Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Vanja-eno kirjoitti:
Toivottavasti tasapuolisesti joka suunnasta
Katosta ja pohjasta vähemmän...
Olkoon menneeksi tämän kerran
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Kännykkä katosi ajaessa, ei ollut tippunut lattialle kuten yleensä. Hetken ihmeteltyäni se löytyi rikkinäisen penkin reunan sisältä. Ihan oikeasti hiton hyvä säilytyspaikka kännykälle ja kameralle, ihan kuin sitä varten tehty!
Ei kyllä suostu tämä Lada mittariin keräämään 110 (todellinen nopeus 120 km/h) enempää, alkaa nykimään pirusti. No, eipä paljon ole tarvettakaan kovempaa kulkea. Ihan kuin joku nopeudenrajoitin olisi Ladaan asennettu. Pitänee varmaan joku päivä kurkata virranjakajan kannenkin alle, tiedä mitä sieltä löytyy...
Muutama uusi kuva
Hankala kuvaamisen kannalta tuollainen aurinkoinen sää, varjoissa kuva on liian tumma ja auringossa taas liian vaalea. Sen verran taiteilijanvapautta käytin että "photoshoppasin" ovessa olleet peilin reiät umpeen.
Eilen iltasella poika sanoi että Ladassa palaa sisävalo. Sisävalothan tuossa toimii on nappula kummassa asennossa tahansa, hankalasti sen saa keskiasentoon jossa valo ei pala. Poistin polttimot, eihän sisävaloa kesällä tarvita. Ilmeisesti jokin ovinappula luulee oven olevan auki, pitää joku päivä tutkia tarkemmin.
Tänään tuli ajettua pitkin poikin pitkin päivää. Nyt alkoi vilkku temppuilemaan jo oikeallekin. Poliisitkin kolmeen kertaan mittasivat nopeutta, eivät sentään pysäyttäneet. Jotenkin tuntuu että bensaa palaa ainakin 10 litraa sadalla, sen siitä saa kun pitää satasta nelosvaihteella huudattaa!
Sain vihdoinkin virranjakajan kannen avattua. Sieltä löytyi siistit katkojan kärjet. Kärkiväli vaan oli kovin pieni, säädin 0,4 mm:n joka silmämääräisesti oli kaksinkertainen siihen mitä oli. Samalla vaihdoin puolalta virranjakajalle tulevan johdon, kolmella säikeellä se oli vielä jakajassa kiinni. Puolalta lähti ylimääräinen johto jonka poistin, ilmeisesti kiekkamittari on joskus ollut asennettuna. Myös puolan + -puolelta lähtee ylimääräinen johto. Puolan kiinnityspannasta lähtee johto jakopään suojukseen, joku extramaadoitus kenties. Tarvitseekos puola muuten maadoituksen? Mietin vain kun se on maalattu niin kulkeeko siitä edes virta runkoon? Lisäsin öljyä akselille menevään putkeen, akselin nokat olivatkin hyvässä rasvassa, näytti vaseliinia olevan. Sytytysjohdot näkyvät olevan järeät kuparijohtimet, ei mitään länsimaista silikonihapatusta. Sytytystulppia näkyy olevan kolmea merkkiä, GM, Nippon-Denso sekä kaksi Boschia. Yhden otin irti ja siistissä kunnossa oli, kärkiväli vain oli reilu. En kuitenkaan alkanut säätämään enkä irroittamaan muita tulppia, jos ensi viikolla raaskisi ostaa ihan uudet samanmerkkiset tulpat. Kävin parikymmentä kilometriä ajamassa, liikkeelle lähdössä ja vaihteita vaihtaessa ei enää hypytä ja töki. Tyhjäkäynti on nyt turhankin suurella mutta sitä saanee kaasuttimesta säätämällä pienemmäksi. Tarkoitus oli strobolla tarkistaa vielä sytytys mutta enpä muistanut kun kotiin takaisin pääsin.
Tarkistelin öljyt, jäähdytysnesteet sekä kytkin- ja jarrunesteet ja samalla kokeilin laturin hihnaa, ihan löysä. Näköjään vielä myydään venyviä hihnoja, vuosikausiin en ole laittanut kuin Gates-merkkisiä hihnoja joita ei ole tarvinnut kiristellä, nyt ei varaosaliikkeessä sellaista ollut vaan joku "Made in Denmark". No, eipä tuon kiristäminen kovin suuri vaiva ollut.
Juuri kävin naapurikunnan puolelta eräästä "varaosaraadosta" irroittamassa muoviset sisälokarit eteen. Nyt kun ne vielä jaksaisi joku päivä ripustella paikoilleen. Samalla saa vaihdettua alkuperäiset sivuvilkut.
Tänään pääsi Lada ihan nosturille ammattimiehen käsittelyyn.
Molemmille puolille vaihdettiin paksummat jarrulevyt, nämä eivät pizzan leikkaamiseen enää sovellu kuten Ladassa kiinni olleet. Samalla vaihtui hitsauslangasta taivutetut tappien sokat oikeisiin.
Vasemmalle eteen vaihtui käytetty pyörän napa, vanhassa kun laakeri oli ihan finito. Uusi laakerisarja olisi näköjään maksanut Motonetissa melkein 20 euroa ja varastotilanne 0. Joskus vuosia sitten erehdyin uuden ostamaan, maksoi silloin 180 markan pintaan, tosin taisivat olla ihan SKF:n laakereita. Käytettyjä hyviä napoja kun autotallin nurkasta löytyy niin mitäpä uusia ostelemaan.
Ohjauksen tahmaamisen syy oli varmaan ohjausimpukka joka oli kai ihan tyhjä, paljon sinne ainakin öljyä meni. Itsekin oli tarkoitus se tarkistaa mutta ei näköjään saanut niin paljon aikaiseksi. Samalla tungettu jokaiseen nipalliseen niveleen sekä apusimpukkaan rasvaa. Rattiakseli kiinnitetty kunnolla simpukkaan, pultti kääntyi puolisen kierrosta. Enää ei liikkeelle lähdössä meinaa tulla ratti syliin.
Kardaanista ei löytynyt muuta vikaa kuin kannatinlaakerin kiinnitysraudan toinen mutteri oli jäänyt löysälle, ilmanko vähän pärähti liikkeelle lähdössä kun pääsi reilun sentin heilumaan. Eli liian pitkä (1,5 cm) kardaani toimii ihan hyvin.
Käsijarrun huonoon pitävyyteen löytyi syyksi vaijerin takertelu, ei pidä oikein kuin toiselta puolelta. Uutta ei ollut mukana eikä kiinnostus riittänyt vanhan öljyllä elvyttämiseen. Pitää ennen katsastusta vaihtaa uusi (tai herkistää tämä vanha). Jarrukengät olivat ihan hyvät, ne epäilytti kun takakontissa oli uudet.
Jarrupaineensäätimestä ei näkynyt mitään merkkejä. Taka-akselin päältä puuttuu paikka johon sen tanko tulisi kiinni, akselin etupuolella kyllä oli reilumpikin lenkki, jos se siihen tulee kiinni niin tanko olisi aivan eri mallinen. Saapa nähdä vaatiiko katsastusmies sellaisen asentamista vai meneekö selitys läpi että ei tässä sellaista ennenkään ole ollut. Jarrut kyllä tuntuu ihan normaaleilta.
Perän korotus on näköjään toteutettu hitsaamalla jousien alle jousikuppeihin parin-kolmen sentin korotuspalat. Onkohan neukkulassa (/Virossa) sitten ollut niin huonoja teitä että on tuon verran maavaraa tarvittu lisää vai näyttävyyttäkö moisen takia on haettu? Kaveri meinasi ettei välttämättä katsastuksesta kelpaa moinen viritys. No sittenpä pääsee taka-akselia vaihtamaan. Samalla sitten tulee kiinnityspiste jarrupaineen säätimen tangolle.
Lopuksi vielä säädettiin venttiilit. Kopan alla oli melkoinen yllätys, mitä lie venäläiskuraa öljynä käytetty ja miten pitkään kerrallaan. Kaikki paikat oli kuin alustamassalla käsiteltyjä, monen millin musta kerros. Eristääpä ääntä kun kopassakin on kunnon tervakäsittely. Venttiileistä löytyi välystä ihan kohtuullisesti joka pytyn kohdalta. Myös ketjua kiristettiin, tosin siinä ei löysää ollut kuin nimeksi.
Kylläpä muuttui koneen ääni, lähes kaikki raksutus on poissa. Ajaessa myös kaikki jyrinä ja rahina häipyi kun laakerin vaihtoi. Sen verran kovaa ääntä se pitikin että epäilys oli että vikaa löytyisi muualtakin mutta ei. Kasettisoittimen äänikin kuulostaa ajaessa nyt aivan erilaiselta.
Reilun kolmen tunnin hommasta köyhtyi satasen verran, sen verran siitä ilosta voi maksaa kun toinen tekee hommia eikä itse tarvitse maassa ryömien tapella. Tosin mikään paikka ei jumissa ollut eli homma olisi kotipihallakin onnistunut, aikaa kyllä olisi mennyt ihan eri tavalla. No, jäipä tuossa vielä vähemmän paskamaisia hommia itsellekin ihan riittävästi.
Kokeilepas pestä kone sisältä jollain pesuaineella.
Olen nyt kaksi Ladan konetta putsannut Wurthin konepesuaineella.
Samaran ja 2103:sen.
Tökötti pannaan koneeseen ja annetaan rupsuttaa 10 min tyhjäkäyntiä ja sitten samatien uudet öljyt tilalle ja suodatin.
On Samarassa pysynyt öljy ihan erivärisenä putsauksen jälkeen.
Todennäköisesti tässä yksilössä ei ole ikinä minkäänlaista puhdistusta tehty.
Omat riskinsä siinä on tuossa moottoripesussakin...lähtee nimittäin kaikki paska sitten liikkeelle ja voi tukkia huonolla tuurilla öljykanavia. Vähä kakspiippunen homma tuo! Purku ja mekaaninen puhdistus olisi paras, mutta isotöinen homma.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
köhmä kirjoitti:Omat riskinsä siinä on tuossa moottoripesussakin...lähtee nimittäin kaikki paska sitten liikkeelle ja voi tukkia huonolla tuurilla öljykanavia. Vähä kakspiippunen homma tuo! Purku ja mekaaninen puhdistus olisi paras, mutta isotöinen homma.
Mekaaninen puhdistus on varmaan paras tapa ja töhnän määrä ratkaisee.
Toisaalta kun katselee pelkästään öljykorkista nokka-akselin rakenteita ennen ja jälkeen putsauksen, voi saada hyvän näkemyksen putsauksen tehosta. Eli jos paskaa on näkyvissä käsittelyn jälkeen, tekee vielä uuden käsittelyn.
Purkissa ei ainakaan varoiteltu mitään todella likaisten koneiden ongelmista.
Tänään kaupunkireissulla alkoi kuulua kitinää, pysäytin tienlaitaan ja kokeilin takavannetta, ihan kylmä, kokeilin jarrurumpua ja se oli ihan lämmin, myös toisella puolella. Jarrukengät eilen säädetty siis liian lähelle. Ei laahannut kylminä mutta kun hiukan joutui jarruttelemaan niin alkoi sitten laahaamaan. Tämän siitä saa kun muulla teettää. Täytyy huomenna pihassa säätää kengät kauemmaksi.
Kaupasta tulin ja käynnistin Ladan, startti ei meinannutkaan heti pyörähtää kunnolla. Tämän jälkeen kuitenkin viitisen kertaa eri paikoista lähti ihan hyvin käymään. Startissa onkin ollut aina hieman omalaatuinen ääni, pitänee varautua siihen että joku päivä laukeaa kokonaan ja joutuu startin vaihtamaan. Tämä yksilö onkin lähtenyt kuumana helposti aina käymään joten sen saattaa veivilläkin saada, toisin kuin tuo -71 jota kuumana ei veivillä käymään saanut. Pitääkin se veivi takakonttiin laittaa, mukana kun sellaista ei näköjään ollut.
Kytkin teki kerran sen tempun kun lähti liikkeelle että otti kiinni pienellä viiveellä ja pompautti ja sammutti koko auton. Toista kertaa ei koko reissulla moista tehnyt. Pitää varautua sylinterien vaihtoon. Tai sitten omassa motoriikassa oli tilapäinen häiriö...
Kaupasta (eri kaupasta kuin edellä) tulin ja näin takakontin alla lammikon ja kontin pohjasta tippui jotain maahan. Säikähdin että bensatankki on revennyt ja bensat valuu maahan. Lähempää huomasin että neste on vihreätä ja ei haise. Takakontissa oli kolmen litran kanisteri jäähdytysnestettä kaatunut, korkki irronnut ja kaikki kolme litraa killui takakontissa. Kiva pesuhomma edessä. Tämän jälkeen parille parkkipaikalle Lada teki vielä pisut ennen kotiin tuloa.
Jotenkin tuntui välillä että oli sellainen päivä että olisi kannattanut jäädä kotiin. Varsinkin kun eräs nuori tyyppi yritti itsaria kuulokkeet korvilla. Juoksi suoraan pakettiauton takaa eteen, suojatiellä tosin. Onneksi vauhtia oli vähän, ehkä 30 km/h ja ei huomio kiinnittynyt mihinkään muuhun ja kerkesin jarruttamaan. Viisas oli pakettiautoilijakin kun oli koppinsa suojatien eteen jättänyt!
Tuo koneen sisällä oleva tervakerros ei ole koneessa olevaa öljyä mustannut, ihan kirkasta vielä on kun juuri äsken tarkistin. Sen verran öljyä on kulunut että ennen Ikaalisiin lähtöä pitää lisätä. Etupään stefa koneessa ainakin vuotaa, muutamia tippoja on pihalle vuotanut. Savupilviä en ole perässä havainnut. Mutta tähän Ladaanhan oli koneremontti tehty vuonna 2003 edellisen (keväällä 2005) myynti-ilmoituksen mukaan. Ihmetyttää vaan mitä tuo koneremppa on pitänyt sisällään, rikkinäisen jakoketjun laahaimen vaihdon tms.