Briggs&Stratton-käynnistys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jaska HKI kirjoitti:Väittävät että pitkään seisseen ruohonleikkurin bensata on aromit niin karanneet että käynnistyvyys heikentyy.Joskus olen havainnut että veto paranee kun ajaa leikkurin kantoon tai kiveen.
Eikös tämä säilytysongelma koske nimenomaan ysivitosta. Autoihin on saatavana talvisäilytyksen ajaksi jotain lisäainetta. Sanottiinkohan sitä nyt stabilointiaineeksi. Olisikohan se kuitenkin enemmänkin tarkoitettu kosteuden poistoa varten.

Nykyäänhän pienkoneiden käyttöohjeissa kehoitetaan tyhjentämään polttoainesäiliö pidemmän käyttämättömyyden ajaksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Oisko vauhtipyörän kiilaurassa hieman väljää? Kun terä/kampiaksi äkisti hidastaa vauhtia, pyörähtää vauhtipyörä toiseen ääri asentoon ja sytytys hieman aikaisemmalle.


Tämänkin tarkistin, eikä sielläkään vikaa löytynyt.
Tuossa kun Kuusaan mies moitiskeli tuota moottoria yleensäkin, tuli mieleen Tekniikan Maailman juttu vuosien takaa. Siellä nimettiin maailman parhaita polttomoottoreita. Kaikkia en muista, mutta ainakin Ferrarin v-12, joko Rättärin tai Kuplan moottorit, tai molemmat, British Seagull-peräprutku sekä Briggs & Stratton. Viimeksi mainitun perusteluina oli, että mikään kone ei toimi huoltamattomana niin hyvin.

En pidä tuota nikottelua mitenkään kummana, sillä tämä kone poistettiin silloisen taloyhtiömme (takuulla huoltamattomana) käytöstä 20 vuotta sitten loppuun ajettuna. Sen jälkeen olen ajanut kaikki omakotitalon ruohot ja vaihtanut pari kertaa oljyt, putsannut muutaman kerran sen ilmanpuhdistajan sienen, vaihtanut pari tulppaa ja teroittanut terät suunnilleen joka kolmannen leikkuukerran jälkeen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Tyristorisytytys.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervhdykset toivottelen.
Keskustelussa sivuttiin hieman tyristorisytytyslaitteita. Muistan kun esim. Evinrude ja Johnsson perämoottoreihin tuli ensimäiset sellaiset sytkät. Ne olivat vielä silloin korjattavissa. Ns. mustarasia oli avattavissa ja sinne voi vaihtaa rikkoutuneet tyristorit, kondensaattorit, vastukset ja diodit yksitellen. Samoin vauhtipyörän alle voi myös vaihtaa varauspuolat ja impulssianturin. Sylinterikohtaiset sytytyspuolat voi vaihtaa itsekunkin erikseen. Pikkuhiljaa vuosien varrella osakokonaisuudet isonivat ja korjausmahdollisuudet pienenivät. Samalla osien hinnat moninkertaistuivat. Se meni jotenkin sillälailla, että vaihtamalla mustaanrasiaan 2mk: kondensaattorin 1/2 tunnissa kaikkine koekäyttöineen moottori tuli kuntoon. Sitten muutaman vuoden "Kehitysjaksojen" jälkeen saman vian korjaamiseksi täytyi vaihtaa koko musta-aski, joka silloin maksoi jotain 800-1000mk. Kehitys on kulkenut nykypäivään mennessä vissiinkin siihen, että täytyy vaihtaa kohta koko kone. En tiedä tämän hetkistä tilannetta autojen ja koneiden kohdalla. Mutta olen kuullut vähän tähän suuntaan poikien tarinoivan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Briggs&Stratton-käynnistys

Viesti Kirjoittaja AI »

Sama ongelma oli minullakin tuon vanhemman leikkurin kanssa. Neljä-viisi kesää se toimi hyvin ja sitten alkoi temppuilemaan että ei lämpimänä lähtenyt käymään, puolivahingossa hoksasin että se lähtee ilman suodatinta käymään. Silloin jostain korjaamolta kävin kysymässä ja meinasivat että jotain vikaa venttiilissä jota ei edes pystyisi korjaamaan. Ostin sitten jostain tarjouksesta uuden leikkurin, taisi maksaa 595 markkaa. Ajattelin että tämä kestää taas viisi kesää enkä sitä mitenkään huoltanut, mitä nyt joskus ilmansuodattimesta enimmät ruohot rapsin pois jos vaikka vähän vähemmällä bensalla toimisi. Tuota vanhempaa konetta tuli säännöllisesti huollettuakin, eli öljyt vaihdettua ja tulpankin taisin kerran vaihtaa. Tämä uudempi on nyt kymmenettä kesää käytössä ja jos sammuu kuumana niin lähtee kertavedosta käymään. Eli olen tullut siihen tulokseen että näitä ei saa huoltaa, menevät vaan rikki moisesta! Ja tällä pihalla on kai toista tuhatta neliötä ruohoa leikattavana eli minään koristeena leikkurit eivät ole olleet.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin