Minulla on nyt kaksi Ladaa ja molemmissa alkuperäinen Fiat-tunkki. Ongelman ydin on se miten saan tunkin toimimaan. Kun ne S..t.n.at eivät suostu taivumaan siitä kohdasta joka kuuluisi osua auton alla oleviin kohtiin. Molemmissa sama ongelma. En usko sen olevan vika---> en vain osaa niitä käyttää!
Jos joku osaa auttaa niin hyvä. Kun tosi tilanne tulee niin Herra auta!
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Eipä noilla ladan tunkeilla tee mitään. Mullaki niitä on pari ja EI toimi. Toi halli tunkki on iha jees pitää matkassa mukana.. Kantsii kyllä nostaa ladaa jostai muualta ku noilta "kolo" kohdista mihin orkkis tunkki menee!! Omassa ladassa se teki semmosen kivan kyhmyn kuskin lattiaan kun nostin siitä hallitunkilla
Kyllä mun alkuperäinen tunkki toimi vallan mainiosti tuossa jokin aika sitten kun oli toinen eturengas tyhjä. Yleensä minullakin on hallitunkki takakontissa, mutta ei tietysti juuri sillä kertaa.
Hallitunkissa on se huono puoli ettei se toimi kovassa pakkasessa. Laittakaa siis tukeva saksitunkki takakonttiin, omassani on kirpputorilta 15 markalla ostettu Nissanin tunkki.
mulla on kans saksitunkki mukana (yleensä, missä lienee nyt...) kotona käyttelen sitten hallitunkkia. Yksi niistä harvoista kohteista joissa en käytä alkuperäisosia. Yleensä noissa vanhemmissa Ladoissa ei tunkin korvakkeet enää kestäkään on niin ruosteessa, sitten jos tunkki pääsee kallistumaan vähänkin niin on äkkiä skraidua ovessa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
No itse taas käytän vain alkuperäistunkkia. Mulla niitä on jopa yksi ylimääräinen. Sehän tulee hieman vinoon ja ei aivan loppuun saakka siihen reikäänsä. Tunkin varressa on pieni levennys johon asti työnnetään koloonsa.
Jos sitten korvakkeet on jo niin lahot että eivät kestä alkuperäistä tunkkia niin silloin on hitsausta tiedossa.
Noistaissa on muistettava laittaa jotain etupyörän eteen sillä 99% se tahtoo lähteä liikkeelle siihen suuntaan. Mikähän lie.?
Kyllä minunkin alkuperäinen 15 v vanha toimii, mutta olen käyttänyt sitä ääri harvoin. Minulla on autotallissa nestetunkki, joka on ainakin 25 v vanha, mutta hyvin on toiminut. Nostoja tulee vuodessa pelkästään renkaanvaihtojen takia (2x4x3 rengasta) useita. Ainoa huono puoli on pieni nostopinta-ala, jonka takia pitää olla vielä tarkempi nostokohdasta. Takapään nostan yleensä akselista. Jos tunkki mahtuisi perän alle, voisi koko takapään nostaa kerralla. Etupään olen nostanut alatukivarsien välissä olevasta palkista, jolloin molemmat pyörät nousevat samaan aikaan. Jos on tarpeen nostaa vain toinen puoli, olen katsonut alatukivarresta jonkun paikan. Nyt vähän vaan alkoi huolestuttaa tuosta nosto, kun on lukenut noista hajonneista yksilöistä.
Hallinosturi on varmaankin paras, mutta vie tilaa. Saksinosturin täytyy tosiaan olla tukevaa tekoa. Minulla meni kahdesta kierteet ja sitten ostin tuon nestetunkin.
Tunkinkorvat kannattaisi aina ruiskuttaa puhtaaksi auton pesun yhteydessä. Samaten niiden ruostesuojaus kannattaa pitää kunnossa, eli alustamassa ulkopuolelle ja kotelonsuoja-aine tai alustamassa sisäpuolelle.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Eikös tuo renkaanvaihto sillä orkkistunkilla mene tyyliin auto ylös, rengas irti, uusi tilalle, auto alas, ovi irti, oiottavaksi ja maalaamoon...
Toimii tuo hallitunkki pakkasessakin, tosin välillä aika hitaasti. Mutta tuohonkin jeesaa öljynvaihto, synteettisiä en ole kokeillut mutta 10-40 toimii kyllä -30 asti, jos ei kiirettä ole.
Jos se alatukivarsi ei kestä tunkilla nostaa niin en kyllä uskaltaisi ajaakkaan moisella autolla.
No jos omalla Ladan tunkilla nostaa niin se on ehdottomasti laitettava hiukan vinoon ulospäin. Tällöin vältetään tahattomat oikomis ja maalaushommat ovissa. Se joka on moisen unohtanut niin näkee ovista olevissa pystysuuntaisista viiruista.
Tunkin varressa on todellakin pykälä jota myöten se laitetaan koloonsa.
Ja noi korvakkeet on todella hyvä pitää massattuna ja puhtaana.
Siis noin juuri se menee että hallitunkilla sieltä palkista että molemmat pyörät saa kerralla ylös. Sitten takaa akselista jotta sama homma onnistuu. Nopeus ja varmuus on valttia. Kun muualta nostaminen aina vähän arveluttaa. Että siis kaatuuko ja/tai kestääkö. Enpä ole kyllä huomannut että hallitunkki pakkasta pelkäis. Vai olisko niissäkin eroja sitten sen suhteen. Noita alkuperäistunkkeja en kyllä käyttäisi kun korkeintaan lyömmä/heittoaseena. On ne meinaan sen näkösiä värkkejä. Tuollainen Nissanin tunkki reissaa mukana. Vanha mutta hyvä peli silloin kun on pakko veivata pumppaamisen sijaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Ihan hyvin on alkuperäisellä tunkilla pärjänny. Kerran on kyllä tullut oveen naarmua. Nostin autoa ja tunkin alapää pääsi luiskahtamaan hiukan. Elikkä vika oli alustassa, joka oli jäätä ja kaikkea muuta kuin tasainen.
Nappiskombissa näyttää olevan tunkinkorvat vain takana!? Olen nostanut sitä surutta helmoista, lujat kun ovat...
Alkuperäistunkin lujuutta en ole kokeilut, kun sellaista ei ole.
Kaveri nosti Seatin (Fiat 133) vastaavanlaisella tunkilla peltiseinäistä autotallia, toimii edelleen.
Hiluxin tunkki taas meni wituiksi parisataakiloisen kiven kaatamisen yhteydessä.
Toyotan saksitunkista meni jenka Ladaa nostettaessa. Meinasi jäädä jalka alle.
On noissa eroja. Itselläni on Ladassa Saabista löytynyt tunnistamaton saksitunkki, joka menee n. viiden sentin korkuiseen nippuun. Se mahtuu työkalupakkiin pystyyn. Lisäksi se on kevyt käyttää. Käytän veivinä n. 20 sentin mittaista harjateräksen pätkää. Ladakin nousee kevyesti. Isommissa remonteissa olen sitten käyttänyt Tarvikekeskuksen 15 euron hallitunkkia. Toimii hintaansa nähden loistavasti.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)