ei kannata kyllä alkaa sitä rassaamaan ylemmäs.Owdy kirjoitti:Laturi paskana. Johan se olikin 4kk:tta vanha![]()
Juuri näin, tai virtalukosta mitata mihin tulee käynti asennossa virta ja siitä napin kautta solenoidille. Ei pysty pyörittämään starttia jos virta ei ole päällä.Owdy kirjoitti: Eli avaimista virrat päälle, mutta napista starttaus. Miten vaikee toi olis toteuttaa? Ilmeisesti helppo? Akusta piuha starttiin -> piuha ohjaamon kautta jossa nappi välissä. Tarvisko muuta?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Starttiongelmaa
Korjaan, siis startti,_,/ukka kirjoitti:Ei oo, kun kerta käynnissä ollessa on enempi jännitettä kun sammutettuna.Owdy kirjoitti:Laturi paskana. Johan se olikin 4kk:tta vanha![]()
