Samara / 110 mootorit

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Samara / 110 mootorit

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Saako Samaran 1500i -99 auton koneenpaikalle laitettua 110 1,6 16v koneen, suoraan, pienillä vaikeuksilla, suurilla vaikeuksilla, ei niin mitenkään.

Jyrki-boy
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

En osaa muuta sanoa, kuin että Samaran moottoritila on pienempi tilavuudeltaan kuin 110 vastaava.
16v kone on leveämpi yläosastaan. 16v ja 8v kone eroavat periaatteessa vain kannen osalta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

muistaakseni 16v koneessa oli myös yksi kiinnityskohta enemmän, 8v konehan on aika heppoisesti tuettu koriin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

"pienempi paketti"

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Käykös se niin, noista puheista päätellen, että 16 v kansi käy suoraan 1500i koneeseen? Lisäksi vanhaan lokiin lisää tilaa männille tai pitempi kampi. ( joka puolestaan nostaa mäntänopeutta )
Jyrki-boy
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei käy kansi suoraan, ainakin kannen pultit oli erikokoiset ja jotain muuta pientä eroa, muistaakseni
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Pultit

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Aikanaan sovitin 96 Saabiin toiset kannet. En rupia samaan enää. Jos aloittaa, niin luonto ei anna periksi lopettaa.
Mitenkäs tuo Samaran tehonkeräys. Saapiko sen kannen puhaltamaan kunnolla ja onko jossakin joku specilist Samaran koneen laitossa. Joihinkin autoihin oli ainakin aijemmin suorat ohjeet mitä pitää tehdä saadakseen ajettavan ja tehokkaan kiesin alkaen korin vahvistamisesta. Onkopas tähän vekottimeen?

Jyrki-boy
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Samaran kantta pidetään parempana mitä takapotkun. Takavedon kannet jäävät virtaamaltaan alle parin sadan ilman laajoja muutoksia, joten samaran hattu voisi lie mennä tuosta jonkin verran yli. Pystymmät kanavathan siinä on. Ratapuolelta löytynee infoa tuon samaran koneen piristelystä. Jos tuo 110:n kone perustuu samaran lohkoon, niin laatikkoon menee silloin ja muu onkin kyllä sovitettavissa. Eli sanoisin, että menee pienillä vaikeuksilla. Oikeaa kokemusta moisesta swapista ei kyllä ole.

Mutta mitäs kaikkea meinasit siihen laittaa? Toki tuo 110:n koneen laittaminen olisi sikäli helppo, että menee päästöt helposti kun koneen vaihtaa kokonaan. Muu reitti vähäpäästöisen kanssa on jonkin verran arvokas ja kivinen.

Tosin johonkin vanhempaan (ei vähäpäästöiseen) samaran koriin tuollainen 16V tekniikka olisikin ihan metka rakennella. Vaikka tuon tekisi 1,6:n iskulla, niin männännopeudet pysyvät aika pitkälle melkoisen hyvänä, joku 9000 alkaa olla joku raja (22,7m/s). Hyvillä osilla kyllä yli.

Siinä ny jotain mutuilua :roll:
Vauhdin tae - alamäki
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Tästä on muistaakseni ollut aikaisemminkin keskustelua, kannattaa kokeilla jälleen kerran hakua. Itse aikoinaan mietin samanlaista swappia, mutta jäi sitten rahanpuutteessa tekemättä... Kannenpultit ainakin ovat paksummat 16V:ssä kannessa kuin 8V:ssä sekä tietysti se koneen lisäkiinnike siellä kannessa. Laatikko ei ymmärtääkseni käy suoraan 8- ja 16-venttiilisten kesken, sillä 16V:ssä on ainakin suurempi vauhtipyörä ja kytkin sekä kytkinkopan muoto on erilainen (näin muistelen, viisaammat korjatkoot). Mistä muuten meinasit tuollaisen tekniikan hommata?

Ai niin, mites tuollaisen swapin katsastaminen muuten onnistuu noin nuoressa autossa? Ja mitä muutoksia pitää alustaan tehdä (jarrut yms.)? Tehojen puolesta pitäisi olla OK.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

tuunaaminen

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kopanhan pitäisi mieluiten olla 80 -luvun puolelta. Kaikki pois korista ja suoja-aineet samoin. saumat uudelleen hitsaukseen ja tarpeelliset vahvikkeet iskunvaimennuksen ja jousituksen kohdille. Pitkittäis ja poikittaispalkit koria jäykkäämään ja sitten kasaamaan. Tosta se lähtee ja kirjan siitä voi kirjottaa. Ekaks tutkiskelen muutamat paikat Vennäältä ja sitten, jos tarvii, niin jostaipäin eurooppaa kolari 110 16v 1600 ja eikun viila käteen . . .

Tää on nyt kaikki sellasta teenkö vai en. Just tilasin Fiiattiin pakosarjan, kun valusarja vääntää itsensä poikki 4-5 sylinterin välistä. Nyt tulee Scravellin tehtaan tuote Mantovasta. Pitänee tulla 12-17 heposta lisää. Hintaa "vain" 910 euroo eli kaksi lauria. Tää rojekti pitänee saada kondikseen ensin, sitten seuraavaan, jos enää on puhtia. Rahat on ainakin loppu. Kuitenkin ennakkoon, kun suunnittelee, niin kun tulee aika tehdä, niin ei tarvitse ihmetellä.

Jyrki-boy
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Hyvä Jykä anna mennä vaan, niin pääsee kattelemaan projektin etenemistä tästä naapurista :wink:
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Vastaa Viestiin