Perjantai 13.4.2007

Aloin vaihtamaan noita alkuperäisiä vesiletkuja.

Lohkossa ja jäähdyttimessä oli tulppien paikalla kätevät raanat joista sai vanhan nesteen valutettua pois. Jos olisi pujottanut noihin vielä letkun niin vanhan nesteen olisi saanut suoraan kanisteriin talteen.

Kaikissa letkuissa luki "Pirelli". Ei kyllä oikein selvästi tuossa kuvassa näy. Letkut irtosivat todella helposti, letkun ja putken välissä oli jotain ihme limaa, yleensähän nuo letkut ovat todella tiukkaan tarttuneet kiinni. Nämä olivat jo niin pullistuneet että väliin oli jäähdytysneste päässyt. Jäähdyttimen takaa löytyi jotkin ihme pellinpalat joissa oli ruuvit. Hetken ihmeteltyäni hoksasin että noillahan on ne eestiläiset rekisterikilvet olleet kiinni. Enpä niitä silloin löytänyt kun suomalaisen kilven maskiin kiinni ruuvasin. Samalla kun letkut ja syyläri oli irti irroitin myös laturin. Irroitin hiilet ja totesin niiden olevan erittäin hyvät ja laitoin ne takaisin paikoilleen.

Aiemmin jo ihmettelin mikä johto/eristenauhahässäkkä laturin alapuolella roikkuu. Laturin sisältä tuli kaksi sinistä johtoa, toisessa roikkui joku metallinen möhkäle joka oli teipattu pakettiin, toinen johto oli ihan irti, ilmeisesti irronnut möhkäleestä. Tietääkö kukaan mikä ihmeen viritys tuo on? Leikkasin johdot poikki ja heitin metallimöhkäleen roskiin ja laitoin laturin takaisin paikoilleen.

Kun tuo pesunestesäiliö oli irti niin nappasin siitäkin kuvaan. Joku voisi kertoa mitä tuossa pullossa lukee. Jotain automobiiliin liittyvää taitaa toisella rivillä lukea.
Tarkoitus oli vaihtaa myös lämmityslaitteen hana ja vaijeri mutta en sitten jaksanut alkaa ehjää hanaa vaihtamaan. Vaijeri tuossa olikin jo näköjään vaihdettu, ainakin näytti ihan uudelta. Vivulla hana ei kuitenkaan mene kokonaan kiinni vaan lämmityslaitteesta tulee koko ajan lämmintä. Vika on jossain vipujen päässä, koko vipusysteemi tuntuu olevan irrallaan. Otin nyt vaijerin hanasta irti ja käännän hanan käsin kiinni, vaijerin ollessa paikoillaan se ei mennyt käsin kääntämälläkään kokonaan kiinni.
Vesiletkut yläletkua lukuun ottamatta laitoin tilalle uudet venäläiset, termostaatti oli käytetty. Meinasin uuden ostaa mutta Motonetin hinta, lähes 25 euroa tuntui aika kovalta kun noita on useampi käytetty tallissa. Ylävesiletku oli jostain kanttilampusta ja oli liian pitkä, nappiksessa syyläri kun on lähempänä konetta. Puukkokin oli talven aikana mennyt kesäterään, ei uponnut ollenkaan letkuun, piti sekin terottaa ennenkuin sai letkun leikattua sopivaksi.
Ilmeisesti noista propuista ei lohko tule ihan tyhjäksi sillä uutta nestettä sain mahtumaan vain noin kahdeksan litraa, saman olen havainnut ennenkin. Lämmityslaitteen raana oli tyhjentäessä auki eli sekin tuli (kai?) tyhjäksi. Lopuksi vielä vaihdoin öljyt kun kone tuli käytettyä lämpimäksi nesteen lisäyksen ohessa. Öljyksi tuli halvin jota löysin, Teboilin 10W-30, Tarjoustalosta saisi Eurolin vastaavaa euron halvemmalla mutta hylly on ollut jatkuvasti tyhjä.
Saihan tähänkin perjantai-iltapäivän kulumaan. Neljä tuntia meni ähertäessä, ja joku samassa ajassa vaihtaa Ladaan koko tekniikan...