Latuska kolahtelee

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jonir

Latuska kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Uskomatonta mutta totta, 400€ kesäritsassani on outo ääni! Siirryttäessä vedolta moottorijarrutukselle tahi toisinpäin takaa kuuluu kolahdus. Onko jokin tyyppivika mikä olisi helppo poistaa? En tämän hintaisessa autossa viitsi kovin suuria paineita asiasta ottaa, mutta olisi hauska tietää.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hyvin todennäköisesti jompi kumpi kardaanin risti. Väljä peräkin voi kyllä kolahdella, mut silloin se kyllä pitäisi jo muitakin ääniä....
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

jos lada ei kolise se on rikki....
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Jonir

Hä?

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Nyt tuli kyllä uusi osa mun maailmankartalleni, kardaanin risti... Voisitko selventää?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ristinivel alias ristikko alias risti jne. :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jonir

No niinpä arvelinkin

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Alias rättinivel...
Avatar
liukastelija
Viestit: 123
Liittynyt: 1.12.2005 18:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liukastelija »

yksi, risti, kaksi, omassa oli sama vika ja ristejä vaihtamalla (kyseinen) kilke loppui.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: No niinpä arvelinkin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jonir kirjoitti:Alias rättinivel...
Rättinivel=kumidonitsi; vaihteiston takapäässä.

Kartaanin ristikko=ristinivel=risti; kaksi kpl, toinen perän edessä, toinen tukilaakerin takana.
2102 16V ex.
2103 -75
Jonir

Kun ei ole risti eikä muukaan nivel ilmesesti syynä

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Äkkiä katsottuna näyttäis aika jämäkältä toi nivel siinä kardaanin ja perämurikan välissä, mutta kun nostaa takapään ylös ja pyörittelee rengasta niin pääsee hetken matkaa pyörähtämään ennenkuin toinen pyörä lähtee pyörimään toiseen suuntaan.. Ehkä viitisen senttiä on lotaa siis renkaan ulkokehältä mitattuna. Taitaa olla perä väljä, mutta lienee sen laatuinen prosessi sen vaihto ettei viitsi ryhtyä kerrostalon pihassa ilman kovin laajaa kokemusta. Ajelen kunnes laukeaa... Vai onko vielä jotain mitä kannattaisi tarkistaa ennenkuin heittää kaiken toivon?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei se perä välyksetön koskaan ole...pitäisin tollasta väljyyttä aika normaalina, ainakin omissa kotteroissa on samaa luokkaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jonir

Jaa..

Viesti Kirjoittaja Jonir »

No mikähän siellä sitten mahtais paukuttaa.. eli paukahtelee/kolahtelee etenkin vedon vaihteluissa, ja välillä muutenkin. Tasakaasulla nykii vaihteesta ja kierroksista riippumatta, meinasin että väljä voimansiirto vois tehdä senkin kun välys hakkais laidasta laitaan.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Siis väljiä ristikoita harvemmin tuntee kun jordaani on autossa kiinni. Itselläkin oli ristit väljinä eikä sitä huomannut yhtään kardaania väännellessä.

Juuri tuo vedon vaihteluissa esiintyvä kilahtelu/kolohtelu/lonksunta/pauke tulee melkein aina ristikoista. Voi se peräkin olla, mutta se epätodennäköisempää.

Paljonko on Ladassa kilsoja takana? Se kertoo myös jotain...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jonir

Kohta sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Kohta alkaa olla sisäänajettu, mittarissa siis 25000 ja ilmeisesti toinen kierros menossa eli kokonaisuudessaan kai 125tkm... eipä sinänsä uskoisi noilla kilsoilla missään tuntuvan, mutta itärauta on kai välillä ihmeellistä. Muistelisin että olis ed. omistaja kehunut vaihtaneensa kardaanin nivelet, mut pitänee ehkä tarkastaa vielä. Muitakin vikapaikkoja saa ehdottaa jos on visioita.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tietysti ne perän pitkittäiset tukivarret kannattaa käydä läpi, jos siellä on pusla/puslia paskana, niin luulisi kolahtelevan ainakin jossain määrin :P
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

130 000 ajettu ja kardaanin vaihto oli minulla edessä ristikko tai ristikot väljät. ei ollut paha rasti kun oli vaihto kanki valmiina.

ei niissä ristikoissa tarvi paljoa olla välystä niin kolahtaa.
Vastaa Viestiin