Samara / 110 mootorit
Samara / 110 mootorit
Saako Samaran 1500i -99 auton koneenpaikalle laitettua 110 1,6 16v koneen, suoraan, pienillä vaikeuksilla, suurilla vaikeuksilla, ei niin mitenkään.
Jyrki-boy
Jyrki-boy
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
"pienempi paketti"
Käykös se niin, noista puheista päätellen, että 16 v kansi käy suoraan 1500i koneeseen? Lisäksi vanhaan lokiin lisää tilaa männille tai pitempi kampi. ( joka puolestaan nostaa mäntänopeutta )
Jyrki-boy
Jyrki-boy
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Pultit
Aikanaan sovitin 96 Saabiin toiset kannet. En rupia samaan enää. Jos aloittaa, niin luonto ei anna periksi lopettaa.
Mitenkäs tuo Samaran tehonkeräys. Saapiko sen kannen puhaltamaan kunnolla ja onko jossakin joku specilist Samaran koneen laitossa. Joihinkin autoihin oli ainakin aijemmin suorat ohjeet mitä pitää tehdä saadakseen ajettavan ja tehokkaan kiesin alkaen korin vahvistamisesta. Onkopas tähän vekottimeen?
Jyrki-boy
Mitenkäs tuo Samaran tehonkeräys. Saapiko sen kannen puhaltamaan kunnolla ja onko jossakin joku specilist Samaran koneen laitossa. Joihinkin autoihin oli ainakin aijemmin suorat ohjeet mitä pitää tehdä saadakseen ajettavan ja tehokkaan kiesin alkaen korin vahvistamisesta. Onkopas tähän vekottimeen?
Jyrki-boy
Samaran kantta pidetään parempana mitä takapotkun. Takavedon kannet jäävät virtaamaltaan alle parin sadan ilman laajoja muutoksia, joten samaran hattu voisi lie mennä tuosta jonkin verran yli. Pystymmät kanavathan siinä on. Ratapuolelta löytynee infoa tuon samaran koneen piristelystä. Jos tuo 110:n kone perustuu samaran lohkoon, niin laatikkoon menee silloin ja muu onkin kyllä sovitettavissa. Eli sanoisin, että menee pienillä vaikeuksilla. Oikeaa kokemusta moisesta swapista ei kyllä ole.
Mutta mitäs kaikkea meinasit siihen laittaa? Toki tuo 110:n koneen laittaminen olisi sikäli helppo, että menee päästöt helposti kun koneen vaihtaa kokonaan. Muu reitti vähäpäästöisen kanssa on jonkin verran arvokas ja kivinen.
Tosin johonkin vanhempaan (ei vähäpäästöiseen) samaran koriin tuollainen 16V tekniikka olisikin ihan metka rakennella. Vaikka tuon tekisi 1,6:n iskulla, niin männännopeudet pysyvät aika pitkälle melkoisen hyvänä, joku 9000 alkaa olla joku raja (22,7m/s). Hyvillä osilla kyllä yli.
Siinä ny jotain mutuilua
Mutta mitäs kaikkea meinasit siihen laittaa? Toki tuo 110:n koneen laittaminen olisi sikäli helppo, että menee päästöt helposti kun koneen vaihtaa kokonaan. Muu reitti vähäpäästöisen kanssa on jonkin verran arvokas ja kivinen.
Tosin johonkin vanhempaan (ei vähäpäästöiseen) samaran koriin tuollainen 16V tekniikka olisikin ihan metka rakennella. Vaikka tuon tekisi 1,6:n iskulla, niin männännopeudet pysyvät aika pitkälle melkoisen hyvänä, joku 9000 alkaa olla joku raja (22,7m/s). Hyvillä osilla kyllä yli.
Siinä ny jotain mutuilua

Vauhdin tae - alamäki
Tästä on muistaakseni ollut aikaisemminkin keskustelua, kannattaa kokeilla jälleen kerran hakua. Itse aikoinaan mietin samanlaista swappia, mutta jäi sitten rahanpuutteessa tekemättä... Kannenpultit ainakin ovat paksummat 16V:ssä kannessa kuin 8V:ssä sekä tietysti se koneen lisäkiinnike siellä kannessa. Laatikko ei ymmärtääkseni käy suoraan 8- ja 16-venttiilisten kesken, sillä 16V:ssä on ainakin suurempi vauhtipyörä ja kytkin sekä kytkinkopan muoto on erilainen (näin muistelen, viisaammat korjatkoot). Mistä muuten meinasit tuollaisen tekniikan hommata?
Ai niin, mites tuollaisen swapin katsastaminen muuten onnistuu noin nuoressa autossa? Ja mitä muutoksia pitää alustaan tehdä (jarrut yms.)? Tehojen puolesta pitäisi olla OK.
Ai niin, mites tuollaisen swapin katsastaminen muuten onnistuu noin nuoressa autossa? Ja mitä muutoksia pitää alustaan tehdä (jarrut yms.)? Tehojen puolesta pitäisi olla OK.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
tuunaaminen
Kopanhan pitäisi mieluiten olla 80 -luvun puolelta. Kaikki pois korista ja suoja-aineet samoin. saumat uudelleen hitsaukseen ja tarpeelliset vahvikkeet iskunvaimennuksen ja jousituksen kohdille. Pitkittäis ja poikittaispalkit koria jäykkäämään ja sitten kasaamaan. Tosta se lähtee ja kirjan siitä voi kirjottaa. Ekaks tutkiskelen muutamat paikat Vennäältä ja sitten, jos tarvii, niin jostaipäin eurooppaa kolari 110 16v 1600 ja eikun viila käteen . . .
Tää on nyt kaikki sellasta teenkö vai en. Just tilasin Fiiattiin pakosarjan, kun valusarja vääntää itsensä poikki 4-5 sylinterin välistä. Nyt tulee Scravellin tehtaan tuote Mantovasta. Pitänee tulla 12-17 heposta lisää. Hintaa "vain" 910 euroo eli kaksi lauria. Tää rojekti pitänee saada kondikseen ensin, sitten seuraavaan, jos enää on puhtia. Rahat on ainakin loppu. Kuitenkin ennakkoon, kun suunnittelee, niin kun tulee aika tehdä, niin ei tarvitse ihmetellä.
Jyrki-boy
Tää on nyt kaikki sellasta teenkö vai en. Just tilasin Fiiattiin pakosarjan, kun valusarja vääntää itsensä poikki 4-5 sylinterin välistä. Nyt tulee Scravellin tehtaan tuote Mantovasta. Pitänee tulla 12-17 heposta lisää. Hintaa "vain" 910 euroo eli kaksi lauria. Tää rojekti pitänee saada kondikseen ensin, sitten seuraavaan, jos enää on puhtia. Rahat on ainakin loppu. Kuitenkin ennakkoon, kun suunnittelee, niin kun tulee aika tehdä, niin ei tarvitse ihmetellä.
Jyrki-boy