Jännitteensäädin menettänyt järkensä?
Jännitteensäädin menettänyt järkensä?
Kanttilamppu on ostamisestä lähtien poltellut aina välillä laturin valoa, hetken palaa ja sit sammuu taas. Ed. omistaja on jatkanut säätimen piuhoja ja ottanut sen laturilta kivempaan paikkaan, kun sitä oli joskus joutunut räpläilemään. Hänen mielestään valon palaminen liittyy jatkojohdon apico-liitoksiin, mutta tässä eräänä päivänä tyhjäkäynnillä alkoi puhallin hurista yhtäkkiä nopeammin ja kappas, jännitemittari näytti reilua ylijännitettä! Maalaisjärjellä ajateltuna veikkaan, että tässä kohtaa voisi jännitteensäätimen vaihto olla hyvä ratkaisu, vai mitä mieltä on arvon raati?
Sen säätimen vaihtaminen ei ole välttämättä ihan bolt on homma koska ne jatkojohdot voi olla kolvattu sinne säätimen alkuperäisiin kosketuspintoihin siinä laturin takaosassa olevassa mötissä. Säädintä vaihdettaessa pitäisi tietää ja ymmärtää sen laturin + säätimen toiminta että saa varmasti uuden säätimen oikein laitettua sinne, jos siellä laturin perässä ei ole sen vanhan säätimen piirilevy jossa ne kosketuspinnat on. Mikäli siellä laturin perän sisällä on se vanha piirilevy ja johdot on kolvattu vaan siihen kiinni niin hommahan on todella helppo. Laturi purkenee takapäästään ihan kiinni ollessaankin, ilmanputsarin koppa ja akku voi olla vähän tiellä.
Eikä ne pienet jännitteenvaihtelut haittaa menoa, ongelmia tulee vasta jos jännite nousee yli 15V tai laturi lakkaa lataamasta (jännite alle 13V). Tyhjäkäynnillä lataus voi olla hyvin heikko ja siten pieni kaasun painallus saa valot kirkastumaan.
Eikä ne pienet jännitteenvaihtelut haittaa menoa, ongelmia tulee vasta jos jännite nousee yli 15V tai laturi lakkaa lataamasta (jännite alle 13V). Tyhjäkäynnillä lataus voi olla hyvin heikko ja siten pieni kaasun painallus saa valot kirkastumaan.
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Edistyy
Nyt sitten koko jäte lakkas lataamasta. Ei ole LADAnnut koko päivän ajeluiden aikana ja yleismittari näyttää latausjännitteeksi 11.7. Pitänee vielä johdot kattoa ja purkaa jännitteensäädin sellaisesta kuplamuovielmukelmuteippiviritelmästä pihalle ja katsoa miltä näyttää. Siitä hiilisiltakysymyksestä en paljon ymmärtänyt, mutta ilmeisesti on vaan jatkettu johdot... En tunne laturin sielunelämää kovin tarkkaan. SIperia opettaa, kohta saatan jo ymmärtääkin kun tota roplailee 

Johan nyt on...
Kumma laite. Mittailin äsken että lepojännite on noin 15V ja käynnistäminen ei asiaan vaikuta. Onkohan tässä nyt sitten käynyt niin että toi vempain lataa koko ajan holtittomasti... Ihmettelen vaan kun laturin valo palaa jatkuvasti. Ymmätääkseni lepojännitteen pitäisi olla jossain 13V paikkeilla, vai? Jännitteensäätimessä on tee-se-itse- kolvaukset jotka kyllä näyttivät äkkiseltään ihan päteviltä, mutta joku sellainen isohko ruskehtava "läppä" siinä piirilevyllä näytti olevan toisesta reunastaan irti, liekö sitten mitään merkitystä. Ei varmaan tee akulle kovin hyvää jos sitä ladataan ilman mitään rajaa...
Luotettavan lepojännitteenhän saa vasta kun auto on seissyt hetken aikaa. Lepojännitte on siellä vähän päälle 12 voltin. Latausjännitteen pitäis olla siellä 14-15 volttia. Yli tuon 15V ei oikeestaan sais enää mennä.
Ja melkeinpä voisin suositella että se jännitteensäätimen laittaa ihan suosiolla sinne missä sen kuuluukin olla eli suoraan sinne laturin perään kiinni. Tahtoo aina olla että jos on jotain omia räpellyksiä niin niistä ei oo ajan mittaan muutakuin haittaa. Ja se ei tuo jännitteensäädin/hiilipaketti taida kuitenkaan ihan mahottomia maksaa.
Ja melkeinpä voisin suositella että se jännitteensäätimen laittaa ihan suosiolla sinne missä sen kuuluukin olla eli suoraan sinne laturin perään kiinni. Tahtoo aina olla että jos on jotain omia räpellyksiä niin niistä ei oo ajan mittaan muutakuin haittaa. Ja se ei tuo jännitteensäädin/hiilipaketti taida kuitenkaan ihan mahottomia maksaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Vika edistyy
Juu, ei se lataa...
Selvisi viimeistään siinä vaiheessa kun ei enää inahtanutkaan virta-avaimesta. Taitaa mennä säädin vaihtoon ellen nyt äkkiseltään enää keksi piuhoista mitään vikaa. Omituisesti vaan vielä muutama startti ja 15km ennen virran loppumista oli jännitettä siinä 15V tietämissä, mutta kun mittasin simahtamisen jälkeen niin näytti enää 11.6V.
