1600:n puolan johdot
1600:n puolan johdot
mitä johtoja tulee puolalle ja virranjakajalle? autossa on kärjellinen sytytys.
Yleiskytkentä
Virtalukolta puolan B+ napaan,puolan D- navalta katkojan kärjille,jonka kanssa kondensaattori on rinnan.Kondensaattori ja kärjet maadoittuvat auton runkoon.Puolan keskinavalta virranjakan keskelle.Sytytysjärjestys 1,3 4,2.Auton lohko runkoon(miinus napa akussa)Akku auton runkoon,josta auton lohkoon.Jos puolan pienjännitejohdot ovat väärinpäin niin kipinä hyppää sivuelektrodista keskinapaan tulpassa,eli väärin päin.Silloin sivuelektrodi kuluu keskielektrodin sijaan.
Napaisuuden voi testata seuraavalla tavalla varovaisuutta nodattaen:
-pidä lyijykynää sytytystulpan ja puolasta tulevan johtimen välissä.
-jos napaisuus on oikea,kynän kärjen ja sytytystulpan välissä näkyy leimahdus.Jos se esiintyy kynän ja johtimen välissä,napaisuus on väärä.Sen vaihtaminen onnistuu vaihtamalla puolalle menevät pienjännitejohdot keskenään.
Napaisuuden voi testata seuraavalla tavalla varovaisuutta nodattaen:
-pidä lyijykynää sytytystulpan ja puolasta tulevan johtimen välissä.
-jos napaisuus on oikea,kynän kärjen ja sytytystulpan välissä näkyy leimahdus.Jos se esiintyy kynän ja johtimen välissä,napaisuus on väärä.Sen vaihtaminen onnistuu vaihtamalla puolalle menevät pienjännitejohdot keskenään.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 6.11.2003 15:34
Auton maadoitusjärjestelmä
Nykyautoissa on miinusnapa auton korissa vallitseva.Ennen oli esimerkiksi Brittiläisissä autoissa plusnapa rungossa.Tällainen auto oli esim. Mini.Sillä ei ole teknistä merkitystä kumpaa potentiaalia käytetään kulutuskohteelle.Esimerkiksi polttimot ja lamput ovat sellaisia.Starttimoottori on jo sellainen laite,missä kustannussäästöjen takia paluujohtimena on käytetty laitteen runkoa.Vaikka tällainen starttimoottori fyysisesti kävisikin lohkon kylkeen saattaisi pyöriä se väärään suuntaan,jolloin se pyörinnällään estäisi esimerkiksi starttimoottorin bendix-laitteen toiminnan.Ja jos sillä saisi auton käyntiin väärinpäin niin löytysi viisi vaihdetta taaksepäin ja yksi eteenpäin.Siinä olisi peruutuspeilille käyttöä.Latureiden pyörimssuunta on tapauskohtainen riippumatta onko plus tai miinusjärjestelmä vallitseva.Latureiden ominaisuudet löytyvät laturin tyyppikilvestä,jonka arvoja vertaamalla sama laturi voi käydä (ja käykin useisiin automalleihin)Esimerkiksi loppuaikojen Volvo 240:ssä on käytetty jopa Volvo metsätraktoreiden latureita joka on ollut käyttäjien mukaan varsin tehokas!Jos vanhanmallisaen puhaltimen laittaa pyörimään väärinpäin niin lavan kourumaisen muotoilun takia ilmavirta irtoaa lavasta.Esim. kelalla varustetut mittari näyttäisivät väärinpäin.(volttimittari,polttoainemittari,lämpömittari).Kelalla varustettu ampeerimittari näyttäisi latauksen sijasta purkua ja purun sijasta latausta.
Koska auon sähköjärjestelmä perustuu akuun on latausjännite tasasuunnattava diodeilla ja varattava akuun varavoimaksi tulevaa käynnistystä varten.Tasavirralla on aina suunta.Koska puolan pienjännitenavat ovat saman käämin kaksi eri napaa eristyksissä puolan rungosta on napaisuudella merkitystä.Penjännitepuola on eristyksissä suurjännitekäämistä,induktion muodostamana välittävänä aineena toimii rautasydän ja ersisteenä esim. suurjännitettä kestävä muuntajaöljy.Näinollen puolassa on kytkennän helpoittamiseksi merkitty navat.Jos napoja ei löydy on napaisuus mahdollista testata mainitsemallani menetelmällä.Kun elektronivita kulkee tulpassa oikeinpäin on tulpan keskinapa tehty paremmin kestämään tämä rasitus.
Koska auon sähköjärjestelmä perustuu akuun on latausjännite tasasuunnattava diodeilla ja varattava akuun varavoimaksi tulevaa käynnistystä varten.Tasavirralla on aina suunta.Koska puolan pienjännitenavat ovat saman käämin kaksi eri napaa eristyksissä puolan rungosta on napaisuudella merkitystä.Penjännitepuola on eristyksissä suurjännitekäämistä,induktion muodostamana välittävänä aineena toimii rautasydän ja ersisteenä esim. suurjännitettä kestävä muuntajaöljy.Näinollen puolassa on kytkennän helpoittamiseksi merkitty navat.Jos napoja ei löydy on napaisuus mahdollista testata mainitsemallani menetelmällä.Kun elektronivita kulkee tulpassa oikeinpäin on tulpan keskinapa tehty paremmin kestämään tämä rasitus.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 6.11.2003 15:34
Oli aika kattava vastaus tosin vähän väärästä aiheesta,ymmärrän kyllä kuinka sähkömoottorit yms.hävelit käyttäytyy jos sähkö syötetään väärinpäin.Mutta jos auton sähkojärjestelmä on nykyaikainen - maadoittettu ja vain ja ainoastaan puolan pienjännite piuhat on väärinpäin niin miten kipinä voi hypätä maadoitetusta rungosta (eli tulpan sivuelektrodista)keskielektrodiin päin?Eikö sähkövirta kulje aina plussasta miinukseen päin.Mitähäh?
Sähkövirta kulkee plussasta miinukseen mutta elektronit miinuksesta plussaan. Hemmo joka aikoinaan virran määritteli arvasi suunnan väärin. Myöhemmin asia todistettiin mutta virta jäi suureena kulkemaan korkeammasta potentiaalista matalempaan.tsenobiili kirjoitti:Mutta jos auton sähkojärjestelmä on nykyaikainen - maadoittettu ja vain ja ainoastaan puolan pienjännite piuhat on väärinpäin niin miten kipinä voi hypätä maadoitetusta rungosta (eli tulpan sivuelektrodista)keskielektrodiin päin?Eikö sähkövirta kulje aina plussasta miinukseen päin.Mitähäh?
Muuntajien kytkennässä on oikeastaan neljä eri tapaa, olettaen että on vain yhdet ensiö- ja toisiokäämit. Virtapulssi ensiökäämissä saa toisiokäämiin aikaiseksi pulssin, suhteessa kierrosmääriin ja keskinäisinduktanssiin. Se miten päin toisiokäämin navat ovat kytketty määrää virran kulkusuunnan. Ensiökäämin napoja muuttaessa toisiokäämin virtapulssin suunta vaihtuu.
Niin, miksi sitten puhun virrasta enkä jännitteestä? Ideaalimuuntajalla ei ole resistanssia joten on helpompi puhua virrasta. Syy miksi puola aiheuttaa kipinän on se, että käämin yli vaikuttava jännite on verrannollinen virran derivaattaan. Ideaalimuuntajassa virtapiirin katkaisu aiheuttaa derivaatan kasvamisen äärettömäksi -> jännite myös ääretön. Käytännössä käämin resistanssi ja kapasitanssi rajoittavat muutosnopeuden ja sitä kautta myös jännitteen.
Joo, pitäisi rajoittaa tätä pätemistä =)
Setälän sähköoppi
Voisin kirjoittaa tähän Setälän sähköopin pitkän oppimäärän,mutta enpä viitsi.Mutta lyhyesti:Kun virran suuntaa tassähkökäämissä muutetaan niin muuttuu myös magneettikenttä.Se on luonnonlaki,sille ei mahda mitään.Mutta se että auton runkoa käytetään erinapaisten potentaalien paluuvirtakaapelina ,sille minä en mahda mitään.Esim. hitsatessa suurta kappaletta (esimerkiksi laivalohko) voi olla samassa potentiaalissa useita hitsareita jotka toiset hitsaavat plus navalla ja toiset miinusnavalla ja homma toimii,sillekään minä en mahda mitään.Olen sentään hankkinut leipäni em. koneita korjaamalla 14 vuotta,mutta sille mahdoin sentään jotain.
- Pakkasukko
- Viestit: 101
- Liittynyt: 29.9.2003 17:55
- Viesti:
Jos..
Jos kaikki Suomen järvet viinaksi muuttuisi,
niin seurauksena olisi energiapula sillä
ei jaksaisi turpiini pyöriä entiseen malliin.
niin seurauksena olisi energiapula sillä
ei jaksaisi turpiini pyöriä entiseen malliin.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990