VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin juu, eihän toi Mosse tietysti tähän topikkiin kuulu :oops: - se yritti olla vähän kömpelö "kuitti" niistä 124:stä. 8) Itse en nimittäin usko, että ne ovat kaikki ainakaan "originaali 70:siä" - jos niitä nyt yleensä on olemassakaan. Tässäkin tämän Mossen rekisteriotteessa on tehty korinvaihdolla vuonna 78 jostain yli 20v. uudemmasta 55 vuosimallin 2138. Tossa Mossessahan ei ole 55:sta enempää kuin korkeintaan puolet moottorista.

Topikkiin palattaessa - nyt olisi tiedossa Virossa yksi originaali -70 Vaz 2101 - hintapyyntö kuulemma 25 000 kruunua (n.1600 euroa). Kunnosta yms. ei ole itsellä parempaa tietoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Enpäs tuota 1955 vuosilukua heti hoksannutkaan, nyt mäkin tajusin jujun... Alkaa vanhaksi tulla kun ei kaikkea heti tajua...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

samarai kirjoitti:Topikkiin palattaessa - nyt olisi tiedossa Virossa yksi originaali -70 Vaz 2101 - hintapyyntö kuulemma 25 000 kruunua (n.1600 euroa). Kunnosta yms. ei ole itsellä parempaa tietoa.
Missäpäin viroa? Oisko tuo se raplan lähellä oleva helmi joka on ollut ekalla omistajalla uudesta asti? Se ardin naapuri..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

larssi21074 kirjoitti:
Missäpäin viroa? Oisko tuo se raplan lähellä oleva helmi joka on ollut ekalla omistajalla uudesta asti? Se ardin naapuri..
Juu, juuri tämä yksilö oli ainoa 1970, joka tuli esille, kun kyselin Viron kerhosta näistä 124:sta kappaleesta. Onko Larssilla muita tiedossa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

En tiedä muita yksilöitä mutta eräs virolainen/venäläinen "tuttu" kertoi että tietää virossa useammankin -70 yksilön. Yksi oli tuo raplassa vaikuttava, tarton suunnalla pitäis olla yksi (tai sit se oli narvassa). Yksihän on voinut olla tuo AI:n nykyinen helmi.

Tuo ardin naapurin ladakaan ei ole mikään alkuperäinen, sitä on laiteltu ja modernisoitu. Alkuperäisiä uutena olleita varusteita siitä puuttuu kuten peili ja esimerkiksi tämä: 8)
Kuva
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

7.3.2007

Pöräytin taas Ladan käyntiin. Tällä kertaa bensapumpun käsivipukin toimi normaalisti. Eipä tuollaista ominaisuutta että ei tietyssä asennossa toimi olekaan vastaan tullut vaikka 20 vuotta noita on pumppailtu käsin. Ennen käynnistystä piti syyläriin kaataa muutama desi jäähdytysnestettä kun on pakkasilla orkkisvesiletkut vuotaneet sitä lattialle.

Autoveropäätös, vero olikin vain 58 euroa, ei 68 euroa kuten aiemmin mainitsin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Kevään käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja AI »

Aamulla kävin vakuutusyhtiössä. Huomisesta lähtien -71 on seisonnassa ja -70 ajossa. Ajoin -70:n ulos tallista ja -71:n sisään, eipähän tarvitse kesärenkaita vaihtaa. Säätiedotus lupasi keskiviikoksi lumisadetta mutta jos sataa niin ajan sitten combilla jossa vielä nastarenkaat alla. Torstaiksi luvattiin jo lämpimämpää. Otin nuo kamalat istuinsuojat pois ja laitoin eteen Tammer-suoja -merkkiset ihmepäälliset jotka nippa nappa mahtuu ahterin alle. Vähän aikaa piti miettiä miten ne saa kiinni mutta jotenkin soveltaen ne sain ährättyä. Kyllä Ladan tyylikkyys nousi monella pykälällä "nahkapenkkien" myötä. Takapenkin selkänojassa ei ollut ylhäällä ollenkaan "kieliä" joilla se pysyisi paikoillaan, istuinsuojat olivat sen verran paksut että selkänoja pysyi kiilautuneena paikoillaan. Pitää keksiä joku systeemi siihen jossain vaiheessa. Zhiguli-perämerkin liimasin jollain ihme silokonimömmöllä kiinni, toivottavasti pysyy, ainakin tuubissa lupailtiin erittäin hyvää kiinnipysyvyyttä. Ovesta revin ruman peilin pois, oveen jäi peräti neljä reikää. Saakohan jostain valkoisia muovitulppia jotka voisi reikiin laittaa? Ainakin kromisia tulppia olen joskus nähnyt joilla on antennin reikiä peitetty. Etulokariin kiinnitin orkkispaikalle orkkispeilin, kyllä on hieno vaikka mitään siitä ei oikein näe. Puisen vaihdekepin nupin vaihdoin alkuperäiseen. Tallissa niitä piti kaksikin olla mutta mistään en niitä löytänyt, niinpä "lainasin" sen tuosta -74 Ladasta. Ja huomenna baanalle!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Kolmena päivänä ajettu, todella laiskalta tuntuu tuon 1700:n jälkeen. Meno tuntuu myös jotenkin kiikkerältä, johtuisikohan siitä kun perää näyttäisi olevan nostettu, takana on uudehkon näköiset valkoiset jouset. Myös tuo suurikokoinen orkkisratti vaatii vielä totuttelua. Taustapeilin räminän sain loppumaan kun hoksasin siinä olevan kaksi asentoa, toisessa rämisee, toisessa ei. Onpa kapeat näkymät tuosta peilistä! Jotenkin tuntuu että penkkien haju on vähentynyt kun poistin nuo istuinsuojat vaikka luulisi asian olevan toisin päin. Tai sitten vain nenä on tottunut tuohon hajuun. Tai sitten ne olikin ne penkinpäälliset jotka haisivat. Ohjaus ei jäykistellyt lainkaan, mikähän siinä silloin syksyllä mahtoi olla? Turvavöiden pituussäätö toimii näppärästi penkkiä siirtämällä eteen ja taakse, tuossa apumiehen paikalla kun on kahdenkokoisia ihmisiä kuljetettu. Torstaina tulin Lahdesta kotiin moottoriliikennetietä 95 mittarissa eikä kukaan ohittanut, itse yhden hiacen jouduin ohittamaan. Puolessa välissä matkaa huomasin kun auringon valo heijastelee oudosti mittarin kehyksestä, koko lasi on näköjään vain painamalla kiinni ja oli irtoamassa. Täytynee yrittää joku päivä samalla silikonimömmöllä jolla perämerkin kiinnitin liimata mittarin lasi paikoilleen. Putkilossa vaan lukee että alhaisin työskentelylämpötila on +5 astetta ja mittarissa on 2,4. Tässä pääsiäisen pyhinä piti Ladaa vähän muutenkin rempata, vaihtaa orkkisvesiletkut uusiin, lämppärin raana ja vaijeri, mahdollisesti vesipumppu vaihtaa ja poistella ylimääräisiä johtoja sekä tarkistaa laturin kunto kun se samalla on helppo irrottaa sekä tarpeen mukaan jopa uudet hiilet vaihtaa siihen. Sekä kaikenlaista muuta pientä hommaa olisi ollut. Mutta eihän tuolla arktisessa kevätsäässä mitään kykene tekemään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tutkin tuota nopeusmittaria. Näköjään tuossa kromikehyksessä on lipareet jotka pitävät lasin kiinni mittaristossa. Puolet lipareista on poikki ja loput auki. Joku ilmeisesti on meinannut vaihtaa lamput irroittamatta mittaristoa. Tallissa on mustapohjainen mittaristo jossa olisi ehjä kromikehys, täytynee joku päivä kaivella mittaristo irti ja vaihtaa ehjä kehys tilalle. On vaan perin ilkeässä paikassa nuo mittaristoa kiinni pitävät kielekkeet, tuota mustapohjaista mittaristoa irroittaessa sain toisen kielekkeen menemään poikki. Mittariston ollessa paikoillaan noita kehyksen lipareita ei kyllä saa painettua paikoilleen. Tietysti se silikonimömmökin saattaisi toimia...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Perjantai 13.4.2007

Kuva
Aloin vaihtamaan noita alkuperäisiä vesiletkuja.

Kuva
Lohkossa ja jäähdyttimessä oli tulppien paikalla kätevät raanat joista sai vanhan nesteen valutettua pois. Jos olisi pujottanut noihin vielä letkun niin vanhan nesteen olisi saanut suoraan kanisteriin talteen.

Kuva
Kaikissa letkuissa luki "Pirelli". Ei kyllä oikein selvästi tuossa kuvassa näy. Letkut irtosivat todella helposti, letkun ja putken välissä oli jotain ihme limaa, yleensähän nuo letkut ovat todella tiukkaan tarttuneet kiinni. Nämä olivat jo niin pullistuneet että väliin oli jäähdytysneste päässyt. Jäähdyttimen takaa löytyi jotkin ihme pellinpalat joissa oli ruuvit. Hetken ihmeteltyäni hoksasin että noillahan on ne eestiläiset rekisterikilvet olleet kiinni. Enpä niitä silloin löytänyt kun suomalaisen kilven maskiin kiinni ruuvasin. Samalla kun letkut ja syyläri oli irti irroitin myös laturin. Irroitin hiilet ja totesin niiden olevan erittäin hyvät ja laitoin ne takaisin paikoilleen.

Kuva
Aiemmin jo ihmettelin mikä johto/eristenauhahässäkkä laturin alapuolella roikkuu. Laturin sisältä tuli kaksi sinistä johtoa, toisessa roikkui joku metallinen möhkäle joka oli teipattu pakettiin, toinen johto oli ihan irti, ilmeisesti irronnut möhkäleestä. Tietääkö kukaan mikä ihmeen viritys tuo on? Leikkasin johdot poikki ja heitin metallimöhkäleen roskiin ja laitoin laturin takaisin paikoilleen.

Kuva
Kun tuo pesunestesäiliö oli irti niin nappasin siitäkin kuvaan. Joku voisi kertoa mitä tuossa pullossa lukee. Jotain automobiiliin liittyvää taitaa toisella rivillä lukea.

Tarkoitus oli vaihtaa myös lämmityslaitteen hana ja vaijeri mutta en sitten jaksanut alkaa ehjää hanaa vaihtamaan. Vaijeri tuossa olikin jo näköjään vaihdettu, ainakin näytti ihan uudelta. Vivulla hana ei kuitenkaan mene kokonaan kiinni vaan lämmityslaitteesta tulee koko ajan lämmintä. Vika on jossain vipujen päässä, koko vipusysteemi tuntuu olevan irrallaan. Otin nyt vaijerin hanasta irti ja käännän hanan käsin kiinni, vaijerin ollessa paikoillaan se ei mennyt käsin kääntämälläkään kokonaan kiinni.

Vesiletkut yläletkua lukuun ottamatta laitoin tilalle uudet venäläiset, termostaatti oli käytetty. Meinasin uuden ostaa mutta Motonetin hinta, lähes 25 euroa tuntui aika kovalta kun noita on useampi käytetty tallissa. Ylävesiletku oli jostain kanttilampusta ja oli liian pitkä, nappiksessa syyläri kun on lähempänä konetta. Puukkokin oli talven aikana mennyt kesäterään, ei uponnut ollenkaan letkuun, piti sekin terottaa ennenkuin sai letkun leikattua sopivaksi.

Ilmeisesti noista propuista ei lohko tule ihan tyhjäksi sillä uutta nestettä sain mahtumaan vain noin kahdeksan litraa, saman olen havainnut ennenkin. Lämmityslaitteen raana oli tyhjentäessä auki eli sekin tuli (kai?) tyhjäksi. Lopuksi vielä vaihdoin öljyt kun kone tuli käytettyä lämpimäksi nesteen lisäyksen ohessa. Öljyksi tuli halvin jota löysin, Teboilin 10W-30, Tarjoustalosta saisi Eurolin vastaavaa euron halvemmalla mutta hylly on ollut jatkuvasti tyhjä.

Saihan tähänkin perjantai-iltapäivän kulumaan. Neljä tuntia meni ähertäessä, ja joku samassa ajassa vaihtaa Ladaan koko tekniikan...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tuo roikkuva metallimohkäle näyttäisi olevan diodi
eli laturista on yksi diodi hajalla ja uusi ehjä on johdotettu ulkopuolelle
tämä kyläseppä korjaus on suoritettu ilmeisesti siksi kun ei ole ollut oikeankokoista diodia minkä olisi siltaan saanut prässätä
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Toinen johto tuosta oli jo alunperin siis irti, eli mahdollinen diodi ei ole ollut toiminnassa. Kuitenkin laturi näköjään toimii.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

laturi toimii ilman yhäkin diodia mutta lataus teho ei ole aivan täydellinen
mutta ladan laturissahan pisaa teho hieman vajaanakin
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Hitto kun nuo laturin sisältä tulevat johdot ovat samanväriset. Enhän mä enää tiedä kummin päin ne siihen diodiin tulee. Ilmeisesti se irti ollut johto on joskus ollut "mötikän" rungossa kiinni. Mutta äkkiähän tuon koko laturin vaihtaa, nyt vaan ei vähempää voisi kiinnostaa. Ja jos ei mitään ongelmia ilmene niin saattaa jäädä kokonaan vaihtamatta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Nuo letkujen klemmarit ei todista että letkut olis orkkikset!!
Neuvosto virossa ei vaan ollut saatavilla "oikeita" klemmareita eli länsityylisiä.
Todennäköisintä siis on että nuo letkut on vaihettu jossain vaiheessa.

..mulla muuten on noita alkuperäisiä käyttämättömiä klemmareita jemmassa joitakin kokoja. Oon koittanu haalia kaikki mitä oon virosta ja venäjältä löytäny, sopivat sitten entisöitäviin vehkeisiin 1000x paremmin kuin ABAt.

Nuo hanat tyhjennys aukkoihin on asennettu sen takia että ei ollut saatavilla pakkasnesteitä. Lämmät vedet valutettiin illalla pihalle ja aamulla kaadettiin kuumina takaisin koneeseen. Esim. Mossessa hanat löytyvät vakiona. Tästä asiasta minua valaisi eräs virolainen kun ihmettelin ladaan laitettuja tyhjennyshanoja.

Pesunestesäiliö vaikuttaisi öljykanisterilta tekstin perusteella?!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin